• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Och band jakten är igång, nån som kan tipsa om prisvärt alternativ till det här? Tänkt köpa ett original också men vill avvakta med det tills de slår upp dörrarna till butiken. 😀

CEBF058A-089C-4557-926C-9B1BDB0E1BF1.jpeg
Det där är mer eller mindre ett Assolutamente och det kan du söka på på eBay.

Ta ett span här med https://klocksnack.se/threads/den-h...nerai-fokuserade-bandrecensionstråden.129158/

Alltså, det här gör ont i kroppen. Snälla, kan inte någon köpa den av mig och lova att sälja tillbaka den om ni tröttnar. :D

Hämtade just min BMG på Krons efter full service. Rotorn började låta och jag lämnade in den. 8 års garanti var det va? Gratis blev det. Nu kör jag dubbelpipigt hem. 😂
Hur lång tid tog det?
Lämnade en Panna på service för fyra veckor sedan, uppskattningen var 12.. Saknaden osv.

Ett varmt tack till allas våran @oddface för att ge mina band som legat i en hög i en låda ett värdigare hem. Nu med ett maxantal på 70 band + antal pannor att växa i, för jag känner mig själv för väl för att veta att det kommer hända förr än senare.

Iklädd Paneristi Sweden för något annat vore en synd.

EFEACA99-8540-4C2B-BDB0-DE40E0B8F144.jpeg
0BC96863-838A-4D02-B21E-4C1BF1B0BA47.jpeg

Hej Panerister, snälla hjälp en novis (på Panerai)!

Om man bara ska ha en Panerai och söker den mest klassiska och tidlösa, vilken modell är det som gäller? För en oinsatt är det ju en djungel med alla modeller.

Det jag vet är att luminor-varianten är det som är aktuellt. 44 mm är väl den klassiska storleken, men hur står sig den mot 42 mm due? Hur är synen på due? Sandwich-dial känns för mig spontant som viktigt, men vad säger de renläriga? Den är inte till mig utan en 40-årspresent till min svåger - så ”köp det du gillar” är tyvärr inte applicerbart denna gång.

Och sist: hur ser tillgången ut på dessa? Är det samma mörker som för Rolex där man får böna och be, eller är de hyfsat lätta att beställa och hämta ut? Hur är prisläget, är det list som gäller eller går det att rucka lite på priset som back in the good old days?

Alla tips och synpunkter är välkomna!

Om man bara ska ha en Panerai och söker den mest klassiska och tidlösa, vilken modell är det som gäller? För en oinsatt är det ju en djungel med alla modeller.

Det jag vet är att luminor-varianten är det som är aktuellt. 44 mm är väl den klassiska storleken, men hur står sig den mot 42 mm due? Hur är synen på due? Sandwich-dial känns för mig spontant som viktigt, men vad säger de renläriga? Den är inte till mig utan en 40-årspresent till min svåger - så ”köp det du gillar” är tyvärr inte applicerbart denna gång.

Och sist: hur ser tillgången ut på dessa? Är det samma mörker som för Rolex där man får böna och be, eller är de hyfsat lätta att beställa och hämta ut? Hur är prisläget, är det list som gäller eller går det att rucka lite på priset som back in the good old days?

Välkommen! Jag kan inte säga vad du eller din svåger vill ha. Bäst är att du gräver på watchbase.com och smalnar av dina sökkriterier. Vi kan hjälpa till att sia om en klocka du hittar på andrahandsmarknaden är bu eller bä, men i rena smakfrågor får du lika många åsikter som svar. Av mig får du tumme upp på en 44mm, bästa startstorleken på panerai.

Om du kommer på något som finns hos en AD idag - så beror det på vad du kan rucka på i prisväg helt vad din relation till ADn är. Har du inte gjort affärer med ADn förut kan du inte räkna med något i rabatt, har du gjort destå flera kanske. Allt beror på er relation. Men som regel - nej på rabatter

Jag hade huggit denna fantastiska pjäs utan att blinka.

Mest klassiska och tidlösa bland paneristi är typ 000, 111 och liknande 44mm s.k. bettarini-boetter. Den 390 som @Palenkovich tipsade om är en av de allra bästa av sådana, så det är ett superbra val. Det finns såklart bettarini-style Panerai hos AD också, de som är mest poppis nu är nog 915 och 914.

Det finns en annan luminor-variant, som är den som är mest såld därute i världen men definitivt inte så vanlig bland paneristi (dvs. nördarna). Det är 44mm 1950-boetten, exempelvis modell 1312. Av dessa modeller finns det gott om hos AD, för det är dessa som Panerai tycks sälja absolut mest av bland "vanligt" folk, dvs. de som vill ha med datum och automatiskt urverk. Det är inte vi nördar så sugna på, helst ska det bara vara tim- och minutvisare (s.k. base).

Due ses inte som en klocka man hugger, om man inte vill ha en dressvariant av Panerai (och då hade jag nog ändå tagit en Radiomir 1940, de anses bättre än Due av flera skäl), framförallt då de är tunna och lätta, dvs. inte känns Panerai, och har dålig WR. I de fall jag funderar på Due så är det för att ge till frun, men som @metamorfos påpekade för mig tidigare idag så har flera Paneristi-fruar också runt 44/45mm. :) Jag skulle hålla mig borta från Due. De faller i pris också jämfört med andra Panerai.

Typ så, kortfattat.

Mest klassiska och tidlösa bland paneristi är typ 000, 111 och liknande 44mm s.k. bettarini-boetter. Den 390 som @Palenkovich tipsade om är en av de allra bästa av sådana, så det är ett superbra val. Det finns såklart bettarini-style Panerai hos AD också, de som är mest poppis nu är nog 915 och 914.

Det finns en annan luminor-variant, som är den som är mest såld därute i världen men definitivt inte så vanlig bland paneristi (dvs. nördarna). Det är 44mm 1950-boetten, exempelvis modell 1312. Av dessa modeller finns det gott om hos AD, för det är dessa som Panerai tycks sälja absolut mest av bland "vanligt" folk, dvs. de som vill ha med datum och automatiskt urverk. Det är inte vi nördar så sugna på, helst ska det bara vara tim- och minutvisare (s.k. base).

Due ses inte som en klocka man hugger, om man inte vill ha en dressvariant av Panerai (och då hade jag nog ändå tagit en Radiomir 1940, de anses bättre än Due av flera skäl), framförallt då de är tunna och lätta, dvs. inte känns Panerai, och har dålig WR. I de fall jag funderar på Due så är det för att ge till frun, men som @metamorfos påpekade för mig tidigare idag så har flera Paneristi-fruar också runt 44/45mm. :) Jag skulle hålla mig borta från Due. De faller i pris också jämfört med andra Panerai.

Typ så, kortfattat.

5 stjärnor - exakt den typ av svar jag letade efter!

Jag slår ett slag för 574. Jag har en och denna jag tycker är riktigt bra. Tunn, bekväm och enkel.

Hej:)
Jag har haft några Panerai för 3-4 år sedan och skaffades precis en igen. Det blev en ganska enkel men mkt trevlig modell som har ref pam00915 (915).

Följande gillar jag med den:
  • 44mm som passar mig och många andra perfekt och ger klockar bra proportioner (Jag har en AP Diver som är 42mm men som känns och ser ut som en kloss i jämförelse).
  • Manuell (blir lite tunnare och sitter därmed bättre på armen)
  • 8 dagars verk. Spelar inte så stor roll praktiskt men en trevlig feature.
  • Sandwichtavla
  • Subsekundsvisare gör att det händer lite mer på den relativt stora tavlan.
  • Index och siffror går i brunt som är riktigt snyggt och lite mer subtilt än de med vita index och siffror.
  • Finns ofta i lager (tror jag iaf) och kostar inte skjortan då den listar ca 78 000kr.

914 är samma klocka men utan subsekund. Fördelen är att man får en mer symmetrisk tavla med 9:an.

Men som sagts ovan så finns det många andra bra basmodeller också.

Lycka till:)

Tillbaka
Topp