leicaphile
Silver
Autofokus?
Mätsökare är ju överlägsna för manuell fokusering i dåligt ljus. Men bra autofokus är oftast lite snabbare ;-)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Autofokus?
Zonefocus på mitt 21mm. f/5,6 eller 8 brukar räcka. Allt som är 1m till oändligheten är i fokus. Inga problem."f/8 and be there"
Jag är förbannat snabb på att få exakt det jag vill i fokus direkt efter alla de här åren. Framför allt när det inte är fri lejd till det jag vill fokusera på, då känns alltid AF i vägen.Mätsökare är ju överlägsna för manuell fokusering i dåligt ljus. Men bra autofokus är oftast lite snabbare ;-)
Jag är förbannat snabb på att få exakt det jag vill i fokus direkt efter alla de här åren. Framför allt när det inte är fri lejd till det jag vill fokusera på, då känns alltid AF i vägen.
Jo, de är trevliga de också...Jag började fota manuellt för snart 30 år sedan och har kört mycket med både mätsökare och SLR under åren. Men måste säga att de bättre moderna husen med eye focus är oslagbara om man vill snabbt fånga ett porträtt. Men visst har det sina begränsningar som du påpekar.
Fin samling, saknar en med lite rejälare sensor dockJo, de är trevliga de också...
Jo, de är trevliga de också...
All respekt till er som kör video, det är en jäkla massa jobb inte bara att filma utan även att editera.Kollade black week rean på både SP och Cyberphoto och fan vilken tråkig rea. Ingen bra rabatt på något kul hus...
Får väl brösta och handla en A7 IV för fullpris ist. Och ja @Nissestr en A7 IV som du tyckte för nu har jag börjat pilla med video och det är ju ganska kul
@Martin. Kanske har någon link till amazon nere i Europa med rabatt?Kollade black week rean på både SP och Cyberphoto och fan vilken tråkig rea. Ingen bra rabatt på något kul hus...
Får väl brösta och handla en A7 IV för fullpris ist. Och ja @Nissestr en A7 IV som du tyckte för nu har jag börjat pilla med video och det är ju ganska kul
Tyvärr, tror årets “Black Friday” inte kommer ha några vidare erbjudande på just hus. Sony gick ju tvärt om ut idag med informationen att de slutar tillverka ett gäng (äldre) hus pga. chip-bristen.
Alla tankar och idéer är välkomna.
Är det något speciellt du är mindre nöjd med nu? Ergonomi, bildkvalitet, autofokus etc?
Man får även bättre bokeh med fullformat på samma bländaröppning.Kan ibland tycka att autofokusen hamnar lite galet. På efterföljande modeller finns ju mer punkter och skulle uppskatta att kunna välja fokuspunkt med touch på skärmen.
Ogillar också att jag inte kan överföra Raw-bilder via wifi.
Edit: kan sakna inbyggd bildstabilisering. Skulle underlätta att kunna köpa objektiv utan bildstabilisering när huset har det. Upplever att man kan komma undan lite billigare då..
Utöver att klämt på 1.4 gluggen hos min lokala fotohandlare har jag ej erfarenhet så jag kan tyvärr inte uttala mig. Men ett tips är att 1.4 är nedsatt nu på Amazon.Någon med erfarenhet av Sony FE 24mm f/1,4 GM vs Sony FE 14mm f/1,8 GM? Funderar på någon av dem som nästa objektiv, men kan inte riktigt bestämma mig... Villhöver för landskap/byggnader och kanske lite street`?
Grattis till en fin bekräftelse av tid och kunskap du lägger på att dela med dig på U2B! Skriv gärna vad du heter där eller länka helt enkelt!Utöver att klämt på 1.4 gluggen hos min lokala fotohandlare har jag ej erfarenhet så jag kan tyvärr inte uttala mig. Men ett tips är att 1.4 är nedsatt nu på Amazon.
Lägsta pris på Prisjakt:
Amazon:
Printsscreen från Tyska amazon (där man såvitt jag vet kan beställa till Sverige), finns även listad på svenska amazon för 13,134kr. 1229eur -> sek är 12,750kr.
Lite OT men igår dök denna ner i brevlådan, är väl på något sätt fotorelaterat då det är det jag använder min kamera mest till.
Vänligen,
Martin
Kan ibland tycka att autofokusen hamnar lite galet. På efterföljande modeller finns ju mer punkter och skulle uppskatta att kunna välja fokuspunkt med touch på skärmen.
Ogillar också att jag inte kan överföra Raw-bilder via wifi.
Edit: kan sakna inbyggd bildstabilisering. Skulle underlätta att kunna köpa objektiv utan bildstabilisering när huset har det. Upplever att man kan komma undan lite billigare då..
Någon som har tips på FX fullformat Nikon hus?
Jag har skaffat mig ett par objektiv och tänkte gå över ifrån DX i form av D7000 till FX. (hoppas bara jag inte nu blir lockad av de spegellösa, men vi får se).
En ny D780 kostar runt 20' lite saftigt tycker jag, men en beg D750 är ju inte heller lätt att veta om man blir nöjd med.. Får kanske åka in till Scandinavian photo och klämma lite i helgen.
Användning blir nog 90% landskapsbilder.
Tja, det låter som om du har hittat dina argument.
Haha ja, antar det
D7xx-serien har jag tittat ganska lite på, däremot har jag kollat lite recensioner av D600/D610 som verkar riktigt smidig användarmässigt med sina U1 och U2-lägen - motsvarande funkar sämre på min gamla D800. Kolla här t.ex:
Någon som har tips på FX fullformat Nikon hus?
Jag har skaffat mig ett par objektiv och tänkte gå över ifrån DX i form av D7000 till FX. (hoppas bara jag inte nu blir lockad av de spegellösa, men vi får se).
En ny D780 kostar runt 20' lite saftigt tycker jag, men en beg D750 är ju inte heller lätt att veta om man blir nöjd med.. Får kanske åka in till Scandinavian photo och klämma lite i helgen.
Användning blir nog 90% landskapsbilder.
Jag verkar landa på en ny D780 men restnoterad så skulle kunna ändra mig till tex en beg D850.Hej!
I dagsläget skulle jag personligen inte lägga några större pengar på en DSLR, särskilt inte om målet är att fota landskap. Men är du helt inne på det kan det vara värt att titta på en begagnad D810 eller liknande. Nu när Nikon satsar helt på spegellöst med Z-systemet känns både hus och objektiv i gamla fattningen som en rätt tveksam investering.
Jag har kvar ett DSLR hus (D500) men det är för att fota fåglar. Nya Z9 skulle säkert hantera det alldeles utmärkt men 65k svider lite i plånboken... annars kör jag Z6 + några Z gluggar och är väldigt nöjd.
För landskap kör jag Fuji dock. Husen börjar bli prisvärda (sett 50R för 16' begagnat) men optiken går tyvärr på en hel del fortfarande. Och autofokusen är lite väl sävlig för att ha det för "allmänt" fotande.