• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Fler frågor gällande uppdrag...

Hur många varv skall en panna dras upp, beror ju säkert på vilket urverk som sitter i men kan man vrida upp för mkt så att något skadas?

På tex Rolex så kuggar ju det över och man kan väl inte dra av fjädern i klockan. Är det liknande på panerai?

(Jo jag vet det är detta jag tänker på kl 05;))

Det tar emot när dom manuella är fullt uppvridna. Autona vet jag inte

Lite pam512 bilder :cool:

Klockan har en gångreserv på 60 timmar, men tickar på i 65 timmar. Helt okej. :)

Hur brukar ni göra med uppdragningen på manuella Panerai? Låter ni klockan dö ut innan ni vrider upp den igen....eller skruvar ni varje morgon?
Finns det någon för/nackdel för klockan hur man gör?

Eftersom jag nu bara har 448, 390 och 510 i ägo så är det lite olika.
448 som har 3 dagars PR väntar brukar jag vrida upp åter efter ~2 dagar, samma med 390 som har 56h PR.
510 som är en evighetsmaskin tappar jag räkningen över. Jag brukar vrida upp den med ojämna mellanrum runt 6-8 dagar. Det har hänt mer än en gång att klockan stannat för jag har missat att dra upp den, man får sig att det är ett autoverk när den tickar i nästan 10 dagar utan uppdragning! Dagens lyxproblem va :)

Fler frågor gällande uppdrag...

Hur många varv skall en panna dras upp, beror ju säkert på vilket urverk som sitter i men kan man vrida upp för mkt så att något skadas?

På tex Rolex så kuggar ju det över och man kan väl inte dra av fjädern i klockan. Är det liknande på panerai?

(Jo jag vet det är detta jag tänker på kl 05;))

Det är som sagt olika. För 510 tar det åtminstone 50% mer vridningar än att vrida upp än 390 ex.
Det är i princip omöjligt att vrida upp för mkt med en panna - det tar stopp när den är färdigtankad - du känner/märker av detta.

Det är som sagt olika. För 510 tar det åtminstone 50% mer vridningar än att vrida upp än 390 ex.
Det är i princip omöjligt att vrida upp för mkt med en panna - det tar stopp när den är färdigtankad - du känner/märker av detta.

Dock har ett hyfsat vanligt fel på instegspannorna varit att just spärren gått sönder, tror det har hänt masterkiller till och med?

Här fanns det en del godsaker:
http://www.artcurial.com/en/asp/searchresults.asp?pg=1&ps=18&st=D&sale_no=2527+++
pan.png

Eftersom jag nu bara har 448, 390 och 510 i ägo så är det lite olika.
448 som har 3 dagars PR väntar brukar jag vrida upp åter efter ~2 dagar, samma med 390 som har 56h PR.
510 som är en evighetsmaskin tappar jag räkningen över. Jag brukar vrida upp den med ojämna mellanrum runt 6-8 dagar. Det har hänt mer än en gång att klockan stannat för jag har missat att dra upp den, man får sig att det är ett autoverk när den tickar i nästan 10 dagar utan uppdragning! Dagens lyxproblem va :)
Det är därför det är så bra med kraftreservsvisare på manuella.

En kul historia.

Jag har med mig min GMT Master utomlands vart jag än åker, men jag bär den aldrig på jobbet.
Varför?
Därför att jag jobbar med kineser som blir riktigt uselt behandlade av sitt företag osv. Jag vill inte bara glida in där med en Rolex framför näsan på dom.
Men nu senaste dagarna har jag tröttnat på att köra min Seiko så jag har tagit Rolexen och bara gömt den under skjort ärmen, men dum som jag är så har jag min DayDate som bakgrundsbild på telefonen.
En av dom jag jobbar med såg det och utbrast direkt "Rolex !!!"
Sen visade han mig, väldigt stolt (som han bör vara) sin klocka, en Panerai Luminor! På bild då, han hade inte med sig den.
Berättade stolt att han köpte den av sin polare osv och då drog jag upp ärmen och visade min GMT Master.
Sen satt vi gott och snackade om allt från AP till IWC :)

Vad exakt för Panna det var vet jag ej, men en helt vanlig Luminor med tryckt text (ej sandwich).

En kul historia.

Jag har med mig min GMT Master utomlands vart jag än åker, men jag bär den aldrig på jobbet.
Varför?
Därför att jag jobbar med kineser som blir riktigt uselt behandlade av sitt företag osv. Jag vill inte bara glida in där med en Rolex framför näsan på dom.
Men nu senaste dagarna har jag tröttnat på att köra min Seiko så jag har tagit Rolexen och bara gömt den under skjort ärmen, men dum som jag är så har jag min DayDate som bakgrundsbild på telefonen.
En av dom jag jobbar med såg det och utbrast direkt "Rolex !!!"
Sen visade han mig, väldigt stolt (som han bör vara) sin klocka, en Panerai Luminor! På bild då, han hade inte med sig den.
Berättade stolt att han köpte den av sin polare osv och då drog jag upp ärmen och visade min GMT Master.
Sen satt vi gott och snackade om allt från AP till IWC :)

Vad exakt för Panna det var vet jag ej, men en helt vanlig Luminor med tryckt text (ej sandwich).
Skön story, sånt här man vill läsa om ibland. :angel:

Tillbaka
Topp