• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Eller vad säger ni? Vore det inte vettigt att kanske ha en separat, typ under-tråd, kopplad till denna där vi kör alla tillbehör?
Jag är för. Det är en bra idé. Vi måste lyfta fram tillverkarna mer och fråga dem om tankar inför framtiden, vilka material kommer, vad utgår ett bra klassiskt paneraistrap, hur är kunderna, mönster, färger, former, känsla, pris, strukturer, tjocklek etc. Vad går det att göra straps av? Tävlingar om det fulaste, snyggaste, mest creazy, snobbigaste, vildaste, fegaste, värsta utstickaren, proprast, elegantast...... podd-radio (myteri på redan befintlig?) Tillverkarens marknadsbod, kurser i att tillverka brännjärn så man skapar ett ID för att den här kalven är min. Ja. det finns säkert fler idéer, men man kan också börja med att lägga upp egna bilder.

Har vi någon med en 392:a som vill bjuda på lite bilder?

IMG_1700.JPG

IMG_1582.JPG

Here you go! 16,5 handled. Trivs fantastisk bra med storleken.

Min reflektion av det här med straps (något som vi alla paneristi vet är halva grejen med Panerai) är ju (iaf min känsla så länge jag hängt här) är att folk (inte alla såklart) gärna inte öppet berättar om sina straps. Om det är nån form av hemlighet varifrån de kommer, om man vill vara ensam om just sina straps eller var det beror på vet jag inte.
Jag däremot är varken hemlighetsfull eller ser det som något problem med att inspirera/upplysa andra o inte heller det minsta bekymrad över att om fler än jag kör likadana straps haha.
Då o då kommer diskussionen fram om just straps men den verkar dö lika fort (typ sopas under mattan) och faktumet är ju att vi även har en del forummedlemmar som sysslar med just straps som skulle lyftas fram om det startades en tråd med bla recensioner.
Kort o gott vore det ju bara positivt o väldigt kul om den här biten lyftes fram o något som skulle gynna de flesta här (förutom dom som vill förbli hemlighetsfulla haha).
Det här är bara min reflektion men jag anser ju att det är en så pass stor bit av hela Panerai upplevelsen precis likaväl som att jag förmodar att vissa inte alls vill läsa om straps utan bara om diverse refs osv:)
Håller helt med, har frågat ett par gånger hör i tråden. Svaret man får är " sök i tråden", sen locket på...
Lite tråkigt då halva grejen med Panerai är coola band.

@Denke @daviden

Går det att göra en tråd i tråden?
Typ Panerai tillbehör.

Håller helt med, har frågat ett par gånger hör i tråden. Svaret man får är " sök i tråden", sen locket på...

@Denke @daviden

Typ Panerai tillbehör.
Har pratat mycket straps tidigare i tråden, men faktiskt aldrig hört något om att det skulle finnas motstånd mot det.
Fattar ingenting. Varför skulle någon vilja hemlighålla var man köpt sina band? Larv.
Inget jag upplevt nämnvärt i tråden iofs.

Nej det lär inte gå att göra en tråd i tråden. Skulle få bli via något annat upplägg isf..

Aldrig varit med om att det skulle vara hemligt med vart strapen kommer från. Stött på några samlare runtom i världen som gärna bara säger: "I have a guy...". Men i Paneristi.com gruppen på fejjan (för att inte tala om URL:en) så är det ju enorma mängde strap-tillverkare.

En av de absolut bästa sakerna med att äga en Panerai är hur du kan totalt ändra utseendet på den med ett byte av armband. Bytte från brunt till svart och har hittills fått 2-3 frågor om det är en ny klocka. :)
Precis vad jag menar! Där har du ju även en hel avdelning bara för straps o varför ska vi inte kunna ha det? Vi ska ju vara den ultimata Paneraitråden;)
Med hemligt kan jag även mena att man vid en fråga om var strapen kommer ifrån få vänta ett tag, tills man typ glömt bort det, få ett kort svar typ öööh från honom, ställa ytterligare en fråga angående kvalitén, vänta ytterligare en tid, få svaret sisådär.
Dvs ett utdraget svar av en besvärlig fråga liksom. Har man en separat tråd slipper man sånt:)
Precis som du beskrev "I have a guy" så har det även blivit en nisch att ge sådan svar för att verka mer speciell på det vis att man vill ge ett sken av att man inte bryr sej. Blivit en vanlig grej inom kläder/skor där folk ger svar att de har någon skräddare i Neapel osv..
Finns tom ett gäng artiklar om detta på bla mrporter.com haha. Trams enligt mej iaf;)
Och vi kan ju testa o lägga ut en öppen fråga i tråden typ finns det någon som har ett oem-canvas? Ställde den frågan i augusti o inte fått svar än trots att jag vet att det finns flertalet medlemmar som har ett sånt..

@Denke @daviden

Typ Panerai tillbehör.
Precis det jag själv upplevt!! Dessutom lagt ut en del frågor men dels fått trötta svar eller inga alls (oem-canvas)..
Jag tror att detta skulle höja kvalitén på vår tråd iaf..

Kommer bli samma sökproblem i nya tråden också är jag rädd. Men kanske kan vara en godtagbar lösning...?

Tror det kommer att bli en jäkla massa hänvisningar mellan trådarna och kanske inte helt lätt att förstå för nya medlemmar.

Själv läser jag alla inlägg i den här tråden och är de några som diskuterar saker som inte är intressanta för mig scrollar jag bara vidare :)

Man skulle ju kunna dra upp en recension i recensionsavdelningen när man köper och recenserar band.
Om man döper recensionen till ex. "Panerai strap [tillverkare] [typ av band] recension" går det ju väldigt lätt att söka.

Man skulle ju kunna dra upp en recension i recensionsavdelningen när man köper och recenserar band.
Om man döper recensionen till ex. "Panerai strap [tillverkare] [typ av band] recension" går det ju väldigt lätt att söka.
Eller typ en recensionstråd för band överlag, behöver inte nödvändigtvis vara för panerai. Tänker typ som paketöppningstråden fast endast recensioner för straps

• Like
Reactions: CLT
Eller typ en recensionstråd för band överlag, behöver inte nödvändigtvis vara för panerai. Tänker typ som paketöppningstråden fast endast recensioner för straps
Problemet du får då är att tråden "kladdas ner" av 20 kommentarer efter varje recension och så vips är tråden uppe i 20 sidor.

Problemet du får då är att tråden "kladdas ner" av 20 kommentarer efter varje recension och så vips är tråden uppe i 20 sidor.
Sant, svårt att undvika kladd, men vi får väl uppmana läsarna att nöja sig med att lämna en like. Sedan är det inte hemskt jobbigt att scrolla tills man ser ett långt inlägg om innehåller bilder heller. Tror det skulle vara en kul tråd att följa! :)

Fattar ingenting. Varför skulle någon vilja hemlighålla var man köpt sina band? Larv.
Inget jag upplevt nämnvärt i tråden iofs.

Nej det lär inte gå att göra en tråd i tråden. Skulle få bli via något annat upplägg isf..
Jag tycker ju själv sånt är larvigt precis som du men förstår om folk inte "vill avslöja" eller bara hålla sej till teknisk fakta o tycker frågor om straps är totalt irrellevanta. Och svar som se bakåt i tråden istället för att ge ett svar på frågan uppfattas väl oxå som att man blivit besvärad..
Tror att detta skulle höja vår kvalité samt ge en bättre överblick. Speciellt för nybliva Panerai-ägare eller dom som vill bli..
Det första de flesta gör som nybliven Panerai-ägare är att vända blickarna mot nya straps ju:)
Jag kommer inte med någon kritik här utan bara ett förslag till hur vi kan förbättra oss;)
Jag själv har iaf lusläst hela den här tråden x-antal gånger varav väldigt intensivt inför mitt inköp o känslan var o är fortfarande att det här med straps tas upp o sopas under mattan tyvärr. En förbättring jag verkligen gillat är ju att vi numera (även jag glömmer ibland) tar upp vilken ref vi postar. Tänk om vi även kunde ta upp vilken strap vi har o läsa om upplevd kvalitet, pris osv:)
Det är iaf vad jag skulle uppleva som informativt o positivt..

Har pratat mycket straps tidigare i tråden, men faktiskt aldrig hört något om att det skulle finnas motstånd mot det.
Det du har skrivit har varit väldigt bra o informativt! Motstånd som att jag själv fått ett nej tack, du får inte fråga mej om mitt strap, har inte jag heller fått, direkt men inget svar, seeeena svar, kortfattade svar, 71 inlägg emellan=tappat tråden.
Du själv borde ju tycka detta är ett bra förslag;)
Sen skulle det ge en bättre överblick enligt mej..

Jag är för. Det är en bra idé. Vi måste lyfta fram tillverkarna mer och fråga dem om tankar inför framtiden, vilka material kommer, vad utgår ett bra klassiskt paneraistrap, hur är kunderna, mönster, färger, former, känsla, pris, strukturer, tjocklek etc. Vad går det att göra straps av? Tävlingar om det fulaste, snyggaste, mest creazy, snobbigaste, vildaste, fegaste, värsta utstickaren, proprast, elegantast...... podd-radio (myteri på redan befintlig?) Tillverkarens marknadsbod, kurser i att tillverka brännjärn så man skapar ett ID för att den här kalven är min. Ja. det finns säkert fler idéer, men man kan också börja med att lägga upp egna bilder.
Tackar för stödet!:)
Som sagt, finns ju även andra sajter som har "accessories corner" o "strapreviews".. Vi har ju även egna tillverkare här på forumet som inte bara skulle få en mer transparent promoting som skulle ge oss en inblick utan öven få osss att uppskatta själva hantverket.
Tänk dej typ en tillverkare, recension av ett strap därifrån, frågor-kommentarer osv. Man skulle även försöka få till rabatter, gruppbeställningar o liknande betydligt lättare:)

Det du har skrivit har varit väldigt bra o informativt! Motstånd som att jag själv fått ett nej tack, du får inte fråga mej om mitt strap, har inte jag heller fått, direkt men inget svar, seeeena svar, kortfattade svar, 71 inlägg emellan=tappat tråden.
Du själv borde ju tycka detta är ett bra förslag;)
Sen skulle det ge en bättre överblick enligt mej..
Man får ha viss förståelse för att inte alla är inne i tråden flera gånger om dagen och att det i vissa fall kan ta dagar eller veckor innan man får svar beroende på jobb, semestrar etc.

Det går ju alltid bra att skicka PM också om man känner att man verkligen vill veta något och inte lyckats få svar.

IMG_20170105_120357.jpg

IMG_20170105_120351.jpg

IMG_20170105_120347.jpg

Dagens panna och precis bytt till canvas från @Anders W som har AW Straps. Alltid nöjd med mina straps därifrån. Både läder och canvas. Ang diskussionen ovan om att folk inte skulle vara öppna kring var de köpt straps så har jag aldrig märkt det. Själv slänger jag alltid in en bild när nytt strap dimper ner, oavsett till Panna eller annat. Så folk vet var det kommer ifrån om de blev inspirerande

Sant, svårt att undvika kladd, men vi får väl uppmana läsarna att nöja sig med att lämna en like. Sedan är det inte hemskt jobbigt att scrolla tills man ser ett långt inlägg om innehåller bilder heller. Tror det skulle vara en kul tråd att följa! :)
Betydligt drygare som det är nu iaf haha. Typ en snygg bild på sid 21, kankse får en ref på sid 27, har man tuuuuur, vilken strap sid 47, kommentar om själva strapen (om såväl finnes) sid 111;)

Man får ha viss förståelse för att inte alla är inne i tråden flera gånger om dagen och att det i vissa fall kan ta dagar eller veckor innan man får svar beroende på jobb, semestrar etc.

Det går ju alltid bra att skicka PM också om man känner att man verkligen vill veta något och inte lyckats få svar.
Jamen självklart! Men även det känns ju lite som att sopa det hela under mattan eller?;)
Plus att det kommit 711 inlägg emellan liksom. Att hosta ur sej mer än att ett strap är "ok" efter 3 veckor kanske man oxå slipper utan kanske mer utförliga recensioner, svar, frågor o jadajada vilket leder till bättre information för oss alla.. Då skulle de som vill få vara delaktiga o de som inte vill slippa..
Som sagt, åter ingen kritik mot folk som varken vill eller tycker detta är irrelevant men tror iaf att de flesta Panerai-ägare har ett visst intresse för nya straps:)

Såg nu att min citering var menad mot dej men blev till @Torsten istället.
Som sagt, motstånd i direkt mening, nope.. I tyst mening, japp. Bara att scolla bakåt o se när jag ställde frågor om oem-canvas vilket jag vet finns här. Kan ju även bli som så att en fråga/uppmaning ställs om ett visst strap eller tex läder kommer bort då 711 nya inlägg hamnar i vägen... Något som då inte skulle hända i en separat tråd.
Motstånd som att öppna en separat tråd om ämnet som skulle ge oss en bättre överblick? Japp..
Skulle dessutom va skitkul att få en inblick i det hantverk som du gör o jag ser det ju bara som något positivt för dej med en separat tråd där du skulle få betydligt mer utrymme;)
Men åter igen, har full förståelse för dom som varken är intresserade eller tycker att man hellre diskuterar teknisk fakta. Men mitt förslag är bara en lösning som skulle göra oss bättre..

Som sagt, motstånd i direkt mening, nope.. I tyst mening, japp. Bara att scolla bakåt o se när jag ställde frågor om oem-canvas vilket jag vet finns här. Kan ju även bli som så att en fråga/uppmaning ställs om ett visst strap eller tex läder kommer bort då 711 nya inlägg hamnar i vägen... Något som då inte skulle hända i en separat tråd.
Motstånd som att öppna en separat tråd om ämnet som skulle ge oss en bättre överblick? Japp..
Skulle dessutom va skitkul att få en inblick i det hantverk som du gör o jag ser det ju bara som något positivt för dej med en separat tråd där du skulle få betydligt mer utrymme;)
Men åter igen, har full förståelse för dom som varken är intresserade eller tycker att man hellre diskuterar teknisk fakta. Men mitt förslag är bara en lösning som skulle göra oss bättre..
Oavsett vilket kan det aldrig skada att ha en egen tråd för Panerai-straps. Denna tråd är ju en "vanlig" tråd, bara att köra igång en likadan för strapsen.

Nu är det inte jag som är den MJ som gör straps...men jag vet vad du menar!:)

Tillbaka
Topp