Jag är en stor förespråkare av att maximera det du kan göra med utrustningen du har innan du slänger ut mer pengar på något annat.
För att sätta upplösningen i perspektiv, din kamera har enligt mina googlingar en sensor som ger bilder med 3872 x 2592 pixlar . En typisk 24-megapixel-kamera ger 6000 x 4000 pixlar. Det är skillnad men ingen gigantisk skillnad, c:a 50% "större" när du zoomar in. Jag har printat 10-megapixelbilder från en Nikon D90 i 35x50 cm och det blev mycket bra och högupplöst tavla på väggen.
Därmed inte sagt att nya grejor inte kan ha flera fördelar, inte minst i ISO och autofokus etc. En kamera med en bra app i telefonen som du kan använda som självutlösare utan att du behöver springa fram och åter till kameran kanske kan vara användbar.
Du har inte sagt något om efterbehandling, men tänkt på att nån form av skärpning eller "clarity" eller liknande oftast behövs i efterbehandlingen för att det ska kännas krispigt och skarpt.
Även objektiven spelar ju roll, i din situation kanske ett eller ett par fasta objektiv (icke-zoom) kan vara vettiga, de brukar ge bra skärpa över större del av bilden än de billigare zoomarna. Jag köpte här på forumet tidigare i år en Sony A5100 för 2000 kr (med kit-optik) och köpte sen på annat håll en ett fast 24mm objektiv begagnat (Sony Sonnar T* E 24mm F1.8 ZA) för 4000 kr och för totalt 6000 kr har jag då en kamera med
RIKTIGT SKARP OPTIK och 24 megaplupp som kostade mig måttliga pengar och som ger kalasbilder så länge 24mm är rätt brännvidd för mig. Till samma kamera finns ju gott om andra objektiv i olika prisklasser, men t.ex. deras 35mm kostar bara drygt 4000 kr ny och borde gå att hitta billigare begagnad. Det är fel kamerahus om du ska leka med blixtar men du verkar ju köra med fast ljus nu och det finns gott om andra Sony-kameror att välja på högre prisklasser om det är så.
Och då är jag ändå ingen Sony-fanboy, detta var ett spontanköp som jag egentligen inte borde gjort eftersom jag har Fujifilm-kameror som huvudkamera...