• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Inga nya frågor denna gång, däremot ett par bilder på pippi.
Ni får gärna kommentera vad jag kan göra för att ta bättre kort.
Hej!

Lite feedback. Försöka att undvika att "titta ner" på fågeln som i första fotot. Håll dig långt ned, lägg dig gärna på marken om det går. Det andra fotot har lite trist bakgrund (tips: tänk alltid på vad som är bakom det du fotar lika mycket som på själva motivet) men kan i mitt tycke funka ok om man beskär lite så pippin inte hamnar precis i mitten och det blir lite mer "intimt". T.ex. :

Bilagor

• pippi2.jpg
    pippi2.jpg
    75.7 KB · Visningar: 9
Hej!

Lite feedback. Försöka att undvika att "titta ner" på fågeln som i första fotot. Håll dig långt ned, lägg dig gärna på marken om det går. Det andra fotot har lite trist bakgrund (tips: tänk alltid på vad som är bakom det du fotar lika mycket som på själva motivet) men kan i mitt tycke funka ok om man beskär lite så pippin inte hamnar precis i mitten och det blir lite mer "intimt". T.ex. :
Tack så mycket för feedbacken, mycket uppskattat.

En liten fråga om ND filter.. Fick med ett par när jag köpte ett begagnat objektiv för något år sedan. Har inte testat förrän nu i våras när jag testade att fota ett vattenfall..
C26451AF-BC26-4300-8363-52F4950AAE2B.jpeg

Finns det andra användningsområden?
Jag vet att ”google is my friend” men vi ska väl fylla tråden med något?..;-)

En liten fråga om ND filter.. Fick med ett par när jag köpte ett begagnat objektiv för något år sedan. Har inte testat förrän nu i våras när jag testade att fota ett vattenfall..
C26451AF-BC26-4300-8363-52F4950AAE2B.jpeg

Finns det andra användningsområden?
Jag vet att ”google is my friend” men vi ska väl fylla tråden med något?..;-)
Jag som har några objektiv med f/1.4 kan ju blända ner till det i starkt solljus, vilket är trevligt.
Har ett variabelt ND-filter dock.

Kul! Vill också beställa ett. De gånger jag tittade kändes det som en djungel med varianter. Vad blev det för något?
Ett allmänt tips lite beroende på budget, skulle jag köpa nytt filter idag skulle jag köpa ett med “fasta klick” mellan de olika stegen.
Jag har ett filter från Tiffen där de olika stoppen är utmärkta med en punkt och på den rörliga delen en pil - har lyckats filma/fota ett par gånger där de inte varit helt i linje och då får man en knepig vinjetering. Googla "vignetting nd filter” så ser du exempelbilder.
Provade en kompis filter från PolarPro med fasta klick och skulle jag köpa nytt filter idag skulle det bli något liknande. Fotar/filmar man stillastående med stativ och har tid på sig kanske detta är ett icke-problem, men det är något jag saknar.

Vänligen,
Martin

Kul! Vill också beställa ett. De gånger jag tittade kändes det som en djungel med varianter. Vad blev det för något?
Jag beställde detta..

Varför? Hittade inget billigare…:) I alla fall inte på någon av de sidor jag brukar handla ifrån. Vem vågar handla från Amazon förutom @daviden då…;-)

Jag beställde detta..

Varför? Hittade inget billigare…:) I alla fall inte på någon av de sidor jag brukar handla ifrån. Vem vågar handla från Amazon förutom @daviden då…;-)
Har beställt tonvis med prylar från Amazon, funkar utmärkt. ☺️

Ett allmänt tips lite beroende på budget, skulle jag köpa nytt filter idag skulle jag köpa ett med “fasta klick” mellan de olika stegen.
Jag har ett filter från Tiffen där de olika stoppen är utmärkta med en punkt och på den rörliga delen en pil - har lyckats filma/fota ett par gånger där de inte varit helt i linje och då får man en knepig vinjetering. Googla "vignetting nd filter” så ser du exempelbilder.
Provade en kompis filter från PolarPro med fasta klick och skulle jag köpa nytt filter idag skulle det bli något liknande. Fotar/filmar man stillastående med stativ och har tid på sig kanske detta är ett icke-problem, men det är något jag saknar.

Vänligen,
Martin
Kunde inte framkalla det här ens om jag försökte nu.
Läste dock att det gäller främst vidvinkel. Jag kör på ett 50mm.

Kunde inte framkalla det här ens om jag försökte nu.
Läste dock att det gäller främst vidvinkel. Jag kör på ett 50mm.
Kollar man Amazon omdömena på det filtret du länkade finns det användare med just det problemet, så rent teoretiskt går det.
Screenshot 2022-06-22 at 16.08.11.png

Screenshot 2022-06-22 at 16.10.29.png

Men det sagt är det ju enkelt att undvika genom att kolla en extra gång och brännvidden spelar säkert in som du säger. Jag använder ND filter mer eller mindre bara när jag filmar och det gör jag oftast i 24-35isch brännvidd. Som jag skrev kanske det inte är en funktion alla efterfrågar men jag saknar det med nuvarande setup.

Vänligen,
Martin

Kollar man Amazon omdömena på det filtret du länkade finns det användare med just det problemet, så rent teoretiskt går det.

Men det sagt är det ju enkelt att undvika genom att kolla en extra gång och brännvidden spelar säkert in som du säger. Jag använder ND filter mer eller mindre bara när jag filmar och det gör jag oftast i 24-35isch brännvidd. Som jag skrev kanske det inte är en funktion alla efterfrågar men jag saknar det med nuvarande setup.

Vänligen,
Martin
Märkligt. Står det vilken brännvidd? Är det enbart vid filmning?
Jag har alltså haft noll problem, och jag ställer bara in på känsla. Tänker att jag borde märkt det på i alla fall en bild av de hundratals jag tagit med det än så länge. Men återigen, 50mm. Kanske inte märks då?

Lite ljusare exponering på samma motiv, med det filtret på. Ser endast den vignettering som mitt objektiv ger vid f/1.4 - i stort sett ingen.

LM106956.jpg

Vänligen,
Martin
Var tvungen att testa lite här. Har nog smällt av 20 bilder mot en vit vägg i olika vridningar på ND-filtret - inte ställt det exakt, ställt det exakt osv. ...och lyckas inte framkalla ens i närheten av någon slags vignettering eller kors i mitten.

Det måste endast ske vid vidvinkel, det är min slutsats.

Masspostar lite nu... Men blev nyfiken och hittade även den här artikeln.

Finns en poäng, men jag orkar inte hålla på att skruva med filter när jag t.ex. går runt i någon fin liten italiensk by med byggnader i sandsten, och solen ser till att alla bilder vid lägre bländare totalt bränns sönder. Då kan jag leva med att min fina bokeh trashas lite. ☺️

Var tvungen att testa lite här. Har nog smällt av 20 bilder mot en vit vägg i olika vridningar på ND-filtret - inte ställt det exakt, ställt det exakt osv. ...och lyckas inte framkalla ens i närheten av någon slags vignettering eller kors i mitten.

Det måste endast ske vid vidvinkel, det är min slutsats.
Jag gjorde exakt samma sak :) Fotade mot en vit vägg här hemma och bara problem vid vidvinkel - så nu vet vi det.

@Nissestr Bra bilder på en snygg bil! Fotade mycket bilar tidigare (på zatzy tiden) och gillar det. Angående Gimball är det bara att slå till, man kan aldrig ha för mycket prylar och lägligt nog lanserade DJI precis nya modeller...

Jag gjorde exakt samma sak :) Fotade mot en vit vägg här hemma och bara problem vid vidvinkel - så nu vet vi det.

@Nissestr Bra bilder på en snygg bil! Fotade mycket bilar tidigare (på zatzy tiden) och gillar det. Angående Gimball är det bara att slå till, man kan aldrig ha för mycket prylar och lägligt nog lanserade DJI precis nya modeller...
Funderade på https://www.scandinavianphoto.se/ka...ilisering/gimbal-for-kameror/ronin-sc-1045056 nu under kampanjen, men det kanske är bättre att slå på stort? https://www.scandinavianphoto.se/ka...stabilisering/gimbal-for-kameror/rs-3-1056450

Skulle dock vilja komma undan billigare

Märkligt. Står det vilken brännvidd? Är det enbart vid filmning?
Jag har alltså haft noll problem, och jag ställer bara in på känsla. Tänker att jag borde märkt det på i alla fall en bild av de hundratals jag tagit med det än så länge. Men återigen, 50mm. Kanske inte märks då?

Lite ljusare exponering på samma motiv, med det filtret på. Ser endast den vignettering som mitt objektiv ger vid f/1.4 - i stort sett ingen.

LM106956.jpg
När jag kollade lite innan jag beställde så stod det nog där jag hittade någon info att det enbart var vid större vidvinkel som fenomenet uppstår.

Har ett variabelt ND-filter som jag släpper till halva priset om någon är sugen. Funkade icke till mitt 16-35 (fullformat sensor) iaf. Således använt en ggn. (Skicka ett pm för spec).

Btw, någon som vet hur dom elektroniska ND-filtren som sitter i tex Fujifilm X100 modellerna (kanske fler) fungerar?

Har ett variabelt ND-filter som jag släpper till halva priset om någon är sugen. Funkade icke till mitt 16-35 (fullformat sensor) iaf. Således använt en ggn. (Skicka ett pm för spec).

Btw, någon som vet hur dom elektroniska ND-filtren som sitter i tex Fujifilm X100 modellerna (kanske fler) fungerar?
Det är inget elektroniskt filter på Fujifilm X100, det är ett fysiskt filter som åker ner mellan linserna.

Testade ND filtret på den Öländska solnedgången igår.
928A18B1-0DCD-4C3A-8A65-659223723989.jpeg

Gick åt helvete…
När jag använde vidvinkel så dök fenomenen upp som vi diskuterade ovan. När jag ändrade brännvidden hade jag svårt att hitta skärpa.. Har inte tålamod för sånt här…
Nä, lika bra att sälja kameran och fota vidare med telefonen. Den kan man lita på!!
5DD7FF73-4E16-430C-85C0-3AD33940BC01.jpeg

Hörde en hel del att Sonys app för kameran skulle vara väldigt dålig men har använt den en del nu för mina bilder och tycker faktiskt mycket bättre om den än Canons. Så vad är det folk har problem med me Sony appen?
FA4E6798-A9E2-4A17-BE73-C0361373A70B.jpeg
B7798811-E72F-4B24-9512-7AC10B077397.jpeg
Ser ut att funka bra!! 😍 Jag har sällan använt den för att ta bilder utan mer för att föra över bilder från kamera till telefonen. Då kan den ibland strula, får över en bild sen tappar den kontakten. Startar man överföringen igen så trillar alla bilder över.. Oklart om det är app,telefon,kamera eller wifi som spökar…

Tillbaka
Topp