• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förresten, jag drog iväg ett mail till säljaren som sålde Pre-A 001an jag länkade för någon vecka sen (den du tyckte såg photoshoppad ut) och frågade varför den har en Pre-A tavla när BB-numret uppenbarligen inte matchar tavlan... Fick förklarat att tavlan är utbytt med bilden nedan.

s-l1600 (2).jpg

Eftersom detta är en A-serie säger formeln för en äkta Pre-A såhär:

(4 sista siffrorna i BB-numret) - 1400 = (limiterade numret)

Tittar vi på den övre bilden nedan (deras) så ser vi att XX5824-1400 = 4424 (!= 0013). Enligt formeln ovan som gäller för alla A-serie 6502 borde deras klocka ha BB nummer 971413 (se bilder nedan), vilket får mig att tro att baklocket är fake (alternativt tillverkat mycket senare och eftermonterat) ? Eller tänker jag fel?

Detta är deras "Pre-A"
s-l1600 (1).jpg

Detta är ett baklock på en äkta Pre-A 6502
_14.jpg

Jävla djungel det här...
Apropå serinumret så tycker jag att du tnker rätt. Även om du skulle tillämpa logiken att dra bort 1000 (som när utan ”A”) så blir det fel. Någon hund som är begraven här.

På tal om utbytta tavlor... En annan rolig historia :D

In 2003, in Bergamo in Italy, an OP 6500 pre-A was sold that had a 5218-201/A Logo dial. When asked, the owner stated that this watch was sold to him as is. He even offered a prospective buyer to join him on a trip to Milan where the watch was bought. The jeweller who originally sold the watch was prepared to testify in writing that he got this watch from the factory with the Logo dial.

_17.jpg

Apropå serinumret så tycker jag att du tnker rätt. Även om du skulle tillämpa logiken att dra bort 1000 (som när utan ”A”) så blir det fel. Någon hund som är begraven här.
Hoppas personen som köper klockan gjort sin läxa. Jag kontaktade de iaf. och frågade om baklocket. Får se vad de svarar

• Like
Reactions: kmg
Tjabba! ny på forumet, i anledning av att jag fallit pladask för Panerai. Äger ingen än och har heller inte ägt en men nu skall jakten börja. Var I köpenhamn i helgen på Klarlunds för att få en uppfattning om modellerna och deras passform!

Efter att ha suttit och nördat in mig ganska väl så har jag funnit en del detaljer som jag önskar ha på min blivande piece.
Dessa är:
-Domat glas av något slag, dock gärna i safir och inte plexi.
-Sandwich
-Gärna en sekundvisare
-1950 är snyggare i min mening
-Mörkare urtavla

Detta tightar till urvalet en aning men gör det hela så mycket roligare också, att jag sne int heller vill ha en radiomir som första Panna gör att det blir ännu snävare.

Modellerna jag hittat som också känns hyfsat normalt prissatta är: PAM422 och PAM233 och såklart deras syskon.

När jag kommer in på Klarlunds har de till min förvåning båda inne, dessutom en del andra, det var underbart att se de alla bredvid varandra och få testa och känna. Efter någon minut vid visningsbordet kom också en manlig säljare fram till oss och knäppte av sin egna Panna och gav mig, Snappade inte upp modellen men den var enligt honom en specialmodell och begränsad i antalet, 47mm 1950 svart case och i titan, domat glas hade den också. Grym klocka såklart.

Fick testat både 422 och 233 båda är grymma, 233 har ännu snyggare dome enligt mig, mer vinkel från sidan sett, däremot är ju 233 mycket mer diskret och precis på gränsen innan det blir plåttrigt på tavlan. 422 sätter sig inte lika intill huden på armen men vilken pjäs den är, i min mening känns den inte stor utan helt i nivå med vad jag tycker en klocka skall vara i storlek. Fördelar med 422 är annars den rena tavlan och att den är helpolerad, den sticker verkligen ut.

Bifogar lite bilder nedan, har ca 20mm omkrets på handleden, jakten kommer nog utgå ifrån 422 eller 233 alt liknande modell:
233 är min favoritref, äger själv en. Hade jag haft 18+ handleder hade jag dock gått på en 372 eller 422 utan tvekan.

Tillbaka
Topp