• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Kan du inte bjuda på lite bilder tagna med den gamla?

Vilken av dem? Har bara gamla :) Hade riktiga kameror innan, men de har fått lämna. Sigman är skoj, skall se om jag kan gräva fram någon.

B7191E67-9461-4B98-B710-BC73307FAE4C.jpeg.jpg

Hade jag nog också gjort om jag haft dem pengarna :D

Kul!! Här är de oredigerade! :D:D
E5A52E21-AEFF-4969-BB8B-8FBC9E8DA857.jpeg
7C1A1055-2203-4EEF-957E-7F29568DC4FB.jpeg
0D51C8F7-5399-435D-92F3-8E4BF365E066.jpeg

I brist på RAW bilder redigerade jag precis en av dina original bilder lite mer än bara fixa färger/kontrast. Uttråkad i "karantän" (bor i Tyskland där allt är stängt och folk är hemma) fördrev jag tiden med Photoshop och kom att tänka på din bild. Klippt/Klistrat bilder från nätet och försökte skapa en lite futuristisk "Cartoon" film stil eller nått - långt ifrån perfekt men delar ändå.
bil.png

Vänligen,
Martin

Jag var lite uttråkad (som man lätt är i dessa dagar)...

Med anledning av den ganska nystartade tråden för svartvita bilder började jag fundera lite på hur man egentligen gör en svartvit bild nuförtiden.

Man skulle tro att det är självklart, men det är inte så enkelt som man kan tro. Är en viss nyans av orange ljusare eller mörkare än en viss nyans av ljusgrönt? Förr, när man hade kemisk film, så kunde det variera med olika filmsorter (även när de var pankromatiska), men det blev som det blev. (Fast ibland använde man färgfilter för påverka gråskalan.)

Med digitala bilder är det en annan sak, där kan man välja... så hur gör kameror och annan programvara?

Jag bestämde mig för att testa lite snabbt. :)

Det här är originalet (taget med min gamla Pentax K5). Samma bild togs även med en iPhone 7 (som blev tillräckligt lik för dessa ändamål). Det enda jag gjort är att se till att exponeringen ska vara ungefär lika för alla bilderna (normaliserat efter det vita fältet).
PThuXZsm.jpg

När man låter Pentaxen konvertera, utan att göra några ytterligare justeringar, blev det så här:
v9CX8Bwm.jpg

När iPhone 7 gör samma sak:
I6zNbpfm.jpg

Bildbehandlingsprogrammet Lumninar har en funktion "B&W Conversion". Där kan man förstås påverka hur den ska göra i detalj, men utan att göra något mer blir det:
tg2WEgum.jpg

Luminar har även "Looks" (motsvarar ungefär presets i Lightroom tror jag), och den som heter "Classic B&W" ger:
D4yvZHHm.jpg

Vilken som är "rätt" eller "bäst" vet jag inte, men olika blir det i alla fall...

I brist på RAW bilder redigerade jag precis en av dina original bilder lite mer än bara fixa färger/kontrast. Uttråkad i "karantän" (bor i Tyskland där allt är stängt och folk är hemma) fördrev jag tiden med Photoshop och kom att tänka på din bild. Klippt/Klistrat bilder från nätet och försökte skapa en lite futuristisk "Cartoon" film stil eller nått - långt ifrån perfekt men delar ändå.
bil.png

Vänligen,
Martin
Fint utfört.

bil.png

Vänligen,
Martin
Coolt!!

Stannade några minuter efter stängning idag och försökte fota lite. Känner att mitt sug efter nytt objektiv ökar för varje dag. Dags att slå till kanske... :D
F429DE20-4D1C-4332-821D-F2E315FE14BB.jpeg
448DDF21-A5A7-4B08-93D3-59BFA1715B99.jpeg

Bra bilder! Köp ett objektiv, var bara mentalt förberedd att du kommer köpa flera när du väl börjar :)

Ett tips i all välmening är att, ifall möjlighet finns, flytta objekt som inte bidrar till bilderna. Tex din andra bild, ser ut som prisskylten (?) enkelt kan flyttas. Enkelt sätt att i min mening ta "bättre" bilder. Trollade bort skylten snabbt i Photoshop för att visa mer konkret vad jag menar:
bmw.png

Offtopic: När jag blippade med din bild fick jag en flashback, 2006 hade BMW en fototävling där man skulle besöka en bilhall och ta en bild. Jag var på Bavaria i Solna och fotade en BMW M6 fälg om jag inte missminner mig. Hur det gick? Jag vann helt otippat och fick gå en förarkurs. Sökte i mailkorgen och hittar mailslingan, men bilagan (bilden) finns inte kvar.
bmwp.png

Roligt minne :)

Vänligen,
Martin

Bra bilder! Köp ett objektiv, var bara mentalt förberedd att du kommer köpa flera när du väl börjar :)

Ett tips i all välmening är att, ifall möjlighet finns, flytta objekt som inte bidrar till bilderna. Tex din andra bild, ser ut som prisskylten (?) enkelt kan flyttas. Enkelt sätt att i min mening ta "bättre" bilder. Trollade bort skylten snabbt i Photoshop för att visa mer konkret vad jag menar:
bmw.png

Offtopic: När jag blippade med din bild fick jag en flashback, 2006 hade BMW en fototävling där man skulle besöka en bilhall och ta en bild. Jag var på Bavaria i Solna och fotade en BMW M6 fälg om jag inte missminner mig. Hur det gick? Jag vann helt otippat och fick gå en förarkurs. Sökte i mailkorgen och hittar mailslingan, men bilagan (bilden) finns inte kvar.
bmwp.png

Roligt minne :)

Vänligen,
Martin
Tack!
Ja det objektiv jag kikar på hade varit en bra kompromiss mellan de två jag använder.

Ang ”korgen” på skrivbordet framför så var det lite med flit! :) fotade med ett zoomobjektiv och bara testade lite i hallen så ingen direkt tanke bakom någon av bilderna utan när jag la över bilderna tyckte jag de såg OK ut! :) men tack för tips!

Kul tävling! - vi funderar på att göra något liknande! :cool:

Lyckades vara på rätt plats vid rätt tillfälle och knäppte av den här med en medhavd bakpotatis. Är lite ledsen över att jag inte hade med mig min riktiga kamera, men motivet talar på något sätt för sig självt utan att hålla högsta kvalitet vad gäller skärpa och kontrast. Fotot helt oredigerat utan filter.
IMG_20181022_075129.jpg

Korspostar lite från Bil-tråden. Tagen med Nikon D800 och ett Nikon 85mm/1,8G. F/5 ISO 100, 1/160sek.
Tog 14 exponeringar varav alla utom en med blixt där blixten flyttades för varje exponering runt bilen. Först behandlades bilderna var för sig i Lightroom och sen stackades de till en i Photoshop. Lade även på lite lens flare i PS. Har inte gjort mycket av denna typen av bilder tidigare men blev nöjd som första försök.
Tips om förbättringar mottages tacksamt. :)

Kodiaq_small2.jpg

Korspostar lite från Bil-tråden. Tagen med Nikon D800 och ett Nikon 85mm/1,8G. F/5 ISO 100, 1/160sek.
Tog 14 exponeringar varav alla utom en med blixt där blixten flyttades för varje exponering runt bilen. Först behandlades bilderna var för sig i Lightroom och sen stackades de till en i Photoshop. Lade även på lite lens flare i PS. Har inte gjort mycket av denna typen av bilder tidigare men blev nöjd som första försök.
Tips om förbättringar mottages tacksamt. :)

Kodiaq_small2.jpg
Grymt!

Någon som har koll på vad man kan sälja av detta för? Sambon har lite prylar enligt nedan hon tänkte göra sig av med. Jag har ingen aning om objektiv osv men misstänker att värdet ligger där, kameran är förmodligen inte värd någonting/ett par, tre hundra?

Canon 350D från 2010
Minneskort 1gb
Kameraväska
Två batterier
Laddare
Sladd för bildöverföring

Objektiv:
Canon 50mm 1:1.8
Canon 18-135mm 1:3,5-5,6 IS
Canon 18-55mm 1:3,5-5,6
Sigma DG 70-300mm 1:4-5.6
Sigma 18-50 mm 1:3,5-5,6 DC
6FE5602C-C237-4D99-AC1D-C9D6D584FFA9.jpeg

Någon som har koll på vad man kan sälja av detta för? Sambon har lite prylar enligt nedan hon tänkte göra sig av med. Jag har ingen aning om objektiv osv men misstänker att värdet ligger där, kameran är förmodligen inte värd någonting/ett par, tre hundra?

Canon 350D från 2010
Minneskort 1gb
Kameraväska
Två batterier
Laddare
Sladd för bildöverföring

Objektiv:
Glid in på fotosidan.se och deras köp/sälj. Rätt vanliga objektiv de där så du bör enkelt kunna få en rätt bra prisuppfattning.

Canon 350D från 2010
Minneskort 1gb
Kameraväska
Två batterier
Laddare
Sladd för bildöverföring

Objektiv:
När det gäller saker med svårbedömt värde, som kamerahuset, brukar jag sälja på auktion på Tradera. Man kan även söka på avslutade annonser där för att se vad de brukar gå för, så man vet vad lämpligt utgångspris kan vara och vad man kan förvänta sig. (Kan variera mycket.)
Och som sagt, objektiven är nog lättare att sätta ett pris på och går väl att sälja för fast pris var man vill. (Men kan förstås auktioneras där också om man vill.)

Hej jag har en fråga till er som kan kameror. Jag har fått en Canon G9 och nu börjat fota lite då jag tröttnat på ta bilder med min iPhone X. För att bara ta semester bilder och börja leka lite med fota klockor. Är det en bra kamera?

Hej jag har en fråga till er som kan kameror. Jag har fått en Canon G9 och nu börjat fota lite då jag tröttnat på ta bilder med min iPhone X. För att bara ta semester bilder och börja leka lite med fota klockor. Är det en bra kamera?
Vad som är en "bra kamera" är ju relativt. Det finns ju kameror som har bättre upplösning, bättre objektiv, större zoom-omfång, flera finesser, osv... (och 10 ggr högre pris). Men det är ju inte så meningsfullt att jämföra med...

Gör den det du behöver på ett sätt som du är nöjd med? Då är det en bra kamera. :)

Vad som är en "bra kamera" är ju relativt. Det finns ju kameror som har bättre upplösning, bättre objektiv, större zoom-omfång, flera finesser, osv... (och 10 ggr högre pris). Men det är ju inte så meningsfullt att jämföra med...

Gör den det du behöver på ett sätt som du är nöjd med? Då är det en bra kamera. :)

jag vet den är gammal men liten i storlek och verkar ta bra bilder. Kan vara en bra kamera att lära sig då den var grattis ;)

Canon 350D från 2010
Minneskort 1gb
Kameraväska
Två batterier
Laddare
Sladd för bildöverföring

Objektiv:
Objektiven kan du få en del för. Kameran inte värd något alls, du kan väl skänka bort till någon, kanske en skola?

@Norpanjr kolla den här videon så ger de en kort förklaring till hur mellanringar fungerar.

Saxad text också:
Mellanringar använder man när man vill förkorta närgränsen och öka avbildningsskalan, perfekt till macrobilder. Begränsningen vid användning av mellanringar är att man ej kan fokusera på längre avstånd - de kan alltså inte användas vid vanlig fotografering på normalavstånd.

Ljusinsläpp/exponering minskar när man använder mellanringar, men man tappar ingen skärpa eftersom ringarna saknar linser. Kamerans exponeringsautomatik kompenserar automatiskt för ljusförlusten.

Bäst funktion ger mellanringar vid kortare brännvidder runt 35-100 mm. Ju mer vidvinkel desto kortare närgräns och större förstoringsgrad, men man måste anpassa med rätt ringar för respektive objektiv. Flyttar man ut objektivet för långt från kamerahuset kan man nämligen få en närgräns som är så kort att det blir praktiskt omöjligt att hantera (alldeles mot, eller till och mer "innanför", objektivet frontlins).

Ett objektiv med kort brännvidd flyttas ut kortare från kamerahuset än ett med lång brännvidd, om man vill uppnå samma avbildningsskala. Objektiv med längre brännvidder blir därför svåra att använda med mellanringar i de flesta fall. Mellanringarna kan kombineras fritt tills man fått det resultat man önskar med aktuellt objektiv.

Ljusmätning och autofokus fungerar med de flesta mellanringar så länge optiken är tillräckligt ljusstark och ljusstillgången tillräckligt god.

@Norpanjr kolla den här videon så ger de en kort förklaring till hur mellanringar fungerar.

Saxad text också:
Mellanringar använder man när man vill förkorta närgränsen och öka avbildningsskalan, perfekt till macrobilder. Begränsningen vid användning av mellanringar är att man ej kan fokusera på längre avstånd - de kan alltså inte användas vid vanlig fotografering på normalavstånd.

Ljusinsläpp/exponering minskar när man använder mellanringar, men man tappar ingen skärpa eftersom ringarna saknar linser. Kamerans exponeringsautomatik kompenserar automatiskt för ljusförlusten.

Bäst funktion ger mellanringar vid kortare brännvidder runt 35-100 mm. Ju mer vidvinkel desto kortare närgräns och större förstoringsgrad, men man måste anpassa med rätt ringar för respektive objektiv. Flyttar man ut objektivet för långt från kamerahuset kan man nämligen få en närgräns som är så kort att det blir praktiskt omöjligt att hantera (alldeles mot, eller till och mer "innanför", objektivet frontlins).

Ett objektiv med kort brännvidd flyttas ut kortare från kamerahuset än ett med lång brännvidd, om man vill uppnå samma avbildningsskala. Objektiv med längre brännvidder blir därför svåra att använda med mellanringar i de flesta fall. Mellanringarna kan kombineras fritt tills man fått det resultat man önskar med aktuellt objektiv.

Ljusmätning och autofokus fungerar med de flesta mellanringar så länge optiken är tillräckligt ljusstark och ljusstillgången tillräckligt god.
Grymt, stort tack :D

Saxad text också:

Man kan annars ta av objektivet och vända på den, blir grymma macrofoton! ;)

Tillbaka
Topp