Mest klassiska och tidlösa bland paneristi är typ 000, 111 och liknande 44mm s.k. bettarini-boetter. Den 390 som
@Palenkovich tipsade om är en av de allra bästa av sådana, så det är ett superbra val. Det finns såklart bettarini-style Panerai hos AD också, de som är mest poppis nu är nog 915 och 914.
Det finns en annan luminor-variant, som är den som är mest såld därute i världen men definitivt inte så vanlig bland paneristi (dvs. nördarna). Det är 44mm 1950-boetten, exempelvis modell 1312. Av dessa modeller finns det gott om hos AD, för det är dessa som Panerai tycks sälja absolut mest av bland "vanligt" folk, dvs. de som vill ha med datum och automatiskt urverk. Det är inte vi nördar så sugna på, helst ska det bara vara tim- och minutvisare (s.k. base).
Due ses inte som en klocka man hugger, om man inte vill ha en dressvariant av Panerai (och då hade jag nog ändå tagit en Radiomir 1940, de anses bättre än Due av flera skäl), framförallt då de är tunna och lätta, dvs. inte känns Panerai, och har dålig WR. I de fall jag funderar på Due så är det för att ge till frun, men som
@metamorfos påpekade för mig tidigare idag så har flera Paneristi-fruar också runt 44/45mm.
Jag skulle hålla mig borta från Due. De faller i pris också jämfört med andra Panerai.
Typ så, kortfattat.