• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

@Nissestr

Jag kör på Sony, A7III och A6300

Har några Sigma gluggar, 24/1.4 och 35/1.4. Sigmas Art gluggar är sjukt stora och tunga men ser man på bildkvaliteten så är dom grymt bra.

Valde att inte köpa deras 24-70, då den i mitt tycke var för tung. Gick istället på Tamrons 28-75/2.8. Bättre pris, galet skarp och låg vikt. Kompletterade med deras 17-28/2.8 vilket är en grym kombo. Kör förvisso med två A7III hus som gör det ganska enkelt att skifta snabbt om man skulle behöva.

Om du skulle gå på Sony så skulle jag också rekommenderar Sonys 85/1.8. Det är nog min absoluta favorit glugg

Svårt med ett objektiv till allt.
Har själv tre, ett canon macro 100mm USM, ett 24-70mm f/2,8L och ett 17-40mm f/4L.
Hade tidigare (har, ligger annons ute här) ett 24-105mm f/4L, vilket är vad 5D brukade säljas tillsammans med. Riktigt bra som semesterglugg med rätt bra zoom, men f/4 ger lite för skarp bakgrund vid porträtt tycker jag, vilket även är en liten grej att tänka på när det gäller de två du länkade. 2,8 släpper in mer ljus och ger suddigare bakgrund.
Begagnat hittar du förra modellen av 24-70 f/2,8L för runt 12. Kanske kan vara ett alternativ?

Sigmas har jag ingen erfarenhet av, men har hört av andra att de verkligen tagit sig i kragen på sistone och har riktigt bra kvalitet.
Tack! Jag har faktiskt funderat på just det, att köpa huset nu i veckan och sen hitta objektivet begagnat. Ger svängrum att kliva upp ett snäpp då för liknande pris. Tack för infon! :)

@Nissestr

Har några Sigma gluggar, 24/1.4 och 35/1.4. Sigmas Art gluggar är sjukt stora och tunga men ser man på bildkvaliteten så är dom grymt bra.

Valde att inte köpa deras 24-70, då den i mitt tycke var för tung. Gick istället på Tamrons 28-75/2.8. Bättre pris, galet skarp och låg vikt. Kompletterade med deras 17-28/2.8 vilket är en grym kombo. Kör förvisso med två A7III hus som gör det ganska enkelt att skifta snabbt om man skulle behöva.

Om du skulle gå på Sony så skulle jag också rekommenderar Sonys 85/1.8. Det är nog min absoluta favorit glugg
Tack för infon! Får kolla in de gluggarna! :)

Slänger in några bilder för skojs skull :)
E5FBCBAB-23C2-4B35-8B8C-CB72DD94923E.jpeg

C2EC7085-2984-45F1-AF61-DCF45FBEEDAF.jpeg

Från vänster till höger:
Sigma 24/1.4
Sigma 35/1.4
Tamron 17-28/2.8
Tamron 28-75/2.8
Sony 85/1.8

Gör så!

Kan för övrigt, precis som @SpejsMan, slå ett slag för Canons 17-40/4L. Inte den snabbast gluggen men nog en av mina favorit gluggar någonsin
Jag är inne på andra svängen med 17-40.
Köpte en på B&H för runt 15 år sedan till min Canon 10D. Den fick följa med rätt länge, men såldes till förmån för en Tokina 11-16 2,8 för lite bättre ljusstyrka vid filmning och vidvinkel vid foto på en 7D med APSC-sensor. Nu har jag precis bytt till fullformat och då var det ett givet köp. Grym i naturen!

Fotofolket! Jag har väntat ett par månader till black friday för att uppgradera och köpa en ny kamera. Valet ligger mellan sony a7iii alt canon 5d mark iv, men jag är mest osäker på vilket objektiv jag ska införskaffa. Jag siktar på att börja med ett allround objektiv och har tittat ut några olika. Gillar Natur, landskap, makro, street och portträtt. Brukar fota en del vid resor utomlands. I dagsläget har jag en föråldrad Canon 760d med två EF-S objektiv, ett allround zoom och sen ett makro. Som jag hajjat det rätt går dessa inte att använda för canon 5dmarkiv pga fattningen så nytt behövs oavsett.

Objektiv Canon:
Vad gäller canon så känner jag att personligen 20k för denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f28l-ii-usm-320616) är lite i överkant, utan siktar på något i dryga 10k klassen. Då finns det tidigare objektivet i samma serie, (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-canon/canon-ef/ef-24-70mm-f4l-is-usm-1001545) men den är från 2005 och jag tänker att den kan vara föråldrad med tanke på vad kameran har att erbjuda. Ett alternativ som då känns bättre är denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob.../24-70mm-f28-dg-os-hsm-art-till-canon-1032517).

Objektiv Sony:
Vad gäller objektiv för Sonyn så lutar det mot denna (https://www.scandinavianphoto.se/ob...-e/24-70mm-f28-dg-dn-art-till-sony-fe-1046405).

Finns det andra objektiv som jag missar som ni kan rekommendera utifrån det jag vill ha? Eller är det så pass att jag måste skaffa ett specifikt per läge (porträtt/makro, landskap, natur mm) eftersom vi är uppe i det prissegmentet?

Tack på förhand!

Jag gick tidigare från Canon till Sony och har nämnda A7 III som jag köpte precis när den lanserades, kollade precis och jag har tagit 55k exponeringar utan problem. Filmar ett par timmar i veckan också och även där problemfritt.

Som allround objektiv har jag en Sony 24-105/4 glugg som jag kan rekommendera, precis som SpejsMan säger är en 2.8 glugg “ännu bättre” men i mitt fall klarar jag mig fint med F4. När jag köpte vägde 105mm vs 70mm högre för det jag använder kameran till.

Till det har jag Sony 90mm/2.8 macro objektiv som är grymt bra - hade tidigare Canon 100mm/2.8 Macro och jag upplever Sony objektivet minst lika bra. Riktigt snygg “Bokeh” vid 2.8.

Förra aret hade Sony bra priser pa Amazons Black Friday/week. Det är ingen “officiell Black Friday kampanj” men ser nu att Amazon Tyskland har nedsatta priser pa Sony. Kanske blir ännu billigare, förra aret hade de flera objektiv som “Lightning Deals” där jag impulsköpte ett 50mm billigt.
Priserna nu är 90mm macro för motsvarande 9800kr + 1050kr cahsback från Sony och A7iii huset för motsvarande 18,473kr (eur-> sek via google). Ett par tusen billigare än Scandinavian Photo du länkande och som jag förstår det kan man handla från Tyska Amazon utan problem till Sverige. Men det vet jag inte 100%

Har du fragor eller funderingar om A7 III sa kan jag nog hjälpa till, använder den dagligen och kan kameran ganska bra.

Vänligen,
Martin

Jag gick tidigare från Canon till Sony och har nämnda A7 III som jag köpte precis när den lanserades, kollade precis och jag har tagit 55k exponeringar utan problem. Filmar ett par timmar i veckan också och även där problemfritt.

Som allround objektiv har jag en Sony 24-105/4 glugg som jag kan rekommendera, precis som SpejsMan säger är en 2.8 glugg “ännu bättre” men i mitt fall klarar jag mig fint med F4. När jag köpte vägde 105mm vs 70mm högre för det jag använder kameran till.

Till det har jag Sony 90mm/2.8 macro objektiv som är grymt bra - hade tidigare Canon 100mm/2.8 Macro och jag upplever Sony objektivet minst lika bra. Riktigt snygg “Bokeh” vid 2.8.

Förra aret hade Sony bra priser pa Amazons Black Friday/week. Det är ingen “officiell Black Friday kampanj” men ser nu att Amazon Tyskland har nedsatta priser pa Sony. Kanske blir ännu billigare, förra aret hade de flera objektiv som “Lightning Deals” där jag impulsköpte ett 50mm billigt.
Priserna nu är 90mm macro för motsvarande 9800kr + 1050kr cahsback från Sony och A7iii huset för motsvarande 18,473kr (eur-> sek via google). Ett par tusen billigare än Scandinavian Photo du länkande och som jag förstår det kan man handla från Tyska Amazon utan problem till Sverige. Men det vet jag inte 100%

Har du fragor eller funderingar om A7 III sa kan jag nog hjälpa till, använder den dagligen och kan kameran ganska bra.

Vänligen,
Martin
Tack Martin! Ska kolla in det! Och gluggarna du skrev 😇

Att köpa från amazon/ebay är inga problem, gjort det smärtfritt flertalet gånger genom åren.

/N

@Nissestr

Nöjd med din A6300? Verkar gå att hitta begagnad för en vettig peng. Sugen på att uppgradera från min A5000 men fotar inte tillräckligt för att motivera A7 serien.

Nöjd med din A6300? Verkar gå att hitta begagnad för en vettig peng. Sugen på att uppgradera från min A5000 men fotar inte tillräckligt för att motivera A7 serien.
Ja. Tycker det är en riktigt trevlig liten kamera.
Det enda jag inte gillar är storleken på batterierna, hade gärna fått vara lite mer kräm i dom (A6600 kör samma batterier som tex A7III men det är ju en helt annan prisklass)

Toppentråd! Jag fotar och filmar klockor. Det började med att filma när jag mekar med ett Seiko 7s26 urverk för första gången. Detta klippte jag sedan ihop och gjorde en film av, finns i min sign på youtube.

Tanken är att filma fler klockor som jag ska reparera. Det har blivit lite fotografering också, mörka bilder är favoriten (bifogar här) men även i full macro med macroring, så nära det bara går.

Min utrustning är A7s, 70 mm f2.8 sigma macro, led nanlite forza60, nanlite 80 deep softbox, manfrotto stativ där mittpelaren kan fällas horisontellt.

Min utmaning har varit färgerna och ljuset när jag filmat och fotat. Detta har jag löst vid film genom använda auto color funktion i DaVinci resolve. För foto håller jag på att testa saker. Tex bara köra lightroom appen på mobilen för instagram eller köra Windows egna redigerare med något filter. Jag tycker den får till färgerna helt okej på min amatörnivå.

Bilagor

• DSC00007.jpg
    DSC00007.jpg
    331.1 KB · Visningar: 23
  • DSC09692_one.jpg
    DSC09692_one.jpg
    302.9 KB · Visningar: 26
  • IMG_20201213_091203_224.jpg
    IMG_20201213_091203_224.jpg
    111.3 KB · Visningar: 26
  • Seiko_sam2_2.1.1_1.1.1.jpg
    Seiko_sam2_2.1.1_1.1.1.jpg
    132 KB · Visningar: 23
Blev några fler makrobilder. Jag testade med en makroring på 16 mm på mitt sigma 70 mm makroobj. och sedan använde Sonys apsc mode, croppad upplösning eller vad det kallas. Blir nog mer intressanta foto när man är nere på denna nivå. Sedan är fotot cropat något också för att zooma in ännu närmre.
IMG_20210102_154005_955.jpg
IMG_20210102_154005_956.jpg

Blev några fler makrobilder. Jag testade med en makroring på 16 mm på mitt sigma 70 mm makroobj. och sedan använde Sonys apsc mode, croppad upplösning eller vad det kallas. Blir nog mer intressanta foto när man är nere på denna nivå. Sedan är fotot cropat något också för att zooma in ännu närmre.
IMG_20210102_154005_955.jpg
IMG_20210102_154005_956.jpg
Kanonfina bilder!
Har du testat "focus stacking" (eller vad det nu kan heta på SONY-språk) för att få skärpa över hela bilden?
Är klockan en GS? Tycker finishen är så grymt bra.

Kanonfina bilder!
Har du testat "focus stacking" (eller vad det nu kan heta på SONY-språk) för att få skärpa över hela bilden?
Är klockan en GS? Tycker finishen är så grymt bra.
Tackar, roligt att höra! Nej jag har aldrig testat det, vet vad det betyder men har ingen koll på hur man utför det. Detta är en standard seiko samuraj. Finishen är helt okej på dessa, iaf uppe på visarna, vid ändarna där de är skurna kan man se linjer från den processen.

Tackar, roligt att höra! Nej jag har aldrig testat det, vet vad det betyder men har ingen koll på hur man utför det. Detta är en standard seiko samuraj. Finishen är helt okej på dessa, iaf uppe på visarna, vid ändarna där de är skurna kan man se linjer från den processen.
Ifall du har tillgång till Photoshop är ett Youtube-tips kanalen "Phlearn" som har bra Tutorials inom Lightroom/Photoshop/Fotografi. Här ett klipp där han visar hur Focus Stacking funkar i Photoshop.

För att bidra till tråden med lite material kommer här en bild där jag just focus stackade en urtavla.
01.png

Vänligen,
Martin

Ifall du har tillgång till Photoshop är ett Youtube-tips kanalen "Phlearn" som har bra Tutorials inom Lightroom/Photoshop/Fotografi. Här ett klipp där han visar hur Focus Stacking funkar i Photoshop.

För att bidra till tråden med lite material kommer här en bild där jag just focus stackade en urtavla.
01.png

Vänligen,
Martin
Snyggt, måste testa.

01.png

Vänligen,
Martin

Grymt bra bild. Pingar in @Aurum i tråden som kanske vill se sin skapelse i så fint fokus :)

01.png

Vänligen,
Martin
Tack för tipset, snygg bild! Får nog kika på det.

När tråden ändå är igång 😊

Jag sitter och tittar på en portabel blixtlösning. Plåtar väldigt mycket porträtt och då hälften av jobben är inomhus, med tillgång till el, så använder jag mig av 2st Godox SL60 och ibland en Godox M1. Skaffade dock dessa för film men har visat sig funka kanon som porträttljus.

Efterfrågan att ta utomhusbilder med fyllnadsljus börjar komma mer och mer. Har tittat på att skaffa en (eller kanske två) Godox AD600. Nån som har erfarenheter av dessa alt kan peka mig åt nåt annat håll? Kraven är batteridrivet och bowens, annars är det ganska fritt fram :)

Cool! Kör du gimbal med 90mm? Funkar?
Yes, har en DJI Ronin S och det funkar med 90mm gluggen. Handen på hjärtat har jag dock filmat en handfull gånger med 90mm gluggen så någon djupare recension kan jag inte ge dig. Dock överlag riktigt nöjd med Ronin, nya Ronin RSC 2 har en "max vikt" på 3kg så Sony A7 hus + 90mm glugg klarar den.

Jag, precis som du, är också på jakt efter en portabel blixt/led lösning så håll mig/oss gärna uppdaterade vad du väljer. Jag fotar/filmar 50/50 så precis som du har jag ett gäng SL60 (och 150II) men vill har något portabelt.

Vänligen,
Martin

Coolt! Kör själv på en Ronin S och en SC. SC är lite skönare att kånka runt på men det gäller att ha lätta gluggar. 85:an och 17-28 är dom enda som funkar att balansera med tillsammans med A7III. SC grejar ju vikten på mina lite tyngre gluggar utan problem men det går fan inte att balansera den då, därför blev det en S också :) S:en klara ju allt men den är ju lite otympligare. DJI nya generation Ronin verkar ju sjukt mysiga!

Ah! SL60 är ju trevlig, helt klart. Framförallt för pengen! Jag håller er uppdaterade, lutar åt att det blir en AD600. Motsvarande från Profoto hade ju varit trevligt men har svårt att motivera prisskillnaden. Och med tanke på kvalitén på dom grejerna från Godox jag provat/haft så lär jag inte bli besviken om jag skaffar en AD600 :)

Coolt! Kör själv på en Ronin S och en SC. SC är lite skönare att kånka runt på men det gäller att ha lätta gluggar. 85:an och 17-28 är dom enda som funkar att balansera med tillsammans med A7III. SC grejar ju vikten på mina lite tyngre gluggar utan problem men det går fan inte att balansera den då, därför blev det en S också :) S:en klara ju allt men den är ju lite otympligare. DJI nya generation Ronin verkar ju sjukt mysiga!

Ah! SL60 är ju trevlig, helt klart. Framförallt för pengen! Jag håller er uppdaterade, lutar åt att det blir en AD600. Motsvarande från Profoto hade ju varit trevligt men har svårt att motivera prisskillnaden. Och med tanke på kvalitén på dom grejerna från Godox jag provat/haft så lär jag inte bli besviken om jag skaffar en AD600 :)
Alltid bra med två gimbals, det är sen gammalt! ;) Men alltid roligt med fotoprylar. Just nu har jag fått för mig att ett tilt-shift objektiv är ett måste så jag är på jakt efter ett "klipp" så jag kan intala mig att jag tjänar pengar ifall det jag köper det.

Som du säger är priset på Godox produkter ruskigt bra. På eBay kostar SL60 95€ och SL150II dryga 260€ och för de priset vs. kvalite kan man inte säga något.

Och precis som du passar jag på att ställa en fråga när tråden lever: Jag sänder en del live via YouTube och bildkvaliten från en nyare iPhone är acceptabel men ljudet blir lidande. Behöver en setup som är portabel, så streama via dator med capture card osv funkar inte. Och ofta flera personer med så att använda tex AirPods som mikrofon funkar inte.
Just nu har jag en Ronin OM4 gimbal för telefonen där jag köpt någon "noname" cold shoe där jag monterar LAV mikrofon/er. Funkar OK men hela setupen är "rackig".
Så frågan är: Finns det kameror med stöd för stream direkt till YouTube? Alla nya kameror har ju WiFi så krasst sätt borde det vara enkelt. Googlat en del men inte hittat något.

Vänligen,
Martin

Tjena, jag är verkligen på trappsteg ett när det gäller fotografering och fotar bara med mobilkamera. Har tyvärr inte pengarna att lägga just nu på något i kameraväg men det skulle va kul att testa att köpa lins till telefonen tillsvidare, sen när pandemin är över och man får flyga igen skulle jag vilja köpa nått riktigt att ha på resor osv. har kollat lite på recensioner av billigare varianter av mobillinser men inte hittat nått som känns bra. Någon som har erfarenhet och kan rekommendera nått brand eller liknande som gör bra grejer för ok priser? har läst bakåt i forumet lite men inte hittat nått inlägg som behandlar ämnet riktigt! :D

Yes, har en DJI Ronin S och det funkar med 90mm gluggen. Handen på hjärtat har jag dock filmat en handfull gånger med 90mm gluggen så någon djupare recension kan jag inte ge dig. Dock överlag riktigt nöjd med Ronin, nya Ronin RSC 2 har en "max vikt" på 3kg så Sony A7 hus + 90mm glugg klarar den.

Jag, precis som du, är också på jakt efter en portabel blixt/led lösning så håll mig/oss gärna uppdaterade vad du väljer. Jag fotar/filmar 50/50 så precis som du har jag ett gäng SL60 (och 150II) men vill har något portabelt.

Vänligen,
Martin
Har beställt en AD600 nu :) Har några plåtningar snart som jag tänkte den ska få hänga med på, återkommer med omdöme :)

Tillbaka
Topp