• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Här är några exempel på hur pass drägligt Makrofoto man faktiskt kan få till med mellanringar. Samtliga bilder är tagna med ett 35mm f1.8 (på APS-C) och mellanringar Helt klart värt en femhundring att testa!

DSC05316.jpg
DSC05846.jpg
DSC04706.jpg
DSC04575.jpg
DSC04524.jpg
Oj, riktigt bra. Vad är det för objektiv du har använt? :)

@Norpanjr kolla den här videon så ger de en kort förklaring till hur mellanringar fungerar.

Saxad text också:
Mellanringar använder man när man vill förkorta närgränsen och öka avbildningsskalan, perfekt till macrobilder. Begränsningen vid användning av mellanringar är att man ej kan fokusera på längre avstånd - de kan alltså inte användas vid vanlig fotografering på normalavstånd.

Ljusinsläpp/exponering minskar när man använder mellanringar, men man tappar ingen skärpa eftersom ringarna saknar linser. Kamerans exponeringsautomatik kompenserar automatiskt för ljusförlusten.

Bäst funktion ger mellanringar vid kortare brännvidder runt 35-100 mm. Ju mer vidvinkel desto kortare närgräns och större förstoringsgrad, men man måste anpassa med rätt ringar för respektive objektiv. Flyttar man ut objektivet för långt från kamerahuset kan man nämligen få en närgräns som är så kort att det blir praktiskt omöjligt att hantera (alldeles mot, eller till och mer "innanför", objektivet frontlins).

Ett objektiv med kort brännvidd flyttas ut kortare från kamerahuset än ett med lång brännvidd, om man vill uppnå samma avbildningsskala. Objektiv med längre brännvidder blir därför svåra att använda med mellanringar i de flesta fall. Mellanringarna kan kombineras fritt tills man fått det resultat man önskar med aktuellt objektiv.

Ljusmätning och autofokus fungerar med de flesta mellanringar så länge optiken är tillräckligt ljusstark och ljusstillgången tillräckligt god.
Såg även denna pryl, är det något att ha tro?
https://www.scandinavianphoto.se/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm-555351

555351.jpg

Vet faktiskt inte hur de funkar med en systemkamera men jag använde en del såna linser när jag började fotografera macro med en kompaktkamera för hundra år sen och man kunde komma riktigt nära. :)
Okej kanske kan fungera då men är säkerligen bättre med mellanringar :)

Om jag säger att jag köpte allt det där "billigt skit" som användes en gång och nu ligger i nån låda. Mellanringar är bara en av grejer som jag använde en enda gång :D
Använder man kameran i krävande situationer så skall man absolut inte ta av objektiv från huset - det är A och O! ;)

Gräsänkling idag och fördrev den senaste timmen med att ta ett foto och tänkte någon här kanske kan finna det intressant med en före/efter bild.

Fotade med en Sony A7III + 90mm 2.8 glugg. För att få så mycket skärpedjup som möjligt fotade jag med f2.8 och ”focus stackade” urtavlan för att få den skarp.

Min ”setup” (blomjord och skräp från balkongen)
kamera.png

Vänster original från kameran och höger med inklippta inställningar från Photoshop/Lightroom.
vs.png

Slutresultat. Inget spektakulärt men alltid något.
Marathon.png

Vänligen,
Martin

Annars kör du en till bakgrund/förgrund med bländare 2.8 och en annan med 8 till klockan och sen kor mask och lager. Ljus är viktigast. Enklast med blixt men enklare med fast ljuskälla. Bra gjort och tack för beskrivningen :snaphappy:

Senast ändrad:
Rensar hemma och velar över mitt Nikkor 24-70 2.8 Ed.

Är det värt att köpa billigaste möjliga hus och ha som allround kamera, eller kränga och köpa kompaktkamera för ca 8-10k?

Har sålt av allt annat och inte varit i svängen på 10år men har gärna någon vettig kamera. Men kanske måste ge vika för att kompakt räcker.

Vad får man för ett 24-70 fullset? (originalkartong och mjukt case)

Rensar hemma och velar över mitt Nikkor 24-70 2.8 Ed.

Är det värt att köpa billigaste möjliga hus och ha som allround kamera, eller kränga och köpa kompaktkamera för ca 8-10k?

Har sålt av allt annat och inte varit i svängen på 10år men har gärna någon vettig kamera. Men kanske måste ge vika för att kompakt räcker.

Vad får man för ett 24-70 fullset? (originalkartong och mjukt case)
Ser att dem går från 6.5K mot 10K beroende på skick, ålder och annat.
Den kommer alltid att vara en klassiker även om den är stor och tung.
Jag kommer kanske att bli av med min D610, hojta till om det blir aktuellt.

Jag snubblade över en intressant liten film om den japanska fotografen Moriyama Daido nyss. Rekommenderas!

Tack, mycket intressant perspektiv på fotografering. Som uppfödd i väst är det en utmaning att se det som ger liv i bilden, som i det här fallet. Sökandet efter det perfekta blir inte sökande efter det verkliga och det som faktiskt sker. Konsekvensen blir att bilden är perfekt men helt utan liv och mening.

Senast ändrad:
Någon som kan rekommender bra kamera för klockfoto?
Vill även kunna komma ganska nära.

Är rookie!

Denna var ju rekad och testad i förra numret av Out of time magazine.

https://www.scandinavianphoto.se/ny...MIg5WczI7u6wIVAvuyCh2CIQ8HEAAYASAAEgIRkvD_BwE
Jag har föregångaren till den där och den är helt fantastisk tycker jag. :) Det är dock inget jag hade rekommenderat om du vill komma ner på macronivå men annars är den kanon. Här är några klockbilder som jag har tagit med min.
DSCF0560 (1).jpg
DSCF2313 (1).jpg
DSCF3009 (1).jpg
DSCF2698 (1).jpg
DSCF0587.jpg
DSCF0537 (1).jpg
DSCF2705 (1).jpg
DSCF3146 (1).jpg
DSCF1929.jpg
DSCF0636 (1).jpg
DSCF3167 (1).jpg
DSCF3187 (1).jpg

Jag har föregångaren till den där och den är helt fantastisk tycker jag. :) Det är dock inget jag hade rekommenderat om du vill komma ner på macronivå men annars är den kanon. Här är några klockbilder som jag har tagit med min.
DSCF0560 (1).jpg
DSCF2313 (1).jpg
DSCF3009 (1).jpg
DSCF2698 (1).jpg
DSCF0587.jpg
DSCF0537 (1).jpg
DSCF2705 (1).jpg
DSCF3146 (1).jpg
DSCF1929.jpg
DSCF0636 (1).jpg
DSCF3167 (1).jpg
DSCF3187 (1).jpg
Tack, fantastiska bilder. Känns som uppföljaren till dessa bilder blir mer än bra för min del...

Tack, fantastiska bilder. Känns som uppföljaren till dessa bilder blir mer än bra för min del...
Det tror jag säkert. :) Nackdelen med min är att den har dålig skärpa vid stor bländare (f2.0 till f3.2) på kort avstånd men det problemet ska vara löst på den nya. Ska ärligt talat säga att jag aldrig har haft nytta av så stor bländare vid närbilder ändå för det blir alldeles för kort skärpedjup.

Det tror jag säkert. :) Nackdelen med min är att den har dålig skärpa vid stor bländare (f2.0 till f3.2) på kort avstånd men det problemet ska vara löst på den nya. Ska ärligt talat säga att jag aldrig har haft nytta av så stor bländare vid närbilder ändå för det blir alldeles för kort skärpedjup.
Jag förstår,

När man pratar macro eller att komma nära, denna står nämnd som 10 cm.
Sista bilden du lade upp på Doxan, är det ungerfär så nära du kan komma?

Om man vill komma riktigt nära, går det att sätta på något objektiv på denna x100v eller är det helt annan kamera som gäller då?

Jag förstår,

Om man vill komma riktigt nära, går det att sätta på något objektiv på denna x100v eller är det helt annan kamera som gäller då?

Givetvis går det att komma riktigt nära med ett macroobjektiv, men i princip alla kameror idag har så hög upplösning på sensorn att det oftast inte är nödvändigt. Det räcker oftast med en närgräns på 40-50 cm och sen kan du beskära bilden. Det är viktigare med bra ljus, liten bländare och att hålla kameran stadigt. Ett blixtexempel, taget på ca 50 cm med en Nikon D7500 och original 16-80/2,8-4,0.

Full bild:
IWC DT 2020-09-14 (full).jpg

Samma bild beskuren:
IWC DT 2020-09-14 (nära).jpg

Givetvis går det att komma riktigt nära med ett macroobjektiv, men i princip alla kameror idag har så hög upplösning på sensorn att det oftast inte är nödvändigt. Det räcker oftast med en närgräns på 40-50 cm och sen kan du beskära bilden. Det är viktigare med bra ljus, liten bländare och att hålla kameran stadigt. Ett blixtexempel, taget på ca 50 cm med en Nikon D7500 och original 16-80/2,8-4,0.

Full bild:
IWC DT 2020-09-14 (full).jpg

Samma bild beskuren:
IWC DT 2020-09-14 (nära).jpg
Ahhh, tack!!!

Jag förstår,

Det går nog att komma lite närmare men inte mycket. Som @laketwig säger så kan man komma långt med att beskära bilden men det blir ju inte macro på något sätt. Den här är tagen med Fujifilm X100F ganska nära och sen beskuren.
DSCF3183 (1).jpg

Det går att köpa en teleadapter som gör att man kan komma lite närmare men jag tror knappt att det behövs om du inte vill ta bilder riktigt nära. Dessa till exempel har jag tagit med ett macro-objektiv på min Canon 5D. Se bilden längst ner för storleksreferens.
LRM_EXPORT_261077817053895_20191008_121759875.jpeg

LRM_EXPORT_261077530292957_20191008_121759588.jpeg

LRM_EXPORT_261078407136134_20191008_121800466.jpeg

LRM_EXPORT_261077867205613_20191008_121759926.jpeg

Snygga bilder, blev en follow på insta! Kul med liv i tråden, jag har precis tagit upp fotandet igen efter ett par års dvala. Fick hem en 30mm-glugg i veckan så nu ska jag försöka mig på gatufoto (en och annan klocka kanske det blir också).

Snygga bilder, blev en follow på insta! Kul med liv i tråden, jag har precis tagit upp fotandet igen efter ett par års dvala. Fick hem en 30mm-glugg i veckan så nu ska jag försöka mig på gatufoto (en och annan klocka kanske det blir också).
Tack så mycket! :) Kör du full frame eller får du brännvidsförlängning på den? Jag tycker att det är en riktigt trevlig brännvidd att jobba med och en av anledningarna till att jag valde X100-serien. Använder min väldigt mycket för att ta bilder i vardagen.
DSCF0902.jpg
DSCF0054 (1).jpg
DSCF2746 (1).jpg
DSCF1192.jpg

Tack så mycket! :) Kör du full frame eller får du brännvidsförlängning på den? Jag tycker att det är en riktigt trevlig brännvidd att jobba med och en av anledningarna till att jag valde X100-serien. Använder min väldigt mycket för att ta bilder i vardagen.
DSCF0902.jpg
DSCF0054 (1).jpg
DSCF2746 (1).jpg
DSCF1192.jpg
Kör APS-C (gammal Sony A5000) men funderar starkt på att byta till FF om intresset håller i sig den här gången.

Kör APS-C (gammal Sony A5000) men funderar starkt på att byta till FF om intresset håller i sig den här gången.
Jag älskar full frame och nu för tiden så är de relativt affordable också. Min kamera är från 2006 och duger alldeles utmärkt fortfarande så man kan hitta begagnade som är kanon också. Har för övrigt inte sett en enda digitalkamera som tar bilder med bättre känsla än 5D MK1 och de kostar i princip ingenting nu för tiden.

Hej hej!
Jag tycker att jag tagit mitt fotograferande med mobilen så långt jag kan och ser nu över alternativ i form av systemkamera. Ni som kan bättre än jag, vilken modell skulle ni rekommendera som insteg? Jag har tittat på en begagnad Fujifilm X-T2, den verkar rätt okej för slanten. Ska främst användas för produktfotografering!

Tillbaka
Topp