• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Lecia? Shit vad modern... Kör vidare på min Yashica ;)
FBE3707C-6903-4B17-94A0-5F3933B6193C.jpeg

Nytt in! Godox AD600

Gick på den med TTL, hade dock klarat mig fint utan just TTL. Kommer troligen komplettera med en till och isf blir det utan TTL.

Spontant känns den väldigt trevlig, byggkvaliteten är vad man förväntar sig av Godox, dvs mkt bra för pengen :) Köpte även till en X2T sändare.

Har bara testa lite här hemma och allt verkar lira som det ska. Den ska få följa med på en plåtning i början av nästa vecka, får se hur allt fungerar under lite stress :)
83D83530-3CC2-4C29-AAF5-2899A7CC0639.jpeg

Nu har jag kört några företagsplåtningar med AD600 och jag gillar den skarpt!

Att slippa hålla på med sladdar hit och dit är guld värt! Batteriet till själva blixten ska klara runt 500 exponeringar på full effekt, jag brukar knappt ha den på halv effekt så det blir ganska lång tid mellan laddningarna :) Dock så käkar sändaren batterier (X2T).

Så kortfattat; Är ni ute efter en portabel blixtlösning med lång batteritid och en sjuhelvetes effekt så kan jag starkt rekommendera att spana in Godox AD600 (eller dom andra blixtarna i AD serien). Jag kommer garanterat investera i ytterligare en AD600 inom en snar framtid
MyRental-28.jpeg
MyRental-25.jpeg
MyRental-17.jpeg

Senast ändrad:
Whaaaaat?!? 😳 Kom igen nu katten, finns ingen summa pengar som är för stor nog att neka glädjen att få kolla ner i den där skorstenen! 😆
Min hälsar så gott och hoppas att du kommer på andra tankar. 😉

Haha!
Galet läcker!

Har inte stängt dörren helt och håller för en bladare, villhöver faktorn är ju enorm!😊 Men i dagsläget så har jag en mängd andra inköp som måste prioriteras innan 😊

Har på senaste tiden snöat in mig ännu mer på fotografering av klockor och framförallt fotografering av klockor. Har endast en sketen mobilkamera i dagsläget så man är rätt begränsad i sitt fotande.

Har nu ställt in siktet på en Sony A6000 som jag funderar på att klippa. Vad säger ni fotokunniga om den kameran?

Är det eventuellt någon här på forumet som har en A6000 eller någon liknande kamera liggandes och vill bli av med den så får man mer än gärna dra iväg ett PM så tar vi det därifrån!

Jag är en glad amatör som fotar lite i vardagen så tror det finns folk i den här tråden som är bättre på att svara om olika kameror och blixtar för ditt ändamål än mig.

Men jag köpte en begagnad a6000 på blocket och har sedan köpt ett Sigma 16mm 1.4 och ett Sony 35mmnn

Jag är supernöjd med kameran och objektiven. Visst, mobilkamera är ju oftast med, men det är sjukt mycket roligare med en "rikrig" kamera.
Lättanvänd och det finns många bra videor på Youtube. Tycker batteriet tar slut fort så kan vara bra med några extra.

Jag skulle gärna uppgradera mig i serien, men har ju andra intressen som också kostar pengar. Finns mycket begagnat där ute, så håll utkik. 😊

Har på senaste tiden snöat in mig ännu mer på fotografering av klockor och framförallt fotografering av klockor. Har endast en sketen mobilkamera i dagsläget så man är rätt begränsad i sitt fotande.

Har nu ställt in siktet på en Sony A6000 som jag funderar på att klippa. Vad säger ni fotokunniga om den kameran?

Är det eventuellt någon här på forumet som har en A6000 eller någon liknande kamera liggandes och vill bli av med den så får man mer än gärna dra iväg ett PM så tar vi det därifrån!

Jag har en A6000 och har tidigare kört Nex-5 och 5T, A6000 känns rejälare och trevligt med viewfinder. Nu har jag inte så mycket erfarenhet men tycker att det är en trevlig kamera, klart att det kanske blir bättre bilder med en Canon 5D MIII, men för pengarna är den riktigt bra.
Har betat av några objektiv då kit objektivet som följer med duger, men det finns mycket trevligare.
Sigma 30/2.8 Dn Art - Mycket trevligt för pengarna
Sony Zeiss 24/1.8 Sonnar T - Detta är nog det jag gillat mest, hade en dipp i fotandet så sålde det tyvärr
Sony 50/1.8 - Lite för inzoomat när man tar bilder inomhus på personer
Sigma 30/1.4 DC DN - Det som jag kör nu, skarpt och bra storlek

Jag har en A6000 och har tidigare kört Nex-5 och 5T, A6000 känns rejälare och trevligt med viewfinder. Nu har jag inte så mycket erfarenhet men tycker att det är en trevlig kamera, klart att det kanske blir bättre bilder med en Canon 5D MIII, men för pengarna är den riktigt bra.
Har betat av några objektiv då kit objektivet som följer med duger, men det finns mycket trevligare.
Sigma 30/2.8 Dn Art - Mycket trevligt för pengarna
Sony Zeiss 24/1.8 Sonnar T - Detta är nog det jag gillat mest, hade en dipp i fotandet så sålde det tyvärr
Sony 50/1.8 - Lite för inzoomat när man tar bilder inomhus på personer
Sigma 30/1.4 DC DN - Det som jag kör nu, skarpt och bra storlek
Är din Sony 50/1.8 bra för klockbilder? Tänker då du skrev att den var för inzoomad?

Är din Sony 50/1.8 bra för klockbilder? Tänker då du skrev att den var för inzoomad?

Svårt att svara på, tittar jag på gamla bilder så är det inte så mycket klockbilder. Men FE 50 1.8 tar väldigt många fina bilder ser jag nu, ganska mycket Bokeh men det tycker jag om.
Sony FE 50mm F1.8 Real World Samples: Digital Photography Review (dpreview.com)
Sigma 30mm F1.4 Contemporary (E-mount) gallery: Digital Photography Review (dpreview.com)

Jag har fastnat för runt 30mm på en APS, det är en bra brännvidd för mig. Tänk på att närgränsen på Sony 50mm är på ca 45cm, så ett makro kanske är bättre men det beror på hur man vill fota.

Svårt att svara på, tittar jag på gamla bilder så är det inte så mycket klockbilder. Men FE 50 1.8 tar väldigt många fina bilder ser jag nu, ganska mycket Bokeh men det tycker jag om.
Sony FE 50mm F1.8 Real World Samples: Digital Photography Review (dpreview.com)
Sigma 30mm F1.4 Contemporary (E-mount) gallery: Digital Photography Review (dpreview.com)

Jag har fastnat för runt 30mm på en APS, det är en bra brännvidd för mig. Tänk på att närgränsen på Sony 50mm är på ca 45cm, så ett makro kanske är bättre men det beror på hur man vill fota.
Hade nog också siktat på ett ljusstarkt 30mm + en makroglugg. Om man bara publicerar bilder på nätet kan man dessutom beskära en hel del. Den här är tagen med Sigma 30mm 1,4, bild två beskuren:
0982353B-4B7F-43DA-9341-51CC9C06EE03.jpeg
F0B45AD4-8C7E-4366-A4E1-1833FF347A7D.jpeg

Tänkte printa ut en bild på föräldrarnas katt vid tillfälle. Synpunkter på komposition och färgsättning?
Qs5U8DS.jpg

Fujifilm X-E3, Fujinon 23mm, f2.8, 1/180s.
Beskuren och efterbearbetad i Capture One.

Tillbaka
Topp