• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Någon som vet om detta stämmer?

https://www.tapatalk.com/groups/paneristi/panerai-service-center-and-tritium-t307595.html

I was told by a Panerai boutique sales associate that Panerai has a new mandatory replacement policy regarding tritium dials and hands. For example, If you send in your older piece for service and are fortunate enough to have a sought after T dial it will be replaced with a Luminova alternative before it is sent back. According to the associate, it was now law due to health concerns from the tritium dust and also the tritium dust getting inside the internals of the movement.

Is there any validity to this claim, I was always under the impression that you could hold onto your old T dial and opt out of any dial "upgrade" that was offered.
Det skulle inte förvåna mig, det gäller sedan ett tag tillbaka med radium. Detta är ju i så fall något de specificerar när man får sitt kostnadsförslag (brukar vara med radium). Frågan är väl däremot varför man överhuvudtaget ens ska skicka en vintage-panna till Panerai för service. Det bör ju vara massa folk som kan serva dem.

Det skulle inte förvåna mig, det gäller sedan ett tag tillbaka med radium. Detta är ju i så fall något de specificerar när man får sitt kostnadsförslag (brukar vara med radium). Frågan är väl däremot varför man överhuvudtaget ens ska skicka en vintage-panna till Panerai för service. Det bör ju vara massa folk som kan serva dem.
Har ju dålig koll på service.. Hur är det om man vill "täthetsserva" en panna hos icke-AD? Säg att du har en PAMXXX(typ 001,002, 024, 025, 243...) med tritiumtavla och känner att du vill bada med den. Är det lätt att hitta en urmakare som byter packningar osv? Att serva urverket blir ju inga större problem ..

Hoppas expertisen kan hjälpa mig med en fråga angående PAM687.
Det var en special edition 2017 men jag undrar hur många som tillverkades och om några tillverkats även 2018?

Totalt 1000 ex 2017 har jag för mig...
Du är medveten om 30m vattentäthet på just 685 och 687 antar jag?
Vore fint och få det bekräftat på något vis. Kan man maila Panerai?

Yes, det har jag koll på men den är tänkt lite mer som en dressare och får inte följa med i poolen eller duschen :)
(Om jag skulle få för mig att köpa en alltså...)

Vore fint och få det bekräftat på något vis. Kan man maila Panerai?

Yes, det har jag koll på men den är tänkt lite mer som en dressare och får inte följa med i poolen eller duschen :)
(Om jag skulle få för mig att köpa en alltså...)
Du kan ju kolla med de via facebook (jag brukar göra så när jag har frågor).. Men den är listad på denna sida: http://www.panerai.com/en/collections/special-editions/2017.html

Tror det betyder att den endast släpptes under ett år..

Är det någon som vet var man kan köpa ett spänne som ser ut exakt såhär som inte är OEM?

medium_71618060-fs-panerai-oem-22mm-thumbnail-buckle-in-canada.jpg

Har beställt några på Ebay men de har alltid varit lite för tjocka för min smak

Har ju dålig koll på service.. Hur är det om man vill "täthetsserva" en panna hos icke-AD? Säg att du har en PAMXXX(typ 001,002, 024, 025, 243...) med tritiumtavla och känner att du vill bada med den. Är det lätt att hitta en urmakare som byter packningar osv? Att serva urverket blir ju inga större problem ..
Ingen aning. Gör inte Nymans eller Krons täthetsservice? I så fall är ju allt löst. Om Paneristis är 1/5 så nördiga som SEIKOfam så måste det ju gå att hitta packningar, bör väl om inte annat finnas på Cousins UK, Offrei eller dylikt, boetterna har ju funnits länge.
Förresten @kmg ... @micke_s var lite mer uppmärksam än mig och märkte att den där nedräkningen förmodligen är till en hemsida som kommer lanseras imorgon.. Sorry för falska förhoppningar. Hur som helst blir det förhoppningsvis en bra hemsida :)

Kolla vad personen skrivit i sin bio...
https://www.instagram.com/panerai.references/
Det där kontot är ju trist. Han skulle givetvis skrivit in storlek och annan rolig info till varje foto.

Tillbaka
Topp