• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Kul med en fototråd. Tycker den här blev lite dystopisk och "Resident Evil-aktig".
IMG_20211209_140658.jpg

Jag har haft ett gäng Helios och de har ju en underbar karaktär. 😍
Ja, de har verkligen en unik karaktär, speciellt bokeh vid stor bländare. 😁 Enda problemet jag har med det är att jag inte kan använda det på mer än något meter för fokuserar man längre bort så tar objektivet i spegeln. Antar att det går att lösa med en mellanring men har inte orkat ta tag i det. :bag:

Ja, de har verkligen en unik karaktär, speciellt bokeh vid stor bländare. 😁 Enda problemet jag har med det är att jag inte kan använda det på mer än något meter för fokuserar man längre bort så tar objektivet i spegeln. Antar att det går att lösa med en mellanring men har inte orkat ta tag i det. :bag:
Haha ok. Vad kör du för hus?

Ska se om jag hittar några gamla bilder tagna med Helios eller Jupiter.

Snön försvann men vi fick lite dis/dimma så blev mjukt och fint ljus idag. Fotade dessutom med en ZOOM (32-64mm) så får väl lämna tråden i skam nu! :D

7700D499-F779-47A7-A49B-DD8B28BAA13D.jpeg
ICKE!!! Zoom är ”da shit”!!! Blir handlingsförlamad med fast objektiv. Tänker typ..”Tror det blir en bättre komposition om jag flyttar mig hit eller dit”… Men det gör jag inte, struntar i att ta bilden istället. Enda fördelen är att kameran blir smidigare!!! :)

ICKE!!! Zoom är ”da shit”!!! Blir handlingsförlamad med fast objektiv. Tänker typ..”Tror det blir en bättre komposition om jag flyttar mig hit eller dit”… Men det gör jag inte, struntar i att ta bilden istället. Enda fördelen är att kameran blir smidigare!!! :)

Jag gillar faktiskt fasta 35/40 mm men det är nog för att jag helt enkelt är van vid den brännvidden och det funkar för det mesta (samt att de gör hela systemet lite mindre). Denna zoom (25-51mm equiv) funkar alldeles utmärkt dock och levererar lika skarpa resultat som ett bra fast objektiv.

I slutändan är det ju fotot som gäller. Den som tittar på det vet inte och bryr sig förmodligen inte om huruvida jag fokuserade manuellt eller använde kamerans eye focus funktion. Eller om jag använde kamerans matrix meter istället för manuell exponering. Eller om jag använde zoomoptik istället för fast.

Med det sagt så gillar jag inte att släppa kontrollen helt utan kör i princip alltid med manuellt inställd bländare och slutartid (då dessa parametrar har en påtaglig effekt på slutresultatet). Sen låter jag ofta kameran hantera exponeringen via Auto ISO istället. Men fotar jag landskap blir det oftast lägsta ISO, manuell bländare och slutartid, och histogrammet som hjälp för att få till vettig exponering.

För semesterbilder kan jag sträcka mig till bländarprio läget där jag ställer in typ 1/125 som lägsta slutartid och använder auto ISO. Men "program mode" / "green box" läget har jag nog inte rört på ett årtionde.

Kan du inte lägga upp bilden man ser i kameraskärmen så man kan se lite bättre. Ser riktigt vacker ut!!!

@blackcoffee stämmer bra, GFX50R. Behöver tanka över och processa filerna men tror jag har ett par hyfsat bra på minneskortet.

Nice! Har tittat lite på de där men inser av mina erfarenheten med Fullframe DSLR när det begav sig att det mindre formatet i Fujifilms X-serie passar bättre för de resor jag gör. Gjorde. När det inte var pandemi.

Min Fujifilm X-T3 är nästan perfekt för mig, men dels missar jag fokus ibland i snabba scener (troligen handhavandefel), dels har displayen på baksidan börjat bråka med mig så det blir nog besök på serviceverkstan snart. Har också en X-E3 som är liten och smidig, men EVF-sökaren är inte kompatibel med mina glasögon... men bra som andrahus när jag har X-T3:an. :)

Jag har nog bestämt mig för att sälja av hela mitt Nikon-system (D700, D800, några objektiv, några blixtar). Se detta som en heads-up för den som är intresserad.

Nice! En frände!
Har varit långt ner i fototräsket, men tillfrisknat. Men nu känner jag att jag blev lite närmare att riskera ett återfall när jag läste din rad! 😊

Ladda batterierna, blåsa rent sensorn, plocka fram glasen och ge sig ut lite. 5D är en fantastisk kamera. 👍🥳
Härligt! 😊 Samma sak för mig, var väldigt långt ner i träsket. Har kvar min 5D med ett gäng objektiv från "när det begav sig" men har sålt av resten. Med tanke på hur gammal den modellen är så håller den väldigt bra än idag. Den har så underbar färgåtergivning och vackert ISO-brus! 👌

Några bilder från idag med Helios 44-2 (för de som inte redan sett bilderna i Lego-tråden).
IMG_3555.jpg
IMG_3567.jpg
IMG_3592.jpg
IMG_3572.jpg
IMG_3571.jpg
IMG_3577.jpg
IMG_3576.jpg
IMG_3574.jpg
IMG_3583.jpg

Nice! Har tittat lite på de där men inser av mina erfarenheten med Fullframe DSLR när det begav sig att det mindre formatet i Fujifilms X-serie passar bättre för de resor jag gör. Gjorde. När det inte var pandemi.

Min Fujifilm X-T3 är nästan perfekt för mig, men dels missar jag fokus ibland i snabba scener (troligen handhavandefel), dels har displayen på baksidan börjat bråka med mig så det blir nog besök på serviceverkstan snart. Har också en X-E3 som är liten och smidig, men EVF-sökaren är inte kompatibel med mina glasögon... men bra som andrahus när jag har X-T3:an. :)

Jag har nog bestämt mig för att sälja av hela mitt Nikon-system (D700, D800, några objektiv, några blixtar). Se detta som en heads-up för den som är intresserad.

Har inte fotat med X-T3 men hade en X-T1 ett bra tag och tyckte väldigt bra om den. GFXen är avsevärt slöare i de flesta aspekter så ersätter definitivt inte en Fuji X series kamera men för landskap och liknande mer statiska saker är den bra bang for the buck. Har sett begagnade gå för 16' ett par gånger.

DSCF4139.JPG

DSCF4149.JPG

DSCF4163.JPG

DSCF4167.JPG

Tillbaka
Topp