• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Autofokus?

L1010804_Original.jpg

Mätsökare är ju överlägsna för manuell fokusering i dåligt ljus. Men bra autofokus är oftast lite snabbare ;-)

Mätsökare är ju överlägsna för manuell fokusering i dåligt ljus. Men bra autofokus är oftast lite snabbare ;-)
Jag är förbannat snabb på att få exakt det jag vill i fokus direkt efter alla de här åren. Framför allt när det inte är fri lejd till det jag vill fokusera på, då känns alltid AF i vägen.

Jag är förbannat snabb på att få exakt det jag vill i fokus direkt efter alla de här åren. Framför allt när det inte är fri lejd till det jag vill fokusera på, då känns alltid AF i vägen.

Jag började fota manuellt för snart 30 år sedan och har kört mycket med både mätsökare och SLR under åren. Men måste säga att de bättre moderna husen med eye focus är oslagbara om man vill snabbt fånga ett porträtt. Men visst har det sina begränsningar som du påpekar.

Kollade black week rean på både SP och Cyberphoto och fan vilken tråkig rea. Ingen bra rabatt på något kul hus... :(
Får väl brösta och handla en A7 IV för fullpris ist. Och ja @Nissestr en A7 IV som du tyckte för nu har jag börjat pilla med video och det är ju ganska kul 😅
All respekt till er som kör video, det är en jäkla massa jobb inte bara att filma utan även att editera.

@Martin. Kanske har någon link till amazon nere i Europa med rabatt?

Kul val oavsett 🕺🤙
Tyvärr, tror årets “Black Friday” inte kommer ha några vidare erbjudande på just hus. Sony gick ju tvärt om ut idag med informationen att de slutar tillverka ett gäng (äldre) hus pga. chip-bristen.

Håll koll på https://www.sonyalpharumors.com/ där de brukar posta sammanställningar med erbjudanden på Sony relaterade produkter.

Vänligen,
Martin

Någon med erfarenhet av Sony FE 24mm f/1,4 GM vs Sony FE 14mm f/1,8 GM? Funderar på någon av dem som nästa objektiv, men kan inte riktigt bestämma mig... Villhöver för landskap/byggnader och kanske lite street`?

Kan ni som är kunniga vägleda mig lite? Har haft en känsla länge att det vore kul att uppgradera kamerahuset. Köpte en a6000 billigt begagnat och tycker det är väldigt kul att fota vardagen. Använder nästan aldrig mobilen längre.

Funderar på om man skulle uppdatera till storasyskonen a6400 eller a6600. Har även funderat på att hoppa till fullformatserien a7..

Blir det bättre bilder och blir jag bättre med bättre grejer? Eller är a6000 dugligt nog?

YouTube gör mig snurrig, där är allt så snyggt som kommer från a7 serien 🙈.

Alla tankar och idéer är välkomna. 😊

Är det något speciellt du är mindre nöjd med nu? Ergonomi, bildkvalitet, autofokus etc?

Kan ibland tycka att autofokusen hamnar lite galet. På efterföljande modeller finns ju mer punkter och skulle uppskatta att kunna välja fokuspunkt med touch på skärmen.

Ogillar också att jag inte kan överföra Raw-bilder via wifi.

Edit: kan sakna inbyggd bildstabilisering. Skulle underlätta att kunna köpa objektiv utan bildstabilisering när huset har det. Upplever att man kan komma undan lite billigare då..

Senast ändrad:
Kan ibland tycka att autofokusen hamnar lite galet. På efterföljande modeller finns ju mer punkter och skulle uppskatta att kunna välja fokuspunkt med touch på skärmen.

Edit: kan sakna inbyggd bildstabilisering. Skulle underlätta att kunna köpa objektiv utan bildstabilisering när huset har det. Upplever att man kan komma undan lite billigare då..
Man får även bättre bokeh med fullformat på samma bländaröppning.
Känner inte till Sonys lineup, men kanske kan du även spara lite pengar på objektiv som inte är lika ljusstarka.

Någon som har tips på FX fullformat Nikon hus?
Jag har skaffat mig ett par objektiv och tänkte gå över ifrån DX i form av D7000 till FX. (hoppas bara jag inte nu blir lockad av de spegellösa, men vi får se).
En ny D780 kostar runt 20' lite saftigt tycker jag, men en beg D750 är ju inte heller lätt att veta om man blir nöjd med.. Får kanske åka in till Scandinavian photo och klämma lite i helgen.
Användning blir nog 90% landskapsbilder.

Någon med erfarenhet av Sony FE 24mm f/1,4 GM vs Sony FE 14mm f/1,8 GM? Funderar på någon av dem som nästa objektiv, men kan inte riktigt bestämma mig... Villhöver för landskap/byggnader och kanske lite street`?
Utöver att klämt på 1.4 gluggen hos min lokala fotohandlare har jag ej erfarenhet så jag kan tyvärr inte uttala mig. Men ett tips är att 1.4 är nedsatt nu på Amazon.

Lägsta pris på Prisjakt:
prisjakt.png

Amazon:
amazon.png

Printsscreen från Tyska amazon (där man såvitt jag vet kan beställa till Sverige), finns även listad på svenska amazon för 13,134kr. 1229eur -> sek är 12,750kr.

Lite OT men igår dök denna ner i brevlådan, är väl på något sätt fotorelaterat då det är det jag använder min kamera mest till.
DSC05397.jpg

Vänligen,
Martin

Utöver att klämt på 1.4 gluggen hos min lokala fotohandlare har jag ej erfarenhet så jag kan tyvärr inte uttala mig. Men ett tips är att 1.4 är nedsatt nu på Amazon.

Lägsta pris på Prisjakt:
prisjakt.png

Amazon:
amazon.png

Printsscreen från Tyska amazon (där man såvitt jag vet kan beställa till Sverige), finns även listad på svenska amazon för 13,134kr. 1229eur -> sek är 12,750kr.

Lite OT men igår dök denna ner i brevlådan, är väl på något sätt fotorelaterat då det är det jag använder min kamera mest till.
DSC05397.jpg

Vänligen,
Martin
Grattis till en fin bekräftelse av tid och kunskap du lägger på att dela med dig på U2B! Skriv gärna vad du heter där eller länka helt enkelt!

Tja, det låter som om du har hittat dina argument. :)

Jag har skaffat mig ett par objektiv och tänkte gå över ifrån DX i form av D7000 till FX. (hoppas bara jag inte nu blir lockad av de spegellösa, men vi får se).
En ny D780 kostar runt 20' lite saftigt tycker jag, men en beg D750 är ju inte heller lätt att veta om man blir nöjd med.. Får kanske åka in till Scandinavian photo och klämma lite i helgen.

En väldigt öppen fråga. :)

Jag köpte en D800 när de kom ut 2012 och hade den som primär kamera i några år innan jag insåg att den + tre stora fina objektiv (80-200/2.8, 16-35/4, 24-84/3.5-4.5) förvisso tog fina bilder, men det var en lite för tung kombination som oftast låg hemma.

Om jag skulle lägga 20 loppor på en Nikon FX DSLR idag skulle jag titta noga på en begagnad D850. Förmodligen den sista bästa DSLR som Nikon gjorde för sådant som du nämner. Allt framtida som är bättre är nog spegellöst. D800 verkar ligga kring 6000 begagnade idag och D810 kanske 10-12k?

När jag för ett par år sen insåg hur billig min D800 blivit behöll jag min + ett par objektiv trots att jag sålde resten av Nikon-prylarna. Nu funderar jag på om det inte är läge att sälja av allt jag har i Nikon-väg för att fokusera på det system jag faktiskt bär med mig (Fujifilm). Det som hållit mig kvar är att jag har tre Nikonblixtar som funkar väl med det huset, att köpa nytt blixtsystem är inte heller gratis.

D7xx-serien har jag tittat ganska lite på, däremot har jag kollat lite recensioner av D600/D610 som verkar riktigt smidig användarmässigt med sina U1 och U2-lägen - motsvarande funkar sämre på min gamla D800. Kolla här t.ex:

Kanske har D750/D780 liknande saker? Mer än jag vet.

Om du bara vill doppa fötterna i FX så kan ju t.ex. en gammal D700 hittas för 2-3k idag. Inte en modern kamera, men fina bilder. :)

Senast ändrad:

Jag sålde ju min A5100 tidigare i tråden så jag har inte så mycket att tillföra om nyare Sony-system men ibland måste man klämma och känna själv. Blir man en bättre fotograf av det? Inte med automatik, men ibland kan nya prylar tända intresse och lärande på nytt. Allt blir inte bättre av "full frame" - men det mesta blir större, tyngre och dyrare. Ibland är dock större och tyngre trevligt för ergonomin. Men inte alltid, se mitt Nikonsvar ovan. :)

D7xx-serien har jag tittat ganska lite på, däremot har jag kollat lite recensioner av D600/D610 som verkar riktigt smidig användarmässigt med sina U1 och U2-lägen - motsvarande funkar sämre på min gamla D800. Kolla här t.ex:

Förtydligande här, om jag fattat allt rätt:

Min D800 och en hel del andra Nikonkameror har något de kallar "Setting Banks" som kallas "Bank A", "Bank B" etc. Här kan man ställa in så att t.ex. Bank A har de inställningar man har för landskapsfoton, Bank B har de inställningar som är mer för produktfoto eller promenad i stan etc. Problemet här är att om du väljer Bank A och sen ändrar nån inställning (t.ex. autofokusläge eller ISO) så sparas detta direkt ned i bank A. Du kan alltså enkelt vrida bort dig så Bank A inte längre är det du tror det är. Det sätt man kan gå runt detta är att manuellt spara ned sina inställningar på minneskortet och sen vid tveksamhet läsa åter dem därifrån, manuellt. Det finns dessutom två OLIKA uppsättningar sådana banker, en "Custom Settings Banks" och en "Shooting Meny Banks" som båda har A och B etc. Lite rörigt. Allt detta väljs dessutom i menyerna via pilknappar och displayen på baksidan.

Med D600 och ett antal andra kameror har man istället flyttat upp en ny inställningsmeny så att den dels är åtkomlig från en ratt uppe på kameran, dels ändrar man inte de sparade inställningarna när man ändrar manuellt. Om man t.ex. har U1 inställd på landskapsfoto med en enda fokuspunkt och ISO 100 och sen i stridens hetta så ändrar man till Auto-ISO och andra fokusinställningar, så kan man enkelt gå tillbaka till U1 igen utan att dess inställningar har ändrats.

Gick det att förstå? :)

Om man väljer att titta på en äldre kamera som D700 eller D800 så är det värt notera att de inte funkar med AF-P-objektiv. D600, D750, D810 och nyare däremot verkar funka fint med AF-P om jag tolkar tabellen rätt.

Hej!

I dagsläget skulle jag personligen inte lägga några större pengar på en DSLR, särskilt inte om målet är att fota landskap. Men är du helt inne på det kan det vara värt att titta på en begagnad D810 eller liknande. Nu när Nikon satsar helt på spegellöst med Z-systemet känns både hus och objektiv i gamla fattningen som en rätt tveksam investering.

Jag har kvar ett DSLR hus (D500) men det är för att fota fåglar. Nya Z9 skulle säkert hantera det alldeles utmärkt men 65k svider lite i plånboken... annars kör jag Z6 + några Z gluggar och är väldigt nöjd.

För landskap kör jag Fuji dock. Husen börjar bli prisvärda (sett 50R för 16' begagnat) men optiken går tyvärr på en hel del fortfarande. Och autofokusen är lite väl sävlig för att ha det för "allmänt" fotande.

Hej!

I dagsläget skulle jag personligen inte lägga några större pengar på en DSLR, särskilt inte om målet är att fota landskap. Men är du helt inne på det kan det vara värt att titta på en begagnad D810 eller liknande. Nu när Nikon satsar helt på spegellöst med Z-systemet känns både hus och objektiv i gamla fattningen som en rätt tveksam investering.

Jag har kvar ett DSLR hus (D500) men det är för att fota fåglar. Nya Z9 skulle säkert hantera det alldeles utmärkt men 65k svider lite i plånboken... annars kör jag Z6 + några Z gluggar och är väldigt nöjd.

För landskap kör jag Fuji dock. Husen börjar bli prisvärda (sett 50R för 16' begagnat) men optiken går tyvärr på en hel del fortfarande. Och autofokusen är lite väl sävlig för att ha det för "allmänt" fotande.
Jag verkar landa på en ny D780 men restnoterad så skulle kunna ändra mig till tex en beg D850.
14-24/2.8, 50/1.4, 28-300/3.5-5.6 och 135/2.0DC
Sen får vi se om jag orkar släpa med mig objektiven.
Min gamla D7000 går fint men både autofokus och ISO letar ordentligt i lite mörka miljöer.
Får se om jag blir nöjd. En investering är det nog inte, men anledning att komma ut och försöka fotografera mer.

Fotografering har varit ett stort intresse större delen av mitt liv. Haft mängder med kameror. Hade dock ett uppehåll på några år nu i slutet, men köpte en ny utrustning nu i somras. Slutade lite pga att mobilen tar såpass bra bilder att i 90% av fallen duger den bra. Så blir det tillräckligt bra för att lägga upp på Facebook, mm, men det blir liksom aldrig någon riktig stuns i bilder tagna med mobiler vs riktiga systemkameror. Själv anser jag att ljussättning och komponering är det viktigaste, och man behöver inte ha den absolut dyraste utrustningen. Ett gäng trådlösa blixtar kan göra under för bilden, eller rejäl vidvinkel eller extremzoom och stativ. Allt mellan 20-150mm funkar rätt bra med mobilkameror, speciellt utomhus med bra ljus. Men i sämre ljus, trånga utrymmen och att behöva ta bra foton med stor blandare är ännu oslagbart till systemkamerans favör. Men, 99% av tiden har man inte med sig kameran och det tar för lång tid att snabbt få ett bra foto med kameran så duger mobilen bra med lite efterbearbetning i Lightroom. Här är en bild av en del av min utrustning.

Bilagor

• Screenshot_20211204-224205_Photos.jpg
    Screenshot_20211204-224205_Photos.jpg
    319.9 KB · Visningar: 12
Hej,

I dagsläget förutom bildredigering brukar jag även använda min ipad för att ta anteckningar etc. Funderar på att skaffa paperlike som tyfligen ska vara grymt för just skriva, rita etc. på skärmen. Men undrar om någon testat det redan och kan berätta om det påverkar hur foton framträder på skärmen? Dvs om jag köper den kommer det påverka bildåtergivningen på skärmen avsevärt?

Tack! :)

Tillbaka
Topp