• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Sedan kan man ju göra som du gjort på denna bild. Se till att man har lite luft runt om och bara cropa ut mitten sedan.

Det där med luft och beskärning var inte av skärpeskäl denna gång ...eller aldrig, faktiskt. .. . utan för att slutkompositionen blev bättre så när jag väl kom till datorn. Personligen jag också lätt att hålla kameran lite snett när jag kör handhållet och eftersom jag är allergisk mot sneda horisonter får jag ofta räta upp detta i efterhand. Då är det bra med lite sparad marginal. :)

Okej, bästa nybörjare kameran upp till 7.000 sek?
Fota till instagram och Facebook kontent.
Får gärna vara funktion så att man kan filma korta klipp med. Wi-Fi med :)

vad säger ni?

@Alvin Har en A6000 som jag kört på hobbynivå sedan den kom. Men man bör nog byta optiken, den duger men kräver lite mer efterjustering. Började med ett:
Sigma 30/2.8 Dn Art - Mycket trevligt för pengarna
Samma som @blackcoffee så körde jag ett Sony Zeiss 24/1.8 Sonnar T - Detta är nog det jag gillat mest, hade en dipp i fotandet så sålde det tyvärr..
Sony 50/1.8 - Lite för inzoomat när man tar bilder inomhus på personer, men har schysst skärpa och bra bokeh.
Sigma 30/1.4 DC DN - Det som jag kör nu, skarpt och bra storlek. Saknar inte mycket mot kit objektivet.

Ang A6000 så saknar jag bara överföring trådlöst till Mac. Men kan inte säga att jag grotta ner mig i nya funktioner som tex. A6500 har.

Tack @SpejsMan @blackcoffee och @Empa för vägledning! Tror det blir typ en sådan med kitoptik och sedan att komplettera längs vägen om det känns värt.
Är det så att du nappar på blackcofees erbjudande att köpa hans a5100 så har jag ett Sony 28-70 3,5-5,6 över. Jag använde det på den 5100 som nämnts tidigare. Med tanke på vad SpejsMan skrev om fördelarna med att använda fullformatlinser på apsc kameror. Bara hojta till så kan vi säkert komma överens. :)

Ni som letar kameror: sitt i båten en vecka till så kommer ni ha många bra erbjudanden att ta ställning till. Helt plötsligt ligger en tidigare för högt prissatt kamera inom budgeten.

Verkligen bra läge att sitta still i båten. Beggat är inte heller fel när det gäller kameror tycker jag, både gällande hus och optik inte minst om man är nybörjare.

Verkligen bra läge att sitta still i båten. Beggat är inte heller fel när det gäller kameror tycker jag, både gällande hus och optik inte minst om man är nybörjare.
Nä, det är ju det bästa.
Svårare om man vill ta det på firma, men annars är det ju suveränt.
Några år gamla kameror i semipro-segmentet kostar knappt nått och är fortfarande riktigt bra med dagens mått mätt.

När jag köpte min Canon 10D typ 2004 så var den avsevärt sämre än 20D som efterträdde den. Idag är skillnaderna inte så stora mellan generationer, och även billigare prylar är bra nog.
Högre lägstanivå på hus helt enkelt, men man får inte glöma optiken.

Högre lägstanivå på hus helt enkelt, men man får inte glöma optiken.

Lite off topic kanske men satt precis och tittade på kameraskåpet och insåg att jag har en hiskelig massa variationer på 35-40mm brännvidd och inte så mycket annat (ett par superteles för fåglar + ett par kortare zoomar). Någon annan som snöat in sig på vissa brännvidder?

Vill bara dela tack och bocka för alla tips. Slutade med att jag fick knipa en a5100 av @blackcoffee och har provkört lite idag. Samma setup(annan kamera), samma belysning på F5,6, 1/160, iso 1600 och alla bilder blir KNIVSKARPA(!!!) och går oändligt mycket fortare att ta med fjärrkontroll via telefonen. Foto kanske är lite av en materialsport ändå...
:)

Vill bara dela tack och bocka för alla tips. Slutade med att jag fick knipa en a5100 av @blackcoffee och har provkört lite idag. Samma setup(annan kamera), samma belysning på F5,6, 1/160, iso 1600 och alla bilder blir KNIVSKARPA(!!!) och går oändligt mycket fortare att ta med fjärrkontroll via telefonen. Foto kanske är lite av en materialsport ändå...

Gott att höra. :)

Dramatisk himmel nyss:
Himmel 2021-11-19.jpg

Hojta till om du är sugen på det där objektivet jag nämnde!! :)

Är ganska nöjd för tillfället men ska ha det i åtanke framöver!

Är helt klart optiska fördelar med att använda fullformatlinser på apsc kameror men kom även ihåg nackdelarna. Du får multiplicera brännvidden med 1,5, vilket i det här fallet gör en 28-70mm till en 42-105mm. Behöver man inte vidvinkel så funkar det ju bra men annars kan det bli lite begränsande. Jag har en Nikon 70-200/4,0 som på min D7500 blir en 105-300/4,0 vilket däremot är en klar fördel ... ;)

Ensam med barnet och tänkte passa på att ta en klockbild med närmsta rekvisita i det lummiga gula ljuset i barnrummet. Gick sådär.
Någon som känner igen sig i att småbarn och långsam fotoprocess är svårt att få ihop?
38D78DDF-9754-4017-82B1-32EB685BD27E.jpeg
Minns tillbaka på min barndom med min pappa som alltid stod en bit bort och filmade så fort man var iväg, men vet inte hur han lyckades få till den dealen.

Ensam med barnet och tänkte passa på att ta en klockbild med närmsta rekvisita i det lummiga gula ljuset i barnrummet. Gick sådär.
Någon som känner igen sig i att småbarn och långsam fotoprocess är svårt att få ihop?
38D78DDF-9754-4017-82B1-32EB685BD27E.jpeg
Minns tillbaka på min barndom med min pappa som alltid stod en bit bort och filmade så fort man var iväg, men vet inte hur han lyckades få till den dealen.
Tell me about it!! Barnbarnets händer och fötter är i princip ALLTID diffusa. Ett jäkla sprattel:)
485EF93C-A8C6-4A25-8793-B2CE5361A097.jpeg

Overaller är bra. Det gör de små liven långsammare!!
2EE3F668-6B90-484E-91D6-D6A19C6CDF78.jpeg

Tillbaka
Topp