• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Generellt brukar man väl försöka dölja serienummer. Men jag har aldrig riktigt förstått varför? Är det för att piratkopierare inte ska kunna använda just ditt serienummer på en kopia? Kan man använda klockans serienummer till att begå andra tokigheter?
Vet ej. Men jag undrar helt klart detsamma.

Generellt brukar man väl försöka dölja serienummer. Men jag har aldrig riktigt förstått varför? Är det för att piratkopierare inte ska kunna använda just ditt serienummer på en kopia? Kan man använda klockans serienummer till att begå andra tokigheter?
Lätt för lösker man att fejka ett kvitto med rätt serienummer för en klocka, fixa polisanmälan, skicka till FB och vips så ligger en påhittad klocka med "rätt" serienummer såsom stulen i diverse register. Sedan skall kanske den riktiga ägaren serva eller sälja sin klocka så görs en kontroll varpå det garanterat blir strul eller problem

Vet ej. Men jag undrar helt klart detsamma.

Inte heller riktigt förstått.. men behöver inte ta onödiga risker , tar bort bilden.

Edit: såg compiss inlägg precis

Senast ändrad:
https://perezcope.com/dials/

Han utmanar bland annat att Panerai har fel info om att Cali Dial var en tidig prototyp från 30-talet (enligt Panerai) men han anser att den kom på 40-talet och var Rolex egen patenterade design.

Det finns även extremt detaljerad info om vilka klockor som gjordes när osv.

En ögonöppnare för mig var nog att Panerai till stor del ”enbart” tillverkade tavlor och lysmassa medan caset gjordes även det av Rolex ända fram till den ökända Egiziano med Angelus movement som levererades till Egyptiska marinen.
Detta gjordes för att Rolex förbjöd Panerai att leverera klockor med deras urverk och case till något annat land efter WW2.

Extremt läsvärt för er som inte redan har gjort det!

Senast ändrad:
Det är allt lite drygt att hela tiden testa olika band. Man blir liksom aldrig nöjd. Facebook, Instagram och hemsidor genomsöks efter olika ställen att handla straps på.

Men klockan är det inget fel på! Jag tar fortfarande massor med kort på sandwichtavlan och leker med kronskyddet så att det snart kommer krävas en helservice av kronskyddsmekanismen.
Lyckades lirka med frugan till Västerås i eftermiddag för att äta på restaurang. Som av en händelse ligger Nymans i närheten. ;)
Hoppas på att där hitta något trevligt läder att berika klockan med.

Ni vet hur det är, när man fått hem objektet så letar man genast efter nästa. Denna gång är inget undantag.
Jag är sugen på @mårts vita och hoppas den förblir osåld tills jag hittat medlen för att lösgöra den från honom.
Skulle absolut behöva testa pannorna med wirelugs. Gillar @stelahs 388 mycket men även 425 är hyperintressant. Den där varianten med Californa-dial skulle jag kunna tänka mig....
Ja ni hör ju... Det kommer ta en ände med förskräckelse detta.
Du hör, enda sättet att stilla ångesten är att bejaka impulserna, vilket är omöjligt. Skogspromenader är bra motmedicin.

Lekte en del med olika band på min 112:a också, men jag har suttit väldigt nöjd med orginalbandet på min 557.. Assolutamente rules! :D
PAM424 med cali dial är en framtida dröm!
Annars finns ju alldeles nya PAM740 :rolleyes:

Skärmavbild 2017-09-22 kl. 12.18.52.png
Kommer California dail i 40 mm och i platinum vette sjutton om jag inte säljer bostaden och flyttar ut i skogen. Har den bara ett bra vattenskydd så ser jag till att ha det jag också.

Senast ändrad:
Det är lite tröttsamt att läsa om dessa fjädrar som inte håller. Jag kan inte låta bli att undra vad Panerai tyckte det var för fel på problemfria bultar? Någon som är bra på definitioner av dessa tingestar får gärna hjälpa mig. En bult är kanske tjockare men var går gränsen och en skruv är väl alltid spetsig?
Själv gillar jag fjäder systemet, gillar att byta band ofta. dock verkar Panerai ha något konstruktions? Problem då den fjäder belastade knappen lossnar ur sitt fäste.

Som jag har förstått det, kan du försäkra en klocka du inte äger om du bara har alla siffror. Det är för att undvika försäkringsbedrägeriet som man inte ska visa alla siffror. Det jobbiga blir när den klocka du äger är anmäld stulen plötsligt.

Sorry Compiss, två på bollen.

Senast ändrad:
Själv gillar jag fjäder systemet, gillar att byta band ofta. dock verkar Panerai ha något konstruktions? Problem då den fjäder belastade knappen lossnar ur sitt fäste.
Problemet är nog försumbart i förhållande till alla nya som har fjädersystemet. Blir man själv drabbad med långa väntetider för att få det åtgärdat så är det nog lätt att tro att det drabbar alla och att man är sist i kön. Däremot är gängor ett väl beprövat, problemfritt och historiskt korrekt sätt att få ihop saker med. Är man bara försiktig med gängor håller de hur länge som helst. Sen tycker jag att det är en skön känsla att få ta fram skruvmejseln.

Senast ändrad:
  • Like
Reactions: PJW
Problemet är nog försumbart i förhållande till att alla nya har fjädersystemet. Blir man själv drabbad med långa väntetider för att få det åtgärdat så är det nog lätt att tror att det drabbar alla och att man är sist i kön. Däremot är gängor ett väl beprövat, problemfritt och historiskt korrekt sätt att få ihop saker med. Är man bara försiktig med gängorna håller de hur länge som helst. Sen tycker jag att det är en skön känsla att få ta fram skruvmejseln, den är oslagbart nostalgisk.
Vad säger man "toche" tyvärr kör inte Panerai med skruv, men alla sätt är bra utom de dåliga!:)

https://perezcope.com/dials/

Han utmanar bland annat att Panerai har fel info om att Cali Dial var en tidig prototyp från 30-talet (enligt Panerai) men han anser att den kom på 40-talet och var Rolex egen patenterade design.

Det finns även extremt detaljerad info om vilka klockor som gjordes när osv.

En ögonöppnare för mig var nog att Panerai till stor del ”enbart” tillverkade tavlor och lysmassa medan caset gjordes även det av Rolex ända fram till den ökända Egiziano med Angelus movement som levererades till Egyptiska marinen.
Detta gjordes för att Rolex förbjöd Panerai att leverera klockor med deras urverk och case till något annat land efter WW2.

Extremt läsvärt för er som inte redan har gjort det!
oj, det där behöver jag nog läsa flera gånger. Men riktigt bra, nu blir jag ännu mer sugen på Cali-dial!

IMG_4292.JPG

Läckert också med en tavla utan text!
IMG_4291.JPG

24 vs 1024 - kan ni hjälpa mig att gå till botten med skillnaderna?

urverk: op iii vs op xxx
- 21 vs 25 juveler
- 42 vs 50 h gångreserv
- utöver gångreserven, är op xxx bättre på något sätt?

design:
- den enda info jag hittar är på watchbase där det står "subtle tweaks to the design". Någon som vet vad detta innebär i praktiken? Jag kan inte se skillnaderna.

Den gick från ointressant till högintressant henom att de fimpade datumet. Som sagt, datum är en styggelse.
Jag har varit sugen på en 424 i flera år - Den blev ju ännu bättre när datumet försvann.
...och här är jag , med både bronzo och gröningen med datum :meh:

20170923_122114.jpg

Nej men håller med, hade föredragit att ha de utan datum. Speciellt gröningen.

Men personligen tycker jag det funkar ok med subsekund och datum. Blir iaf lite mer symmetriskt.

Senast ändrad:

20170923_122114.jpg

Men personligen tycker jag det funkar ok med subsekund och datum. Blir iaf lite mer symmetriskt.
Äh, det där varierar. En Cali tex är klart bäst utan datum. En Bronzo SKA ha datum osv..

20170923_122114.jpg

Finns inget alternativ, är givetvis datum bättre än ingen klocka alls!

I mina ögon tillför inte datumkomplikationen någonting. Inget jag direkt behöver i min vardag och roterar jag flera klockor (vilket jag gör) så innebär datum bara extra jobb. Sedan finns det ytterst få riktigt lyckade datumutföranden i min bok. Bland vardgsklockorna har Rolex har lyckats i särklass bäst. Sedan har vi ju förstås pointer dates, annual calendars, big date-utföranden som hos VC och Lange etc. men de tar jag inte hänsyn till :)

Det är min enda ”törn” med 736 - den hade varit helt perfekt med en trea istället för datumet, i mina ögon. Fortfarande en sagolik modell.

Finns inget alternativ, är givetvis datum bättre än ingen klocka alls!

I mina ögon tillför inte datumkomplikationen någonting. Inget jag direkt behöver i min vardag och roterar jag flera klockor (vilket jag gör) så innebär datum bara extra jobb. Sedan finns det ytterst få riktigt lyckade datumutföranden i min bok. Bland vardgsklockorna har Rolex har lyckats i särklass bäst. Sedan har vi ju förstås pointer dates, annual calendars, big date-utföranden som hos VC och Lange etc. men de tar jag inte hänsyn till :)

Det är min enda ”törn” med 736 - den hade varit helt perfekt med en trea istället för datumet, i mina ögon. Fortfarande en sagolik modell.
Håller med dig till 100%. Hade jag fått välja hade jag önskat 736 hade samma dial layout som 690. Men man kan inte få allt :)

Sen är det lite kul med variation också, om man har fler pannor. Man vill ändå att det ska kännas som en helt annan klocka när man växlar :)

• Like
Reactions: PJW
Håller med dig till 100%. Hade jag fått välja hade jag önskat 736 hade samma dial layout som 690. Men man kan inte få allt :)

Sen är det lite kul med variation också, om man har fler pannor. Man vill ändå att det ska kännas som en helt annan klocka när man växlar :)
Om jag ändå var i den sitsen, att jag behövde variation bland mina pannor :D

Tillbaka
Topp