• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Var på julbord på en ö idag och vädret var med oss. Tyckte dessa två blev fina för en amatör som mig. 😊

DSC07893.jpg

DSC07906.jpg

Har inte fotat med X-T3 men hade en X-T1 ett bra tag och tyckte väldigt bra om den. GFXen är avsevärt slöare i de flesta aspekter så ersätter definitivt inte en Fuji X series kamera men för landskap och liknande mer statiska saker är den bra bang for the buck. Har sett begagnade gå för 16' ett par gånger.

DSCF4139.JPG

DSCF4149.JPG

DSCF4163.JPG

DSCF4167.JPG
Fantastiskt! Bild 3 och 4 är riktigt bra! 👊

Någon som äger TTArtisan-objektiv? Testade lite M-mount, men blev inte helt övertygad. Är väl iofs. mest 21mm f/1.5 som är spännande. Testade lite i butik, bilderna ser ok ut - skulle dock få lite insikter av någon som faktiskt äger ett. Så..?

Testade även 50/0.95. Kul, men lite väl suddigt t o m för mig, som kan gilla artsy objektiv. ☺️

96EFD77B-501D-4F70-A28C-EFD67FE71EF8.jpeg
F06EA597-1CF3-42D8-929E-7C66C2430A23.jpeg

Någon som äger TTArtisan-objektiv? Testade lite M-mount, men blev inte helt övertygad. Är väl iofs. mest 21mm f/1.5 som är spännande. Testade lite i butik, bilderna ser ok ut - skulle dock få lite insikter av någon som faktiskt äger ett. Så..?

Testade även 50/0.95. Kul, men lite väl suddigt t o m för mig, som kan gilla artsy objektiv. ☺️

96EFD77B-501D-4F70-A28C-EFD67FE71EF8.jpeg
F06EA597-1CF3-42D8-929E-7C66C2430A23.jpeg
Har själv också varit intresserad av dessa objektiv för min L-mount S1:a. Coolt att kunna få så ljusstarka objektiv för det priset. Men med dina exempelbilder visar det på att dessa objektiv definitivt saknar skärpan som skulle krävas för "monetära" jobb. Jag tycker att dessa objektiv är väldigt intressanta och roliga att ha när man vill leka lite med sin kamera. Men det är inget som jag skulle använda om det handlade om ett faktiskt jobb åt någon som betalar för arbetet. Jag har inget emot att använda sådana objektiv för att lära mig mer om teorin bakom hur kameror och objektiv fungerar, och kanske till och med hitta en ny stil, men som sagt, det är inget jag hade använt för att leverera något arbete.

Jag hade faktiskt kunna tänka mig att köpa ett sådant objektiv för att dessa objektiv är intressanta ur ett "konstperspektiv", dessa objektiv ger en möjligheten att till ett rimligt pris testa sin kamera med dessa intressanta möjligheter, och kanske till och med utveckla ens förmåga inom fotografi, men jag hade inte kunnat med gott samvete lämna över bilder tagna med sådana här objektiv till en kund som kräver kvalitet.

Jag har druckit några "enheter" alkohol när jag skriver detta inlägg (tentorna är klara och jag är ledig), så jag hoppas att mina tankar fortfarande kommer fram, annars får jag svara på inlägget igen imorgon med mer lättförståeliga tankar ;)

Oavsett vad vill jag säga att dessa objektiv är skitcoola och jag älskar att de ger folk möjligheten att "leka lite" med sina kameror utan att det ska kosta skjortan.

Har själv också varit intresserad av dessa objektiv för min L-mount S1:a. Coolt att kunna få så ljusstarka objektiv för det priset. Men med dina exempelbilder visar det på att dessa objektiv definitivt saknar skärpan som skulle krävas för "monetära" jobb. Jag tycker att dessa objektiv är väldigt intressanta och roliga att ha när man vill leka lite med sin kamera. Men det är inget som jag skulle använda om det handlade om ett faktiskt jobb åt någon som betalar för arbetet. Jag har inget emot att använda sådana objektiv för att lära mig mer om teorin bakom hur kameror och objektiv fungerar, och kanske till och med hitta en ny stil, men som sagt, det är inget jag hade använt för att leverera något arbete.

Jag hade faktiskt kunna tänka mig att köpa ett sådant objektiv för att dessa objektiv är intressanta ur ett "konstperspektiv", dessa objektiv ger en möjligheten att till ett rimligt pris testa sin kamera med dessa intressanta möjligheter, och kanske till och med utveckla ens förmåga inom fotografi, men jag hade inte kunnat med gott samvete lämna över bilder tagna med sådana här objektiv till en kund som kräver kvalitet.

Jag har druckit några "enheter" alkohol när jag skriver detta inlägg (tentorna är klara och jag är ledig), så jag hoppas att mina tankar fortfarande kommer fram, annars får jag svara på inlägget igen imorgon med mer lättförståeliga tankar ;)

Oavsett vad vill jag säga att dessa objektiv är skitcoola och jag älskar att de ger folk möjligheten att "leka lite" med sina kameror utan att det ska kosta skjortan.
De är kul och artsy, men det stannar nog där.
Sedan, de mer ljusstarka är giganter (på min kamera i alla fall). 90mm 1.5 var större än vad Leicas 75 1.25 är. För jämförelse, här är det på min kamera (jämför med mitt 50 1.4 bredvid…).

53D36CAC-6ABE-44FD-8322-328463948C0D.jpeg
D310DF8D-AB56-4616-B018-F96ECDC71416.jpeg

Nu har jag shoppat loss och uppgraderat till Nikon DSLR FX ifrån DX.
Innan körde jag med en D7000 och Nikkor 18-55 VR DX, Nikkor 55-200 VR DX och Nikkor 50 / 1.4 AF-S G.
Sedan dess har det tillkommit
Nikkor 14-24 / 2.8 AF-S
Nikkor 135 / 2.0 DC AF-D
Nikkor 28-300 / 3.5-5.6 AFS VR
Nikkor 35 / 2.0 AF
Nikkor 20 / 2.8 AF D
Nikkor 20-35 / 2.8 AF D
och en D780 plus en Rode videomic.

De finaste objektiven är väl 14-24 och 135'an, de andra köpte jag bara för att 35'an var ett av mina favoritobjektiv på FD film-tiden.
De övriga bara för att, tja man råkar köpa på sig lite. Fasta är ju så så mycket mindre och lättare. Jag tänkte 28-300'an plus fasta 20'an blir bra resekombo.

Det knepigaste kommer bli hur många av dem jag orkar släpa med mig, till exempel när jag knatar i fjällen.

Exempelbilder:
780_0237.JPG

780_0222.JPG

DSC_0101.JPG

Nu har jag shoppat loss och uppgraderat till Nikon DSLR FX ifrån DX.
Innan körde jag med en D7000 och Nikkor 18-55 VR DX, Nikkor 55-200 VR DX och Nikkor 50 / 1.4 AF-S G.
Sedan dess har det tillkommit
Nikkor 14-24 / 2.8 AF-S
Nikkor 135 / 2.0 DC AF-D
Nikkor 28-300 / 3.5-5.6 AFS VR
Nikkor 35 / 2.0 AF
Nikkor 20 / 2.8 AF D
Nikkor 20-35 / 2.8 AF D
och en D780 plus en Rode videomic.

De finaste objektiven är väl 14-24 och 135'an, de andra köpte jag bara för att 35'an var ett av mina favoritobjektiv på FD film-tiden.
De övriga bara för att, tja man råkar köpa på sig lite. Fasta är ju så så mycket mindre och lättare. Jag tänkte 28-300'an plus fasta 20'an blir bra resekombo.

Det knepigaste kommer bli hur många av dem jag orkar släpa med mig, till exempel när jag knatar i fjällen.

Exempelbilder:
780_0237.JPG

780_0222.JPG

DSC_0101.JPG
Du lider av GAS... 20 o 20-35 - varför? Bägge är 2.8D.
20, 35 o 20-35 kan du byta mot 24-70 2.8G sen blir du nöjd. Gråter du efter 35:a skaffa Sigma 1.4 ART

Du lider av GAS... 20 o 20-35 - varför? Bägge är 2.8D.
20, 35 o 20-35 kan du byta mot 24-70 2.8G sen blir du nöjd. Gråter du efter 35:a skaffa Sigma 1.4 ART
Inte koll på vad GAS betyder, men gissar att det har med överlappande brännvidder.
Ja självklart, först köpte jag 14-24 för att ha den skarpaste vidvinkeln att lära mig med. Innan dess har de mest vidvinkliga jag kört med varit 18mm på DX och 28 på film.
Sedan när jag såg så pass billiga 20 och 20-35 så köpte jag dem bara för att testa vilket jag gillar mest.
20 fast är nog min favorit av dem, lätt och litet.
14mm är svårt att fotografera med, igår var jag så nära vattenytan att jag riskerade att doppa hela objektivet i sjön.
24-70/2.8 är väl också det rätt stort, tungt och dyrt?
28-300 täcker väldigt mycket men också hyfsat stort och tungt, och sämre ljusinsläpp.
Det får bli framtiden som utvisar vilka objektiv jag trivs med, de andra kan jag ju sälja.

Inte koll på vad GAS betyder, men gissar att det har med överlappande brännvidder.

GAS - Gear Acquisition Syndrome - att köpa på sig en massa saker man kanske inte behöver.

Att prova saker tycker jag inte är fel, likaså att ha viss fokus på vad som är litet och smidigt och passar ens tilltänkta användning, inte bara vad som har rätt specar på papperet. Min egen Nikon-utrustning består nu av fyra fasta objektiv och en zoom. Zoomen känns tung tung tung. :)

Under dom ca 45 år jag fotat med systemkameror har det passerat ett antal olika system, Konica, Fuji, Canon, Contax, Canon igen (både analogt och digitalt) och till slut har jag landat i Nikon digitalt. Olika kamerahus och mängder med fasta objektiv och zoomobjektiv har passerat. Skitkul att prova men det mesta blev liggandes och man hade alltid fel objektiv med sig ... ;)

När min fru bytte från Canon till Nikon blev det lite opraktiskt med två olika system i huset, inte minst vid resor, så jag bytte också till Nikon. Är nu inne på min andra, en D7500. Då min fru har en bunt objektiv har jag nöjt mig med en ganska enkel men heltäckande uppsättning objektiv:
  • Nikon 16-80 / 2,8-4,0 (= 24-120 mm)
  • Nikon 70-200 / 4,0 (= 105-300 mm)
  • Nikon Macro 40 / 2,8 (= 60 mm)
98% av korten tas med 16-80 och jag tror det är flera år sedan jag behövde låna ett objektiv av min fru (extrem vidvinkel).

Senast ändrad:
Har just läst stora delar av tråden och kommer ihåg både hur roligt - och jobbigt, det var att ha med sig hus och olika objektiv på resor. Klock och kameraintresse är en privatekonomisk farlig kombination.
Kör idag mestadels med mobilen då den alltid är med samt leker lite med min lilla Leica då och då. Zoomen har dock börjat krångla lite och vet inte om det är värt att lämna in den på service eller om jag ska köpa något nytt?
Edit; Eller en ny IPhone 13 pro 😬
De här är tagna med en IPhone SE
F44BBAF5-BB90-4DFA-BE25-9A5B7B2F7427.jpeg
C85EC3CC-DDC0-4312-B549-5DE6EE80DED6.jpeg

Har just läst stora delar av tråden och kommer ihåg både hur roligt - och jobbigt, det var att ha med sig hus och olika objektiv på resor. Klock och kameraintresse är en privatekonomisk farlig kombination.
Kör idag mestadels med mobilen då den alltid är med samt leker lite med min lilla Leica då och då. Zoomen har dock börjat krångla lite och vet inte om det är värt att lämna in den på service eller om jag ska köpa något nytt?
Edit; Eller en ny IPhone 13 pro 😬
De här är tagna med en IPhone SE
F44BBAF5-BB90-4DFA-BE25-9A5B7B2F7427.jpeg
C85EC3CC-DDC0-4312-B549-5DE6EE80DED6.jpeg

Kanske kan man rekommednera Teds lilla video om "årets kamera 2021" här:

Om du inte orkar med hela, titta c:a 17 minuter in i den...

Kanske kan man rekommednera Teds lilla video om "årets kamera 2021" här:

Om du inte orkar med hela, titta c:a 17 minuter in i den...
Haha - han har en poäng där...
Det är dock något speciellt med att ha en riktig kamera i handen.
Nedan taget med min lilla Leica.
För min del handlar det nog mer om fotografens kunnighet än kamera. Tycker min tonåring tar otroligt bra foton med sin mobil. Välkomponerade och bra ljussatta.
Jag lyckas med 1/100...
8264F896-B2C6-40D1-B918-7ED54C93F5ED.jpeg

Senast ändrad:
För min del handlar det nog mer om fotografens kunnighet än kamera. Tycker min tonåring tar otroligt bra foton med sin mobil. Välkomponerade och bra ljussatta.

Absolut. Även om vissa typer av foton kan bli väldigt svåra / omöjliga utan rätt utrustning så behöver man ha ett bra öga för komposition och förstå sitt motiv för att resultatet ska bli bra. Man blir lite småsur ibland när man efter att par årtionden av fotande får kommentaren "oj vad fint, du måste ha en bra kamera" på ett foto där man spenderat en halvtimme på att sakta krypa fram och bli halvt ihjälbiten av insekter i jakt på en specifik fågel som är skygg som fan och man sakta "lärt känna" under några år.

Absolut. Även om vissa typer av foton kan bli väldigt svåra / omöjliga utan rätt utrustning så behöver man ha ett bra öga för komposition och förstå sitt motiv för att resultatet ska bli bra. Man blir lite småsur ibland när man efter att par årtionden av fotande får kommentaren "oj vad fint, du måste ha en bra kamera" på ett foto där man spenderat en halvtimme på att sakta krypa fram och bli halvt ihjälbiten av insekter i jakt på en specifik fågel som är skygg som fan och man sakta "lärt känna" under några år.

Känner igen det där. Som @Compiss svarade när jag hade fått frågan om vilken kamera jag använde till en ovanligt lyckad bild här på forumet:

"Bra bok Hemingway, vilken skrivmaskin använder du?" :)

Med mobilkameror verkar det ju också bli vanligare med lite mjukvaruförbättring som sällan finns i systemkamerorna. Vi får istället en råfil som vi kan ta till perfektion framför datorn sen. :)

Eller klassikern: "Hej vill du komma på vårt bröllop? Och du som har en fin kamera, kan inte du ta med den och ta lite bilder? "

Blev jag just inbjuden som gäst eller fotograf? :)

Eller klassikern: "Hej vill du komma på vårt bröllop? Och du som har en fin kamera, kan inte du ta med den och ta lite bilder? "

Blev jag just inbjuden som gäst eller fotograf? :)

Det har jag bara gått med på en gång. Fy fasen vad stressigt, inget jag skulle vilja jobba med någonsin.

Vet inte hur det är var i Sverige men jag bodde i USA under den "digitala revolutionen". Bröllopsfotografer brukade kunna ta hiskeligt mycket betalt på den analoga tiden och det fanns hur mycket jobb som helst. Min chef extraknäckte under helgerna och kunde tjäna uppåt $10k om han hade ett par bröllop bokade en helg. Men när digitala kameror började bli vanliga så havererade hela marknaden. Tydligen räckte det med att man hade en digital systemkamera för att kvalificera sig för bröllopsfotografi. Min chef började få frågor om hur han kunde försöka ta så mycket betalt när man kunde hitta en "bröllopsfotograf" på Craigslist (typ Blocket) som gärna fixade hela bröllopet för $250. Resultatet blev naturligtvis därefter men de låga priserna vann i slutändan.

Har någon testat denna eller något liknande? Ber om ursäkt om det här är OT i den här tråden 😬
Lovar att fortsätta med Leican också.

Tillbaka
Topp