• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Har fått ett enormt sug efter en kamera igen. Var längesen jag fotade på riktigt men i och med andra intressen som skulle vara roliga att kombinera med fotandet kom suget smygande igen. Jag är ute efter en hyffsat slimmad kamera gärna spegellös fullformatare. Spontant känns X-T4 som ett bra alternativ… har tidigare haft en Canon EOS 5d MKII och en Sony A7 (som jag aldrig gillade). Har någon lite kul erfarenheter eller tips att dela med sig av? Primärt fotar jag ”produkter” och en hel del bilder på dottern blir det ju såklart. Men är inte ute och fotar fåglar på 40m avstånd så att säga. Lägger till en bild på lite sånt jag fotar (just nu med iPhone).

C651DD26-DC85-44E0-A6BE-C9D3BD7B6E32.jpeg
BB3726D2-2295-471B-A165-3E77D09327A8.jpeg
Jättefina bilder!

...men dricker man parfym? 😂

Lyckades ropa hem en 28mm eqv till min Ricoh för en "billig" peng. Så billigt kanske det inte är med tanke på att den är 13år gammal, men det skall bli skoj att ha något nytt att testa under semestern :)
Screenshot_20220605-091709.png

Kommer att komplettera kompaktkamerasetupen fint ;)
Screenshot_20220605-093838~2.png

Senast ändrad:
Är det någon här som har erfarenhet av Ricoh GR? Jag är sjukt sugen på en GR III som vardagskamera. Har redan en Fujifilm X100F som jag är löjligt nöjd med men skulle vilja ha en kamera som faktiskt får plats i fickan.
Inte direkt, men jag har haft en GRD, GRD2 & GRD3. Går såklart inte att jämföra med en GR3, men smidig storlek, rejäl byggkvalitet och fina inställningsmöjligheter borde gälla för både GR och GRD :) Dock har jag haft problem med damm på sensorn på alla tre så det verkar vara ett designrelaterat problem som inte är jätteskoj om man skall ha den i fickan :p Det var anledningen till att jag skaffade GXR istället.

Själv skulle jag föredra GRX framför GR3 men det är ju en smaksak om man hellre fotar i 40mm än i 28mm. Vill man spara hälften kan du ju kika på beggade Sigma DP1M (28mm) och DP2M (45mm), kräver mer ljus och är inte lika fickvänliga, men samma koncept och har fantastisk bildkvalitet. Jag har ju en DP2M (om någon vill köpa) ... Men letar efter DP3M (75mm) istället för att kunna ta snygga klockbilder med :angel:

Senast ändrad:
@Martin. Är en riktigt bra förespråkare för a7III! Jag använder också den och är grymt nöjd efter snart två års ägande. @Flecktarn Kör a7Iv (väl?) Eller om det blev en A7IIIR, tror det finns flera som också rattar sony.

Du får slå på stort och skaffa A1, har en gammal vän som fick den för någon vecka sedan och jäklar vad den presterar
Sony A7RIII stämmer bra! Det är en kamera jag gärna talar mig varm för, klarar de flesta situationerna galant och väldigt bra kontroller. Sonys app har fått mycket skit genom åren, men jag tycker att den funkar smärtfritt.

Nu några bilder från Historiedagarna i Lund, med en återskapning av Slaget om Lund som höjdpunkt. Hade bara ett fast 35 med mig, så man får beskära ganska mycket.
_DSC5147cb.jpg

_DSC5074bs.jpg

_DSC5011bs.jpg

_DSC5271bs.jpg

_DSC5302bs.jpg

_DSC5069bs.jpg

_DSC5324bs.jpg

Krispiga bilder!! Då jag är lite fundersam på att gå över till fullformat så får du gärna del med dig av erfarenheterna av a7.. Fotar ju idag med a6400 så en Sony ligger helt klart i farans riktning om man säger så..;-)
Precis som @Nissestr säger har jag en Sony A7iii och är riktigt nöjd! Köpte den vid release (April 2018) och har tagit 85,000 bilder och filmat ett par dygn material utan problem. Bokstavligen aldrig haft några fel med kameran, så ur “kvalitetssynpunkt” ger jag den 10/10.

Jag har även en A6400 och jämför man de tar A7iii bättre bilder/film men det ligger även i att jag har bättre optik på A7 kameran. Även om A7 huset är litet är det mer “kamera” än A6400 - och om jag inte skulle filma mycket med gimball där låg vikt är viktigt skulle jag köpa ett batterigrepp till A7. Är en smaksak men jag hade tidigare en Eos 1D och saknar att enkelt ändra inställningar/fota när man har kameran vertikalt.

Jag vet inte om du blir klokare av mitt svar men jag kan som sagt skriva under på att min Sonykamera har funkat klockrent och jag är nöjd med bildkvalitén.
Jag vet inte vad du har för optik men det spelar ju också in vid val av kamera. Har du optik som passar på en Sony är det ett “enkelt” val men om du börjar om från scratch finns det som nämns i tråden andra märken som också är bra.

Vänligen,
Martin

Precis som @Nissestr säger har jag en Sony A7iii och är riktigt nöjd! Köpte den vid release (April 2018) och har tagit 85,000 bilder och filmat ett par dygn material utan problem. Bokstavligen aldrig haft några fel med kameran, så ur “kvalitetssynpunkt” ger jag den 10/10.

Jag har även en A6400 och jämför man de tar A7iii bättre bilder/film men det ligger även i att jag har bättre optik på A7 kameran. Även om A7 huset är litet är det mer “kamera” än A6400 - och om jag inte skulle filma mycket med gimball där låg vikt är viktigt skulle jag köpa ett batterigrepp till A7. Är en smaksak men jag hade tidigare en Eos 1D och saknar att enkelt ändra inställningar/fota när man har kameran vertikalt.

Jag vet inte om du blir klokare av mitt svar men jag kan som sagt skriva under på att min Sonykamera har funkat klockrent och jag är nöjd med bildkvalitén.
Jag vet inte vad du har för optik men det spelar ju också in vid val av kamera. Har du optik som passar på en Sony är det ett “enkelt” val men om du börjar om från scratch finns det som nämns i tråden andra märken som också är bra.

Vänligen,
Martin
Halloj! Tack för att du delar med dig!! Har inte tänkt helt gå över till fullformat. Tänker behålla min 6400 men det lockar att se om fullformat ger mig något ”mer” om du förstår vad jag menar..
Har ju ett antal objektiv till 6400, både i högre och lägre prisklass. Men de är ju anpassade till APSC så jag åker väl på att köpa lite nya om det blir en fullformatare. Det går väl iofs att använda de jag har om man fotar i APSC mode men då
Är det väl knappast någon vinst eller?..
Vill och orkar du får du gärna förklara för en novis vad det är som gör att a7 tar bättre bilder än 6400?.. Är det mestadels sensorstorleken eller är det andra specar som också spelar in.

Halloj! Tack för att du delar med dig!! Har inte tänkt helt gå över till fullformat. Tänker behålla min 6400 men det lockar att se om fullformat ger mig något ”mer” om du förstår vad jag menar..
Har ju ett antal objektiv till 6400, både i högre och lägre prisklass. Men de är ju anpassade till APSC så jag åker väl på att köpa lite nya om det blir en fullformatare. Det går väl iofs att använda de jag har om man fotar i APSC mode men då
Vill och orkar du får du gärna förklara för en novis vad det är som gör att a7 tar bättre bilder än 6400?.. Är det mestadels sensorstorleken eller är det andra specar som också spelar in.
Klart du ska ha fullformat! Du kommer aldrig se tillbaka igen.

Nu ska jag vara lite tråkig här.

Fullformat är ingen "magic bullet" som gör allt bättre på något vis. Det första du bör göra är att identifera eventuella begränsningar i ditt nuvarande APS system och sen kritiskt granska om dessa begränsningar är något som fullformat skulle lösa på ett meningsfullt och påtagbart sätt. Skulle säga att 90-95% av fotografer klarar sig galant med APS och fullformat är bara mer pengar och ofta större/tyngre/dyrare optik. Vågar till och med dra det så pass långt att hävda att de allra flesta skulle klara sig utmärkt med ett micro 4/3 system. Det är när man hamnar mer i edge/corner cases som fullformat kan ge dig en edge. T.ex. vid landskapsfotande som ofta gynnas av att du har maximal skärpa, dynamiskt omfång osv. Eller om man fotar vid extremt dåliga ljusförhållanden. Eller om det är viss optik man är ute efter vars brännvidd inte riktigt fungerar för dig på APS. (Gällande landskap tycker jag man kan överväga att lika gärna ta steget upp till mellanformat då Fujis GFX system inte är så jäkla dyrt.)

Fundera även på vad du ska använda fotona till. Ska de upp på nätet bara så klarar du dig med vad som helst. Ska du skriva ut så behöver du gå upp till rätt rejäla storlekar innan du kan se nån märkbar skillnad. Sitter du däremot i Lightroom och zoomar in till 100% så kan du säkert se skillnader men vad spelar det egentligen för roll i praktiken?

Nu ska jag vara lite tråkig här.

Fullformat är ingen "magic bullet" som gör allt bättre på något vis. Det första du bör göra är att identifera eventuella begränsningar i ditt nuvarande APS system och sen kritiskt granska om dessa begränsningar är något som fullformat skulle lösa på ett meningsfullt och påtagbart sätt. Skulle säga att 90-95% av fotografer klarar sig galant med APS och fullformat är bara mer pengar och ofta större/tyngre/dyrare optik. Vågar till och med dra det så pass långt att hävda att de allra flesta skulle klara sig utmärkt med ett micro 4/3 system. Det är när man hamnar mer i edge/corner cases som fullformat kan ge dig en edge. T.ex. vid landskapsfotande som ofta gynnas av att du har maximal skärpa, dynamiskt omfång osv. Eller om man fotar vid extremt dåliga ljusförhållanden. Eller om det är viss optik man är ute efter vars brännvidd inte riktigt fungerar för dig på APS. (Gällande landskap tycker jag man kan överväga att lika gärna ta steget upp till mellanformat då Fujis GFX system inte är så jäkla dyrt.)

Fundera även på vad du ska använda fotona till. Ska de upp på nätet bara så klarar du dig med vad som helst. Ska du skriva ut så behöver du gå upp till rätt rejäla storlekar innan du kan se nån märkbar skillnad. Sitter du däremot i Lightroom och zoomar in till 100% så kan du säkert se skillnader men vad spelar det egentligen för roll i praktiken?
Jag hade M4/3 i några år. Älskade min Pen-F. PanaLeica Lumix 25mm f/1.4 är sannolikt det bästa M 4/3-objektivet som finns. Tätt följt av Oly 75mm f/1.8.
Hade en mindre armé objektiv till, och älskade systemet.

Men. Sedan jag skaffade fullformat blir jag bara besviken på mina gamla batchar av råfiler från M4/3, framför allt om jag ska rädda foton som antingen blivit över- eller underexponerade. Mest skillnad är det dock vid beskärning av bilder, ibland kommer jag på mig själv med att sitta och vänta på att Lightroom ska ladda klart och visa mig den högupplösta bilden då det är pixligt/suddigt - men det är vad jag har att jobba med, det blir inte bättre.

Kommer aldrig se tillbaka igen faktiskt, även om jag älskade min lilla Pen-F och alla de där objektiven.
Nuvarande fullformatkameror jag använder är inte större än vad den var, så för mig blev det inte att byta en pistol mot en bazooka.

Inte direkt, men jag har haft en GRD, GRD2 & GRD3. Går såklart inte att jämföra med en GR3, men smidig storlek, rejäl byggkvalitet och fina inställningsmöjligheter borde gälla för både GR och GRD :) Dock har jag haft problem med damm på sensorn på alla tre så det verkar vara ett designrelaterat problem som inte är jätteskoj om man skall ha den i fickan :p Det var anledningen till att jag skaffade GXR istället.

Själv skulle jag föredra GRX framför GR3 men det är ju en smaksak om man hellre fotar i 40mm än i 28mm. Vill man spara hälften kan du ju kika på beggade Sigma DP1M (28mm) och DP2M (45mm), kräver mer ljus och är inte lika fickvänliga, men samma koncept och har fantastisk bildkvalitet. Jag har ju en DP2M (om någon vill köpa) ... Men letar efter DP3M (75mm) istället för att kunna ta snygga klockbilder med :angel:
Damm på sensorn verkar ju vara standard på alla GR tyvärr men det går säkert att undvika hjälpligt om man skyddar kameran när man har den i väskor etc. GRX går bort helt för anledningen till att jag kollar på just GR III är för att den går ner i fickan utan problem och för just det här ändamålet är det selling point #1 för mig.

Har som sagt redan en X100F som jag är extremt nöjd med men jag vill ha något som man alltid kan ha med sig utan att fundera på det. 40mm lockar inte mig så mycket eftersom jag har X100F som är 35mm sen och vill ha något som är lite bredare. Nackdelen med 40mm är också att det är kortare skärpedjup vilket gör att man får vara mer "noggrann" när man tar bilderna. Jag vill ha en kamera som man bara kan slänga iväg en bild och sen vara nöjd. Ska ha den för att dokumentera vardagen mer än att ta "snygga" bilder. :)

Jag håller med både @daviden och @leicaphile argument, givetvis ska du ha fullformat men samtidigt är det inte ett recept till magiska bilder. En vild gissning är att 50% av det material du ser på Instagram/YouTube är från en iPhone och den är ju långt ifrån fullformat men “gör jobbet”. Tänk istället igenom vad du saknar med A6400? Kanske ett nytt objektiv ger större utdelning på bilderna än fullformat.

Jämför man A6400 vs A7III så är det i stora drag samma-samma utöver just sensorn. Och beroende på vad man använder kameran till har det ju olika fördelar, tex. en person som fotograferar fåglar har nog mer glädje av x1.5 “gratis” zoom på sina teleobjektiv än mindre brus vid högt ISO som däremot en nattklubbsfotograf uppskattar. Random exempel men du förstår..

Med det sagt ser jag en kvalitetsskillnad mellan nämnda kameror (APS-C vs. Full format) och kommer aldrig ha någon mindre sensor på min primära kamera. Om jag hamnade på en öde ö skulle jag “klara mig” med en APS-C kamera? Enkelt. Troligtvis en telefon också...

Kanske tråkigt svar men samtidigt som det är stor skillnad mellan APS-C och fullformat är det inte så stor skillnad.

Hittade denna video där en person på ett enkelt sätt visar skillnaderna mellan APS-C och fullformat.

Vänligen,
Martin

Jag kör APS, 24x36 och mellanformat. För "normala" foton så kan jag inte se om de togs med min D500 eller Z6. Kommer man upp i rejält höga ISO tal (12800+) så märker man att Z6an ser mindre brusig och allmänt bättre ut dock. Och tittar jag på bilder från Z6 med bra optik (e.g. Sigma 40/1,4) jämfört med min GFX 50R + 32-64 så ser jag ingen påtaglig skillnad heller om jag inte går upp till väldigt stora utskrifter. Har t.ex. en 150x100 som hänger på väggen och även om Z6an säkert producerat ett acceptabelt resultat där så är det ett scenario där man kan se en påtaglig skillnad. Skulle jag pressa bilderna hårt i efterbehandlingen så har GXRen även mer utrymme där men det är ytterst sällan det gör någon praktisk skillnad.

Det är alltså--i min åsikt--när man börjar nå vissa gränser, oavsett om det är ljusnivåer, extremt kort skärpedjup, stora utskrifter, kraftig beskärning etc som man kan börja märka skillnaderna.

Men detta är ju naturligtvis subjektivt så säger inte att jag har rätt eller någon annan fel.

Lämnar en länk till en bra tråd med m43 foton här bara för att: https://www.fredmiranda.com/forum/topic/1716669/0

Jag håller med både @daviden och @leicaphile argument, givetvis ska du ha fullformat men samtidigt är det inte ett recept till magiska bilder. En vild gissning är att 50% av det material du ser på Instagram/YouTube är från en iPhone och den är ju långt ifrån fullformat men “gör jobbet”. Tänk istället igenom vad du saknar med A6400? Kanske ett nytt objektiv ger större utdelning på bilderna än fullformat.

Jämför man A6400 vs A7III så är det i stora drag samma-samma utöver just sensorn. Och beroende på vad man använder kameran till har det ju olika fördelar, tex. en person som fotograferar fåglar har nog mer glädje av x1.5 “gratis” zoom på sina teleobjektiv än mindre brus vid högt ISO som däremot en nattklubbsfotograf uppskattar. Random exempel men du förstår..

Med det sagt ser jag en kvalitetsskillnad mellan nämnda kameror (APS-C vs. Full format) och kommer aldrig ha någon mindre sensor på min primära kamera. Om jag hamnade på en öde ö skulle jag “klara mig” med en APS-C kamera? Enkelt. Troligtvis en telefon också...

Kanske tråkigt svar men samtidigt som det är stor skillnad mellan APS-C och fullformat är det inte så stor skillnad.

Hittade denna video där en person på ett enkelt sätt visar skillnaderna mellan APS-C och fullformat.

Vänligen,
Martin

Tack Martin
Tack även @daviden och @leicaphile

Enligt den stilige herren i videon så är jag inne på rätt spår. Man MÅSTE ha både APSC och fullformat :)
Jag är helt med på resonemanget att jag troligen klarar mig rätt bra med det jag har. Har ju som sagt inte försökt fotografera på en någorlunda seriös nivå förrän de senaste åren. Men jag ser ju framför mig att det kommer bli mer framåt. Har ju under den senare tiden både sålt några printade bilder, fotat ett bröllop mot betalning och har bokat en plats för en utställning i sommar. Allt detta gör ju att jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna jag bara kan. I alla fall till rimliga ekonomiska gränser :)
Jag fotar väl idag mest landskap,natur och fågeljävlar som dyker upp på tomten..
Skulle vilja fota mer gatufoto men det är lite svårt här hemma på grusvägen… Händer inte så mycket…
Det jag upptäckt på senare tid är att trots rätt OK linser så blir bilderna en smula ”brusiga”.. Jag kopplar det till att kameran inte funkar tipp topp i dåligt ljus. Men visst kan det vara undertecknad som inte rattar rätt på inställningarna eller t.o.m. darrar som ett asplöv.. Å andra sidan så har jag inget problem med skärpan när ljuset är bra så darrar kanske jag inte gör?!..
Visst kommer en del bilder att postas på insta och annat. Men tanken är ju att printa de som blir lyckade. Först och främst hemma på den egna Canon prograf skrivaren. Som störst upp till A3+, har dock inte testat det formatet än men vanlig A3 blir kanon. Har även vid utskrift sett att en del kvällsbilder inte haft det där riktigt krispiga resultatet. Kan iofs bero på att de jag skrivit ut varit handhållna bilder vilket jag fattar kanske kan bli lite skakigt på kvällen…
Kan en fullformat hjälpa mig här? Kanske kanske inte.
Stort tack för att ni delar med er av er kunskap!!

Ska du inte skriva ut större än A3+ funkar i princip vilken halvmodern kamera som helst så länge du a) har bra optik b) använder bra teknik och c) inte tänjer på gränserna gällande ljusnivåer/ISO.

Ska du inte skriva ut större än A3+ funkar i princip vilken halvmodern kamera som helst så länge du a) har bra optik b) använder bra teknik och c) inte tänjer på gränserna gällande ljusnivåer/ISO.
Det är ju b och c jag måste förbättra mina kunskaper kring tror jag…:)
Det är möjligt att jag försöker leja bort några utskrifter i större format så småningom. Men till sommarens utställning så blir det egenproducerade prints i alla fall..
Tack igen!!

Tack Martin
Tack även @daviden och @leicaphile

Enligt den stilige herren i videon så är jag inne på rätt spår. Man MÅSTE ha både APSC och fullformat :)
Jag är helt med på resonemanget att jag troligen klarar mig rätt bra med det jag har. Har ju som sagt inte försökt fotografera på en någorlunda seriös nivå förrän de senaste åren. Men jag ser ju framför mig att det kommer bli mer framåt. Har ju under den senare tiden både sålt några printade bilder, fotat ett bröllop mot betalning och har bokat en plats för en utställning i sommar. Allt detta gör ju att jag vill ge mig själv de bästa förutsättningarna jag bara kan. I alla fall till rimliga ekonomiska gränser :)
Jag fotar väl idag mest landskap,natur och fågeljävlar som dyker upp på tomten..
Skulle vilja fota mer gatufoto men det är lite svårt här hemma på grusvägen… Händer inte så mycket…
Det jag upptäckt på senare tid är att trots rätt OK linser så blir bilderna en smula ”brusiga”.. Jag kopplar det till att kameran inte funkar tipp topp i dåligt ljus. Men visst kan det vara undertecknad som inte rattar rätt på inställningarna eller t.o.m. darrar som ett asplöv.. Å andra sidan så har jag inget problem med skärpan när ljuset är bra så darrar kanske jag inte gör?!..
Visst kommer en del bilder att postas på insta och annat. Men tanken är ju att printa de som blir lyckade. Först och främst hemma på den egna Canon prograf skrivaren. Som störst upp till A3+, har dock inte testat det formatet än men vanlig A3 blir kanon. Har även vid utskrift sett att en del kvällsbilder inte haft det där riktigt krispiga resultatet. Kan iofs bero på att de jag skrivit ut varit handhållna bilder vilket jag fattar kanske kan bli lite skakigt på kvällen…
Kan en fullformat hjälpa mig här? Kanske kanske inte.
Stort tack för att ni delar med er av er kunskap!!
Mest prylar vinner, givetvis behöver du båda :)

Först och främst, grattis till att du tjänat pengar på foto!

Vi börjar med din bilder som är “brusiga”, vad är de fotade med för iso? Oavsett objektiv påverkar ett högt iso-tal andel brus i bilden. Ett ljusstarkt (lågt F-tal) objektiv släpper in mer ljus men fotas bilden med högt iso är det brusigt oavsett. Mycket går att “rädda” i datorn men brus är det..

Se denna artikel för samma objekt fotat med en A6400 från iso 100 -> 102,400

Angående kvällsbilder som inte blir så krispiga. Det är en kombination av nämnda iso och slutartid. Vad har du för slutartid på de bilder som ej upplevs som krispiga? Om du fotar tex. ett träd och det är lite vind ute kan du stå stilla likt en ninja men är din slutare 0,5sek kommer löven rört på sig = oskarpt. Och har du ett högt ISO tal blir det brus som i sin tur kan upplevas “mindre krispigt”. Svårt att säga utan att se en bild.

-"Kan en fullformat hjälpa mig här?”. Nu är ju inte fullformat en kamera utan de skiljer sig mellan tillverkare, men generellt sätt har en fullformat lägre brus vid högt iso så är de ej krispiga pga. Iso-brus kan en fullformat hjälpa. Är bilderna suddiga pga. Handhållet med lång slutartid hjälper ej en fullformat.

Angående prints skriver jag under på vad @leicaphile skriver. En A3 är stort…men inte stort. Däremot om du tex. köper en Sony A7r IV med 61 megapixels kan du beskära bort 2/3 och ha ungefär samma upplösning kvar som din nuvarande kamera. Så även om utskriften i sig inte kräver 61megapixels kanske det ger dig mer konstnärlig frihet när du fotar.

Vänligen,
Martin

Tänk även på att utskrifter är väldigt förlåtande gällande brus. Man kan sitta på datorn och tycka en bild är i princip obrukbar, men väl utskriven ser den bra ut.
Sant! Man står ju sällan 30cm från en stor print och från håll syns inte bruset. Samma sak med upplösning egentligen, jag fotar ~3x2 meter porträttbilder åt min sambos företag som hänger utomhus. Inte optimalt med 24 megapixels men då man ser de från flera meters håll upplevs de som skarpa.

Sant! Man står ju sällan 30cm från en stor print och från håll syns inte bruset. Samma sak med upplösning egentligen, jag fotar ~3x2 meter porträttbilder åt min sambos företag som hänger utomhus. Inte optimalt med 24 megapixels men då man ser de från flera meters håll upplevs de som skarpa.

Ja, i de flesta fall kan man komma undan med rätt mycket. Just landskap kan vara knivigare då folk ofta vill se detaljer och granska fotot på nära håll.

Rädd och rädd… Men det är ju jobbigt när man tror man har sandblästrat glasögonen när man kikar på bilderna…🤣
Hehe, jag kommer från den eran när man stoppade in film i kameran så jag har lärt mig att älska gryniga bilder. 😅
Sen finns det ju vissa knäppskallar som älskar Fujifilm och deras digitala filmsimulatorer som man kan få direkt ur kameran med kornighet å allt. 😉

#grainisgoodforyou

Hehe, jag kommer från den eran när man stoppade in film i kameran så jag har lärt mig att älska gryniga bilder. 😅
Sen finns det ju vissa knäppskallar som älskar Fujifilm och deras digitala filmsimulatorer som man kan få direkt ur kameran med kornighet å allt. 😉

#grainisgoodforyou

Svartvit film med lite grain är verkligen fint. Började själv fota under mitten av 90-talet så har gjort åt många rullar TriX, PlusX, Verichrome Pan och diverse Ilford. Gillade aldrig de modernare Tmax eller Delta filmerna som var lite väl kliniska. Brukade framkalla själv i D76 eller Diafine. Korn/grain i färgfilm ser för jävligt ut dock, har fortfarande mardrömmar från när man var tvungen att plocka fram ISO 1600 rullen.

Nu är alla mina favoritfilmer döda dock. Saknar Verichrome Pan mest.

Svartvit film med lite grain är verkligen fint. Började själv fota under mitten av 90-talet så har gjort åt många rullar TriX, PlusX, Verichrome Pan och diverse Ilford. Gillade aldrig de modernare Tmax eller Delta filmerna som var lite väl kliniska. Brukade framkalla själv i D76 eller Diafine. Korn/grain i färgfilm ser för jävligt ut dock, har fortfarande mardrömmar från när man var tvungen att plocka fram ISO 1600 rullen.

Nu är alla mina favoritfilmer döda dock. Saknar Verichrome Pan mest.
Tycker ändå inte analogt färgkorn är så hemskt
4EB1C528-D9A5-47B4-8525-A9786262A1B3.jpeg

ADFEA9E2-D445-4A47-890C-C091205C7BD9.jpeg

E9B67CEB-2134-4B5C-B2EF-7AB2610CAC7F.jpeg

Bilagor

• A344DCCB-5464-4D4F-83ED-6D9EA68AAAEC.jpeg
    A344DCCB-5464-4D4F-83ED-6D9EA68AAAEC.jpeg
    969 KB · Visningar: 3
  • 80A51E5A-96A2-4840-B0F6-7B1A6F76B43C.jpeg
    80A51E5A-96A2-4840-B0F6-7B1A6F76B43C.jpeg
    828.2 KB · Visningar: 4
Tillbaka