• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Har nyss varit i kontakt med Panerai. Min 372:a skulle kommit med ett extra plexi och skulle även haft den innerboxen. Dvs att antingen är hela boxen felaktig eller bara innerboxen. Oavsett så är det inte vad jag köpte och betalade för. Det jag köpte var en "like new from AD" vilket det uppenbarligen inte är.

Hur tycker ni att man rimligen går tillväga med detta? Jag har nu haft klockan i strax en månad och den har självklart fått lite bruksspår. Jag vill egentligen inte lämna tillbaka den då jag vill ha en 372:a men samtidigt så betalade jag ett premium för en "like new from AD"-klocka.

Någonstans i framtiden om jag säljer klockan så kommer det ju påverka andrahandsvärdet ganska mycket att boxen inte stämmer överens med modellen. Däremot är alla papper korrekta till klockan och även den yttre kartongboxen.

MJ24 skulle du kunna göra mig en stor tjänst att ta måtten på själva trälådan?

Om min har samma mått som din så borde ju det hela gå att åtgärda genom att köpa ny innerbox+extra plexi. Då ingen av delarna är unika för en specifik klocka så borde man ju kunna skapa ett full-set på det viset. Frågan är bara om det "räknas som fullset" eller hopp-plock när man sedan säljer (om jag nu gör det)...
 
Har nyss varit i kontakt med Panerai. Min 372:a skulle kommit med ett extra plexi och skulle även haft den innerboxen. Dvs att antingen är hela boxen felaktig eller bara innerboxen. Oavsett så är det inte vad jag köpte och betalade för. Det jag köpte var en "like new from AD" vilket det uppenbarligen inte är.

Hur tycker ni att man rimligen går tillväga med detta? Jag har nu haft klockan i strax en månad och den har självklart fått lite bruksspår. Jag vill egentligen inte lämna tillbaka den då jag vill ha en 372:a men samtidigt så betalade jag ett premium för en "like new from AD"-klocka.

Någonstans i framtiden om jag säljer klockan så kommer det ju påverka andrahandsvärdet ganska mycket att boxen inte stämmer överens med modellen. Däremot är alla papper korrekta till klockan och även den yttre kartongboxen.

MJ24 skulle du kunna göra mig en stor tjänst att ta måtten på själva trälådan?

Om min har samma mått som din så borde ju det hela gå att åtgärda genom att köpa ny innerbox+extra plexi. Då ingen av delarna är unika för en specifik klocka så borde man ju kunna skapa ett full-set på det viset. Frågan är bara om det "räknas som fullset" eller hopp-plock när man sedan säljer (om jag nu gör det)...


Du har rätt att lämna tillbaka klockan, med lite prisavdrag, eftersom klockan är använd...
 
Uppdatering:

Jag är nu i kontakt med säljaren som hävdar att han inte kan göra något åt saken...

mao betalade jag premium för en "like new from AD"-klocka och fick en med fel box, parfymerade band och en säljare som vägrar ta ansvar för att han inte kollar upp vad han säljer.

Jag hoppas starkt att han ändrar attityd efter mitt senaste mail där jag förklarade det hela väldigt tydligt..
 
Uppdatering:

Jag är nu i kontakt med säljaren som hävdar att han inte kan göra något åt saken...

mao betalade jag premium för en "like new from AD"-klocka och fick en med fel box, parfymerade band och en säljare som vägrar ta ansvar för att han inte kollar upp vad han säljer.

Jag hoppas starkt att han ändrar attityd efter mitt senaste mail där jag förklarade det hela väldigt tydligt..


Vem köpte du klockan av?
 
Tråkigt hela händelseförloppet Bingoraalf. Har inte läst allt men är det från handlare eller privatperson? Som handlare bör man ta sitt fulla ansvar.
 
Vem köpte du klockan av?

Då ärendet fortfarande är öppet och jag har en konversation med säljer nu så vill jag inte lägga ut detaljer som kan pressa denne. Med detta sagt så kommer hela storyn, oavsett hur den slutar presenteras med säljarens namn framöver. Det är mest att jag inte vill använda forumet som ett "utpressningsmedel" eller vad man ska kalla det..

Tråkigt hela händelseförloppet Bingoraalf. Har inte läst allt men är det från handlare eller privatperson? Som handlare bör man ta sitt fulla ansvar.

Proffshandlare
 
Bingoraalf
Min personliga syn är att jag tycker att du borde försöka lösa det med säljaren, antagligen i form av återköp om de inte kan hitta rätt box/insert. Av mig hade du fått skambud på den "konfiguration" du har nu om du skulle sälja. Om du åtgärdar problemet genom att köpa insert/plexi löst skulle jag kalla slutprodukten "fulset" snarare än "fullset" även om skillnaden är marginell (eller kanske t o m oviktig).
 
Bingoraalf
Min personliga syn är att jag tycker att du borde försöka lösa det med säljaren, antagligen i form av återköp om de inte kan hitta rätt box/insert. Av mig hade du fått skambud på den "konfiguration" du har nu om du skulle sälja. Om du åtgärdar problemet genom att köpa insert/plexi löst skulle jag kalla slutprodukten "fulset" snarare än "fullset" även om skillnaden är marginell (eller kanske t o m oviktig).


Alright, då tror jag vi är av ungefär samma uppfattning. Även om det inte skulle vara någon skillnad så kommer det vara ett hopplock. Då säljaren på över en månad inte kunde ta reda på huruvida det var rätt box eller inte utan att det var jag som fick kontakta Panerai så betvivlar jag starkt på att denna kan luska fram rätt delar.

Det blir ganska klurigt med återköp då jag har använt klockan en del, den var ju "ny" när jag fick den och nu har både klocka och band sina bruksspår. Egentligen så borde jag som konsument inte drabbas alls av detta tycker jag, då jag flaggade för dessa problemen samma dag som jag fick den. Varpå säljaren hävdade att allt var som det ska, men att han skulle kolla med AD - vilket denne inte gjorde...

Jag tycker det är jättesvårt att avgöra vad som är rätt eller inte, men jag har iaf betalat för något jag inte fått. I min värld rättfärdigar det återköp utan prisavdrag då jag som konsument borde kunna lite på en proffshandlare med registrerat bolag. När han säger att den är "like new from AD" så förutsätter jag liksom det...
 
Har nyss varit i kontakt med Panerai. Min 372:a skulle kommit med ett extra plexi och skulle även haft den innerboxen. Dvs att antingen är hela boxen felaktig eller bara innerboxen. Oavsett så är det inte vad jag köpte och betalade för. Det jag köpte var en "like new from AD" vilket det uppenbarligen inte är.

Hur tycker ni att man rimligen går tillväga med detta? Jag har nu haft klockan i strax en månad och den har självklart fått lite bruksspår. Jag vill egentligen inte lämna tillbaka den då jag vill ha en 372:a men samtidigt så betalade jag ett premium för en "like new from AD"-klocka.

Någonstans i framtiden om jag säljer klockan så kommer det ju påverka andrahandsvärdet ganska mycket att boxen inte stämmer överens med modellen. Däremot är alla papper korrekta till klockan och även den yttre kartongboxen.

MJ24 skulle du kunna göra mig en stor tjänst att ta måtten på själva trälådan?

Om min har samma mått som din så borde ju det hela gå att åtgärda genom att köpa ny innerbox+extra plexi. Då ingen av delarna är unika för en specifik klocka så borde man ju kunna skapa ett full-set på det viset. Frågan är bara om det "räknas som fullset" eller hopp-plock när man sedan säljer (om jag nu gör det)...


Tråkigt att höra och lider med dig!
Här kommer måtten på träboxen:
L 18,5cm
B 18,5cm
H 9,2cm

Helt klar är att säljaren inte levererat det som varit överenskommet, och skall åtgärda så att leveransen stämmer med det som var avtalat.
 
Jag tycker det är jättesvårt att avgöra vad som är rätt eller inte, men jag har iaf betalat för något jag inte fått. I min värld rättfärdigar det återköp utan prisavdrag då jag som konsument borde kunna lite på en proffshandlare med registrerat bolag. När han säger att den är "like new from AD" så förutsätter jag liksom det...


Omöjligt att råda här så jag säger det som känns rätt för dig helt enkelt. Om det sen är att säljaren gör jobbet åt dig och fixar rätt insert/plexi, gör ett återköp eller gör ett prisavdrag tror jag du själv bäst bedömer vilket du kommer trivas bäst med. :)
 
Tråkigt att höra och lider med dig!
Här kommer måtten på träboxen:
L 18,5cm
B 18,5cm
H 9,2cm

Helt klar är att säljaren inte levererat det som varit överenskommet, och skall åtgärda så att leveransen stämmer med det som var avtalat.


Tack för hjälpen. Min box ligger på:

18,3 cm
18,3 cm
9,4 cm

Det skiljer så pass lite att jag antar att det kan vara korrekt ytterbox iaf...
 
kanske är dags att gå all in masterkiller...

17045974477_cc904a5605_z.jpg


16630931324_65683fee76.jpg

16633189473_0454b99b8f.jpg


17253415035_a3722bef64.jpg


17188133820_29bb389c7e.jpg


17189481669_bd4c7f83a1.jpg


16755420423_1df9016821.jpg


17187920918_cbce225d2d.jpg
 
Tyckte designen var cool! Var hittade du dem? Vad är det för mått?

Det roliga är att du kan skicka en bild på vad fasen du vill så handjagar de det du önskar på bandet eller buckeln. Släng upp ungarna eller frugan på ett strap ;) haha..

De har allt du kan tänka dig i alla dess färger och former :D

"Personalize your strap with engraving strap from Black Forest Atelier : Your idols, beloved, babies, symbols, tattoos can be appear on your watch straps. Custom made in any size with 10 kinds of leather colors from vintage to modern. Don't forget to get an amazing buckle of Black Forest Atelier while ordering an engraved Strap"

"Custom made available Only with our leather types, colors ,
Please specify your wrist size (110/60, 115/65,120/70,125/75,130/80,140/90) as well as lug/buckle size (18mm,20mm,22mm,24mm,26mm,28mm)"

http://blackforest-atelier.com/?products=watch-straps&lang=en
 
Liten uppdatering:

Säljaren är butter men går med på retur av klockan OM den är i samma skick som när han skickade den - vilket den inte är. Han går även med på en retur mot att slitageavdrag på klockan vilket kommer hamna på flera tusen.

Frågan är då om jag som konsument har så pass omfattande undersökningsplikt jag har av varan att jag ska behöva kontakta tillverkare och förse denne med bilder på innerboxar för att se att klockan är korrekt. Det känns som att oavsett hur detta slutar så kommer jag att bli lidande på ett eller annat sätt.

Är jag tokig som anser att det är säljarens ansvar att ha en korrekt produktbeskrivning? Och det är konsumentens ansvar att undersöka det mest uppenbara: Så att klockan fungerar, siffror på cert stämmer med klockan osv.

Hursom har jag skickat iväg ett sista mail med min uppfattning av situationen och vad jag kräver för att jag ska vara nöjd. I klarspråk.
 
Liten uppdatering:

Säljaren är butter men går med på retur av klockan OM den är i samma skick som när han skickade den - vilket den inte är. Han går även med på en retur mot att slitageavdrag på klockan vilket kommer hamna på flera tusen.

Frågan är då om jag som konsument har så pass omfattande undersökningsplikt jag har av varan att jag ska behöva kontakta tillverkare och förse denne med bilder på innerboxar för att se att klockan är korrekt. Det känns som att oavsett hur detta slutar så kommer jag att bli lidande på ett eller annat sätt.

Är jag tokig som anser att det är säljarens ansvar att ha en korrekt produktbeskrivning? Och det är konsumentens ansvar att undersöka det mest uppenbara: Så att klockan fungerar, siffror på cert stämmer med klockan osv.


Tycker du kan kräva av honom att han tar tillbaka klockan mot full refund. Han har farit med falsk information och utifrån denna info handlade du klockan. Nu visar det sig, att med hjälp av Panerai själva, att den info han gett dig inte stämmer. Tycker helt klart att han får stå sitt kasst när det gäller detta. Alternativt så erbjuder han dig en refund på samma summa som han har för avsikt att dra av för det slitage som du förorsakat klockan..

Hur går dina tankar? Du är ju nöjd med klockan, vore tråkigt att behöva skicka tillbaka den pga innerbox och plexi.. men du ska oavsett inte gå ekonomiskt lidande ur affären.
 
Tycker du kan kräva av honom att han tar tillbaka klockan mot full refund. Han har farit med falsk information och utifrån denna info handlade du klockan. Nu visar det sig, att med hjälp av Panerai själva, att den info han gett dig inte stämmer. Tycker helt klart att han får stå sitt kasst när det gäller detta. Alternativt så erbjuder han dig en refund på samma summa som han har för avsikt att dra av för det slitage som du förorsakat klockan..

Hur går dina tankar? Du är ju nöjd med klockan, vore tråkigt att behöva skicka tillbaka den pga innerbox och plexi.. men du ska oavsett inte gå ekonomiskt lidande ur affären.


Jag är helt inne på att behålla klockan men han verkar inte vidare medgörlig när det kommer att ta tillbaka för full refund. Han anser att man inte kan kräva att han ska ha koll på alla tillbehör och boxar till Panerai och det var således helt OK att sälja den som "like new from AD, B&P" även om det visar sig att boxen inte är korrekt.

Detta tycker jag rent ut sagt är skitsnack. Proffshandlare får stå för sina produktbeskrivningar. Vet de inte vad de säljer ska de så fan heller skriva som om dom gör det...

Jag skrev iaf att för att bli nöjd vill jag antingen ha rätt box+plexi, ekonomisk kompensation eller full refund. Varav det sista alternativet är egentligen sista utvägen. Men vi får se vad han svarar
 
Jag är helt inne på att behålla klockan men han verkar inte vidare medgörlig när det kommer att ta tillbaka för full refund. Han anser att man inte kan kräva att han ska ha koll på alla tillbehör och boxar till Panerai och det var således helt OK att sälja den som "like new from AD, B&P" även om det visar sig att boxen inte är korrekt.

Detta tycker jag rent ut sagt är skitsnack. Proffshandlare får stå för sina produktbeskrivningar. Vet de inte vad de säljer ska de så fan heller skriva som om dom gör det...

Jag skrev iaf att för att bli nöjd vill jag antingen ha rätt box+ekonomisk kompensation eller full refund. Varav det sista alternativet är egentligen sista utvägen. Men vi får se vad han svarar
Jag kanske tänker fel... Men om du får rätt box med extra plexi. Varför vill du då ha ekonomisk kompensation? Bli inte förbannad nu! Jag bara undrar:)
 
Liten uppdatering:

Säljaren är butter men går med på retur av klockan OM den är i samma skick som när han skickade den - vilket den inte är. Han går även med på en retur mot att slitageavdrag på klockan vilket kommer hamna på flera tusen.

Frågan är då om jag som konsument har så pass omfattande undersökningsplikt jag har av varan att jag ska behöva kontakta tillverkare och förse denne med bilder på innerboxar för att se att klockan är korrekt. Det känns som att oavsett hur detta slutar så kommer jag att bli lidande på ett eller annat sätt.

Är jag tokig som anser att det är säljarens ansvar att ha en korrekt produktbeskrivning? Och det är konsumentens ansvar att undersöka det mest uppenbara: Så att klockan fungerar, siffror på cert stämmer med klockan osv.

Hursom har jag skickat iväg ett sista mail med min uppfattning av situationen och vad jag kräver för att jag ska vara nöjd. I klarspråk.

Håller med ovanståend om att säljare borde (skall) se till att du får det som utlovats utan att du på något sätt skall lida skada.
Om det inte är möjligt att korrigera leveransen skall köpet gå tillbaka. Du skall inte behöva betala för normalt slitage som uppstått under det du använt klockan, då du faktisk trott dig fårt det som utlovats.
Kolla med någon av de juristutbildade som finns på forumet om vad som kan omfattas av distansköplagen, och om det som finns där är applicerbart här.
 
Jag är helt inne på att behålla klockan men han verkar inte vidare medgörlig när det kommer att ta tillbaka för full refund. Han anser att man inte kan kräva att han ska ha koll på alla tillbehör och boxar till Panerai och det var således helt OK att sälja den som "like new from AD, B&P" även om det visar sig att boxen inte är korrekt.

Detta tycker jag rent ut sagt är skitsnack. Proffshandlare får stå för sina produktbeskrivningar. Vet de inte vad de säljer ska de så fan heller skriva som om dom gör det...

Jag skrev iaf att för att bli nöjd vill jag antingen ha rätt box+plexi, ekonomisk kompensation eller full refund. Varav det sista alternativet är egentligen sista utvägen. Men vi får se vad han svarar
Att säljaren hänvisar till att han inte kan ha koll på all boxar o s v till de klockor han säljer, är riktigt illa!
Har han inte koll, skall han inte sälja klockor!!
 
Tycker du har varit väldigt öppen och ärlig och gett han möjlighet att faktiskt göra rätt för sig.. De alternativ du har gett är inte på något sätt orimliga så stå på dig. Synd att jag inte kan hjälpa dig mer än att pusha dig att stå på dig i frågan. Kör hårt!
 
Tillbaka
Topp