• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Funderade på det men passade inte denna gång! Hoppas det blir en givande dag! Något speciellt du tänkt kika extra på?
Det var en bra dag!! Visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men lyssnade på två föredrag. Ett om landskapsfoto och ett om macro/fågel.. Det senare gav mig nog mest.
Vågade inte fingra på Fujis 100m pixel kamera… Kunde blivit en dyr dag… 🤪
Sen var det en workshop om porträttfotografi utomhus med blixt. Intressant men way out of my league..
Men en bra söndag helt klart.

Grymt, jag har fortfarande kvar min första digitalkamera. En Olympus 2100uz som gick under smeknamnet UZI pga liknelsen till en ökänd kulsprutepistol. 😂 Det har en grym sensor med 1/2" CCD på hela 2Mpixlar. 😁 Färgåtergivningen är sådär men den inbyggda 10x optiska zoomen imponerade på mig minns jag. Tror jag köpte den 2001. Får lägga upp någon bild när jag är hemma igen. Skön grynighet utlovas. 😅

EDIT: Inte så långt ifrån va? 🥳
Min Minolta Dimage 7 hälsar, köpte den också runt 2001 vill jag minnas :)
7i_angle.jpeg

Gick igenom gamla bilder och hittade klockbild som är tagen ~2002 föreställande en stekhet Diesel klocka :)
Untitled-6.jpg

Känner mig gammal nu men inser att den första digitalkameran jag använde var en Sony med diskett.
Untitled-7.jpg

Hade skolarbete där man i media fick välja fritt och “skapa något” och mitt val var bildredigering. Jag fotade en skelett och mitt ansikte som jag sedan i Photoshop la ihop, typ 50% skelett/ansikte. Har tyvärr inte kvar den bilden men den var nog “sisådär” i dagens mått mätt - men på den tiden var mina lärare mäkta imponerade :)

Vänligen,
Martin

Känner mig gammal nu men inser att den första digitalkameran jag använde var en Sony med diskett.
Untitled-7.jpg
Yay! Hade glömt bort dom där floppybaserade Sony kamerorna. Min polare hade ett par modeller minns jag. Men min ekonomi tillät bara analogt på den tiden. Jag var enormt impad av tekniken dock. 😅

Fullmåne imorgon vilket är en trevlig fotomodell. Med detta sagt behöver jag nog skaffa ett teleobjektiv 🙄

Appropå kameror från den tidiga digitala eran.
2014 när jag fortfarande samlade på gamla kameror så kom jag över ett parti från en gammal Nikon entusiast. Det var analoga modeller såsom F5, FM2, FM2n, FA, FE.
Partiet innehöll även en Kodak DCS 660 från 1999. Det är i grunden en Nikon F5 med 6mp sensor. Vill minnas att jag läst att huset kostade sanslösa 200k vid lanseringen.
Letade upp några bilder ifrån köpet.
2014-06-06 - 1..jpg
IMG_20171014_161502.jpg

Helgens fotonöje var att besöka en bilträff. Tidigare år har det funnits lite fler personligheter att fota. I år mest bilar.

Bilagor

• DSC_1521.jpg
    DSC_1521.jpg
    416.6 KB · Visningar: 8
  • DSC_1412.jpg
    DSC_1412.jpg
    245.4 KB · Visningar: 7
  • DSC_1470.jpg
    DSC_1470.jpg
    454.3 KB · Visningar: 7
  • DSC_1562.jpg
    DSC_1562.jpg
    610 KB · Visningar: 7
  • DSC_1550.jpg
    DSC_1550.jpg
    144.7 KB · Visningar: 7
  • DSC_1554.jpg
    DSC_1554.jpg
    560.5 KB · Visningar: 7
  • DSC_1481.jpg
    DSC_1481.jpg
    616 KB · Visningar: 7
  • DSC_1563.jpg
    DSC_1563.jpg
    258.4 KB · Visningar: 7
  • DSC_1474.jpg
    DSC_1474.jpg
    1.1 MB · Visningar: 8
Ropade hem en gammal Praktica L2 billigt på auktion idag, hade egentligen inte räknat med att vinna men det var ingen annan som budade. Något speciellt att tänka på när det gäller vintage kameror? Bara fotat med modernt tidigare.

item_2213909_17e63d475c.jpg

Ropade hem en gammal Praktica L2 billigt på auktion idag, hade egentligen inte räknat med att vinna men det var ingen annan som budade. Något speciellt att tänka på när det gäller vintage kameror? Bara fotat med modernt tidigare.

Aldrig fotat med film? Ja då är det bäst att läsa på från grunden. Men det finns väl tutorials till allt på nätet. Knepigast är kanske om kameran inte alls har inbyggd ljusmätare. Men det finns nog ljusmätare som appar till mobilen.

Aldrig fotat med film? Ja då är det bäst att läsa på från grunden. Men det finns väl tutorials till allt på nätet. Knepigast är kanske om kameran inte alls har inbyggd ljusmätare. Men det finns nog ljusmätare som appar till mobilen.

Sunny 16 - sen ut och skjut! 😆🤘

Hört så mycket gott om Sony här på slutet så nu börjar det ju klia i Sonyfingrarna.
Jag som nästan hade bestämt mig för EOS R.
Kommer inte ha budget för en A7 IV men kanske en III.

Jag får nog skjuta in någon noob-fråga.
Jag har testat min Fujifilm X-T3 litegrann och fotar bara jpg nu.
Hade auto på ISO och bländare.
Nu får jag köra lite svengelska då jag inte kan termerna, metering exposure har jag på multi.
Fotade någon gräsandshona i någon form av sidoljus och det fanns en vit pippi och vatten jämte.
Gräsanden blev rätt mörk och skulle vilja haft den ljusare (har kastat bilden så jag kan inte bifoga den).
Borde jag skruvat upp "exposure compensation" eller vad hade varit mest rätt att göra?

Jag gör idagsläget ingen efterbehandling av bilder.

Nu får jag köra lite svengelska då jag inte kan termerna, metering exposure har jag på multi.
Fotade någon gräsandshona i någon form av sidoljus och det fanns en vit pippi och vatten jämte.
Gräsanden blev rätt mörk och skulle vilja haft den ljusare (har kastat bilden så jag kan inte bifoga den).
Borde jag skruvat upp "exposure compensation" eller vad hade varit mest rätt att göra?

Det finns några alternativ:
  • Spot metering på gräsanden så att kameran mäter ljuset på området du önskar
  • Justera exponerings kompensationen
  • Labba med shadow och highlights kurvorna
  • Fota RAW och bearbeta i efterhand :)

Förutom @Calles utmärkta tips så vill jag rekommendera att titta på följande inställningar när du skruvar till ljuset som du vill ha det:

• Dynamic Range (som pillar lite på dynamiskt omfång, dvs utrymmet mellan utbrända högdagrar och de svartaste skuggorna.)
  • Ta fram histogrammet på display eller i EVF. Ger dig lite mer grepp om vad du ser och får en att tänka till innan man trycker ned avtryckaren ibland.

Samt lite info från annat håll: https://www.youtube.com/results?search_query=pal2tec+exposure

Det finns några alternativ:
  • Spot metering på gräsanden så att kameran mäter ljuset på området du önskar
  • Justera exponerings kompensationen
  • Labba med shadow och highlights kurvorna
  • Fota RAW och bearbeta i efterhand :)

Eller helt manuell exponering. När jag fotade fåglar brukade jag göra detta eftersom de flesta (alla) kameror hade problem när man snabbt gick från mörk fågel med mörk bakgrund till mörk fågel mot blå himmel till ljus fågel mot...etc etc. Så fann det enklare att ställa in exponeringen till t.ex. ISO 400 f/5,6 1/800 och köra på det. Så länge ljuset inte ändrar sig funkar det utmärkt. Men har ändrat mig till att köra manuell slutare + bländare fast Auto ISO senaste åren då ljusmätarna har blivit så pass bra att de inte missar mer än man kan fixa till om man har en raw fil.

En viktig, enligt mig viktigaste regel är: bränner du highlights så är det kört, ingen data kan tas tillbaka men blir mörka partier mörka kan du nästan alltid få fram detaljerna. Se till att fota i RAW så kan du bestämma vitbalans i efterhand!
Se till att ställa in att skärmen visar överexponerade område så har du bra utgångspunkt!
Testa dig fram, du lär dig mest på det sättet tycker jag.
Lycka till ;)

För att klargöra: exponera rätt de ljusa partier, typ himmel eller så eftersom de mörka kan du alltid skruva i efterhand.
Nyare kameror har betydlig bättre dynamisk omfång (Dynamic Range) så det sköts av kameran men man måste ju ändå veta vad är möjligt.
Det finns inga dumma frågor, undrar du något fråga på bara ;)

För att klargöra: exponera rätt de ljusa partier, typ himmel eller så eftersom de mörka kan du alltid skruva i efterhand.
Nyare kameror har betydlig bättre dynamisk omfång (Dynamic Range) så det sköts av kameran men man måste ju ändå veta vad är möjligt.
Det finns inga dumma frågor, undrar du något fråga på bara ;)
Japp det kommer säkert fler frågor :)

Inga nya frågor denna gång, däremot ett par bilder på pippi.
Ni får gärna kommentera vad jag kan göra för att ta bättre kort.
Fortfarande bara jpg, ja jag kan ju säga in en fråga, vilket program rekommenderar ni som är lätt använd för att bara känna på att redigera?
2022_0620_21003600.jpg

2022_0620_21014300.jpg

Inga nya frågor denna gång, däremot ett par bilder på pippi.
Ni får gärna kommentera vad jag kan göra för att ta bättre kort.
Fortfarande bara jpg, ja jag kan ju säga in en fråga, vilket program rekommenderar ni som är lätt använd för att bara känna på att redigera?
2022_0620_21003600.jpg

2022_0620_21014300.jpg

Snyggt! Fuji är ju kända för att ge bra bilder direkt ur kameran och filmsimuleringarna är ju också schyssta om man inte vill redigera efteråt.

Är för själv för grön för att ge några konkreta tips. Men kan rekommendera att kika lite på tuben, finns många bra guider som går igenom allt ifrån hur man ställer in kameran till komposition.

Om du vill börja bearbeta RAW filer kan jag rekommendera Capture One som finns i en gratisvariant för Fujifilm: https://www.captureone.com/en/capture-one-express/fujifilm

Tillbaka
Topp