• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Verkar som att en Q3 kommer nästa år om man läser rykten, med 60MP.

Svårt! Om man ändå ska lägga en massa olika pengar så …

(Jag är svinnöjd med Q2:an, men fattar velandet 100%)
Tack! Ja jag tror ju att Q2:an kommer att kännas bra oavsett om det kommer en ny eller inte. Men som sagt, ska man skyffla ut pengarna kan det vara skoj att ha en uppdaterad modell.

Tack! Ja jag tror ju att Q2:an kommer att kännas bra oavsett om det kommer en ny eller inte. Men som sagt, ska man skyffla ut pengarna kan det vara skoj att ha en uppdaterad modell.
Jag kör fortfarande min Q från 2015, enda egentliga anledningen för mig att uppgradera skulle vara för vädertätningen. Tycker mp hetsen nästan spårat ur, filerna blir ju enorma! Så jag tror du kommer bli mer än nöjd med Q2!

Jag kör fortfarande min Q från 2015, enda egentliga anledningen för mig att uppgradera skulle vara för vädertätningen. Tycker mp hetsen nästan spårat ur, filerna blir ju enorma! Så jag tror du kommer bli mer än nöjd med Q2!
Tack! Ja vädertätningen är en av de sakerna som verkligen lockar. Inte för att jag plåtar för mkt i regn, men alltid en sådan sak som man saknar när man "står där".

Skulle vilja se lite mer regnbilder i tråden dock!
Tog denna för någon dag sedan efter en (efterlängtad) regnskur. Så inte i regn men nära…
DSC07145.png

Utmanat mig själv att varje dag i Augusti ta en bild på något jag normalt sätt inte fotar - därav denna bild. Kul utmaning btw som jag kan rekommendera, var i en kyrka idag och tog bilder - något jag aldrig gjort förut.

Vänligen,
Martin

Någon som har erfarenhet av Panasonic GX9? Trött på att släpa på stora kameror och mobilen duger inte. Även kollat på den äldre GX80 som ligger bättre till i pris, billigast på Prisjakt just nu 5212 kr mot GX9 som kostar 7490 kr. GX9 låg på 5490 kr under våren men studsade upp i pris i juni, medans GX80 har legat så lågt som 3290 kr. Helt fel tillfälle att köpa kamera känns det som!? Hoppas de kommer ner i pris igen. Kollat på smidiga modeller från Fujifilm och Sony men vill man ha IBIS så blir det lätt dubbla priset. Värt det? Jag har en gammal Olympus nu med ett par 4/3 objektiv som jag tänkt fortsätta använda.

@Sledger jag har ingen erfarenhet av just modellen men vill bara påpeka att bäst vibrationsreducerings typiskt fås med samma fabrikat på hus och objektiv. Dvs IBIS kan samspela med objektivens IS bäst med Olympos-objektiv på Olympos-hus och motsvarande för Panasonic. Om detta spelar roll beror ju självklart på vilka objektiv du har och dina övriga behov. Och kanske slår jag in redan öppna dörrar här. :)

Någon som har erfarenhet av Panasonic GX9? Trött på att släpa på stora kameror och mobilen duger inte. Även kollat på den äldre GX80 som ligger bättre till i pris, billigast på Prisjakt just nu 5212 kr mot GX9 som kostar 7490 kr. GX9 låg på 5490 kr under våren men studsade upp i pris i juni, medans GX80 har legat så lågt som 3290 kr. Helt fel tillfälle att köpa kamera känns det som!? Hoppas de kommer ner i pris igen. Kollat på smidiga modeller från Fujifilm och Sony men vill man ha IBIS så blir det lätt dubbla priset. Värt det? Jag har en gammal Olympus nu med ett par 4/3 objektiv som jag tänkt fortsätta använda.
Har en vän som har den och har bara positivt att säga om den. Själv har jag föregångaren GX7 just för dom tillfällena som man inte orkar släpa stor utrustning. För övrigt ÄLSKAR jag den tiltbara sökaren. En funktion jag önskar alla mina kameror hade.

@Sledger jag har ingen erfarenhet av just modellen men vill bara påpeka att bäst vibrationsreducerings typiskt fås med samma fabrikat på hus och objektiv. Dvs IBIS kan samspela med objektivens IS bäst med Olympos-objektiv på Olympos-hus och motsvarande för Panasonic. Om detta spelar roll beror ju självklart på vilka objektiv du har och dina övriga behov. Och kanske slår jag in redan öppna dörrar här. :)
Jodå, jag har koll på objektiven, men tack ändå. :)

Har en vän som har den och har bara positivt att säga om den. Själv har jag föregångaren GX7 just för dom tillfällena som man inte orkar släpa stor utrustning. För övrigt ÄLSKAR jag den tiltbara sökaren. En funktion jag önskar alla mina kameror hade.
Det låter bra. Tiltbar sökare är bra, men sökaren (evf) på GX9 ska ju vara riktigt usel enligt många? En av sakerna som får mig att tveka, men en del säger att man lär sig hantera den iaf. Den visar tydligen 16:9 även om man fotar i 4:3 om jag förstått det rätt!? :rolleyes: Är det likadant på din GX7?

Inte helt lätt detta. Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag. o_O

Jodå, jag har koll på objektiven, men tack ändå. :)

Det låter bra. Tiltbar sökare är bra, men sökaren (evf) på GX9 ska ju vara riktigt usel enligt många? En av sakerna som får mig att tveka, men en del säger att man lär sig hantera den iaf. Den visar tydligen 16:9 även om man fotar i 4:3 om jag förstått det rätt!? :rolleyes: Är det likadant på din GX7?

Inte helt lätt detta. Ju mer jag läser desto snurrigare blir jag. o_O
Usel sökare vet jag inte om jag kan hålla med om men min är ju snart 10 år gammal så top-notch är det såklart inte. Kan inte påminna mig om något sådant, relativt säker på att den visar rätt format i sökaren men jag kan ha fel. Dom menar inte att 16:9 är sökarens native format och den croppar när den visar 4:3 då? (Kameran är för närvarande 600 mil söderut så jag kan inte kolla 😆 )

Körde diverse Lumix Micro four thirds i typ 12 år varav GX80/85 i 4-5. Var supernöjd och ångrar nu att jag sålde den.

Jag sitter och är lite irriterad på Canon just nu. irriterad på att de inte verkar tillåta en tredjepart att tillverka RF gluggar. Medans dom själv tar 25-30 000+ för en L glugg tillverkar sigma sony gluggar för en tredjedel av priset.

Jag letar efter en vidvinkel för astro och jag tycker att majoriteten av canons gluggar verkar ha stora problem med coma.

giphy.gif

Senast ändrad:
Tjena tråden,

Går i funderingar på att skaffa en Q2. Tror inte riktigt att Leica kommer släppa något det närmsta halvåret, men gissar Q1/Q2 nästa år. Skulle ni uppgraderat nu eller avvakta och se. Likt apple kommer ju priserna inte direkt att sjunka förrän den dagen den nya släppts. 🙂

Verkar som att en Q3 kommer nästa år om man läser rykten, med 60MP.

Svårt! Om man ändå ska lägga en massa olika pengar så …

(Jag är svinnöjd med Q2:an, men fattar velandet 100%)

Ted Forbes är vettig och ger sin take på det. Är beredd att hålla med.

Ursäkta, men är inte riktigt med? Vad är det som är så fishy med det?
Min kommentar var inte alls för att något var fishy. Mer för att jag inte har slantar nog för att köpa din kamera. Då drog jag till med ett byte mot den förmodligen ”fulaste” klockan jag har i samlingen. Ber om ursäkt om du tog illa upp.

Min kommentar var inte alls för att något var fishy. Mer för att jag inte har slantar nog för att köpa din kamera. Då drog jag till med ett byte mot den förmodligen ”fulaste” klockan jag har i samlingen. Ber om ursäkt om du tog illa upp.

Inget fishy, bara att det pratades precis om det :)
Aha, Nädå ingen fara. Så lättkränkt är jag inte :)
Jo jag har sett att det skrivits om Q2. Så det är riktigt att det är därför jag kom till skott att lägga den till försäljning.
Tänkte om det kanske var något galet med prissättningen. :) Tycker själv det är ett riktigt bra pris. För en fantastisk kamera.
Men tyvärr är den bara liggande. Har tagit max 50 bilder sista året.
Ha en bra dag allesamman!

Jag överväger att lämna Sony och gå över till Fuji igen, eller kanske Leica. Har vi någon här som kan ge en värdering av grejerna jag sitter på från Sony?

Sony A7 III
Sony sonnar 55 mm F1,4 zeiss
Sony sonnar 35 mm F2.8 zeiss

Allt är i fint skick med alla kartonger och tillbehör.

Jag överväger att lämna Sony och gå över till Fuji igen, eller kanske Leica. Har vi någon här som kan ge en värdering av grejerna jag sitter på från Sony?

Sony A7 III

killgissar att du kan få iaf 10-15k för huset, beroende hur fort du vill ha pengar. Ny nu går att få för 19k eller mindre beroende på om det är kampanj

killgissar att du kan få iaf 10-15k för huset, beroende hur fort du vill ha pengar. Ny nu går att få för 19k eller mindre beroende på om det är kampanj

Tack! Det är en fantastisk kamera, men det förutsätter att den används. Glädjen i att fota med min förra Fujifilm X-Pro 2 går inte att jämföra med Sony, sen var det bra mycket mer smidigt med menyer, uppkoppling mot iPhone osv. med Fuji.

Sony A7 III

Jag vet inte om det ger något men jag har försöker ha koll på Tyska “blocket” (eBay-Kleinanzeigen) och där går husen för mellan 1400-1600€ och 35mm gluggen runt 350€. Jag kanske misstar mig, men är inte Sonnar 55mm F1.8? Eller har du en Planar 50mm F1.4? Vilketsom skulle jag säga F1.8 runt 5-600€ och 1.4 1000€

Lycka till med försäljningen!

Jag vet inte om det ger något men jag har försöker ha koll på Tyska “blocket” (eBay-Kleinanzeigen) och där går husen för mellan 1400-1600€ och 35mm gluggen runt 350€. Jag kanske misstar mig, men är inte Sonnar 55mm F1.8? Eller har du en Planar 50mm F1.4? Vilketsom skulle jag säga F1.8 runt 5-600€ och 1.4 1000€

Lycka till med försäljningen!
Tack för input! Det stämmer säkert med F1.8.

Tillbaka
Topp