• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Åker mot fjällen imorgon, bryderi om jag orkar med vikten på en dslr eller får nöja mig med liten kompakt (Canon S95) och mobilen. Hoppas landa på 16-17kg vikt inklusive mat osv. Återkommer på eftermiddagen imorgon med vilket det blev.
Hur resonerar ni, dvs få gånger man är på riktiga foto-resor så dslr skall med även om det blir extra vikt?
Jag har gått all in på micro43-formatet av denna anledning.
Kör Olympus, "låg vikt", små lätta objektiv, vädertätad till max och bra batteritid.
Lite sämre på bilder i dåligt ljus än en kamera med större sensor förstås.
Gillar fasta objektiv och får enkelt med mig mina fasta 12, 60 (makro) och 300 mm med mellanadapter i min slingväska. Detta motsvarar 24-900 mm i omräknad brännvidd.
Kan även orka konka med ett superlätt enkelt (rangligt) stativ om jag känner mig superstark.

Därför jag gillar denna tråd, jag blir inspirerad att prova nytt! Såg @Bergets fina bild på fjärilarna och insåg två saker; Jag är gräsänkling och har en trädgård = måste prova fota en fjäril. Tyvärr lyste de sistnämnda med sin frånvaro men mycket bin/humlor.

Improviserade med en handhållen LED lampa i brist på blixt, fick dock blodad tand så här ska Googlas “Bästa blixt för macro foto” ikväll :)

Två bilder:
DSC04498.jpg

DSC04515.jpg

Vänligen,
Martin
Två mkt.fina bilder, Arbetande humlor på Akapantus..
Botanisk kvalitet på bilder, fortsätt fota !!

Två mkt.fina bilder, Arbetande humlor på Akapantus..
Botanisk kvalitet på bilder, fortsätt fota !!
Man tackar! Impulsköpte ny blixt och diverse diffusers igår efter min post här så ett par bilder till blir det nog.

Imponerande att du nästan kunde pinpointa vilken blomma det är, men i detta fall är det en bolltistel och ingen Agapanthus.

Vänligen,
Martin

Man tackar! Impulsköpte ny blixt och diverse diffusers igår efter min post här så ett par bilder till blir det nog.

Imponerande att du nästan kunde pinpointa vilken blomma det är, men i detta fall är det en bolltistel och ingen Agapanthus.

Vänligen,
Martin
Nämnda blixt levererades idag och jag var tvungen att testa den snabbt på lunchen, lyckades fota en fjäril enligt tidigare post/inspiration…tyvärr en väldigt “blek” sådan men en start!
DSC04838.jpg

Blev även en bild på denna som hade ett eget bollhav av pollen.
DSC04874.jpg

Vänligen,
Martin

På söndag smäller det… Då är det vernissage för första utställningen för undertecknad. Fy faaan vad jag printat och ramat de sista dagarna… 🤪
2440FC6D-D004-4C37-83AB-0ABEF9A9F215.jpeg

Tur att frugan hänger lite målningar också så man slipper stå med skammen helt alena… 🤣

Vaknar trött och glad idag.. Igår var ”den stora dagen”… Frugan och jag hade vernissagen för vår utställning som ska hänga uppe i 2 veckor. Spännande och riktigt kul!! Kom både familj,vänner, bekanta och okända. Full fart från 12-17!! Sålde 9 av de 31 inramade bilderna jag hängt :) Klart fler än jag trodde!!!

D4F78006-4177-4786-A3AB-177D232C926F.jpeg

Tror jag och frun drack för mycket gratisvin på galleriet… Är tröttare än jag borde vara..;-)

Senast ändrad:
Apropå macro och insektsfoto; dessa lyckades jag ta efter att ha hittat ett ställe där trollsländorna återkommande "hovrade" på nästan samma ställe under sina rundor.
DSC_9561.jpg
DSC_9547.jpg
Blev inspirerad av dina bilder. Dock ville mina sländor inte hovra över huvud taget… antingen satt de still eller så flög de som vettvillingar…
B484CF24-5988-456C-913F-6A7D700A0242.jpeg

Sprang på lite fjärilar också..
0EF719DC-5E14-437F-BBA6-71DCA99627B0.jpeg

Någon som fotograferar film här inne?
Skulle behöva lite hjälp med bra inköpsställe, framkallning osv.

Någon som fotograferar film här inne?
Skulle behöva lite hjälp med bra inköpsställe, framkallning osv.
Numera blir det nästan bara film när jag är i Spanien då priserna i Sverige inte är så roliga längre.
Kan annars rekommendera "Team framkallning" på Södermalm i Stockholm. Har aldrig gjort mig besviken.

Numera blir det nästan bara film när jag är i Spanien då priserna i Sverige inte är så roliga längre.
Kan annars rekommendera "Team framkallning" på Södermalm i Stockholm. Har aldrig gjort mig besviken.
@daviden
Sist jag körde film, visserligen hyfsat länge sedan, så var väl Odenlab och Crimson stora på film och framkallning.

Verkar Vara mkt fuffens med just Sony A7 III på blocket just nu. Dykt upp många för runt 8k både med och utan objektiv. De är ruskigt sugna på att skicka med blocket-paket men när man säger att man vill köpa på plats är den genast borttagen. Så om någon mer än jag är på jakt skulle jag vara vaksam.

Verkar Vara mkt fuffens med just Sony A7 III på blocket just nu. Dykt upp många för runt 8k både med och utan objektiv. De är ruskigt sugna på att skicka med blocket-paket men när man säger att man vill köpa på plats är den genast borttagen. Så om någon mer än jag är på jakt skulle jag vara vaksam.
Det är fan kaos på blocket senaste tiden. Har koll på Nikon och det dyker upp säkert ett tiotal D850 till vrakpris varje dag. Ofta i Norrland och de erbjuder Blocketpaket men när du säger att du vill köpa ska de ha betalning på annat sätt eller ska skicka en ”betallänk till Blocketpaket” via SMS.

Blivit 100x värre sedan de låter folk lägga upp saker gratis.

Majoriteten av dessa annonser är uppenbart maskinöversatta med. Fick förslag på att ”stänga rean” sist (close the sale).

Tjena tråden,

Går i funderingar på att skaffa en Q2. Tror inte riktigt att Leica kommer släppa något det närmsta halvåret, men gissar Q1/Q2 nästa år. Skulle ni uppgraderat nu eller avvakta och se. Likt apple kommer ju priserna inte direkt att sjunka förrän den dagen den nya släppts. 🙂

Verkar som att en Q3 kommer nästa år om man läser rykten, med 60MP.

Svårt! Om man ändå ska lägga en massa olika pengar så …

(Jag är svinnöjd med Q2:an, men fattar velandet 100%)

Tillbaka
Topp