• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

@Clark Kent
Det är aldrig fel med Leica. :rolleyes:

IMG_5182.jpg

OT: grymma handledsremmar, vart kommer de ifrån?
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Kikade på 055 redan för typ tio år sedan, men fotointresset svalnade så höll till godo med ett betydligt rangligare jag hade sedan tidigare.

Jo jag jagar beggmarknaden med rätt höga krav då jag tänkte just på att black friday närmar sig.
Två månader kvar dock, men jag har letat stativ i flera månader, så det är inte hela världen.
Ska kolla Amazon då, bra tips!

Kom att tänka på din post när jag blippade runt på Amazon Prime week som startade idag. Jag tipsade ju att tidigare år har Manfrotto bra priser och så även i år. Vet inte ifall du fortfarande är på jakt men ett tips. Gjorde en snabb jämförelse på två produkter med priser inklippta från Prisjakt:

manfrotto.jpg

Nu bor jag visserligen i Tyskland så vet inte hur det blir med frakt till Sverige så kanske blir dyrare...

//Martin
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Kom att tänka på din post när jag blippade runt på Amazon Prime week som startade idag. Jag tipsade ju att tidigare år har Manfrotto bra priser och så även i år. Vet inte ifall du fortfarande är på jakt men ett tips. Gjorde en snabb jämförelse på två produkter med priser inklippta från Prisjakt:

manfrotto.jpg

Nu bor jag visserligen i Tyskland så vet inte hur det blir med frakt till Sverige så kanske blir dyrare...

//Martin
Tack för tipset!
Beställde just ett minneskort därifrån men tänkte inte alls på kulled.
Det stativet jag har och den kulleden jag söker, men det verkar inte funka till Sverige...
Fri frakt via prime får jag, men inget mer på manfrotto :(
Får se vad Amazon Sverige kommer erbjuda på BF då...
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Nu när vintern smyger sig på och ljuset tiden jag har fotat blir allt mindre. Någon som har några bra tips på alternativa ljuskällor? :)
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Nu när vintern smyger sig på och ljuset tiden jag har fotat blir allt mindre. Någon som har några bra tips på alternativa ljuskällor? :)

@daviden svar är givetvis rätt väg att gå. Men ifall du vill ha tips på alternativ har jag ett par Godox RGB lampor, själv nyttjar jag det till belysa detaljer i bakgrunden vid foto/film men de funkar nog bra som extra ljuskälla vid foto. Finns två versioner, en rund och en fyrkantig och kostar runt tusenlappen. Ladda med USB och då det är RBG lampor kan du välja vilken färg du vill på ljuset för extra kreativitet.


fplcfm1.jpg

(bild lånad från nätet)


Vänligen,
Martin
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Shameless plug..
Någon som är intresserad av ett Pentax K-1 Mark 2 hus? Fullformat. 36mp. Vädertätad. Bildstabilisering, 3 batterier m.m.
4000 exponeringar. Inte en skråma. 11k (nypris 15k+).
IMG_20201016_134220.jpg
 
Senast ändrad:

Glusch

Cartier
Mitt heta tips @repertoire är att du lägger upp den på lifestyle Köp&Sälj om du vill ha den såld. Bättre exponeringsmöjligheter där för din annons, och här kanske till viss del är fel plats.

Till er andra, jag snubblade för ett tag sedan över en av de hundratals 1-sekund-per-dag-videorna och har sedan dess gått och funderat på om det vore ett roligt projekt för 2021. Planerar därför att införskaffa mig en hygglig kamera med ett hyggligt objektiv till den. Tänker mig under 6-8k, har inget emot begagnad. Någon som kan och vill komma med lite tips? Är ganska grön inom kamera och foto.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Mitt heta tips @repertoire är att du lägger upp den på lifestyle Köp&Sälj om du vill ha den såld. Bättre exponeringsmöjligheter där för din annons, och här kanske till viss del är fel plats.

Till er andra, jag snubblade för ett tag sedan över en av de hundratals 1-sekund-per-dag-videorna och har sedan dess gått och funderat på om det vore ett roligt projekt för 2021. Planerar därför att införskaffa mig en hygglig kamera med ett hyggligt objektiv till den. Tänker mig under 6-8k, har inget emot begagnad. Någon som kan och vill komma med lite tips? Är ganska grön inom kamera och foto.
Då får jag väl ge dig ditt eget tips och kolla min annons under K&S på en 7D;)
Kan dra av 300kr på både kamera och de två dyrare gluggarna, och 100kr på den billiga.
 

Calle

Omega
Nån mer som är lite sugen på Fujifilm X-S10? Inte lika snygg retrodesign som de andra modellerna men IBIS är ju lockande.

Supernöjd med min X-e3 så den får nog stanna kvar även om jag skulle skaffa en X-S10.
 

Glusch

Cartier
Då får jag väl ge dig ditt eget tips och kolla min annons under K&S på en 7D;)
Kan dra av 300kr på både kamera och de två dyrare gluggarna, och 100kr på den billiga.
Har faktiskt suttit och tittat på den en hel del. Hade det varit en Mark II hade jag nog bitit (även om priset såklart hade varit betydligt högre). Har hört och läst mycket gott om kameran men av någon anledning har jag inte riktigt blivit såld på den ännu, men kan fortsätta fungera.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Har faktiskt suttit och tittat på den en hel del. Hade det varit en Mark II hade jag nog bitit (även om priset såklart hade varit betydligt högre). Har hört och läst mycket gott om kameran men av någon anledning har jag inte riktigt blivit såld på den ännu, men kan fortsätta fungera.
Bara höra av dig om det är nått du undrar.
Har varit sjukt nöjd med den i tio år.
Nyare kameror är bättre, så det är ju alltid en avvägning mellan vad man behöver, vill ha och är redo att betala.
Glöm bara inte det viktigaste av allt oavsett vad du beslutar dig för, bra objektiv. Långt mycket viktigare än val av hus när man kommer upp till denna nivå.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Bara ett litet tips.
Säljer ett av de skarpaste M4/3-objektiven som finns.

Har ett gäng M4/3-objektiv som mest samlar damm då jag bytte system för ett tag sedan. Man tänker att man ska använda dem någon gång ...man lurar sig själv.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Och nu, lite "objektiv-porr"... ;)

Allvarligt talat, det är visserligen ett objektiv för filmkamera, men vad får man för en kvarts miljon egentligen?

Visst, det är lite ensidigt eftersom det utgår från ett Arri-objektiv med en expert från Arri, men det är VÄLDIGT lärorikt och pedagogiskt förklarat om alla olika aspekter av optik för kameror, och de olika avvägningar som måste göras, och i princip allt gäller vanliga stillbildsobjektiv också. (Även om avvägningarna blir lite annorlunda där.)

En liten inblick om villkoren för filmfotografi får man också. :)

38 minuter, "What Makes Cinema Lenses So Special!? | DEEP DIVE on Arri Signature Primes":
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag behöver kasta min Macbook överbord då den är totalt jävla super slut!

Så, det var det.

Men vad köper man nudå?

Redigering via lightroom/Photoshop och sen diverse annat så pill.

Funderar i lite olika banor både iMac 27" eller om det ska bli en nyare macbook eller möjligen en iPad Pro.

Det som lockar med iMac är väl skärmen och prestandan, macbooken att den är mobil och samma gäller väl egentligen för iPad men med en edge såsom pencil osv.

Har ingen lust att lägga 30k så jag kikat på beggade iMac men frågan är då om en late 2015 med 32gb ram och 2tb disk för typ 10k räcker/duger eller om man ska hoppa på nått lite dyrare och framförallt nyare?

Tankar?

@daviden, du kör väl mycket iPad, funkar det ok eller kör du det mer som ett komplement till något annat?
 

Tampa_blord

Panerai
Jag behöver kasta min Macbook överbord då den är totalt jävla super slut!

Så, det var det.

Men vad köper man nudå?

Redigering via lightroom/Photoshop och sen diverse annat så pill.

Funderar i lite olika banor både iMac 27" eller om det ska bli en nyare macbook eller möjligen en iPad Pro.

Det som lockar med iMac är väl skärmen och prestandan, macbooken att den är mobil och samma gäller väl egentligen för iPad men med en edge såsom pencil osv.

Har ingen lust att lägga 30k så jag kikat på beggade iMac men frågan är då om en late 2015 med 32gb ram och 2tb disk för typ 10k räcker/duger eller om man ska hoppa på nått lite dyrare och framförallt nyare?

Tankar?

@daviden, du kör väl mycket iPad, funkar det ok eller kör du det mer som ett komplement till något annat?

Kör på en iMac 27, sent 2015 med 32GB ram. Skärmen är ju riktigt trevlig och prestandamässigt så funkar den fint, även om man märker att den blir lite tröttare med varje ny uppdatering från Apple ;). Jobbar mest i LR, Luminar 4 och Premiere. Photoshop ibland om det är något speciellt jag vill göra.
LR flyter på hur fint som helst, har alla mina bilder/filmer på externa SSD. Premiere får jobba lite hårdare när det kommer till att klippa 4K men det funkar ändå rätt bra.

Med facit i hand hade jag dock valt en MacBook Pro och sedan en extern skärm. Saknar möjligheten att ta med mig datorn ut på jobb.

Redigerar en hel del direkt i telefonen (LR) och den kombon funkar också riktigt bra.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kör på en iMac 27, sent 2015 med 32GB ram. Skärmen är ju riktigt trevlig och prestandamässigt så funkar den fint, även om man märker att den blir lite tröttare med varje ny uppdatering från Apple ;). Jobbar mest i LR, Luminar 4 och Premiere. Photoshop ibland om det är något speciellt jag vill göra.
LR flyter på hur fint som helst, har alla mina bilder/filmer på externa SSD. Premiere får jobba lite hårdare när det kommer till att klippa 4K men det funkar ändå rätt bra.

Med facit i hand hade jag dock valt en MacBook Pro och sedan en extern skärm. Saknar möjligheten att ta med mig datorn ut på jobb.

Redigerar en hel del direkt i telefonen (LR) och den kombon funkar också riktigt bra.
Tack för svar. Skulle du säga att det är såpass slow att det nu är dags att byta för dig?
Jag har inget behov av att ta med mig något från hemmet egentligen så en stationär skulle funka, 20år sedan man hade stationärt, haha
 

Tampa_blord

Panerai
Tack för svar. Skulle du säga att det är såpass slow att det nu är dags att byta för dig?
Jag har inget behov av att ta med mig något från hemmet egentligen så en stationär skulle funka, 20år sedan man hade stationärt, haha
Nej, det tycker jag inte. Kommer nog inte byta upp mig på 3-4 år. Fotar bara RAW (runt 50mb filer) och det funkar hur bra att redigera/bläddra/läsa in
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Jag behöver kasta min Macbook överbord då den är totalt jävla super slut!

Så, det var det.

Men vad köper man nudå?

Redigering via lightroom/Photoshop och sen diverse annat så pill.

Funderar i lite olika banor både iMac 27" eller om det ska bli en nyare macbook eller möjligen en iPad Pro.

Det som lockar med iMac är väl skärmen och prestandan, macbooken att den är mobil och samma gäller väl egentligen för iPad men med en edge såsom pencil osv.

Har ingen lust att lägga 30k så jag kikat på beggade iMac men frågan är då om en late 2015 med 32gb ram och 2tb disk för typ 10k räcker/duger eller om man ska hoppa på nått lite dyrare och framförallt nyare?

Tankar?

@daviden, du kör väl mycket iPad, funkar det ok eller kör du det mer som ett komplement till något annat?
Jag vet inte hur nära ett köp du är, men jag skulle vänta tills imorgon då Apple kör ett event (Klockan 19:00) där de troligtvis visar nya Macbook Pro med deras egna Silicon chip istället för Intel. Som alltid med Apple produkter finns det säkert folk som vill byta upp sig = mer på begagnatmarknaden.

Jag håller tummarna på att de kör ”and its one more thing..” och lanserar en ny iMac. Är i behov av en ny dator och beroende på prestandan på nya Macbook Pro (ifall den lanseras…) kommer jag köpa en Macbook eller iMac. Har alltid kört MacBook Pro men inser att jag senaste året inte ”dockat ut” datorn och får mer prestanda för pengarna på en iMac.

Angående att en ”edge” till iPad är pencil - är inte riktigt samma sak men till Macbook/iMac funkar ju en Wacom platta. Kostar inte så mycket och jag använder bara min wacom när jag jobbar i Lightroom/Photoshop, tar att tag att få in snitsen men jag skulle aldrig kunna gå tillbaka till Lightroom/Photoshop och använda mus.

//Martin
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöver kasta min Macbook överbord då den är totalt jävla super slut!

Så, det var det.

Men vad köper man nudå?

Redigering via lightroom/Photoshop och sen diverse annat så pill.

Funderar i lite olika banor både iMac 27" eller om det ska bli en nyare macbook eller möjligen en iPad Pro.

Det som lockar med iMac är väl skärmen och prestandan, macbooken att den är mobil och samma gäller väl egentligen för iPad men med en edge såsom pencil osv.

Har ingen lust att lägga 30k så jag kikat på beggade iMac men frågan är då om en late 2015 med 32gb ram och 2tb disk för typ 10k räcker/duger eller om man ska hoppa på nått lite dyrare och framförallt nyare?

Tankar?

@daviden, du kör väl mycket iPad, funkar det ok eller kör du det mer som ett komplement till något annat?
Kör enbart iPad. Ingenting annat.
Lightroom där har allt jag behöver. Ibland använder jag andra appar som komplement, men enbart iPad.

Saknar ingenting faktiskt, och har kört såhär i flera år.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Fotofolket! Jag har väntat ett par månader till black friday för att uppgradera och köpa en ny kamera. Valet ligger mellan sony a7iii alt canon 5d mark iv, men jag är mest osäker på vilket objektiv jag ska införskaffa. Jag siktar på att börja med ett allround objektiv och har tittat ut några olika. Gillar Natur, landskap, makro, street och portträtt. Brukar fota en del vid resor utomlands. I dagsläget har jag en föråldrad Canon 760d med två EF-S objektiv, ett allround zoom och sen ett makro. Som jag hajjat det rätt går dessa inte att använda för canon 5dmarkiv pga fattningen så nytt behövs oavsett.

Objektiv Canon:
Vad gäller canon så känner jag att personligen 20k för denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f28l-ii-usm-320616) är lite i överkant, utan siktar på något i dryga 10k klassen. Då finns det tidigare objektivet i samma serie, (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f4l-is-usm-1001545) men den är från 2005 och jag tänker att den kan vara föråldrad med tanke på vad kameran har att erbjuda. Ett alternativ som då känns bättre är denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob.../24-70mm-f28-dg-os-hsm-art-till-canon-1032517).

Objektiv Sony:
Vad gäller objektiv för Sonyn så lutar det mot denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-e/24-70mm-f28-dg-dn-art-till-sony-fe-1046405).

Finns det andra objektiv som jag missar som ni kan rekommendera utifrån det jag vill ha? Eller är det så pass att jag måste skaffa ett specifikt per läge (porträtt/makro, landskap, natur mm) eftersom vi är uppe i det prissegmentet?

Tack på förhand!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Fotofolket! Jag har väntat ett par månader till black friday för att uppgradera och köpa en ny kamera. Valet ligger mellan sony a7iii alt canon 5d mark iv, men jag är mest osäker på vilket objektiv jag ska införskaffa. Jag siktar på att börja med ett allround objektiv och har tittat ut några olika. Gillar Natur, landskap, makro, street och portträtt. Brukar fota en del vid resor utomlands. I dagsläget har jag en föråldrad Canon 760d med två EF-S objektiv, ett allround zoom och sen ett makro. Som jag hajjat det rätt går dessa inte att använda för canon 5dmarkiv pga fattningen så nytt behövs oavsett.

Objektiv Canon:
Vad gäller canon så känner jag att personligen 20k för denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f28l-ii-usm-320616) är lite i överkant, utan siktar på något i dryga 10k klassen. Då finns det tidigare objektivet i samma serie, (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f4l-is-usm-1001545) men den är från 2005 och jag tänker att den kan vara föråldrad med tanke på vad kameran har att erbjuda. Ett alternativ som då känns bättre är denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob.../24-70mm-f28-dg-os-hsm-art-till-canon-1032517).

Objektiv Sony:
Vad gäller objektiv för Sonyn så lutar det mot denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-e/24-70mm-f28-dg-dn-art-till-sony-fe-1046405).

Finns det andra objektiv som jag missar som ni kan rekommendera utifrån det jag vill ha? Eller är det så pass att jag måste skaffa ett specifikt per läge (porträtt/makro, landskap, natur mm) eftersom vi är uppe i det prissegmentet?

Tack på förhand!
Svårt med ett objektiv till allt.
Har själv tre, ett canon macro 100mm USM, ett 24-70mm f/2,8L och ett 17-40mm f/4L.
Hade tidigare (har, ligger annons ute här) ett 24-105mm f/4L, vilket är vad 5D brukade säljas tillsammans med. Riktigt bra som semesterglugg med rätt bra zoom, men f/4 ger lite för skarp bakgrund vid porträtt tycker jag, vilket även är en liten grej att tänka på när det gäller de två du länkade. 2,8 släpper in mer ljus och ger suddigare bakgrund.
Begagnat hittar du förra modellen av 24-70 f/2,8L för runt 12. Kanske kan vara ett alternativ?

Sigmas har jag ingen erfarenhet av, men har hört av andra att de verkligen tagit sig i kragen på sistone och har riktigt bra kvalitet.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Det är lördag, regnet trummar mot fönsterblecket, det är "2020" med allt vad det innebär... vad gör man? Öppnar en flaska vin till lunch? (Biffstek med lök, inga planer på att sticka ut näsan idag, självklart öppnar man en flaska vin till lunch. :) )

... och tittar på youtube. Tänkte slå ett slag för denna kanal: Jamie Windsor, Professionell fotograf i London. Han började med en mer teknisk inriktning (test av utrustning och liknande), men gör numera mer videor om fotografi som konstform och hantverk. Spammar inte drösvis med videor, men gör tänkvärda och välproducerade videor om vad som är bra och dålig fotografi, skapande i allmänhet, och en del om Lightroom-teknik (han säljer presets som han gjort gjälv).

Här är den senaste: "How to think of GOOD IDEAS!":
men bläddra gärna igenom de övriga, finns en del intressant där.
 
Topp