• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Snyggt! Fuji är ju kända för att ge bra bilder direkt ur kameran och filmsimuleringarna är ju också schyssta om man inte vill redigera efteråt.

Är för själv för grön för att ge några konkreta tips. Men kan rekommendera att kika lite på tuben, finns många bra guider som går igenom allt ifrån hur man ställer in kameran till komposition.

Om du vill börja bearbeta RAW filer kan jag rekommendera Capture One som finns i en gratisvariant för Fujifilm: https://www.captureone.com/en/capture-one-express/fujifilm
Nu har jag tankat hem och testat lite i Capture One.
Verkar rätt lätt att använda och man kan ju förbättra bilderna en del utan att behöva göra några avancerade saker, skoj!
Tack för tipset!

Testade ND filtret på den Öländska solnedgången igår.
928A18B1-0DCD-4C3A-8A65-659223723989.jpeg

Gick åt helvete…
När jag använde vidvinkel så dök fenomenen upp som vi diskuterade ovan. När jag ändrade brännvidden hade jag svårt att hitta skärpa.. Har inte tålamod för sånt här…
Nä, lika bra att sälja kameran och fota vidare med telefonen. Den kan man lita på!!
5DD7FF73-4E16-430C-85C0-3AD33940BC01.jpeg
Ställ alltid in skärpan innan nd-filter. Fan omöjligt att se något annars... 😆

Ställ alltid in skärpan innan nd-filter. Fan omöjligt att se något annars... 😆
Jo jag gjorde det. Eller försökte i alla fall… Tog några bilder igår med ett annat objektiv och fast ND filter. Det blev lite bättre i alla fall. När jag justerade bländaren så kunde jag använda skärmen för att försöka fokusera. Sökaren var fortsatt helt svart…
6A3ED3B1-1073-4B4F-8DD2-0962F7FB4D8B.jpeg
D31B2944-D21A-4A09-A3A1-E2BB47E73A06.jpeg

Om PostNord inte klantar sig så borde jag få hem ett begagnat 500 f/4G idag. Ska bli spännande att se hur det presterar. Brukade fota med Canons 500/4 IS (gen I) tidigare och gick sedan över till Nikon med 500PF. Men även om 500PF är tekniskt skarpt och bra så har bilderna aldrig haft riktigt samma känsla som med min gamla 500, så tänkte att jag provar Nikons motsvarighet. Ett FL hade inte varit fel men de är fortfarande rätt dyra på begagnatmarknaden medans G objektivet kan fås för en "rimlig" summa.

Blir lite mer vikt att bära runt på men släpper in dubbelt så mycket ljus och borde prestera väl med en TC-14E så jag får 700/5,6 med. Ska bli spännande detta.

Från mitt gamla Canon på en 7D:
ibis.jpg

Sambon har köpt en gammal Minolta från -62 på loppis som hon tänkte ha som inredningsdetalj. Nu blev jag sugen på att skjuta lite film och se om den fungerar… Har väl inget större behov av att framkalla alla bilder så tänkte höra om någon här skjuter med film och har tips på prisvärd scanner?

Sambon har köpt en gammal Minolta från -62 på loppis som hon tänkte ha som inredningsdetalj. Nu blev jag sugen på att skjuta lite film och se om den fungerar… Har väl inget större behov av att framkalla alla bilder så tänkte höra om någon här skjuter med film och har tips på prisvärd scanner?

Vad ska du använda bilderna till, bara på nätet? Då behöver du inget märkvärdigt. Du kan digitalisera med en digital systemkamera om du har en, annars finns det en uppsjö av 35mm scanners som är helt OK för pengarna. Men ska du inte fota en massa så kan du bara be att få de scannade i samband med framkallningen. T.ex. Mattsons Foto gör detta och säkerligen flera andra aktörer.

Vad ska du använda bilderna till, bara på nätet? Då behöver du inget märkvärdigt. Du kan digitalisera med en digital systemkamera om du har en, annars finns det en uppsjö av 35mm scanners som är helt OK för pengarna. Men ska du inte fota en massa så kan du bara be att få de scannade i samband med framkallningen. T.ex. Mattsons Foto gör detta och säkerligen flera andra aktörer.
Ja tänkte väl mest till Instagram, har ni (o)tur dyker det upp en och annan bild här i tråden också ;) Det där med att köra med digitalkameran måste jag spana in!

Jag köpte en plustek 8200i som är lite överkurs kanske om man bara vill prova på, men krävs inte många rullar innan det lönar sig mot att få det scannat hos dom som framkallar

Tipsar att kolla in denna video:

Själv kör jag mestadels med den Epson V700 flatbäddsscanner jag redan har. Det blir bra nog för mig. Men det blir inte så ofta längre. :)
Jag kör med den äldre Epson V550 Photo.
Fungerar utmärkt men kanske inte världens snabbaste. Men å andra sidan ligger det inte i analogfotandes natur att det ska gå undan direkt. 👋😁

Edit: Inledningen på den där videon... 🤣🙈🤣🙈🤣

Vakna till i hängmattan nu!!
Behöver som vanligt era goda råd. Ska fota lite scenframträdanden ikväll…
Vad bör man tänka på? Ska jag bära med mig flera objektiv eller räcker det med 70-350 eller t.o.m. med 17-135?…
Evenemanget startar 17 så det blir ju knappast beckmörkt…
Kom igen shoot!!

Vakna till i hängmattan nu!!
Behöver som vanligt era goda råd. Ska fota lite scenframträdanden ikväll…
Vad bör man tänka på? Ska jag bära med mig flera objektiv eller räcker det med 70-350 eller t.o.m. med 17-135?…
Evenemanget startar 17 så det blir ju knappast beckmörkt…
Kom igen shoot!!
Spontant tänker jag, ta med båda/flera objektiv och anpassa dig efter omständigheterna. Någon typ av väska antar jag du har din kamera i och ett eller två objektiv mer eller mindre är ju inte så stor skillnad.
Måste du bara ha ett objektiv av någon anledning är “Scenframträdande” svårt att ge tips till Är ju stor skillnad om du är på Ullevi på bakre läktaren där ditt 350mm objektiv skulle passa eller en liten intim scen där du står 1m från scenen och ett vidvinkel objektiv skulle passa.

Vet inte om mitt svar ger så mycket men oavsett önskar jag dig lycka till!

Vänligen,
Martin

Spontant tänker jag, ta med båda/flera objektiv och anpassa dig efter omständigheterna. Någon typ av väska antar jag du har din kamera i och ett eller två objektiv mer eller mindre är ju inte så stor skillnad.
Måste du bara ha ett objektiv av någon anledning är “Scenframträdande” svårt att ge tips till Är ju stor skillnad om du är på Ullevi på bakre läktaren där ditt 350mm objektiv skulle passa eller en liten intim scen där du står 1m från scenen och ett vidvinkel objektiv skulle passa.

Vänligen,
Martin
Tänkte också på vidvinkel speciellt mitt framför eller direkt från sidan. Om du bara ska köra på ett så tycker jag nog. 17-135mm så är du "garderad" sedan även en blixt ifall att.... Allt bygger ju på hur nära eller långt ifrån du kommer att stå.
Lycka till!

Vänligen,
Martin

Jag var kanske en smuuuula vag i min beskrivning:)
Det är en bekant som har sommarspelningar hemma i sin trädgård i samarbete med en sommaröppen restaurang som hyr ett av hans hus. Liten scen 1 m över marken. Max 3-400 i publiken. Skulle kunna stå 1 m framför scenen men min tanke var att smyga runt lite så jag får bilder från lite olika vinklar.
Har testat lite här hemma idag och det kan funka med båda objektiven… Men jag gör nog som du säger och tar med båda. Meningen var att promenera dit och hem men nu blir det bil så kånkandet är inget problem:)
Tänker att 70-350 kan vara kul för att komma nära artisterna utan att stå på deras tår..

@RicVin såg lite sent, men här är mina tips!
Har du tillgång till scenen/fotodike så kommer du få grymma bilder med från 50-150mm typ. (I ditt fall så skulle jag i alla fall smyga fram och stå nära typ en låt eller två) Ska du stå längre ifrån behövs helt klart mer tele. Låter som en god idé att ta med båda och fånga det hela från fånga olika vinklar.
Och just ja, glöm inte att plåta publiken!

Senast ändrad:
Det här med stativ. Hur högt ska man gå på? Blir ju mer att släpa på men uppskattar man den extra höjden?
Tittar just nu på stativ mellan 1,50 & 1,95m och kan inte riktigt bestämma mig.

Det här med stativ. Hur högt ska man gå på? Blir ju mer att släpa på men uppskattar man den extra höjden?
Tittar just nu på stativ mellan 1,50 & 1,95m och kan inte riktigt bestämma mig.
Alltid svårt att ge råd. Jag har bara 1 stativ och det jag tänker på kring höjden är att jag gillar att jag kan få upp kameran i ögonhöjd, vad det nu än blir i centimeter. Lägre går ju alltid att ställa in så att säga.

Alltid svårt att ge råd. Jag har bara 1 stativ och det jag tänker på kring höjden är att jag gillar att jag kan få upp kameran i ögonhöjd, vad det nu än blir i centimeter. Lägre går ju alltid att ställa in så att säga.

Exalt, så tänker jag också. Men funderade lite kring ifall det kunde vara kul att kunna skicka upp kameran högt, typ 2,40m. Vet inte vad jag ska göra där uppe men fantasin och kreativiteten kan ju få flöda. 😅

Exalt, så tänker jag också. Men funderade lite kring ifall det kunde vara kul att kunna skicka upp kameran högt, typ 2,40m. Vet inte vad jag ska göra där uppe men fantasin och kreativiteten kan ju få flöda. 😅
”Om allt annat hade varit samma” som det heter… Det jag tänker på är möjligtvis att om en är ute i terrängen så att säga, då kan en ibland behöva fälla ut benen ganska brett för att få rätt position i slänter och kring stock och sten, då kan en förlora lite på höjden ibland. Men jag har nog aldrig känt att jag har saknat höjd och mitt är väl cirka 185 eller så.

Du skriver i din första post “släpa på” och med ett 2,40m stativ får du ju lägga till “mindre stege” i packningen :)
Med det sagt har jag ett stativ som närmar sig 3m så se bild för stege-inspiration :)
IMG_0142.jpg

Som tidigare skrivits i tråden tycker jag minimum är att få upp kameran åtminstone i ögonhöjd men det beror ju samtidigt på vad du ska fota. Utöver stativet på bilden ovan har jag ett par olika från Manfrotto varav ett är 168cm (Manfrotto 755 CX3) och jag har kommit på mig flera gånger försöka höja det mer än möjligt. De är dock i kolfiber = relativt lätt/smidigt så när jag är ute på vift tar jag det med mig.

Jag slår också ett slag för enbensstativ, stor skillnad mot handhållet och smidigt att ta med sig.

Vänligen,
Martin

Publiken ja...

Publiken ja...

20220709_213257.jpg
Nåja. Min fru och jag drog ner medelåldern på denna tillställning rätt rejält så publikbilder hade inte gjort någon glad!!
Denna kväll var det opera,operett samt the Real Group som stod för underhållningen. Ingen moshpit så långt ögat kunde nå…
Å varför i helvete måste alla sångare/sångerskor blunda när de sjunger?!? En annan sak… De där jävla mikrofonerna?!? MITT i ansiktet HEEEELA tiden… Nä fy faan! Tacka vet jag fasaner och solnedgångar!!!
BEC74277-C3C8-4B3A-B820-1E282A412D4B.jpeg
94730D28-04D6-4B68-86FF-D4E3A0516291.jpeg
990B93AF-A4AD-4A14-A3C9-642F1432EE87.jpeg
3B8A6660-AC18-4908-8824-42BBF4154EE0.jpeg
E1F6BC5F-4EF6-4ABA-87CF-1FB8D409E458.jpeg
8A5EE0BE-81B7-4BF2-88D1-61C0B62C2747.jpeg
178E09EA-F994-4FEF-9631-910AA2343F2F.jpeg

Du skriver i din första post “släpa på” och med ett 2,40m stativ får du ju lägga till “mindre stege” i packningen :)
Med det sagt har jag ett stativ som närmar sig 3m så se bild för stege-inspiration :)
IMG_0142.jpg

Som tidigare skrivits i tråden tycker jag minimum är att få upp kameran åtminstone i ögonhöjd men det beror ju samtidigt på vad du ska fota. Utöver stativet på bilden ovan har jag ett par olika från Manfrotto varav ett är 168cm (Manfrotto 755 CX3) och jag har kommit på mig flera gånger försöka höja det mer än möjligt. De är dock i kolfiber = relativt lätt/smidigt så när jag är ute på vift tar jag det med mig.

Jag slår också ett slag för enbensstativ, stor skillnad mot handhållet och smidigt att ta med sig.

Vänligen,
Martin

Haha en vill ju hålla packningen så lätt som möjligt så en stege går bort, men kul bild. Någonting i den stilen jag hade tokiga idéer kring, men det kanske får gå bort.

Tack för input gällande ögonhöjd. Tittar just nu på ett som är 175cm kontra 196cm högt. Skiljer ju inte så mycket så är kanske klokare att köra på 196cm?
Fördelen med detta stativ är man kan kan ta ena benet och göra det till ett enbensstativ. Har faktiskt inte använt det förut, kanske är bättre än vad jag tror.

Åter igen, tack för input. Det hjälper en amatör i denna djungel av prylar. 😊👍

Tillbaka
Topp