• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Från att aldrig ha testat en Panerai tog det bara några timmar till jag insåg att jag behövde en. Omgående.

Rolex krängdes och denna beställdes. PAM392.
Den är precis som alla andra klockor på paketöppningsdagen - en keeper.

Några funderingar. Originalbandet ( kroko ) känns otroligt stelt och lite knarrigt. Hur snabbt mjuknar det? Känns lite billigt just nu...

Just de ja. En bild :cool:

20160830_202038.jpg
 
Från att aldrig ha testat en Panerai tog det bara några timmar till jag insåg att jag behövde en. Omgående.

Rolex krängdes och denna beställdes. PAM392.
Den är precis som alla andra klockor på paketöppningsdagen - en keeper.

Några funderingar. Originalbandet ( kroko ) känns otroligt stelt och lite knarrigt. Hur snabbt mjuknar det? Känns lite billigt just nu...

Just de ja. En bild :cool:

20160830_202038.jpg
Grattis, bra val. välkommen i gänget!
 
Jag spottade en snubbe vid Telefonplan (i 08-land) idag med en vit Panerai, den var görfin och jag var tvungen att titta en stund på min egen 630 när han gått förbi. :) Någon här?
 
Tyckte Panerai bara gjorde riktigt fula klockor förut, men har ändrat åsikt! Radiomir 1940 PAM00620 tilltalar mig verkligen! + Inte för stor och tjock, lagom clean sandwich tavla, automatisk kan vara skönt,snyggare krona i 1940 serien, Panerai sticker ut lite mer än övriga märken.
dcc973c57c1f15b50e5a896fa7b4ea02

kommer troligtvis aldrig ha ekonomi att ha en i min klocksamling dock....
 
Ja, det är säkert vår nånstans i världen :D Här är det snålblåst, gula löv och regnbyar!
MEN, jag fick iallafall meddelande från Nymans idag att min 112:a är klar att hämta, så jag står ändå ut med skitvädret! :)
Höstsolen såklart!;)
Fan va gött då, hämtas ut imorn eller??
 
Tyckte Panerai bara gjorde riktigt fula klockor förut, men har ändrat åsikt! Radiomir 1940 PAM00620 tilltalar mig verkligen! + Inte för stor och tjock, lagom clean sandwich tavla, automatisk kan vara skönt,snyggare krona i 1940 serien, Panerai sticker ut lite mer än övriga märken.
dcc973c57c1f15b50e5a896fa7b4ea02

kommer troligtvis aldrig ha ekonomi att ha en i min klocksamling dock....
Bara börja spara + sälja av annat!
Sån ska du ha
 
Tyckte Panerai bara gjorde riktigt fula klockor förut, men har ändrat åsikt! Radiomir 1940 PAM00620 tilltalar mig verkligen! + Inte för stor och tjock, lagom clean sandwich tavla, automatisk kan vara skönt,snyggare krona i 1940 serien, Panerai sticker ut lite mer än övriga märken.
dcc973c57c1f15b50e5a896fa7b4ea02

kommer troligtvis aldrig ha ekonomi att ha en i min klocksamling dock....
Never Say Never! Det har iaf jag tatuerat över bröstet;)
 
620 ligger på min lista över pannor att äga någon dag. Säger till om jag klipper en i närtid. Troligtvis inte, men säger till i sådana fall ;)
 
Från att aldrig ha testat en Panerai tog det bara några timmar till jag insåg att jag behövde en. Omgående.

Rolex krängdes och denna beställdes. PAM392.
Den är precis som alla andra klockor på paketöppningsdagen - en keeper.

Några funderingar. Originalbandet ( kroko ) känns otroligt stelt och lite knarrigt. Hur snabbt mjuknar det? Känns lite billigt just nu...

Just de ja. En bild :cool:

20160830_202038.jpg
Stort grattis!!
Croco't känns väl knappast billigt;).
Tar dock längre tid att "mjuka upp" än de i kalv men får en ruggigt fin patina med åren. Dock kommer det inte ta lång tid innan du blrjar snegla på andra straps vilket är halva nöjet med en Panna..
 
Det finns ju så sjukt många olika referenser av Luminor och för mig ser alla ungerfär lika ut;) Vilka modeller är vanligast,44 mm? Har läst en guide här på forumet men blir inte mycket klokare. Ska man ha automatisk eller inte ( föredrar idag automatisk men vem vet), sandwich eller inte? Har någon lust att slänga ut några bilder på några "populära" modeller?

Tack på förhand!:)
 
Stort grattis!!
Croco't känns väl knappast billigt;).
Tar dock längre tid att "mjuka upp" än de i kalv men får en ruggigt fin patina med åren. Dock kommer det inte ta lång tid innan du blrjar snegla på andra straps vilket är halva nöjet med en Panna..

Har redan börjat. Några rekommendationer på vad man ska köpa?
 
Det finns ju så sjukt många olika referenser av Luminor och för mig ser alla ungerfär lika ut;) Vilka modeller är vanligast,44 mm? Har läst en guide här på forumet men blir inte mycket klokare. Ska man ha automatisk eller inte ( föredrar idag automatisk men vem vet), sandwich eller inte? Har någon lust att slänga ut några bilder på några "populära" modeller?

Tack på förhand!:)
Du ska ha handdraget
Du ska ha sandwich
Du ska ha så lite krafs på tavlan som möjligt
44 mm luminor är typ standard. Sen vågar vissa köra 47 mm och vissa fegar ur på 42 mm :).
Sen ska du jämföra skillnaden mellan luminor och luminor 1950 på handleden. Viktigt!

Sen kanske du får kompromissa, inte det lättaste att få allt :)

Rekommenderar panerais hemsida och comparator-funktionen. Och testa testa i butik.
 
Du ska ha handdraget
Du ska ha sandwich
Du ska ha så lite krafs på tavlan som möjligt
44 mm luminor är typ standard. Sen vågar vissa köra 47 mm och vissa fegar ur på 42 mm :).
Sen ska du jämföra skillnaden mellan luminor och luminor 1950 på handleden. Viktigt!

Sen kanske du får kompromissa, inte det lättaste att få allt :)

Rekommenderar panerais hemsida och comparator-funktionen. Och testa testa i butik.
Stort tack! Finns bara Panerai i 08?
 
Japp. Typ. Ex Jälmers har pannor inne ibland (om man sedan vågar handla av honom verkar, baserat på omdömen, vara en annan sak). Sen finns det säkert flera som jag inte känner till, nägon annan kanske kan fylla på?
Tack! Finns ju några till salu på ks, typ 510, 390, är dessa ok? Kanske bäst att klämma på några nästa gång man är i 08. :)
 
Riktigt fin. Var hittar man såna här? Var brukar du köpa dina straps?
Tror inte JV gör straps åt Panerai längre men de går att få tag i. Dock rätt dyra (i croco dessutom) o ligger runt 3000 spänn. Minst..
Själv köper jag bara oem (Panerai's egna) då de är överlägsna och mest prisvärda (enligt mej).
Finns bla ett stort säljtorg på paneristi.com (dyrt men stort utbud).
 
Ha ha ha! Varför skulle just du välja 390 före tex 510?
Dels för att jag tycker att en Panna utan sekundvisare blir renare och dels för att det är en limiterad utgåva till ett grymt pris. Den har allt jag gillar just förutom inhouse-verk MEN Panerai's dna är ju egentligen egen boett/tavla, lånat verk o läder.
Rent estetiskt så är 390 en "kopia" utseende mässigt av 372 fast med sina 44mm istället för 47mm (372 är ju sååå snygg men FÖR stor för mej).
Rent ägarmässigt är det även en fördel med ett Unitas verk då de är billigare att serva. Nackdelen är väl att du får vrida upp 390 några gånger mer jämfört med 510 men det är ju bara kul:).
Långt svar men enligt mej är det ofattbart att 390'n inte blivit såld än för 50'. När jag själv i våras letade fanns de inte under 60'..
 
Dels för att jag tycker att en Panna utan sekundvisare blir renare och dels för att det är en limiterad utgåva till ett grymt pris. Den har allt jag gillar just förutom inhouse-verk MEN Panerai's dna är ju egentligen egen boett/tavla, lånat verk o läder.
Rent estetiskt så är 390 en "kopia" utseende mässigt av 372 fast med sina 44mm istället för 47mm (372 är ju sååå snygg men FÖR stor för mej).
Rent ägarmässigt är det även en fördel med ett Unitas verk då de är billigare att serva. Nackdelen är väl att du får vrida upp 390 några gånger mer jämfört med 510 men det är ju bara kul:).
Långt svar men enligt mej är det ofattbart att 390'n inte blivit såld än för 50'. När jag själv i våras letade fanns de inte under 60'..
Tack! Men det är 50' danska o 65' svenska:)
 
Tillbaka
Topp