• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Tänkte printa ut en bild på föräldrarnas katt vid tillfälle. Synpunkter på komposition och färgsättning?
Qs5U8DS.jpg

Fujifilm X-E3, Fujinon 23mm, f2.8, 1/180s.
Beskuren och efterbearbetad i Capture One.
Fin bild och katt!
Tycker bilden är bra som den är, men ett alternativ är att dra ner "det blåa" i skuggorna så bilden blir varmare. Kopierade bilden och redigerade snabbt i CameraRaw för exempel. Enbart justerat med "curves" på "blue channel" (osäker på svensk översättning) + lyfte skuggorna/svart.
katt.gif

Som sagt, bra bild så du behöver inte ändra något men alltid roligt att ha en anledning att öppna PS.

Vänligen,
Martin

Fin bild och katt!
Tycker bilden är bra som den är, men ett alternativ är att dra ner "det blåa" i skuggorna så bilden blir varmare. Kopierade bilden och redigerade snabbt i CameraRaw för exempel. Enbart justerat med "curves" på "blue channel" (osäker på svensk översättning) + lyfte skuggorna/svart.
katt.gif

Som sagt, bra bild så du behöver inte ändra något men alltid roligt att ha en anledning att öppna PS.

Vänligen,
Martin

Tack!

Och tack för bra tips :) Ska leka lite med kurvorna och se vad som händer. Gillar dock kontrasten mellan blå och orange, blir lite klassisk teal and orange :)

Tack!

Och tack för bra tips :) Ska leka lite med kurvorna och se vad som händer. Gillar dock kontrasten mellan blå och orange, blir lite klassisk teal and orange :)
Eftersom du gillar stilen "teal and orange" så gjorde jag ett försök på det också. En jpg fil lämpar sig inte riktigt till redigering men hoppas du kan få inspiration.
tokatt.gif

När jag ändå är igång och postar i denna tråd kan jag tipsa om att Amazon (iallafall tyska) har nedsatta priser på Manfrotto produkter just nu.

Vänligen,
Martin

Eftersom du gillar stilen "teal and orange" så gjorde jag ett försök på det också. En jpg fil lämpar sig inte riktigt till redigering men hoppas du kan få inspiration.
tokatt.gif

När jag ändå är igång och postar i denna tråd kan jag tipsa om att Amazon (iallafall tyska) har nedsatta priser på Manfrotto produkter just nu.

Vänligen,
Martin
Mer bra tips, tackar! 😊

Någon som har erfarenhet av ljustält och klockor? Kul eller blä? Svårt med reflexer? Typ godox 40x40x40? Nå portabelt?

Införskaffade en Godox AD600 för ett tag sen. Var riktigt imponerad av den så har i dagsläget skaffat två till.

Hade en plåtning häromdagen åt ett klädföretag där jag kunde använda mig av alla tre (för vanliga porträtt så räcker det gott och väl med två blixtar).

Två blixtar framför modeln, ca 45 graders vinkel. Den högra med en 120cm octabox och den vänsta med en 95cm octabox. Den tredje blixten står snett bakom modellen med en öppen reflektorkåpa (som kicker och för att få till en tydlig skugga på golvet)
9E1F2800-2292-41D3-9073-E45CA47A9FD6.jpeg

Senast ändrad:
Ett nytt litet projekt jag började med för ett tag sedan, kastar saker i vatten och fotograferar i hög hastighet! 📸💧

Bilagor

• 991FFA80-16AC-4E41-B616-F39E9439CF05.jpeg
    991FFA80-16AC-4E41-B616-F39E9439CF05.jpeg
    115.1 KB · Visningar: 74
  • 203F8014-B991-48CE-8E9A-8BF4975FE891.jpeg
    203F8014-B991-48CE-8E9A-8BF4975FE891.jpeg
    209.7 KB · Visningar: 75
  • 4DD99880-BB69-47FD-B4A7-4F726ABAB5EA.jpeg
    4DD99880-BB69-47FD-B4A7-4F726ABAB5EA.jpeg
    177.6 KB · Visningar: 67
  • C31DC767-7F86-49DB-9618-56B1D0B51916.jpeg
    C31DC767-7F86-49DB-9618-56B1D0B51916.jpeg
    112.7 KB · Visningar: 60
Någon som fotograferar med digital kamera som bara tar svartvita bilder?
Min ena kamera i mobilen är s/v och det är nästan roligare att fotografera med den.
(har även en dslr och kompakt, men efterbehandlar sällan..)
Exempelvis:
DSC_MON_20210405145507609.JPG
Inte bara svartvitt, men brukar blanda lite.
DSC00114.jpg
DSC00094.jpg
DSC00228.jpg
DSC00297.jpg

Finns ett svartvitt läge i Sony A6000 som jag brukar använda.
Västeråsbilden har jag nog sparat fel, den blev ganska oskarp ser jag nu.

Någon som fotograferar med digital kamera som bara tar svartvita bilder?
Min ena kamera i mobilen är s/v och det är nästan roligare att fotografera med den.
(har även en dslr och kompakt, men efterbehandlar sällan..)
Exempelvis:
DSC_MON_20210405145507609.JPG
Tycker om att använda min Q i B&W mode (inte lika krispig som en dedikerad svartvit sensor men det duger). En fiffig inställning som kan kombineras med B&W mode är att ställa in så att bilderna sparas som JPG+DNG för då sparas både en svartvit bild i JPG och en i färg i DNG.

Förövrigt visste jag inte att det fanns mobiler med svartvit kamera, vad är det för en?:)

Tycker om att använda min Q i B&W mode (inte lika krispig som en dedikerad svartvit sensor men det duger). En fiffig inställning som kan kombineras med B&W mode är att ställa in så att bilderna sparas som JPG+DNG för då sparas både en svartvit bild i JPG och en i färg i DNG.

Förövrigt visste jag inte att det fanns mobiler med svartvit kamera, vad är det för en?:)
Jag har en Sony XZ2 premium, den har en extra svartvit sensor och lins, primärt för att hjälpa upp ljuskänsligheten när man tar bilder med vanliga kameran. Men både film och bilder går välja att ta enbart med den delen. Blir på något sätt mjukare och finare bilder än konverterade ifrån färgbilder. Gissar att det har med frånvaron av färgfilter och större pixlar att göra. Läst lite på nätet och det finns ju dedikerade s/v kameror ifrån tex Leica, men även konverterade där firmor tar bort färgfilter ifrån sensorn.
Eller kanske det är dags att plocka fram 120 eller analoga slr'en :)

Tänkte printa ut en bild på föräldrarnas katt vid tillfälle. Synpunkter på komposition och färgsättning?
Qs5U8DS.jpg

Fujifilm X-E3, Fujinon 23mm, f2.8, 1/180s.
Beskuren och efterbearbetad i Capture One.

Riktigt snyggt fångat! Härliga färger och en riktigt coolt uttryck hos katten!

Inser att jag måste börja använda min systemkamera mer igen, ligger mest o samlar damm...

Riktigt snyggt fångat! Härliga färger och en riktigt coolt uttryck hos katten!

Inser att jag måste börja använda min systemkamera mer igen, ligger mest o samlar damm...
Tack! Alltid kul att ha bilder med lite högre kvalitet på nära och kära.

Fotografering är en väldigt skön avkoppling för mig. Skaffade kameran för lite drygt ett år sedan och ångrar att jag inte slog till tidigare 😊

Tack! Alltid kul att ha bilder med lite högre kvalitet på nära och kära.

Fotografering är en väldigt skön avkoppling för mig. Skaffade kameran för lite drygt ett år sedan och ångrar att jag inte slog till tidigare 😊

Jag köpte min första systemkamera för hyfsat många år sedan, kommer inte ihåg exakt när, men det var en Nikon D80.

Sedan har jag hunnit med att äga en D300 emellan. Numera har jag en Nikon D800 (fullformat) som har varit med i många år.

D300 sålde jag för att delfinansiera köpet av D800:an. D80:n har jag kvar, numera konverterad till en ir-kamera (ir-filtret över sensorn är borttaget och ersatt med ett glas).

Jag tycker också att fotografering är väldigt avslappnande, man får tänka på något helt annat en stund!
Lite samma som o pilla med urverk, man får fokusera till 100%!

Fotografering av klockor är något jag ganska nyligen börjat med, och jag tycker det är svårt. Än så länge har jag mest fotat med mobilen, men det är dags o damma av finkameran och slänga på lite olika objektiv!

Bjuder på en halvtaskig mobilbild jag tog för någon vecka sedan...

20210407_203238.jpg

Sett en massa inlägg på Instagram nyligen där folk färglägger gamla svartvita bilder. Perfekt coronahobby tänkte jag och testade:
SSMJDM001074S-2.jpg
SSMJDM001074S.jpg
Bra resultat!
Tips för uppskattad present. För ett par år sedan gjorde jag samma sak, gick igenom mina föräldrars gamla foton och färglade/fixade (var riktigt slitna blekta foton) ett par gamla familjeporträtt och skrev ut på nytt. Som sagt, uppskattat.

En anledningen till att du ser mer på Instagram är nog för Photoshop relativt nyligen lanserade denna funktion och det fungerar märkligt bra. Ett klick (Filter -> Neutral Filters-> Beta -> Colorize) och resultatet blir, med tanke på att de tar 1 sekund tillskillnad mot relativt tidskrävande jobb manuellt, riktigt bra.
Snabb exempel:
hasseblad.gif

Bild lånad från nätet på Victor Hasselblad för att passa trådens tema.

Vänligen,
Martin

Tillbaka
Topp