Kul med en fototråd. Tycker den här blev lite dystopisk och "Resident Evil-aktig".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Fina bilder men framförallt snyggt redigerat!Sprang runt med mitt ryska Helios-44-2 idag medans jag väntade på att lunchen skulle bli klar i ugnen. Skarpt? Nej. Kul? Ja! Man kan ha mycket roligt för 500kr.
Tack ska du ha!Fina bilder men framförallt snyggt redigerat!
Vänligen,
Martin
Sprang runt med mitt ryska Helios-44-2 idag medans jag väntade på att lunchen skulle bli klar i ugnen. Skarpt? Nej. Kul? Ja! Man kan ha mycket roligt för 500kr.
Den första är helt fantastiskPassade på lite innan snön regnar bort lagom till jul.
Träd är ofta ett motiv jag återkommer till. Tydligen inte ensam heller. Vad är det som drar oss till träden?..Den första är helt fantastisk
Jag var nära att köpa en t-shirt med texten "auto focus is for tourist" för ett gäng år sedan. Underbar Leica!Autofokus?
Jag har haft ett gäng Helios och de har ju en underbar karaktär.Sprang runt med mitt ryska Helios-44-2 idag medans jag väntade på att lunchen skulle bli klar i ugnen. Skarpt? Nej. Kul? Ja! Man kan ha mycket roligt för 500kr.
Härligt. Där knatar vi runt varje sommar!!Träden var ju vårt hem innan vi klättrade ned från dem.
Bilderna från Kullabergs naturreservat för ett par år sedan.
Ja, de har verkligen en unik karaktär, speciellt bokeh vid stor bländare. Enda problemet jag har med det är att jag inte kan använda det på mer än något meter för fokuserar man längre bort så tar objektivet i spegeln. Antar att det går att lösa med en mellanring men har inte orkat ta tag i det.Jag har haft ett gäng Helios och de har ju en underbar karaktär.
Haha ok. Vad kör du för hus?Ja, de har verkligen en unik karaktär, speciellt bokeh vid stor bländare. Enda problemet jag har med det är att jag inte kan använda det på mer än något meter för fokuserar man längre bort så tar objektivet i spegeln. Antar att det går att lösa med en mellanring men har inte orkat ta tag i det.
Ska se om jag hittar några gamla bilder tagna med Helios eller Jupiter.Ja, de har verkligen en unik karaktär, speciellt bokeh vid stor bländare. Enda problemet jag har med det är att jag inte kan använda det på mer än något meter för fokuserar man längre bort så tar objektivet i spegeln. Antar att det går att lösa med en mellanring men har inte orkat ta tag i det.
Första generationens Canon EOS 5D.Haha ok. Vad kör du för hus?
För att undvika ett smått filosofiskt och på gränsen till nationalromantiskt svar så handlsr det väl om det ensamma robusta lite karga?Vad är det som drar oss till träden?..
Digital zoom likväl….Jag var nära att köpa en t-shirt med texten "auto focus is for tourist" för ett gäng år sedan. Underbar Leica!
Jo men sånt använder man inte. Man zoomar med benen.För att undvika ett smått filosofiskt och på gränsen till nationalromantiskt svar så handlsr det väl om det ensamma robusta lite karga?
Digital zoom likväl….
Haha! Helt rätt. Hittar alltid rätt med en gång med manuell fokus och rangefinder, inga konstigheter. Behöver inte ”fokusera om” någonsin.Jag var nära att köpa en t-shirt med texten "auto focus is for tourist" för ett gäng år sedan. Underbar Leica!
Ja, Prime-objektiv eller döden.Jo men sånt använder man inte. Man zoomar med benen.
ICKE!!! Zoom är ”da shit”!!! Blir handlingsförlamad med fast objektiv. Tänker typ..”Tror det blir en bättre komposition om jag flyttar mig hit eller dit”… Men det gör jag inte, struntar i att ta bilden istället. Enda fördelen är att kameran blir smidigare!!!Snön försvann men vi fick lite dis/dimma så blev mjukt och fint ljus idag. Fotade dessutom med en ZOOM (32-64mm) så får väl lämna tråden i skam nu!
ICKE!!! Zoom är ”da shit”!!! Blir handlingsförlamad med fast objektiv. Tänker typ..”Tror det blir en bättre komposition om jag flyttar mig hit eller dit”… Men det gör jag inte, struntar i att ta bilden istället. Enda fördelen är att kameran blir smidigare!!!
Första generationens Canon EOS 5D.
@blackcoffee stämmer bra, GFX50R. Behöver tanka över och processa filerna men tror jag har ett par hyfsat bra på minneskortet.
Härligt! Samma sak för mig, var väldigt långt ner i träsket. Har kvar min 5D med ett gäng objektiv från "när det begav sig" men har sålt av resten. Med tanke på hur gammal den modellen är så håller den väldigt bra än idag. Den har så underbar färgåtergivning och vackert ISO-brus!Nice! En frände!
Har varit långt ner i fototräsket, men tillfrisknat. Men nu känner jag att jag blev lite närmare att riskera ett återfall när jag läste din rad!
Ladda batterierna, blåsa rent sensorn, plocka fram glasen och ge sig ut lite. 5D är en fantastisk kamera.
Nice! Har tittat lite på de där men inser av mina erfarenheten med Fullframe DSLR när det begav sig att det mindre formatet i Fujifilms X-serie passar bättre för de resor jag gör. Gjorde. När det inte var pandemi.
Min Fujifilm X-T3 är nästan perfekt för mig, men dels missar jag fokus ibland i snabba scener (troligen handhavandefel), dels har displayen på baksidan börjat bråka med mig så det blir nog besök på serviceverkstan snart. Har också en X-E3 som är liten och smidig, men EVF-sökaren är inte kompatibel med mina glasögon... men bra som andrahus när jag har X-T3:an.
Jag har nog bestämt mig för att sälja av hela mitt Nikon-system (D700, D800, några objektiv, några blixtar). Se detta som en heads-up för den som är intresserad.