• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har aldrig haft en Panerai men går och drömmer (och paniksparar) efter en 372 alt. 422. Jag har testat lite olika Luminor och Radiomir som mäter 44mm och känner att det inte är några problem men funderar nu på om man kan bära upp en 47mm klockan med 17,5-18cm handled? Jag är inte allt för grovt byggd men har heller inget emot att bära stora klockor. Vanligtvis använder jag en Omega Planet Ocean XL om 45,5mm och har även en gång i tiden haft en Ploprof-hommage som användes ganska flitigt.

Ska jag fortsätta satsa på en 372 alt. 422 eller kanske ställa om siktet? I så fall, till vad?

Jag har aldrig haft en Panerai men går och drömmer (och paniksparar) efter en 372 alt. 422. Jag har testat lite olika Luminor och Radiomir som mäter 44mm och känner att det inte är några problem men funderar nu på om man kan bära upp en 47mm klockan med 17,5-18cm handled? Jag är inte allt för grovt byggd men har heller inget emot att bära stora klockor. Vanligtvis använder jag en Omega Planet Ocean XL om 45,5mm och har även en gång i tiden haft en Ploprof-hommage som användes ganska flitigt.

Ska jag fortsätta satsa på en 372 alt. 422 eller kanske ställa om siktet? I så fall, till vad?
Trivs du med 372 eller 422 storlek så kör på någon av dem. I slutändan de alla skulle vilja kunna bära. Annars skulle jag kolla in 510/560/590. Men testa testa testa.

Testa 372 och 422 innan du bestämmer dig. På min 18cm handled tycker jag att 372an funkar (hade den förut). Den kommer att se stor ut, men det är också lite hela grejen med Panerai. Trivs du själv med klockan tycker jag du ska köra!

Testa en 422 innan du gör något dumt, det är den du kommer att ångra att du inte köpte annars!

EDIT: mina handleder är 18.5cm så du kan absolut köra 47mm Panerai

Senast ändrad:

Jag håller med om vad de andra sagt, men kan tillägga att en hel del handlar om vad du har för band på den. Klockorna ser och sitter helt klart olika beroende på det.

En grej som jag undrat över är om man kan skicka in klocka till Panerai enbart för att ta reda på om den är äkta och / eller omoddad. @Ernesto eller någon annan (det är måndag) kanske har koll.

p.s. Jag har inget behov av att göra detta med min nuvarande uppsättning klockor, bara nyfiken :)
Pratade med Panerai om detta förra veckan och tyvärr finns inget motsvarande andra märkens "extract from the archives" iaf. Enklaste sättet för att få reda på om en klocka är franken eller inte är väl att skicka den för ett KF till Panerais servicecenter. Du kan ju tacka nej och be om en retur utan åtgärd.

Pratade med Panerai om detta förra veckan och tyvärr finns inget motsvarande andra märkens "extract from the archives" iaf. Enklaste sättet för att få reda på om en klocka är franken eller inte är väl att skicka den för ett KF till Panerais servicecenter. Du kan ju tacka nej och be om en retur utan åtgärd.
KF?

125F8928-C12D-4146-B300-5E64C0C3AD6C.jpeg

6D8F1AD7-2176-4ED5-9EAE-C8898AE84FBB.jpeg

Nej det är läskigt. Kan ju dock även vara moddad i efterhand. Ex.vis. av Panerai själva om dom satt in felaktig servicetavla.
Förresten, jag drog iväg ett mail till säljaren som sålde Pre-A 001an jag länkade för någon vecka sen (den du tyckte såg photoshoppad ut) och frågade varför den har en Pre-A tavla när BB-numret uppenbarligen inte matchar tavlan... Fick förklarat att tavlan är utbytt med bilden nedan.

s-l1600 (2).jpg

Eftersom detta är en A-serie säger formeln för en äkta Pre-A såhär:

(4 sista siffrorna i BB-numret) - 1400 = (limiterade numret)

Tittar vi på den övre bilden nedan (deras) så ser vi att XX5824-1400 = 4424 (!= 0013). Enligt formeln ovan som gäller för alla A-serie 6502 borde deras klocka ha BB nummer 971413 (se bilder nedan), vilket får mig att tro att baklocket är fake (alternativt tillverkat mycket senare och eftermonterat) ? Eller tänker jag fel?

Detta är deras "Pre-A"
s-l1600 (1).jpg

Detta är ett baklock på en äkta Pre-A 6502
_14.jpg

Jävla djungel det här...

Förresten, jag drog iväg ett mail till säljaren som sålde Pre-A 001an jag länkade för någon vecka sen (den du tyckte såg photoshoppad ut) och frågade varför den har en Pre-A tavla när BB-numret uppenbarligen inte matchar tavlan... Fick förklarat att tavlan är utbytt med bilden nedan.

s-l1600 (2).jpg

Tittar vi på den övre bilden nedan (deras) så ser vi att XX5824-1400 = 4424 (!= 0013). Enligt formeln ovan som gäller för alla A-serie 6502 borde deras klocka ha BB nummer 971413 (se bild nedan), vilket får mig att tro att baklocket är fake (alternativt tillverkat mycket senare och att Panerai tillverkat) ? Eller tänker jag fel?

s-l1600 (1).jpg

_14.jpg

Jävla djungel det här...
Azciiscope.

Jag, som har tråkigt, såg något annat skojigt på facebook. Storleken på SE-boxar har ändrats lite. Här är en gammal, en ny och en normalbox sida vid sida. :) 232, 721, 000.
36460774_1778618495560011_8483721644202786816_o.jpg

:)

Jag, som har tråkigt, såg något annat skojigt på facebook. Storleken på SE-boxar har ändrats lite. Här är en gammal, en ny och en normalbox sida vid sida. :) 232, 721, 000.
36460774_1778618495560011_8483721644202786816_o.jpg

:)
Vill du att jag ska krångla till det ännu mer och säga att det är olika storlekar på olika SE-boxar och har varit så under många år beroende på om de har båtar, böcker eller andra skojigheter i lådan.
Normallådan har förresten också (minst) två olika storlekar beroende på ålder. Har du tråkigt nog för att ta reda på måtten på alla olika varianter? :D

Vill du att jag ska krångla till det ännu mer och säga att det är olika storlekar på olika SE-boxar och har varit så under många år beroende på om de har båtar, böcker eller andra skojigheter i lådan.
Normallådan har förresten också (minst) två olika storlekar beroende på ålder. Har du tråkigt nog för att ta reda på måtten på alla olika varianter? :D
Kanske :)

Tjabba! ny på forumet, i anledning av att jag fallit pladask för Panerai. Äger ingen än och har heller inte ägt en men nu skall jakten börja. Var I köpenhamn i helgen på Klarlunds för att få en uppfattning om modellerna och deras passform!

Efter att ha suttit och nördat in mig ganska väl så har jag funnit en del detaljer som jag önskar ha på min blivande piece.
Dessa är:
-Domat glas av något slag, dock gärna i safir och inte plexi.
-Sandwich
-Gärna en sekundvisare
-1950 är snyggare i min mening
-Mörkare urtavla

Detta tightar till urvalet en aning men gör det hela så mycket roligare också, att jag sne int heller vill ha en radiomir som första Panna gör att det blir ännu snävare.

Modellerna jag hittat som också känns hyfsat normalt prissatta är: PAM422 och PAM233 och såklart deras syskon.

När jag kommer in på Klarlunds har de till min förvåning båda inne, dessutom en del andra, det var underbart att se de alla bredvid varandra och få testa och känna. Efter någon minut vid visningsbordet kom också en manlig säljare fram till oss och knäppte av sin egna Panna och gav mig, Snappade inte upp modellen men den var enligt honom en specialmodell och begränsad i antalet, 47mm 1950 svart case och i titan, domat glas hade den också. Grym klocka såklart.

Fick testat både 422 och 233 båda är grymma, 233 har ännu snyggare dome enligt mig, mer vinkel från sidan sett, däremot är ju 233 mycket mer diskret och precis på gränsen innan det blir plåttrigt på tavlan. 422 sätter sig inte lika intill huden på armen men vilken pjäs den är, i min mening känns den inte stor utan helt i nivå med vad jag tycker en klocka skall vara i storlek. Fördelar med 422 är annars den rena tavlan och att den är helpolerad, den sticker verkligen ut.

Bifogar lite bilder nedan, har ca 20mm omkrets på handleden, jakten kommer nog utgå ifrån 422 eller 233 alt liknande modell:

Bilagor

• 20180702_074606.jpg
    20180702_074606.jpg
    199.2 KB · Visningar: 1
  • received_10211784430658673.jpeg
    received_10211784430658673.jpeg
    89.5 KB · Visningar: 2
  • 20180630_141708.jpg
    20180630_141708.jpg
    236.6 KB · Visningar: 1
  • 20180702_074606.jpg
    20180702_074606.jpg
    158.1 KB · Visningar: 1
Tjabba! ny på forumet, i anledning av att jag fallit pladask för Panerai. Äger ingen än och har heller inte ägt en men nu skall jakten börja. Var I köpenhamn i helgen på Klarlunds för att få en uppfattning om modellerna och deras passform!

Efter att ha suttit och nördat in mig ganska väl så har jag funnit en del detaljer som jag önskar ha på min blivande piece.
Dessa är:
-Sandwich
-Gärna en sekundvisare
-Mörkare urtavla

Detta tightar till urvalet en aning men gör det hela så mycket roligare också, att jag sne int heller vill ha en radiomir som första Panna gör att det blir ännu snävare.

Modellerna jag hittat som också känns hyfsat normalt prissatta är: PAM422 och PAM233 och såklart deras syskon.

När jag kommer in på Klarlunds har de till min förvåning båda inne, dessutom en del andra, det var underbart att se de alla bredvid varandra och få testa och känna. Efter någon minut vid visningsbordet kom också en manlig säljare fram till oss och knäppte av sin egna Panna och gav mig, Snappade inte upp modellen men den var enligt honom en specialmodell och begränsad i antalet, 47mm 1950 svart case och i titan, domat glas hade den också. Grym klocka såklart.

Fick testat både 422 och 233 båda är grymma, 233 har ännu snyggare dome enligt mig, mer vinkel från sidan sett, däremot är ju 233 mycket mer diskret och precis på gränsen innan det blir plåttrigt på tavlan. 422 sätter sig inte lika intill huden på armen men vilken pjäs den är, i min mening känns den inte stor utan helt i nivå med vad jag tycker en klocka skall vara i storlek. Fördelar med 422 är annars den rena tavlan och att den är helpolerad, den sticker verkligen ut.

Bifogar lite bilder nedan, har ca 20mm omkrets på handleden, jakten kommer nog utgå ifrån 422 eller 233 alt liknande modell:
Med 20mm i omkrets får du nog köra någon vintage 20mm-are... :D

Skämt åsido, med 20cm (som jag antar att du menar) skulle jag kört på en 422. 233 är också en underbar klocka (och det bästa Panerai-caset jag någonsin testat) men om jag hade 20cm runt handlederna skulle 422an (eller i mitt fall 372) gått före.

Haha sitter I Cad program samtidigt 20cm it is! Tycker också 422 ser bättre ut på armen och den syns betydligt mer, men hela klockvärlden går mot mindre klockor vilket såklart gör en lite nervös, men Panerai är ju ändå en klocka man har för att man gillar något unikt, då kan man likabra ha en unik storlek med :) Om inget annat är 422 också mer överkomlig i pris!

Bilagor

• received_10211784433658748.jpeg
    received_10211784433658748.jpeg
    123.9 KB · Visningar: 1

Dessa är:
-Sandwich
-Gärna en sekundvisare
-Mörkare urtavla

Du har god smak, för din beskrivning av det du vill ha landar klockrent på 422. Med 20 cm handleder dessutom; inget att öht fundera över, kör!!

Här min förra, Margarinkungens nuvarande (som lämnade enbart för att delfinansiera Bronzon, annars hade den aldrig lämnat):

IMG_5670.JPG

Precis, tycker 422 är grym samtidigt som den är överkomlig som en första klocka till en förhållandevis ung person. Den tickar grymt många boxar för mig och domen gör att den särskiljer sig från så många av de andra klockorna!

s-l1600 (2).jpg

Tittar vi på den övre bilden nedan (deras) så ser vi att XX5824-1400 = 4424 (!= 0013). Enligt formeln ovan som gäller för alla A-serie 6502 borde deras klocka ha BB nummer 971413 (se bilder nedan), vilket får mig att tro att baklocket är fake (alternativt tillverkat mycket senare och eftermonterat) ? Eller tänker jag fel?

Detta är deras "Pre-A"
s-l1600 (1).jpg

Detta är ett baklock på en äkta Pre-A 6502
_14.jpg

Jävla djungel det här...
Det var ju just det där. Tur att det finns nördar som kartlagt hur det ska vara. För en gångs skull verkar det finnas en logik.

Tillbaka
Topp