• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

God fortsättning Paneraiare.

18C1F6BA-7926-461B-A8EA-EA68ADC18645.jpeg

http://www.network54.com/Forum/353391/thread/1514879661/last-1514879661/View+entire+thread

Jag förstår inte hans "hata polering"-policy och inte heller "fake watch"-filosofin. Kan någon relatera och förklara? :D
Eh han är lack vilket jag också skulle vara. Men Fake Watch är ju att ta i såklart men han har nog helt enkelt bara lessnat. Han refererar till Rolex som byter ut delar så fort det finns anledning till så ingen skillnad där. Men att ha så mycket problem med en klocka och även då få den repad när den är på Service är ju under all kritik.

Eh han är lack vilket jag också skulle vara. Men Fake Watch är ju att ta i såklart men han har nog helt enkelt bara lessnat. Han refererar till Rolex som byter ut delar så fort det finns anledning till så ingen skillnad där. Men att ha så mycket problem med en klocka och även då få den repad när den är på Service är ju under all kritik.
Jo, men varför är det så himla viktigt med poleringen, det är ju hans gnäll över den som ställt till mest trubbel känns det som. :)

• Like
Reactions: m_s
Jo, men varför är det så himla viktigt med poleringen, det är ju hans gnäll över den som ställt till mest trubbel känns det som. :)
Well det är väl högst personligt, kan tycka att huvudproblemet är att den ens har repats vid Service. Polering efter årtal av användande är väl en sak men att "tvingas" till det pga en Service är ju nästan så man tycker de får byta ut hela caset.

Många klocksamlare gillar inte att Panerai och andra märken "polerar" klockan, för att varje polering tar bort mikroskopiskt material. De hävdar att det minskar värdet på klockan om polering har skett.

Kommer man från vintage-hållet så har man i regel svårt för polering. Precis som du säger @donpasta går ju polering av stålboett ut på att ta bort material och med åren kommer det att synas. Men den huvudsakliga anti-poleringshetsen som finns bygger på fulpolering, där man inte tar hänsyn till boettens former eller ytbehandlingar utan helt enkelt polererar boetten rund.

Kommer man från vintage-hållet så har man i regel svårt för polering. Precis som du säger @donpasta går ju polering av stålboett ut på att ta bort material och med åren kommer det att synas. Men den huvudsakliga anti-poleringshetsen som finns bygger på fulpolering, där man inte tar hänsyn till boettens former eller ytbehandlingar utan helt enkelt polererar boetten rund.
Och det borde inte direkt vara ett problem för Panerai.

Inte jag. Den var ful. :)

Skulle nog säga falsk, men å andra sidan gjordes mycket skumt för 20 år sedan.

Edit: Jag hade visst typ rätt :)
Haha eftersom ingen annan vågar gissa..

More info about 5218-206/A (not produced under Panerai Firenze or Cartier/Vendome)

In checking all my information about this watch, I can provide more info for those interested. I can confirm that this watch was not produced nor delivered to anyone at PANERAI in Firence post or past the take over by Cartier/Vendome.

Following a special request by Commandant Franco Zavattaro (Panerai in Firenze), this particular watch was designed at the end of 1996. 'Special' because this piece was solely destined for the French Military Incursori. This piece was designed with a very specific rotating bezel which needed and required maintenance every approx. 100 hours of use (some parts required changing).

Haha eftersom ingen annan vågar gissa..

More info about 5218-206/A (not produced under Panerai Firenze or Cartier/Vendome)

In checking all my information about this watch, I can provide more info for those interested. I can confirm that this watch was not produced nor delivered to anyone at PANERAI in Firence post or past the take over by Cartier/Vendome.

Following a special request by Commandant Franco Zavattaro (Panerai in Firenze), this particular watch was designed at the end of 1996. 'Special' because this piece was solely destined for the French Military Incursori. This piece was designed with a very specific rotating bezel which needed and required maintenance every approx. 100 hours of use (some parts required changing).
Jag läste (ju) det där också, och några små poster till ... men vad han inte säger är var den blev producerad.

Mindre än två veckor kvar till SIHH 18 nu. Jag tycker det är dags att likt Paneristi FB gruppen kör ifrån oss våra önskningar/förhoppningar om vad Panerai ska visa! :)

Min summering blir:

En 372 i 44mm case

En Bronze i Base model

Generellt mindre LTD edition modeller och boutique only modeller och istället fler sköna, smakliga smör och bröd modeller till ”vettiga” priser (snodd från en kille på Paneristi FB, slog an rejält till mina tankar).

En Paneristi Sweden LTD modell däremot i 44mm Bettarina, låt oss säga max 30 stycken med loggan graverad på baksidan, skruvat baklock och en ren 3-6-9-12 tavla med öppen 6a och sandwich!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp