Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Det var en bra dag!! Visste inte vad jag skulle förvänta mig. Men lyssnade på två föredrag. Ett om landskapsfoto och ett om macro/fågel.. Det senare gav mig nog mest.Funderade på det men passade inte denna gång! Hoppas det blir en givande dag! Något speciellt du tänkt kika extra på?
Min Minolta Dimage 7 hälsar, köpte den också runt 2001 vill jag minnasGrymt, jag har fortfarande kvar min första digitalkamera. En Olympus 2100uz som gick under smeknamnet UZI pga liknelsen till en ökänd kulsprutepistol. Det har en grym sensor med 1/2" CCD på hela 2Mpixlar. Färgåtergivningen är sådär men den inbyggda 10x optiska zoomen imponerade på mig minns jag. Tror jag köpte den 2001. Får lägga upp någon bild när jag är hemma igen. Skön grynighet utlovas.
EDIT: Inte så långt ifrån va?
Yay! Hade glömt bort dom där floppybaserade Sony kamerorna. Min polare hade ett par modeller minns jag. Men min ekonomi tillät bara analogt på den tiden. Jag var enormt impad av tekniken dock.Känner mig gammal nu men inser att den första digitalkameran jag använde var en Sony med diskett.
Tyckte den såg lite packad ut igår men då orkade jag inte gå ut… Men det ÄR kul att ta bilder på den luringen…Fullmåne imorgon vilket är en trevlig fotomodell. Med detta sagt behöver jag nog skaffa ett teleobjektiv
Jäkla fräckt tycker jag. Tänk att man kanske har satt en fot där en gång i tiden! Om det inte nu var i en filmstudioTyckte den såg lite packad ut igår men då orkade jag inte gå ut… Men det ÄR kul att ta bilder på den luringen…
Även en halvfull måne är lite kul…
Aldrig fotat med film? Ja då är det bäst att läsa på från grunden. Men det finns väl tutorials till allt på nätet. Knepigast är kanske om kameran inte alls har inbyggd ljusmätare. Men det finns nog ljusmätare som appar till mobilen.Ropade hem en gammal Praktica L2 billigt på auktion idag, hade egentligen inte räknat med att vinna men det var ingen annan som budade. Något speciellt att tänka på när det gäller vintage kameror? Bara fotat med modernt tidigare.
Ropade hem en gammal Praktica L2 billigt på auktion idag, hade egentligen inte räknat med att vinna men det var ingen annan som budade. Något speciellt att tänka på när det gäller vintage kameror? Bara fotat med modernt tidigare.
Aldrig fotat med film? Ja då är det bäst att läsa på från grunden. Men det finns väl tutorials till allt på nätet. Knepigast är kanske om kameran inte alls har inbyggd ljusmätare. Men det finns nog ljusmätare som appar till mobilen.
Muy bien!
Hört så mycket gott om Sony här på slutet så nu börjar det ju klia i Sonyfingrarna.
Jag som nästan hade bestämt mig för EOS R.
Kommer inte ha budget för en A7 IV men kanske en III.
Jag får nog skjuta in någon noob-fråga.
Jag har testat min Fujifilm X-T3 litegrann och fotar bara jpg nu.
Hade auto på ISO och bländare.
Nu får jag köra lite svengelska då jag inte kan termerna, metering exposure har jag på multi.
Fotade någon gräsandshona i någon form av sidoljus och det fanns en vit pippi och vatten jämte.
Gräsanden blev rätt mörk och skulle vilja haft den ljusare (har kastat bilden så jag kan inte bifoga den).
Borde jag skruvat upp "exposure compensation" eller vad hade varit mest rätt att göra?
Jag gör idagsläget ingen efterbehandling av bilder.
Jag får nog skjuta in någon noob-fråga.
Nu får jag köra lite svengelska då jag inte kan termerna, metering exposure har jag på multi.
Fotade någon gräsandshona i någon form av sidoljus och det fanns en vit pippi och vatten jämte.
Gräsanden blev rätt mörk och skulle vilja haft den ljusare (har kastat bilden så jag kan inte bifoga den).
Borde jag skruvat upp "exposure compensation" eller vad hade varit mest rätt att göra?
Det finns några alternativ:
- Spot metering på gräsanden så att kameran mäter ljuset på området du önskar
- Justera exponerings kompensationen
- Labba med shadow och highlights kurvorna
- Fota RAW och bearbeta i efterhand
En viktig, enligt mig viktigaste regel är: bränner du highlights så är det kört, ingen data kan tas tillbaka men blir mörka partier mörka kan du nästan alltid få fram detaljerna. Se till att fota i RAW så kan du bestämma vitbalans i efterhand!Jag får nog skjuta in någon noob-fråga.
Japp det kommer säkert fler frågorFör att klargöra: exponera rätt de ljusa partier, typ himmel eller så eftersom de mörka kan du alltid skruva i efterhand.
Nyare kameror har betydlig bättre dynamisk omfång (Dynamic Range) så det sköts av kameran men man måste ju ändå veta vad är möjligt.
Det finns inga dumma frågor, undrar du något fråga på bara
Inga nya frågor denna gång, däremot ett par bilder på pippi.
Ni får gärna kommentera vad jag kan göra för att ta bättre kort.
Fortfarande bara jpg, ja jag kan ju säga in en fråga, vilket program rekommenderar ni som är lätt använd för att bara känna på att redigera?