• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Det beror helt på hur du vill att bilden ska bli. Det är en ganska vidvinklig glugg, så bakgrunden kommer upplevas som långt bort från objektet. Du får även med väldigt mycket bakgrund vilket ofta kräver lite lugn bakom för att inte bli för framträdande.
Vidare så är det svårt att få till väldigt suddiga bakgrunder (bokeh) med det objektivet vilket ytterligare spär på det problemet, om det är ett problem.
Fotar du en bil i ett grått garage spelar det ju föga roll, eller en båt med närmsta ö fem distans bort.
Nu är det väl en APS-C, så det är en normalzoom? Inte så vidvinkligt.
 
Det beror helt på hur du vill att bilden ska bli. Det är en ganska vidvinklig glugg, så bakgrunden kommer upplevas som långt bort från objektet.

Med cropfaktorn motsvarar det 24-72 mm, ganska normalt för en normalzoom. :)

Visst har det lite begränsningar i max bländaröppning men å andra sidan är det litet, lätt och har hygglig närgräns (ned till förstoringsskala 1:4 - utmärkt!).

När jag kollar exempelbilder på t.ex. https://www.flickr.com/search/?text=canon 15-45 tycker jag att man ser en hel del bra kort tagna med den optiken. :)
 
Med cropfaktorn motsvarar det 24-72 mm, ganska normalt för en normalzoom. :)

Visst har det lite begränsningar i max bländaröppning men å andra sidan är det litet, lätt och har hygglig närgräns (ned till förstoringsskala 1:4 - utmärkt!).

När jag kollar exempelbilder på t.ex. https://www.flickr.com/search/?text=canon 15-45 tycker jag att man ser en hel del bra kort tagna med den optiken. :)
Jag vill absolut inte påstå att det är dåligt, bara belysa svagheten med det mot om man skulle köpa dyrare optik.

Håller helt med om att börja plåta och se vad man saknar och hur man vill fota.
Sedan är det ju bra att leta begagnade gluggar precis som klockor. Fastnar man inte för den så kan man sälja den igen med minimal förlust.

Kolla fotosidan.se. Där har jag köpt många objektiv, även om blocket brukar ha rätt mycket med.
 
Jag håller med om att det är skoj att leta begagnat. :)

Om jag (med min stofiliga erfarenhet) skulle rekommendera att lägga pengar på någon ytterligare utrustning så vore det i första hand:

1. Ett cirkulärt polarisationsfilter (CPL). Det kan ge dig lite kontroll på reflektioner i t.ex. bilrutor.

2. Ett stativ. Samt om kameran inte har ett inbyggt "digitalt vattenpass", så köp ett litet vattenpass att sätta i blixtskon. Det gör att bilbilder och liknande kan bli rättare från början utan perspektivfel. T.ex. en sån här: https://www.kamda.se/jjc-trippelaxlad-vattenpass-for-kamerans-blixtsko. Edit: Stativet gäller ju enbart om du tar lite mer "stilla" bilder ibland, inte alltid på en bil som flyger förbi.

3. (överkurs) En blixt som kan köras "remote", dvs att blixten kan fjärrstyras från kameran.

Med blixten är min tanke att du kan sätta den inne i kupén på en bil och få lite mer synlighet hur inredningen ser ut...

Exempel:

My Car 25 Photo in One"painting with light" by Fabrizio Garbolino, on Flickr

(just det där exemplet verkar ha lite blixar under bilen också iofs).
 
Senast ändrad:
Hej på er.

Köpte mig min första systemkamera igår. En Canon EOS M50 Mark II. Medföljde ett EF M-15-45 objektiv.

Jag är egentligen helt grön så jag skulle tacksamt ta emot tips från er på sidor, youtube-videos eller andra bra källor för att lära mig dels hantera kameran och inställningar men även fototekniken.

Jag kommer främst att fota fordon, bilar och båtar men även lite klock-foton så klart.

Har egentligen tusen frågor men börjar med ett par.
Objektivet som följde med, bra? Kass? Lämpligt till något av det jag vill fota?

Om jag ska ha ett annat objektiv, vilket köper jag?
Något annat jag bör ha i tillbehörsväg för mina ändamål?

Tack på förhand!
Kul!
För just bilar finns det hur många som helst på YT, många blir lite mycket "youtube-fotografer" men hittar man det som är bra finns det mycket kompetens! Kolla in:
Där får du också mycket objektivtips samt får du se vad de olika brännvidderna producerar!
Lycka till!
 
Roligt att denna tråden levt upp på sistone. Mycket kunskap finns bland användarn här och jag kom att tänka på en sak…

Jag minns inte vart, bara att det var ett fotoforum på engelska, så fanns en forumtråd där det var en vecko/månads “utmaning”. Man skulle ta en bild med ett speciellt tema och användarna gav konstruktiv kritik. Ingen tävling utan mer en personlig utmaning att fota något utöver det man vanligtvis fotograferar och bli inspirerad utav hur de andra användarna tolkat “utmaningen”. Jag tex. fotograferar aldrig naturbilder/arkitektur men blir pepp att prova det när jag ser bilder här i tråden.

Skulle det kanske vara något för denna tråd? Jag vet inte riktigt hur det rent tekniskt sätt skulle gå till, om man i en post kan ha en omröstning? I så fall skulle man kunna komma på X ämnen tex. “Fånga hösten”, “Abstrakta färger”, “Klocka i närbild” “Mörkerfoto” där man först röstar fram vilket ämne som ska fotas. Sedan har man X veckor på sig att fota en sån bild och när den tiden gått ut röstar man fram ett nytt ämne. Kanske även posta en obehandlad bild så användare som inte är så bevandrade i Lightroom/Photoshop/liknande kan lära sig.
Roligt att ha en anledning att fotografera och samtidigt utvecklande att man får fota något man vanligtvis inte gör.

Som sagt, vet inte om det finns intresse och hur det krasst sätt skulle gå till - slänger först ut idén och ser om någon nappar :)

Vänlingen,
Martin
 
Kul idé @Martin.

Ser inte att jag kan starta ngn omröstning i ett inlägg i ex vis denna tråd. Startar jag däremot en ny tråd under Lifestyle så finns den möjligheten.
@daviden kanske vet på rak arm om det är tekniskt möjligt i denna plattform. Vet ju att du inte är involverad längre men du kanske vet ändå ;-)
 
Kul idé @Martin.

Ser inte att jag kan starta ngn omröstning i ett inlägg i ex vis denna tråd. Startar jag däremot en ny tråd under Lifestyle så finns den möjligheten.
@daviden kanske vet på rak arm om det är tekniskt möjligt i denna plattform. Vet ju att du inte är involverad längre men du kanske vet ändå ;-)
Man kan rösta med reaktionerna, tex like är alternativ 1, love alternativ 2 osv
 
Kul idé @Martin.

Ser inte att jag kan starta ngn omröstning i ett inlägg i ex vis denna tråd. Startar jag däremot en ny tråd under Lifestyle så finns den möjligheten.
@daviden kanske vet på rak arm om det är tekniskt möjligt i denna plattform. Vet ju att du inte är involverad längre men du kanske vet ändå ;-)
Går tyvärr inte. Får bli en ny topic då.

Man kan rösta med reaktionerna, tex like är alternativ 1, love alternativ 2 osv
Hade ju funkat. ☺️
 
Ny utlottning på gång i tråden under Lifestyle…

Är du intresserad av att vinna ett årsmedlemskap hos Moderskeppet så gör du rätt i att kolla in där då och då under dagen…
 
Hej hörni!
Har en liten fråga till er som kan med fotoprylar. Ska köp en kamera till produktfotografi(kläder) och behöver lite input. Letar i instegssegmentet (tak på 4-5k). Vill också kunna ta outfit bilder med självutlösare(10s funktionen) och vill då att fokuset ska vara bra. Har sneglat lite på canon 2000d men af verkar inte vara topp. Vad bör jag kika på? Har i nuläget en gammal sony α300 men trots bra ljussättning, stativ och korrekta inställningar blir kvaliteten undermålig och af suger röv.
Tack för input hörni :)
 
Hej hörni!
Har en liten fråga till er som kan med fotoprylar. Ska köp en kamera till produktfotografi(kläder) och behöver lite input. Letar i instegssegmentet (tak på 4-5k). Vill också kunna ta outfit bilder med självutlösare(10s funktionen) och vill då att fokuset ska vara bra. Har sneglat lite på canon 2000d men af verkar inte vara topp. Vad bör jag kika på? Har i nuläget en gammal sony α300 men trots bra ljussättning, stativ och korrekta inställningar blir kvaliteten undermålig och af suger röv.
Tack för input hörni :)
Med produktbilder menar du produkt+vit bakgrund? I så fall borde ju din nuvarande kamera med stativ vara tillräckligt.
Och för outfit bilderna kanske en bättre mobil fungerar, tänker mig en nyare iPhone eller liknande. Och istället för ny kamera lägger du ett par tusen på bra lampor/belysning. Beror lite på din setup, tar du foton “på stan” är det ju inte så smidigt att bära med sig lampor men jag tolkar ditt inlägg att du har belysning/stativ för produktbilderna kanske du har plats/möjlighet att ha en fota mot en vägg och som du belyst bra.

Är det tänkt att fota på stan kan säker någon annan i denna tråd rekommendera kamera, jag är dåligt insatt i det prissegmentet. Eller krasst sätt funkar ju en mobil för det också - du är ute efter snabb autofokus och de har mobiler.

Vänligen,
Martin
 
Med produktbilder menar du produkt+vit bakgrund? I så fall borde ju din nuvarande kamera med stativ vara tillräckligt.
Och för outfit bilderna kanske en bättre mobil fungerar, tänker mig en nyare iPhone eller liknande. Och istället för ny kamera lägger du ett par tusen på bra lampor/belysning. Beror lite på din setup, tar du foton “på stan” är det ju inte så smidigt att bära med sig lampor men jag tolkar ditt inlägg att du har belysning/stativ för produktbilderna kanske du har plats/möjlighet att ha en fota mot en vägg och som du belyst bra.

Är det tänkt att fota på stan kan säker någon annan i denna tråd rekommendera kamera, jag är dåligt insatt i det prissegmentet. Eller krasst sätt funkar ju en mobil för det också - du är ute efter snabb autofokus och de har mobiler.

Vänligen,
Martin
Tack för svar! Kanske otydligt formulerat från min sida. Det handlar främst om bilder där kläderna sitter på en modell(mig) och fotas under studiobelysning mot en grå backdrop. Trycker alltså av kameran(10s delay) och ställer mig på plats. Har inga värstinglampor men iaf 2x 75w med lightbox och stativ. Problemet är 1, dåligt af så måste ta om en del bilder och 2, bilderna som blir helt i skärpa blir ändå lite lågupplösta(13megapixel sensor) trots att jag matar ut i raw och kör iso 100.
 
Tack för svar! Kanske otydligt formulerat från min sida. Det handlar främst om bilder där kläderna sitter på en modell(mig) och fotas under studiobelysning mot en grå backdrop. Trycker alltså av kameran(10s delay) och ställer mig på plats. Har inga värstinglampor men iaf 2x 75w med lightbox och stativ. Problemet är 1, dåligt af så måste ta om en del bilder och 2, bilderna som blir helt i skärpa blir ändå lite lågupplösta(13megapixel sensor) trots att jag matar ut i raw och kör iso 100.
Ett tips är att skippa af och ställa manuellt för att alltid få perfekt skärpa. Kanske även bländaren och tiden manuellt då du har full kontroll på belysning och vart du står. Sen är ju 13 Megafjonger rätt bra upplösning beroende på användningsområde. Ska bilderna bara upp på nätet så misstänker jag att du ändå får skala ner dom redan idag.

Men sen är det ju så att det kan vara både roligt och ge en lite extra "push" för intresset att byta kamera ibland. Den du har börjar väl bli till åren. Har dessvärre inget konkret tips i prisklassen.
 
Tack för svar! Kanske otydligt formulerat från min sida. Det handlar främst om bilder där kläderna sitter på en modell(mig) och fotas under studiobelysning mot en grå backdrop. Trycker alltså av kameran(10s delay) och ställer mig på plats. Har inga värstinglampor men iaf 2x 75w med lightbox och stativ. Problemet är 1, dåligt af så måste ta om en del bilder och 2, bilderna som blir helt i skärpa blir ändå lite lågupplösta(13megapixel sensor) trots att jag matar ut i raw och kör iso 100.
Skulle precis trycka “posta” när Urtyp postade så editerar mitt svar lite :)

13 megapixel är ju inte direkt högupplöst men trots det ska ju bilderna bli skarpa, givetvis beror det ju på vad bilderna ska användas till. Tex. en Instagram post som är nativ 1080x1350pixel = 1,46 megapixel.

Det är inte så att du har för lång slutartid när du fotar? Jag säger inte att det är “det magiska numret” men när jag fotar människor har jag som regel minimum 1/160 slutare för skarp bild. Som test kan du ju ställa in kameran på 1/160 F 5.6 och höja ISO tills det exponerar bra och se hur bilderna blir.
Och manuellt fokus, står du på samma ställe varje gång är de ju att föredra. Och precis som urtyp skriver har du ju full kontroll på ljuset och kan hitta en perfekt kamerainställning och även spara en editering i Lightroom med passande inställningar som synkas på varje bild för snabbt arbetsflöde.

Lycka till!
 
Hej hörni!
Har en liten fråga till er som kan med fotoprylar. Ska köp en kamera till produktfotografi(kläder) och behöver lite input. Letar i instegssegmentet (tak på 4-5k). Vill också kunna ta outfit bilder med självutlösare(10s funktionen) och vill då att fokuset ska vara bra. Har sneglat lite på canon 2000d men af verkar inte vara topp. Vad bör jag kika på? Har i nuläget en gammal sony α300 men trots bra ljussättning, stativ och korrekta inställningar blir kvaliteten undermålig och af suger röv.
Tack för input hörni :)
Om du är inne på Canon och kan tänka dig begagnat så har du ju tex 70D inom budget.
Där får du bla vridbar skärm och wifi-styrning som kan vara smidigt.

Canons tusenserie är ren budget, hundraserien hyfsade men rätt plastiga. Brukar ofta ha samma sensorer som motsvarande generation i tioserien så de tar bra bilder redan här. Kommer du upp till tex 70D blir det mer rejält byggda kamerahus och separata hjul för bländare och slutartid.

Exempelvis: Blocket: Canon EOS 70D + Canon EF 50mm f1.8 https://www.blocket.se/vi/99208094.htm
 
Ett tips är att skippa af och ställa manuellt för att alltid få perfekt skärpa. Kanske även bländaren och tiden manuellt då du har full kontroll på belysning och vart du står. Sen är ju 13 Megafjonger rätt bra upplösning beroende på användningsområde. Ska bilderna bara upp på nätet så misstänker jag att du ändå får skala ner dom redan idag.

Men sen är det ju så att det kan vara både roligt och ge en lite extra "push" för intresset att byta kamera ibland. Den du har börjar väl bli till åren. Har dessvärre inget konkret tips i prisklassen.

Skulle precis trycka “posta” när Urtyp postade så editerar mitt svar lite :)

13 megapixel är ju inte direkt högupplöst men trots det ska ju bilderna bli skarpa, givetvis beror det ju på vad bilderna ska användas till. Tex. en Instagram post som är nativ 1080x1350pixel = 1,46 megapixel.

Det är inte så att du har för lång slutartid när du fotar? Jag säger inte att det är “det magiska numret” men när jag fotar människor har jag som regel minimum 1/160 slutare för skarp bild. Som test kan du ju ställa in kameran på 1/160 F 5.6 och höja ISO tills det exponerar bra och se hur bilderna blir.
Och manuellt fokus, står du på samma ställe varje gång är de ju att föredra. Och precis som urtyp skriver har du ju full kontroll på ljuset och kan hitta en perfekt kamerainställning och även spara en editering i Lightroom med passande inställningar som synkas på varje bild för snabbt arbetsflöde.

Lycka till!

Om du är inne på Canon och kan tänka dig begagnat så har du ju tex 70D inom budget.
Där får du bla vridbar skärm och wifi-styrning som kan vara smidigt.

Canons tusenserie är ren budget, hundraserien hyfsade men rätt plastiga. Brukar ofta ha samma sensorer som motsvarande generation i tioserien så de tar bra bilder redan här. Kommer du upp till tex 70D blir det mer rejält byggda kamerahus och separata hjul för bländare och slutartid.

Exempelvis: Blocket: Canon EOS 70D + Canon EF 50mm f1.8 https://www.blocket.se/vi/99208094.htm
Stort tack för era bidrag, otroligt uppskattat!
Kikade på kameran och vet inte vart jag fått 13mp, står 10,2megapixlar, börjar det vara lite snålt? Bilderna ska helt korrekt upp på www och en hemsida där det finns zoomfunktion så ser gärna att bilderna är ganska högupplösta så man kan zooma in på detaljer, osv.
Har kört ganska mycket längre slutartid för att kunna hålla låg iso men kanske blir kontraproduktivt, ska testa leka runt lite mer med inställningarna och fokuset så kanske jag får till något som ser vettigt ut.

@SpejsMan ska kika på den serien, hade dock gärna spanat på något som gick att köpa i butik så jag kan ta det på firman men uppenbarar sig något till fyndpris är ska det givetvis övervägas.

Otroligt uppskattat hörni, återkommer efter lite mer testande.
 
Stort tack för era bidrag, otroligt uppskattat!
Kikade på kameran och vet inte vart jag fått 13mp, står 10,2megapixlar, börjar det vara lite snålt? Bilderna ska helt korrekt upp på www och en hemsida där det finns zoomfunktion så ser gärna att bilderna är ganska högupplösta så man kan zooma in på detaljer, osv.
Har kört ganska mycket längre slutartid för att kunna hålla låg iso men kanske blir kontraproduktivt, ska testa leka runt lite mer med inställningarna och fokuset så kanske jag får till något som ser vettigt ut.

@SpejsMan ska kika på den serien, hade dock gärna spanat på något som gick att köpa i butik så jag kan ta det på firman men uppenbarar sig något till fyndpris är ska det givetvis övervägas.

Otroligt uppskattat hörni, återkommer efter lite mer testande.
Nyare kameror är ljuskänsligare och ger bättre bilder även på lite högre ISI-tal.
Det finns ju någon brytgräns där du förlorar bildkvalitet på att sänka ISO då slutartiden blir för lång som du är inne på. Tror nog du tjänar på att öka den något om du upplever bilderna som oskarpa. Min första digitala systemkamera hade 6,3mpix, och det hade räckt för internet.
 
Stort tack för era bidrag, otroligt uppskattat!
Kikade på kameran och vet inte vart jag fått 13mp, står 10,2megapixlar, börjar det vara lite snålt? Bilderna ska helt korrekt upp på www och en hemsida där det finns zoomfunktion så ser gärna att bilderna är ganska högupplösta så man kan zooma in på detaljer, osv.
Har kört ganska mycket längre slutartid för att kunna hålla låg iso men kanske blir kontraproduktivt, ska testa leka runt lite mer med inställningarna och fokuset så kanske jag får till något som ser vettigt ut.

Jag är en stor förespråkare av att maximera det du kan göra med utrustningen du har innan du slänger ut mer pengar på något annat. :)

För att sätta upplösningen i perspektiv, din kamera har enligt mina googlingar en sensor som ger bilder med 3872 x 2592 pixlar . En typisk 24-megapixel-kamera ger 6000 x 4000 pixlar. Det är skillnad men ingen gigantisk skillnad, c:a 50% "större" när du zoomar in. Jag har printat 10-megapixelbilder från en Nikon D90 i 35x50 cm och det blev mycket bra och högupplöst tavla på väggen.

Därmed inte sagt att nya grejor inte kan ha flera fördelar, inte minst i ISO och autofokus etc. En kamera med en bra app i telefonen som du kan använda som självutlösare utan att du behöver springa fram och åter till kameran kanske kan vara användbar.

Du har inte sagt något om efterbehandling, men tänkt på att nån form av skärpning eller "clarity" eller liknande oftast behövs i efterbehandlingen för att det ska kännas krispigt och skarpt.

Även objektiven spelar ju roll, i din situation kanske ett eller ett par fasta objektiv (icke-zoom) kan vara vettiga, de brukar ge bra skärpa över större del av bilden än de billigare zoomarna. Jag köpte här på forumet tidigare i år en Sony A5100 för 2000 kr (med kit-optik) och köpte sen på annat håll en ett fast 24mm objektiv begagnat (Sony Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA) för 4000 kr och för totalt 6000 kr har jag då en kamera med RIKTIGT SKARP OPTIK och 24 megaplupp som kostade mig måttliga pengar och som ger kalasbilder så länge 24mm är rätt brännvidd för mig. Till samma kamera finns ju gott om andra objektiv i olika prisklasser, men t.ex. deras 35mm kostar bara drygt 4000 kr ny och borde gå att hitta billigare begagnad. Det är fel kamerahus om du ska leka med blixtar men du verkar ju köra med fast ljus nu och det finns gott om andra Sony-kameror att välja på högre prisklasser om det är så.

Och då är jag ändå ingen Sony-fanboy, detta var ett spontanköp som jag egentligen inte borde gjort eftersom jag har Fujifilm-kameror som huvudkamera...
 
Du har inte sagt något om efterbehandling, men tänkt på att nån form av skärpning eller "clarity" eller liknande oftast behövs i efterbehandlingen för att det ska kännas krispigt och skarpt.

När man inte orkar göra det man ska så kan man ju flykta med att göra nåt annat. Här är samma bild dels "rakt ur RAW" i Capture One, och en där jag dragit lite ... kanske lite väl mycket i reglarna för "Clarity" och "Structure". :


g-shock before.jpg

g-shock after.jpg


På kläder lär det väl märkas med i t.ex. detaljer som sömmar, knappar och blixtlås, men också i t.ex. den struktur man ser i tyget. Just de här varianterna i Capture One jobbar väl egentligen mer med kontrast i olika former än "äkta" skärpning men det ger ju en effekt. Och varianter på detta finns självklart i alla bildredigeringsprogram.
 
Senast ändrad:
Tack för svar! Kanske otydligt formulerat från min sida. Det handlar främst om bilder där kläderna sitter på en modell(mig) och fotas under studiobelysning mot en grå backdrop. Trycker alltså av kameran(10s delay) och ställer mig på plats. Har inga värstinglampor men iaf 2x 75w med lightbox och stativ. Problemet är 1, dåligt af så måste ta om en del bilder och 2, bilderna som blir helt i skärpa blir ändå lite lågupplösta(13megapixel sensor) trots att jag matar ut i raw och kör iso 100.
Vet inte om någon redan har nämnt det och i så fall ber jag om ursäkt men istället för manuell fokus som någon påpekade så hade jag kollat på en trådlös fjärrkontroll och kört autofokus eftersom du är ett rörligt mål när du ska fotografera dig själv. Angående diskussionen med megapixel så kommer man långt med 10 megapixel, även om man behöver kunna zooma lite i bilderna. Ska man ha skarpa bilder så är ljuset utan tvekan det viktigaste, sen optiken och sist huset. Givetvis inom rimliga gränser.

När det gäller ISO så håller jag med om att nyare kameror kan hantera högra ISO bättre med mindre brus och när det kommer till produktfoto så är det att föredra. Ska man se det ut det mer subjektiva konstnärliga perspektivet så är det dock enorm skillnad på hur man hanterar ISO-brus. Min mest använda kamera är min 15 år gamla Canon EOS 5D (gen 1) som målar ett oerhört vackert ISO-brus som är i klass med klassiskt film-brus medans till exempel Sony har ett hemskt digitalt brus som gör högra ISO fullt med artefakter och bilderna är nästan oanvändbara. Högst subjektivt som sagt.

Sen som @blackcoffee skriver ovan så behöver alla raw-filer behandlas för optimal skärpa och kontrast, du kommer i princip aldrig att kunna använda dem som de är. Om du inte redan kan det så hade jag tagit mig tiden att lära mig grunderna för bildbehandling av produktbilder, det behövs inte många timmar för att göra märkbar skillnad. :)

Några exempel från min gamla häck till kamera med 12MP upplösning. Första är taget med Canon EF 24-70/2,8 L och de andra med Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro.
IMG_1342.jpg
IMG_2788.jpg
IMG_3390.jpg
IMG_8272.jpg
 
Ett tips är att skippa af och ställa manuellt för att alltid få perfekt skärpa. Kanske även bländaren och tiden manuellt då du har full kontroll på belysning och vart du står. Sen är ju 13 Megafjonger rätt bra upplösning beroende på användningsområde. Ska bilderna bara upp på nätet så misstänker jag att du ändå får skala ner dom redan idag.

Men sen är det ju så att det kan vara både roligt och ge en lite extra "push" för intresset att byta kamera ibland. Den du har börjar väl bli till åren. Har dessvärre inget konkret tips i prisklassen.

Skulle precis trycka “posta” när Urtyp postade så editerar mitt svar lite :)

13 megapixel är ju inte direkt högupplöst men trots det ska ju bilderna bli skarpa, givetvis beror det ju på vad bilderna ska användas till. Tex. en Instagram post som är nativ 1080x1350pixel = 1,46 megapixel.

Det är inte så att du har för lång slutartid när du fotar? Jag säger inte att det är “det magiska numret” men när jag fotar människor har jag som regel minimum 1/160 slutare för skarp bild. Som test kan du ju ställa in kameran på 1/160 F 5.6 och höja ISO tills det exponerar bra och se hur bilderna blir.
Och manuellt fokus, står du på samma ställe varje gång är de ju att föredra. Och precis som urtyp skriver har du ju full kontroll på ljuset och kan hitta en perfekt kamerainställning och även spara en editering i Lightroom med passande inställningar som synkas på varje bild för snabbt arbetsflöde.

Lycka till!

Jag är en stor förespråkare av att maximera det du kan göra med utrustningen du har innan du slänger ut mer pengar på något annat. :)

För att sätta upplösningen i perspektiv, din kamera har enligt mina googlingar en sensor som ger bilder med 3872 x 2592 pixlar . En typisk 24-megapixel-kamera ger 6000 x 4000 pixlar. Det är skillnad men ingen gigantisk skillnad, c:a 50% "större" när du zoomar in. Jag har printat 10-megapixelbilder från en Nikon D90 i 35x50 cm och det blev mycket bra och högupplöst tavla på väggen.

Därmed inte sagt att nya grejor inte kan ha flera fördelar, inte minst i ISO och autofokus etc. En kamera med en bra app i telefonen som du kan använda som självutlösare utan att du behöver springa fram och åter till kameran kanske kan vara användbar.

Du har inte sagt något om efterbehandling, men tänkt på att nån form av skärpning eller "clarity" eller liknande oftast behövs i efterbehandlingen för att det ska kännas krispigt och skarpt.

Även objektiven spelar ju roll, i din situation kanske ett eller ett par fasta objektiv (icke-zoom) kan vara vettiga, de brukar ge bra skärpa över större del av bilden än de billigare zoomarna. Jag köpte här på forumet tidigare i år en Sony A5100 för 2000 kr (med kit-optik) och köpte sen på annat håll en ett fast 24mm objektiv begagnat (Sony Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA) för 4000 kr och för totalt 6000 kr har jag då en kamera med RIKTIGT SKARP OPTIK och 24 megaplupp som kostade mig måttliga pengar och som ger kalasbilder så länge 24mm är rätt brännvidd för mig. Till samma kamera finns ju gott om andra objektiv i olika prisklasser, men t.ex. deras 35mm kostar bara drygt 4000 kr ny och borde gå att hitta billigare begagnad. Det är fel kamerahus om du ska leka med blixtar men du verkar ju köra med fast ljus nu och det finns gott om andra Sony-kameror att välja på högre prisklasser om det är så.

Och då är jag ändå ingen Sony-fanboy, detta var ett spontanköp som jag egentligen inte borde gjort eftersom jag har Fujifilm-kameror som huvudkamera...

När man inte orkar göra det man ska så kan man ju flykta med att göra nåt annat. Här är samma bild dels "rakt ur RAW" i Capture One, och en där jag dragit lite ... kanske lite väl mycket i reglarna för "Clarity" och "Structure". :


g-shock before.jpg

g-shock after.jpg


På kläder lär det väl märkas med i t.ex. detaljer som sömmar, knappar och blixtlås, men också i t.ex. den struktur man ser i tyget. Just de här varianterna i Capture One jobbar väl egentligen mer med kontrast i olika former än "äkta" skärpning men det ger ju en effekt. Och varianter på detta finns självklart i alla bildredigeringsprogram.

Vet inte om någon redan har nämnt det och i så fall ber jag om ursäkt men istället för manuell fokus som någon påpekade så hade jag kollat på en trådlös fjärrkontroll och kört autofokus eftersom du är ett rörligt mål när du ska fotografera dig själv. Angående diskussionen med megapixel så kommer man långt med 10 megapixel, även om man behöver kunna zooma lite i bilderna. Ska man ha skarpa bilder så är ljuset utan tvekan det viktigaste, sen optiken och sist huset. Givetvis inom rimliga gränser.

När det gäller ISO så håller jag med om att nyare kameror kan hantera högra ISO bättre med mindre brus och när det kommer till produktfoto så är det att föredra. Ska man se det ut det mer subjektiva konstnärliga perspektivet så är det dock enorm skillnad på hur man hanterar ISO-brus. Min mest använda kamera är min 15 år gamla Canon EOS 5D (gen 1) som målar ett oerhört vackert ISO-brus som är i klass med klassiskt film-brus medans till exempel Sony har ett hemskt digitalt brus som gör högra ISO fullt med artefakter och bilderna är nästan oanvändbara. Högst subjektivt som sagt.

Sen som @blackcoffee skriver ovan så behöver alla raw-filer behandlas för optimal skärpa och kontrast, du kommer i princip aldrig att kunna använda dem som de är. Om du inte redan kan det så hade jag tagit mig tiden att lära mig grunderna för bildbehandling av produktbilder, det behövs inte många timmar för att göra märkbar skillnad. :)

Några exempel från min gamla häck till kamera med 12MP upplösning. Första är taget med Canon EF 24-70/2,8 L och de andra med Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro.
IMG_1342.jpg
IMG_2788.jpg
IMG_3390.jpg
IMG_8272.jpg
Matnyttigt delux, riktigt bra input, tack! Som ni säkert listat ut är jag nybörjare och er vägledning är otroligt uppskattad!
Ska börja med att fota mer och dra i lite fler spakar i efterbehandlingen innan jag spontanköper något av fel anledning. Vill ju få ut så mycket det går av det jag har och förhoppningsvis lära mig något på vägen.
Återkommer :)
 
Mitt största problem, enligt mig själv, är vitbalans. Hur tänker ni där?
Jag fotar med Nikon, och använder auto white balance men tycker sällan att det blir riktigt bra. Väldigt sällan direkt ur kameran och jag har svårt att få till vitbalansen vid redigering av raw-bilderna i Lightroom. Använder pippern på vitt / svart i bilden men det varierar ändå oerhört beroende på vart i ögat eller en vit duk man väljer.

Har ni några tips? Har seriöst övervägt att ha med mig ett gråkort överallt för att utgå ifrån vid senare redigering.


Ett exempel från i helgen, som kanske är lite orättvist men väldigt varmt ljus från taket och vita dukar. Likväl blir skuggorna blåa och ljuset från taket orange.
_DSC4975.jpg


_DSC4977.jpg
 
Mitt största problem, enligt mig själv, är vitbalans. Hur tänker ni där?
Jag fotar med Nikon, och använder auto white balance men tycker sällan att det blir riktigt bra. Väldigt sällan direkt ur kameran och jag har svårt att få till vitbalansen vid redigering av raw-bilderna i Lightroom. Använder pippern på vitt / svart i bilden men det varierar ändå oerhört beroende på vart i ögat eller en vit duk man väljer.

Har ni några tips? Har seriöst övervägt att ha med mig ett gråkort överallt för att utgå ifrån vid senare redigering.


Ett exempel från i helgen, som kanske är lite orättvist men väldigt varmt ljus från taket och vita dukar. Likväl blir skuggorna blåa och ljuset från taket orange.
_DSC4975.jpg


_DSC4977.jpg
Lite OT: Var det du som var den bitige herren med speedy på armen? Isåfall såg du ju jävligt snitsig ut när du tog alla bilderna iaf ;)
 
Har ni några tips? Har seriöst övervägt att ha med mig ett gråkort överallt för att utgå ifrån vid senare redigering.
Det är precis vad jag gör. Fotar alltid med "låst" Kelvin och har med mig ett gråkort, en extra bild när man fotar är inte så jobbigt och smidigt att ha en referens vid redigering.

I mitt fall har jag en X-Rite/Calibrite Colorchecker Passport vilket kanske är lite overkill, men själva konceptet med gråkort rekommenderas. Tex. idag har jag fotat hela dagen och vid varje scen tog jag en bild på ett gråkort. Nu, as-we-speak, sitter jag och redigerar de bilderna och ett klick bort har jag en bra färgbalans att utgå ifrån.


Vänligen,
Martin
 
Det är precis vad jag gör. Fotar alltid med "låst" Kelvin och har med mig ett gråkort, en extra bild när man fotar är inte så jobbigt och smidigt att ha en referens vid redigering.

I mitt fall har jag en X-Rite/Calibrite Colorchecker Passport vilket kanske är lite overkill, men själva konceptet med gråkort rekommenderas. Tex. idag har jag fotat hela dagen och vid varje scen tog jag en bild på ett gråkort. Nu, as-we-speak, sitter jag och redigerar de bilderna och ett klick bort har jag en bra färgbalans att utgå ifrån.


Vänligen,
Martin
Tack för tipset!
Jag får ta och testa det också. Är ändå rätt smidigt tänker jag mig och förhoppningsvis väldigt fördelaktigt.

Kul! Då vet jag vem jag ska sikta efter vid nästa tillfälle och tjöta klockfoto med! /Skäggpojken med svart KS-keps
Absolut! ☺️
 
Tillbaka
Topp