• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Jag har aldrig haft en Panerai men går och drömmer (och paniksparar) efter en 372 alt. 422. Jag har testat lite olika Luminor och Radiomir som mäter 44mm och känner att det inte är några problem men funderar nu på om man kan bära upp en 47mm klockan med 17,5-18cm handled? Jag är inte allt för grovt byggd men har heller inget emot att bära stora klockor. Vanligtvis använder jag en Omega Planet Ocean XL om 45,5mm och har även en gång i tiden haft en Ploprof-hommage som användes ganska flitigt.

Ska jag fortsätta satsa på en 372 alt. 422 eller kanske ställa om siktet? I så fall, till vad?
Då har vi gjort samma resa. Jag gick också från Omega Planet Ocean XL till Radiomir 45 mm (PAM388). Fortfarande kommer det stunder då jag tycker att Radiomiren är för stor. Det gjorde jag aldrig med min Planet Ocean. Jag har provat flera 47 mm och jag tycker att de känns för stora. Vi har ungefär samma mått på handleder. Idag har jag åtta klockor från 26 mm till 45 mm som jag växlar mellan och jag gillar alla på sitt sätt. Känslan är olika på olika modeller så prova, prova och prova.

Senast ändrad:
@Compiss
16A9AC83-CFCA-4695-901C-C139B60E1F2A.jpeg

Var har du sourcat detta canvas??

Då kör vi. :)
Recension originalstift VS Cousins UK.
Rören känns rätt onödigt att detaljstudera.
Priset är cirka 80kr+ frakt för 10st rör och 10st skruvar.

8192FBE2-A2DD-42CB-928D-605A2545FB67.jpeg

Kan du hitta originalstiftet?

1F406323-7E58-4B22-BF64-20BC6FA0E450.jpeg

Där är den lilla rackarn, nr 4 från vänster. Originalet är skarpare, Cousins-stiften är lite rundade i änden. Detta syns såklart inte särskilt tydligt IRL.

5F6ED468-75A2-4780-81B8-0116853C906D.jpeg

Bonusfoto.

5B674EF8-8134-41A4-8678-657A0E3BA642.jpeg

Original

4CF169A5-4792-4AD8-9638-2520EC39718C.jpeg

Cousins UK

DF0B54E6-F032-4253-92F1-A518DC84C6C9.jpeg

Original

DAF119D4-0077-4C73-AA7B-B18B2E33E703.jpeg

Cousins UK

Utlåtande:
Som ni ser så går inte skruven hela vägen ut till bandhornens kant med stiften från UK, detta syns däremot knappt med blotta ögat. Det känns som att UK-stiften sitter lika säkert som originalstiften, däremot är spåret lite smalare på UK-stiften vilket gör att man inte kan använda OP-skruvmejseln, man behöver använda en tunnare, exempelvis Bergeon 140 (vilket jag gör).

Sammanfattningsvis är de billiga och duger gott om man inte är superpetig. Bra att ha om man sabbar originalskruvarna alternativt tappar ett stift bakom elementet :angel:. Extra rör är ju nästan ett måste så man slipper flytta originalrören mellan alla band man gullar med.
Riktigt bra recension. Ska dra iväg en beställning omgående :) Tack!

Lönlöst att stå emot. Nu måste jag möblera om och skaffa en Panna :)

En fundering, finns det någon motsvarande PAM112 fast med kronan till vänster? Jag är säker på att pannan sitter bättre på min högra handled som är 18,5 cm mot 17,5 på vänster, jag ser gärna också att kronan är vänd mot handen.

En fundering, finns det någon motsvarande PAM112 fast med kronan till vänster? Jag är säker på att pannan sitter bättre på min högra handled som är 18,5 cm mot 17,5 på vänster, jag ser gärna också att kronan är vänd mot handen.
Fan har du gjort med din högerarm?

Eller förresten, det var inget... :bag:

Du har PAM219 :)

Någon som vet om detta stämmer?

https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/panerai-service-center-and-tritium-t307595.html

I was told by a Panerai boutique sales associate that Panerai has a new mandatory replacement policy regarding tritium dials and hands. For example, If you send in your older piece for service and are fortunate enough to have a sought after T dial it will be replaced with a Luminova alternative before it is sent back. According to the associate, it was now law due to health concerns from the tritium dust and also the tritium dust getting inside the internals of the movement.

Is there any validity to this claim, I was always under the impression that you could hold onto your old T dial and opt out of any dial "upgrade" that was offered.

Varför inte köra en vanlig 112a ? När du har den på högern blir det perfekt, du slipper få kronskyddet intryckt på handryggen

På tal om PAM 779 på annat band. Det verkar som man bara kan ta av den stora delen. Följande bilder lades ut av en Paneraibutik i Sydkorea idag. Det är enligt dem än så länge bara en 'preview' men de hade inte fått något lanseringsdatum.
PAM 779.jpg
PAM 779 pic 2.jpg

Någon som vet om detta stämmer?

https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/panerai-service-center-and-tritium-t307595.html

I was told by a Panerai boutique sales associate that Panerai has a new mandatory replacement policy regarding tritium dials and hands. For example, If you send in your older piece for service and are fortunate enough to have a sought after T dial it will be replaced with a Luminova alternative before it is sent back. According to the associate, it was now law due to health concerns from the tritium dust and also the tritium dust getting inside the internals of the movement.

Is there any validity to this claim, I was always under the impression that you could hold onto your old T dial and opt out of any dial "upgrade" that was offered.
Wtf!?

Tillbaka
Topp