Har inte velat säga det innan men det är min samling ........
Då är det det bara att ta med dig Pelicaset på nästa GTG
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har nyss varit i kontakt med Panerai. Min 372:a skulle kommit med ett extra plexi och skulle även haft den innerboxen. Dvs att antingen är hela boxen felaktig eller bara innerboxen. Oavsett så är det inte vad jag köpte och betalade för. Det jag köpte var en "like new from AD" vilket det uppenbarligen inte är.
Hur tycker ni att man rimligen går tillväga med detta? Jag har nu haft klockan i strax en månad och den har självklart fått lite bruksspår. Jag vill egentligen inte lämna tillbaka den då jag vill ha en 372:a men samtidigt så betalade jag ett premium för en "like new from AD"-klocka.
Någonstans i framtiden om jag säljer klockan så kommer det ju påverka andrahandsvärdet ganska mycket att boxen inte stämmer överens med modellen. Däremot är alla papper korrekta till klockan och även den yttre kartongboxen.
MJ24 skulle du kunna göra mig en stor tjänst att ta måtten på själva trälådan?
Om min har samma mått som din så borde ju det hela gå att åtgärda genom att köpa ny innerbox+extra plexi. Då ingen av delarna är unika för en specifik klocka så borde man ju kunna skapa ett full-set på det viset. Frågan är bara om det "räknas som fullset" eller hopp-plock när man sedan säljer (om jag nu gör det)...
Uppdatering:
Jag är nu i kontakt med säljaren som hävdar att han inte kan göra något åt saken...
mao betalade jag premium för en "like new from AD"-klocka och fick en med fel box, parfymerade band och en säljare som vägrar ta ansvar för att han inte kollar upp vad han säljer.
Jag hoppas starkt att han ändrar attityd efter mitt senaste mail där jag förklarade det hela väldigt tydligt..
Vem köpte du klockan av?
Tråkigt hela händelseförloppet Bingoraalf. Har inte läst allt men är det från handlare eller privatperson? Som handlare bör man ta sitt fulla ansvar.
Bingoraalf
Min personliga syn är att jag tycker att du borde försöka lösa det med säljaren, antagligen i form av återköp om de inte kan hitta rätt box/insert. Av mig hade du fått skambud på den "konfiguration" du har nu om du skulle sälja. Om du åtgärdar problemet genom att köpa insert/plexi löst skulle jag kalla slutprodukten "fulset" snarare än "fullset" även om skillnaden är marginell (eller kanske t o m oviktig).
Har nyss varit i kontakt med Panerai. Min 372:a skulle kommit med ett extra plexi och skulle även haft den innerboxen. Dvs att antingen är hela boxen felaktig eller bara innerboxen. Oavsett så är det inte vad jag köpte och betalade för. Det jag köpte var en "like new from AD" vilket det uppenbarligen inte är.
Hur tycker ni att man rimligen går tillväga med detta? Jag har nu haft klockan i strax en månad och den har självklart fått lite bruksspår. Jag vill egentligen inte lämna tillbaka den då jag vill ha en 372:a men samtidigt så betalade jag ett premium för en "like new from AD"-klocka.
Någonstans i framtiden om jag säljer klockan så kommer det ju påverka andrahandsvärdet ganska mycket att boxen inte stämmer överens med modellen. Däremot är alla papper korrekta till klockan och även den yttre kartongboxen.
MJ24 skulle du kunna göra mig en stor tjänst att ta måtten på själva trälådan?
Om min har samma mått som din så borde ju det hela gå att åtgärda genom att köpa ny innerbox+extra plexi. Då ingen av delarna är unika för en specifik klocka så borde man ju kunna skapa ett full-set på det viset. Frågan är bara om det "räknas som fullset" eller hopp-plock när man sedan säljer (om jag nu gör det)...
Jag tycker det är jättesvårt att avgöra vad som är rätt eller inte, men jag har iaf betalat för något jag inte fått. I min värld rättfärdigar det återköp utan prisavdrag då jag som konsument borde kunna lite på en proffshandlare med registrerat bolag. När han säger att den är "like new from AD" så förutsätter jag liksom det...
Tråkigt att höra och lider med dig!
Här kommer måtten på träboxen:
L 18,5cm
B 18,5cm
H 9,2cm
Helt klar är att säljaren inte levererat det som varit överenskommet, och skall åtgärda så att leveransen stämmer med det som var avtalat.
Tack för hjälpen. Min box ligger på:
18,3 cm
18,3 cm
9,4 cm
Det skiljer så pass lite att jag antar att det kan vara korrekt ytterbox iaf...
Tyckte designen var cool! Var hittade du dem? Vad är det för mått?
Tyckte designen var cool! Var hittade du dem? Vad är det för mått?
Liten uppdatering:
Säljaren är butter men går med på retur av klockan OM den är i samma skick som när han skickade den - vilket den inte är. Han går även med på en retur mot att slitageavdrag på klockan vilket kommer hamna på flera tusen.
Frågan är då om jag som konsument har så pass omfattande undersökningsplikt jag har av varan att jag ska behöva kontakta tillverkare och förse denne med bilder på innerboxar för att se att klockan är korrekt. Det känns som att oavsett hur detta slutar så kommer jag att bli lidande på ett eller annat sätt.
Är jag tokig som anser att det är säljarens ansvar att ha en korrekt produktbeskrivning? Och det är konsumentens ansvar att undersöka det mest uppenbara: Så att klockan fungerar, siffror på cert stämmer med klockan osv.
Tycker du kan kräva av honom att han tar tillbaka klockan mot full refund. Han har farit med falsk information och utifrån denna info handlade du klockan. Nu visar det sig, att med hjälp av Panerai själva, att den info han gett dig inte stämmer. Tycker helt klart att han får stå sitt kasst när det gäller detta. Alternativt så erbjuder han dig en refund på samma summa som han har för avsikt att dra av för det slitage som du förorsakat klockan..
Hur går dina tankar? Du är ju nöjd med klockan, vore tråkigt att behöva skicka tillbaka den pga innerbox och plexi.. men du ska oavsett inte gå ekonomiskt lidande ur affären.
Jag kanske tänker fel... Men om du får rätt box med extra plexi. Varför vill du då ha ekonomisk kompensation? Bli inte förbannad nu! Jag bara undrarJag är helt inne på att behålla klockan men han verkar inte vidare medgörlig när det kommer att ta tillbaka för full refund. Han anser att man inte kan kräva att han ska ha koll på alla tillbehör och boxar till Panerai och det var således helt OK att sälja den som "like new from AD, B&P" även om det visar sig att boxen inte är korrekt.
Detta tycker jag rent ut sagt är skitsnack. Proffshandlare får stå för sina produktbeskrivningar. Vet de inte vad de säljer ska de så fan heller skriva som om dom gör det...
Jag skrev iaf att för att bli nöjd vill jag antingen ha rätt box+ekonomisk kompensation eller full refund. Varav det sista alternativet är egentligen sista utvägen. Men vi får se vad han svarar
Jag kanske tänker fel... Men om du får rätt box med extra plexi. Varför vill du då ha ekonomisk kompensation? Bli inte förbannad nu! Jag bara undrar
Liten uppdatering:
Säljaren är butter men går med på retur av klockan OM den är i samma skick som när han skickade den - vilket den inte är. Han går även med på en retur mot att slitageavdrag på klockan vilket kommer hamna på flera tusen.
Frågan är då om jag som konsument har så pass omfattande undersökningsplikt jag har av varan att jag ska behöva kontakta tillverkare och förse denne med bilder på innerboxar för att se att klockan är korrekt. Det känns som att oavsett hur detta slutar så kommer jag att bli lidande på ett eller annat sätt.
Är jag tokig som anser att det är säljarens ansvar att ha en korrekt produktbeskrivning? Och det är konsumentens ansvar att undersöka det mest uppenbara: Så att klockan fungerar, siffror på cert stämmer med klockan osv.
Hursom har jag skickat iväg ett sista mail med min uppfattning av situationen och vad jag kräver för att jag ska vara nöjd. I klarspråk.
Att säljaren hänvisar till att han inte kan ha koll på all boxar o s v till de klockor han säljer, är riktigt illa!Jag är helt inne på att behålla klockan men han verkar inte vidare medgörlig när det kommer att ta tillbaka för full refund. Han anser att man inte kan kräva att han ska ha koll på alla tillbehör och boxar till Panerai och det var således helt OK att sälja den som "like new from AD, B&P" även om det visar sig att boxen inte är korrekt.
Detta tycker jag rent ut sagt är skitsnack. Proffshandlare får stå för sina produktbeskrivningar. Vet de inte vad de säljer ska de så fan heller skriva som om dom gör det...
Jag skrev iaf att för att bli nöjd vill jag antingen ha rätt box+plexi, ekonomisk kompensation eller full refund. Varav det sista alternativet är egentligen sista utvägen. Men vi får se vad han svarar