• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag tycker helt ärligt du ska styra bort tankarna från 40 mm. Det finns få sådana modeller och de är verkligen små för att vara Panerai. 42 mm är nog så litet för en panna, tycker jag. Har du sett t ex 392 i verkligheten? Du skulle nog bli förvånad över hur nätt den känns. Innan jag hade hållit i en sådan i verkligheten hade jag också en bild av att det var en väldigt stor klocka men min första reaktion tog mig ner på jorden, kan man säga. Jag har rätt smala handleder själv och trodde det skulle bli svårt att acceptera 44 mm. I den frågan har jag svängt helt. Med det sagt så spanar jag fortfarande på 512 och 392/1392. Omegan är en helt annan klocka och har du dessutom den på länk så kan det göra att klockan känns lite större. Tycker t ex själv att Seamaster 300 dykaren känns otroligt bökig i jämförelse med de flesta pannor.

Har inte testat än. Tänkte dra förbi någon AD som säljer Panerai och testa lite olika modeller. :)
Sist jag frågade och tänkte testa hade dom knappt någon 42mm inne ... detta var ett tag sen.

Skippa 40mm, finns många fler snygga i 42mm och sedan såklart storlekarna över det! Här är PAM 392 på 18,5 handled. Börjar titta mig omkring lite för större storlekar så funderar möjligtvis på att sälja framöver, bara att hojta om ni tycker just 392 är spännande.

1B5DFE4F-8EF3-423F-A716-1E5DD8D6EF98.jpeg
4843DB4D-B4CE-4925-9CFB-FF4F74325E49.jpeg
457E4659-4892-441E-A98B-A2BAF3113568.jpeg
Den var mycket fin :)

• Like
Reactions: Rey
Tackar för alla fina svar. Ni har övertalat mig. Jag kommer att gå upp till 42mm (44 vågar jag nog inte) då det finns ett helt annat utbud samt att 40mm modellerna är väldigt tjocka/höga. Jag har lyckats nischa mina egna tankar till en Luminor modell i 42mm med datum, älskar verkligen kronskyddsdetaljen. Tycker sandwich dial är snyggt så det vill jag också ha på klockan. Sedan får den gärna vara åt det hållet med brandgula/brungula siffrorna.
Vad innebär "dot"dial ? Vad är skillnaden mellan Luminor samt Luminor 1950?
Modellen jag hittat som har det jag är ute efter är PAM 392 42mm. Modeller med grön tavla är verkligen to die for, men en budget på 50K inte räcker till för en sån. Att veta vilken Panerai man ska välja är verkligen svårt.

Luminor (bettarini)-case som du hittar på bla PAM112, 510, 111 osv är en annan boett än Luminor 1950 (exempelvis PAM 233). Titta på bilderna och jämför boetterna så ser du tydlig stor skillnadl.

På din beskrivning så låter det som att PAM1392 eller PAM722 hade passat dig fint :)

Tackar för alla fina svar. Ni har övertalat mig. Jag kommer att gå upp till 42mm (44 vågar jag nog inte) då det finns ett helt annat utbud samt att 40mm modellerna är väldigt tjocka/höga. Jag har lyckats nischa mina egna tankar till en Luminor modell i 42mm med datum, älskar verkligen kronskyddsdetaljen. Tycker sandwich dial är snyggt så det vill jag också ha på klockan. Sedan får den gärna vara åt det hållet med brandgula/brungula siffrorna.
Modellen jag hittat som har det jag är ute efter är PAM 392 42mm. Modeller med grön tavla är verkligen to die for, men en budget på 50K inte räcker till för en sån. Att veta vilken Panerai man ska välja är verkligen svårt.
Hej, jag tror inte du skulle bli besviken på en 40 mm heller, fråga @Affe men 392 har det du behöver. Den gröntavlade 911 är limiterad så de som har en sådan här, sällar sig till en utvald skara. Dot dail har punktformade index. Sen finns stavformade, med arabiska siffror och california dail som har både och. Bettariniboett, som är planare, kallas Luminor. Luminor 1950 har en annan boettform, lite som att det ligger en kudde mellan tavla och bakboett.

Jag instämmer i kören. Undvik 40mm Luminor, de är för tjocka. Kör 42mm, och 1392 skulle vara min starka rekommendation. Är den fortfarande "för stor" så får du antingen vänta på Luminor Due 38mm som trillar in senast efter sommaren eller få lite mental träning genom att prova massor med 44mm-modeller.

Efter att ha tagit åt mig av det som sägs i tråden kommer jag skippa 40mm tankarna och titta på 42.
Som du säger kanske det räcker med lite mental träning för att gå upp till 44.. men ibland känner jag att min Omega 41mm känns stor. Tror inte jag kommer våga köra 44mm. Men jag ska testa, man vet aldrig :)

Hej, jag tror inte du skulle bli besviken på en 40 mm heller, fråga @Affe men 392 har det du behöver. Den gröntavlade 911 är limiterad så de som har en sådan här, sällar sig till en utvald skara. Dot dail har punktformade index. Sen finns stavformade, med arabiska siffror och california dail som har både och. Bettariniboett, som är planare, kallas Luminor. Luminor 1950 har en annan boettform, lite som att det ligger en kudde mellan tavla och bakboett.

Tackar tackar. Känns som om jag föredrar 1950 boettens lite rundare drag. Dock kanske den planare Luminor boetten passar min smala handled bättre.
Ska dra förbi Nymans imorgon om jag hinner och testa. Förutsatt att dom har några att dema. :)

Tackar tackar. Känns som om jag föredrar 1950 boettens lite rundare drag. Dock kanske den planare Luminor boetten passar min smala handled bättre.
Ska dra förbi Nymans imorgon om jag hinner och testa. Förutsatt att dom har några att dema. :)
De känns lite olika på handleden så prova båda boetterna, gärna med och utan datum om de skliljer i tjocklek. Hellre för många tester än för få. Gå till Kroons också i PK-huset. Jag tror de har ett större urval.

De känns lite olika på handleden så prova båda boetterna, gärna med och utan datum om de skliljer i tjocklek. Hellre för många tester än för få. Gå till Kroons också i PK-huset. Jag tror de har ett större urval.

Ska testa på som en galning!
Har hittat en ny favorit PAM 676 42 mm. Riktig snygg. Inom budget också !

Rada upp 42 vs 44mm hos ad, prova båda :)
Mina tankar var ganska lik dina.... sen efter att man läst mycket här och just provade allt hos ad så sluta det med en 1312.... rent estetiskt för mig i slutändan då jag tycker 44mm har ”renare” tavla än 42mm då den inte kändes lika ihoptryckt... smaken är som baken....

Som @stelah säger så har kroons mkt större utbud än nymans. Iaf när jag vart där senaste 2v...
Spanade in deras hemsida.
PAM 1392 , verkar ha allt jag behöveroch är ute efter.
PAM 676, den personliga favoriten. Är villig att ge upp datumvisare för denna, dock dyrare än 1392 samt inte lika vattentålig.
PAM 728, för den är galet fin i blå. Dock kanske man tröttnar på den och den kommer inte passa med lika många band.

Vill tacka alla för hjälpen ännu en gång! Känns som man är närmare målet.
Klockan ringer om 5 timmar.. Godnatt :)

PAM 676, den personliga favoriten. Är villig att ge upp datumvisare för denna, dock dyrare än 1392 samt inte lika vattentålig.
PAM 728, för den är galet fin i blå. Dock kanske man tröttnar på den och den kommer inte passa med lika många band.

1392 är automatisk också jämfört mot 676 och 728 som är manuella.

1392 är en skittrevlig klocka. Passar både som sommarklocka, dressklocka (Iom som mindre och mer slimmade boett. Utan att tappa sin lite "mäktiga" framtoning med det typiska kronskyddet som en Panerai ska ha.
Tyvärr har jag fått en sub på hjärnan som inte vill släppa.. Så om detta blir ditt val av Panerai, så har jag en på KS. Utan repor och märken, för strax norr om 50k

Någon antydde att den skulle ha en lite hoptryckt tavla. Jämfört med storebror, 1312, jag tkr tvärt om, på 1312 har de både sekundvisare och "nummerindex" vid kl 9. 1392 har enbart sekundvisare. Så jag tycker den har den mer välplanerade tavlan..

Men jämför du dem bredvid varandra, så blir du nog säkert på det klara med vad DU tkr.
Lycka till med ditt nya liv som "Paneristi" :p

Mvh Roffe

Som du kanske redan listat ut är 1392 lite nättare än sin föregångare 392. Inte lika hög boett. Så det verkar absolut som att du hittat rätt till slut. Förstår att du vill ha den klassiska Luminor-looken med kronskyddet, men du bör kolla på 512an också. Oerhört clean och väldigt bra i storleken (tunn 42a). Lycka till!

• Like
Reactions: Kim

Jag tycker 40mm är perfekt, den känns/bärs mycket större, då kronskyddet sticker ut en bit. Men, det är nog säkrast, bäst att prova sig fram, generellt så brukar 40mm vara rätt OK storlek till många. Men av någon konstig anledning så är det litet när det just kommer till Paneraiklockor!

Panerai är nog den hårdaste klocka du kan äga :cool:, lycka till med jakten @Magellan !

Jag tycker 40mm är perfekt, den känns/bärs mycket större, då kronskyddet sticker ut en bit. Men, det är nog säkrast, bäst att prova sig fram, generellt så brukar 40mm vara rätt OK storlek till många. Men av någon konstig anledning så är det litet när det just kommer till Paneraiklockor!

Panerai är nog den hårdaste klocka du kan äga :cool:, lycka till med jakten @Magellan !
Härligt med en druids röst ur etern som bottnar i vidsynthet, perspektiv och erfarenhet. Zoomens mästare från distans in i betraktelsens altare. Tack @Affe

Senast ändrad:

Jag ska testa både 40mm och 42mm. Dock har jag verkligen fastnat för PAM676 eller PAM1392. Mest PAM676 men den tillverkas väl inte i 40mm....?
Du får gärna skicka liter bilder på din Panerai och inspirera mig lite :rolleyes:

Jag ska testa både 40mm och 42mm. Dock har jag verkligen fastnat för PAM676 eller PAM1392. Mest PAM676 men den tillverkas väl inte i 40mm....?
Du får gärna skicka liter bilder på din Panerai och inspirera mig lite :rolleyes:
Ditt problem är att du aldrig kommer kunna testa en 40 mm hos svensk AD då de inte tar in dem. Du får försöka prova någon KS-ares eller annan vänlig persons klocka och köpa på K&S eller C24 (el liknande) om det är 40 mm som gäller. Man skulle lite elakt kunna säga att svenska marknaden är självsanerande från 40 mm-pannor.

Ditt problem är att du aldrig kommer kunna testa en 40 mm hos svensk AD då de inte tar in dem. Du får försöka prova någon KS-ares eller annan vänlig persons klocka och köpa på K&S eller C24 (el liknande) om det är 40 mm som gäller. Man skulle lite elakt kunna säga att svenska marknaden är självsanerande från 40 mm-pannor.
De görs ju inte längre, det är väl det som är problemet?

Tillbaka
Topp