• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Det minsta man kan säga. Mer än dubbelt så dyrt som något annat spänne jag köpt :banghead:.
Jag brukar kunna svälja när jag känner att jag blir blåst, men det är omotiverat dyrt. Kostnaden att tillverka det ligger nog på 3 kr. Tyvärr är det kanske så liten efterfrågan så piratkopierare gör sig icke besvär. Ocker + moms.Jag fick ett helt gäng med spännen när jag köpte min 243 nu och de är identiska med originalet, förutom att de saknar det stansade Panerai. Det känns som jag kan leva med det.
 
Vette tusan om 30/40 tals paneraierna hade bättre vattentätning än due.... ihopsatt i italien och teknik från 30-talet.... ;)
Fast vänta nu lite. Panerai gjorde väl ändå bland de första vattentäta dykarklockorna avsedda att bäras runt handleden och var således tekniska underverk. Med hjälp av bla Rolex (och Brevet) som gjorde sin första dykare långt senare..
Att sedan gå o göra en klocka som bara tål 30m är som att Ferrari, idag, skulle bygga en ny modell med 200hästar.. Anser du även att Ferrari byggde dåliga bilar tekniskt sett förr i tiden och skulle förlåta Ferrari?;)
Blir man inte MER imponerad över de klockor Panerai faktiskt gjorde förr i tiden och ännu mer med tanke på att deras totala produktion låg runt 700st TOTALT innan -93?
 
Jag brukar kunna svälja när jag känner att jag blir blåst, men det är omotiverat dyrt. Kostnaden att tillverka det ligger nog på 3 kr. Tyvärr är det kanske så liten efterfrågan så piratkopierare gör sig icke besvär. Ocker + moms.Jag fick ett helt gäng med spännen när jag köpte min 243 nu och de är identiska med originalet, förutom att de saknar det stansade Panerai. Det känns som jag kan leva med det.
Tyvärr är jag sjukt inne på originaldelar och då får man pynta. Men om jag t ex sätter på ett icke oem band, kan ju ett icke oem spänne accepteras, visst. :)
 
image.jpeg

005 inne på Anfield.
 
På tal om band, jag börjar få lite väl många, klurar på lagringslösningar. Har sett att det finns en del att köpa för 22mm band, men inte hittat något vettigt för 24 och uppåt. Det är konstigt då det känns som att det är ristis som byter band oftast.
 
På tal om band, jag börjar få lite väl många, klurar på lagringslösningar. Har sett att det finns en del att köpa för 22mm band, men inte hittat något vettigt för 24 och uppåt. Det är konstigt då det känns som att det är ristis som byter band oftast.
Jag använder en klockrulle från Cheepo!
 
Fast vänta nu lite. Panerai gjorde väl ändå bland de första vattentäta dykarklockorna avsedda att bäras runt handleden och var således tekniska underverk. Med hjälp av bla Rolex (och Brevet) som gjorde sin första dykare långt senare..
Att sedan gå o göra en klocka som bara tål 30m är som att Ferrari, idag, skulle bygga en ny modell med 200hästar.. Anser du även att Ferrari byggde dåliga bilar tekniskt sett förr i tiden och skulle förlåta Ferrari?;)
Blir man inte MER imponerad över de klockor Panerai faktiskt gjorde förr i tiden och ännu mer med tanke på att deras totala produktion låg runt 700st TOTALT innan -93?

Fast jag sade aldrig att det var bra....

PS. "Brevet" betyder "patent" på franska så märkningen på gamla paneraier motsvarar alltså nått i stil med "patented".
Det refererar alltså till Rolex patent för vattentäta klockor, även känt under handelsnamnet "oyster".
 
Fast jag sade aldrig att det var bra....

PS. "Brevet" betyder "patent" på franska så märkningen på gamla paneraier motsvarar alltså nått i stil med "patented".
Det refererar alltså till Rolex patent för vattentäta klockor, även känt under handelsnamnet "oyster".
Stämmer, det var ju ihop med Rolex Panerai gjorde sina case och kronan var lånad. Men på 50-talet tog man patent på en helt ny låsnings mekanism och kronskydd vilket visar på en enorm vilja/skicklighet trots så låg produktion.
Det jag ville få fram var att Panerai verkligen låg i framkanten förr i tiden och har iom Duo'n trollat fram en mindre/slimmare klocka som ska öppna vägar för en ny marknad. Att man dock slarvat med tätheten känns dumt enligt mej..
 
  • Like
Reactions: m_s
"Nya Zeron" PAM01000 med snapback och 100 meters WR. Sitter skönt då den krympt på tjocklek tack vare boettlocket.

IMG_1886.JPG
Samma case som 632 eller?
Ser ju mumma ut med güldvisare och brun tavla!

image.png


Cal. OPII
image.jpeg

Samma bas som OPX men utan svanhalsregulator tror jag. COSC certifierat iallafall :)

Men spring bars och snäpplock? Inte direkt Panerai-DNA eller?

image.jpeg


Ligger mellan 40-45' på ch24...
Är den ett roligare val än 111, 510, 01005mm..? Vad säger ni?
 
Jag som har en 630 (också nya base, fast den vita) är glad över att det i alla fall är borrade horn, för alla de där gångerna man drar på ett band som suttit på någon annan panna, med tuber.
Hur är känslan i stiften då? Är det gedigna grejer eller känns det glappt och meckigt...? Skruvade stift sitter ju helt fast när de väl är inskruvade.
 
Fast vänta nu lite. Panerai gjorde väl ändå bland de första vattentäta dykarklockorna avsedda att bäras runt handleden och var således tekniska underverk. Med hjälp av bla Rolex (och Brevet) som gjorde sin första dykare långt senare..
Att sedan gå o göra en klocka som bara tål 30m är som att Ferrari, idag, skulle bygga en ny modell med 200hästar.. Anser du även att Ferrari byggde dåliga bilar tekniskt sett förr i tiden och skulle förlåta Ferrari?;)
Blir man inte MER imponerad över de klockor Panerai faktiskt gjorde förr i tiden och ännu mer med tanke på att deras totala produktion låg runt 700st TOTALT innan -93?

Jag tycker inte jämförelsen med Ferrari håller. Ferrari är som Patek - ömtåliga men kraftfulla vidunder. Jag skulle hellre jämföra Panerai med Posche isf - och när Porsche relanserade Boxtern så var den tvärkass. Ett riktigt lågvattenmärke med kass motor och ännu sämre på bana. Men även den utvecklades. Och visst hade jag hellre sett att Porsche gjort en "Cayman" (en modell som var i paritet med en 911 och som ryktas fick strypas för att inte vinna på bana mot sin storebror), men om slutresultatet blir bra - är det ändå helt ok...

3-BOXSTER_SPYDER_014-1200x807.jpg


;)
 
Någon som vet vilket material som används till visarna i 422?
Tycker de glimrar som guld och med tanke på priset borde det vara det också :D
 
Har siktet inställt på en 312a. Vad säger ni som äger/har ägt om den?
har ägt en i ett par månader. tog av min 114060 dagen jag fick pannan och sedan dess har jag inte använt den. grymt bra klocka. :) möjligtvis lite tjock. men det tycker jag att en panna ska vara! och som med dem flesta pannas så passar den grymt bra på alla möjliga slags band.
300 wr, automatisk, sub sek, sandwich, datum... har det mesta mao. ;)
1469302727828.jpg
 
Tillbaka
Topp