• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

La upp denna på fejjan och fick kommentaren ”bästa selfien EVER”
EE69B625-301E-450C-9450-B676339844CC.jpeg

Har blockat den jäveln…

Österrike. ☺️
Bländande vackert, och lyckades pricka helt rätt med Airbnb också.

Gick nyss en runda vid huset med kameran (huset på bilden är alltså inte vårt Airbnb 😅)

7DEF8053-37F5-4585-A995-B057137ABEFD.jpeg
Väldigt fint! Har spenderat en hel del tid i Österrike men främst under vinterhalvåret, borde åka dit någon gång på sommaren också.

Inte en enda slända… Som tur var så var barnbarnet med :)
AEF928D5-5957-42F5-8D47-2D8D2CF475E3.jpeg
7BA2333A-F352-4D4F-AB06-53952118E421.jpeg
F0FA8B0D-B608-48F1-A71F-E73FE726F788.jpeg

❤️❤️❤️

Men det blev ju några toppenbilder ändå :)

jag vadade nere i ån i morse och försökte fotografera jungfrusländor när de flög runder, lättare sagt än gjort :)

Jag fotograferade en del när jag var 17-18år (15 år sedan) men tog nyligen upp hobbyn igen.

(Jag lärde mig något nytt idag med, 90% av gångerna fotograferar jag med mitt Canon 300mm L F4 (utan is) - en kompis som varit fotograf i över 40år använder IS versonen, Där skiljer tydligen en del på närgränserna. min ligger på 2.5 - och is-versionen på 1 eller 1.5m (macro))

Trotts att jag är nöjd med min glugg, blir nog till att uppgradera :) - bilderna nedan är tagna med 300mm + mellanringar

_47A3963-Förbättrat-dng_DxO_DeepPRIME.png

_47A3952-CR3_DxO_DeepPRIME.png

_47A3907-CR3_DxO_DeepPRIME.png

jag vadade nere i ån i morse och försökte fotografera jungfrusländor när de flög runder, lättare sagt än gjort :)

Jag fotograferade en del när jag var 17-18år (15 år sedan) men tog nyligen upp hobbyn igen.

(Jag lärde mig något nytt idag med, 90% av gångerna fotograferar jag med mitt Canon 300mm L F4 (utan is) - en kompis som varit fotograf i över 40år använder IS versonen, Där skiljer tydligen en del på närgränserna. min ligger på 2.5 - och is-versionen på 1 eller 1.5m (macro))

Trotts att jag är nöjd med min glugg, blir nog till att uppgradera :) - bilderna nedan är tagna med 300mm + mellanringar

Snyggt!!!

Snyggt! Fast, varför förstör du dina foton med ful text mitt i allt?

Dehaze och mer kontrast skulle göra denna från en tia till en tolva lätt!
Smaksak. Jag gillar fuktigheten som hängde i luften där. Den skapar en känsla av olika lager - Något jag faktiskt strävat efter. ☺️

Jag har nyligen köpt en Fujifilm X100V och är nyfiken på vad andra kör för inställningar? Om någon har samma kamera så får ni gärna dela!

Nu kommer en sån där fråga som kanske är svår att svara på. Men det är väl inte ett rakt svar jag söker utan mer råd.. Å vart fan ska man vända sig om inte hit???
På söndag har frugan och jag en gemensam vernissage på ett lokalt sommaröppet galleri/fik/pub/restaurang… Frun målar och jag ska hänga lite bilder…
Men… Å nu kommer det.. Vad i hela världen ska man ta betalt?!? Jag skulle ju vilja ha typ tusenmiljoner för varje bild men det är kanske inte helt realistiskt….
Tar tacksamt emot era tips och råd.
Bilderna kommer printas på Canons Fine Art Smooth papper till 80% det kan bli några bilder på ”vanligt” fotopapper beroende på hur det ser ut..
Siktar på utskrifter i A3, A4 och A5 med glasade träramar med passepartout i A2, A3 och A4…
Kostnaden för ramar,papper och annat är ju vad den är… Så det jag sliter med är vad jag ska ta betalt för själva bilden…
Så kom igen, shoot!! ;-)

Nu kommer en sån där fråga som kanske är svår att svara på. Men det är väl inte ett rakt svar jag söker utan mer råd.. Å vart fan ska man vända sig om inte hit???
På söndag har frugan och jag en gemensam vernissage på ett lokalt sommaröppet galleri/fik/pub/restaurang… Frun målar och jag ska hänga lite bilder…
Men… Å nu kommer det.. Vad i hela världen ska man ta betalt?!? Jag skulle ju vilja ha typ tusenmiljoner för varje bild men det är kanske inte helt realistiskt….
Tar tacksamt emot era tips och råd.
Bilderna kommer printas på Canons Fine Art Smooth papper till 80% det kan bli några bilder på ”vanligt” fotopapper beroende på hur det ser ut..
Siktar på utskrifter i A3, A4 och A5 med glasade träramar med passepartout i A2, A3 och A4…
Kostnaden för ramar,papper och annat är ju vad den är… Så det jag sliter med är vad jag ska ta betalt för själva bilden…
Så kom igen, shoot!! ;-)
Kolla i Spåkuletråden för Rolex många där som inte verkar besitta någon skam. 😉
Skämt å sido, sjukt kul att ni ställer ut lite. Grattis!! 🙌

På frågan vad ni ska ta så är det ju inte helt lätt och frågan är ju också beroende på typ av besökare. Men för enkelhetensskull....
Ta A4 som exempel. För ett A4 säg att omkostnaderna Ram, passpartout etc. är 400, ta då 550? Dvs. dra på mellan 100-150 på självkostnaderna. Om det är en publik som är mer köpstark, kan +200 (600) fungera?
Hoppas det går bra och lycka till! 🙂

Jag har nyligen köpt en Fujifilm X100V och är nyfiken på vad andra kör för inställningar? Om någon har samma kamera så får ni gärna dela!
Om du tänker på filmsimuleringarna så använde jag dessa som utgångspunkt en gång i tiden när jag hade förgångaren x100f.
Men allt är ju högst personligt så experimentera på tills du är nöjd. 😃👍

Därför jag gillar denna tråd, jag blir inspirerad att prova nytt! Såg @Bergets fina bild på fjärilarna och insåg två saker; Jag är gräsänkling och har en trädgård = måste prova fota en fjäril. Tyvärr lyste de sistnämnda med sin frånvaro men mycket bin/humlor.

Improviserade med en handhållen LED lampa i brist på blixt, fick dock blodad tand så här ska Googlas “Bästa blixt för macro foto” ikväll :)

Två bilder:
DSC04498.jpg

DSC04515.jpg

Vänligen,
Martin

Åker mot fjällen imorgon, bryderi om jag orkar med vikten på en dslr eller får nöja mig med liten kompakt (Canon S95) och mobilen. Hoppas landa på 16-17kg vikt inklusive mat osv. Återkommer på eftermiddagen imorgon med vilket det blev.
Hur resonerar ni, dvs få gånger man är på riktiga foto-resor så dslr skall med även om det blir extra vikt?

Tillbaka
Topp