• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

http://www.paneraicentral.com/panerai-boot-camp/panerai-case-study/

A look at the three Luminor case styles available:

• Bettarini
    • Designed by Alessandro Bettarini (during the rebirth of Panerai)
      • Regarded as the “father” of the Pre-Vendome design Luminors (44mm)
      • Pioneered use of PVD on the watches, previously unavailable
    • Case used on style like the PAM 000
    • Available in submersible form (PAM 024)
  • 1950
    • Case used on styles like the PAM 312
    • Available in submersible form (PAM 243)
  • 1950 “Vintage/Base”
    • Case used on style like the PAM 372
    • Thinner, flatter lugs than 1950
    • Visible ridge on sides
    • BB# & WR engraved on bottom of lugs

Det där är ju inget jag skulle lita på helt och hållet. Vad jag vet var Bettarini delaktig i att tillverka boetterna, dvs han ansvarade för den tekniska delen, inte för designen...

Strunt samma, jag kommer inte använda hans namn i samband med boetten. Informationen som finns där ute känns alldeles för luddig för att kunna säga så ;)

Det där är ju inget jag skulle lita på helt och hållet. Vad jag vet var Bettarini delaktig i att tillverka boetterna, dvs han ansvarade för den tekniska delen, inte för designen...

Strunt samma, jag kommer inte använda hans namn i samband med boetten. Känns alldeles för luddigt för att kunna säga så ;)
Jag håller med dig och kommer förmodligen att tänka efter innan jag slentrianmässigt använder Bettarini för att beskriva boetten. De flesta här förstår ju vad man åsyftar, men jag funderar på hur man annars skulle hänvisa till den på ett enkelt sätt - "vanlig" Luminor? Till skillnad från Luminor 1950? Hur gör du? :)

Jag håller med dig och kommer förmodligen att tänka efter innan jag slentrianmässigt använder Bettarini för att beskriva boetten. De flesta här förstår ju vad man åsyftar, men jag funderar på hur man annars skulle hänvisa till den på ett enkelt sätt - "vanlig" Luminor? Till skillnad från Luminor 1950? Hur gör du? :)

Jag säger Luminor nuförtiden eftersom det är namnet som man finner på Panerais hemsida. Det finns också Luminor 1950. Lite som med Rolex Submariner och Submariner Date.
När jag köpte min första Panna kallades klockor med Luminor boett för "Historic collection". Det var precis när första Luminor-1950 släpptes. Då kallade jag de här icke-1950 luminor för "historiska luminor".

Strunt samma, jag kommer inte använda hans namn i samband med boetten. Informationen som finns där ute känns alldeles för luddig för att kunna säga så ;)
Nä, tänkte mer som svar på din fråga om var uppgifterna kommer ifrån och att du endast hört det här på KS.

Kan mycket väl vara som Perezcope säger, att han inte själv designade klockorna. Lite det som är charmen med Panerai - mystiken.

Nä, tänkte mer som svar på din fråga om var uppgifterna kommer ifrån och att du endast hört det här på KS.

Kan mycket väl vara som Perezcope säger, att han inte själv designade klockorna. Lite det som är charmen med Panerai - mystiken.

Och jag tackar dig för informationen - mitt svar var mina egna funderingar. Jag verkligen övervägde att använda denna benämning men sedan drog den slutsatsen som jag skrev om. Menade inte att go in i diskussion med dig ;)

Fullkomligt ÄLSKAR när visarna glöder :)
7C780526-EFC7-4655-A008-1AC8A87E71A3.jpeg
E751DD84-94EF-4ABF-AE9B-DBEA69AF04B7.jpeg

Det slår mig också hur mycket större denna alltid ser ut på bild än i verkligheten, så bli inte rädda för denna grymma modell alla ni som funderar. Prova i verkligheten innan ni bestämmer er :)

Har verkligen förälskat mig i dethär bandet men som jag skrev tidigare köptes det billigt för att prova lite olika band men nu skulle jag vilja beställa ett identiskt men som håller högre kvalité.... så kan någon tipsa om vart jag hittar ett? Gärna innom EU :)

F8F33700-A2ED-420D-80D8-A200018507AE.jpeg

Senast ändrad:
Ber om ursäkt för dålig bild men ville bara få upp en på nyförvärvet. Efter att haft ett par Base versioner tidigare så har jag nu min första 1950, med sandwich tavla etc. Måste säga att jag är grymt nöjd.
Tavlan är ju lite rörigare än de tidigare jag haft (560, 000) men tycker ändå den är trevlig! Tycker dock att den sitter bättre på handleden än t ex 560.
2AD81DBE-917B-4092-BD10-19365A182D1C.jpeg

Har alltid sagt enbart Luminor samt Radiomir om serierna med samma namn.

Ja och med en service så landar priset på strax under 50’. Tror dock inte en service och polering får klockan i tipptopp. Var några rejäla battlescars på den..men som bilmeckarklocka...absolut :)

Kronbryggan behöver bytas. Utan laserpolering kommer den aldrig bli som ny. Bandet är slitet och har krympt till ~ 25mm. Är man inte nöjd med att ha en sliten ”look” blev den för dyr. En ny går at köpa för 57-58... dock utan plex

Tillbaka
Topp