• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Slingshots är trevliga, min har dock börjat gnissla en massa på äldre dagar (haft den 9-10 år så kan inte klaga). Kör mest Peak Design nu för tiden, tycker det är smidigt som bara den.

• Like
Reactions: iko
Tagen från köksfönstret imorse - ett 30 tal hussvalor löpte amok

_47A5552-CR3_DxO_DeepPRIME.jpg

Jag överväger att lämna Sony och gå över till Fuji igen, eller kanske Leica. Har vi någon här som kan ge en värdering av grejerna jag sitter på från Sony?

Sony A7 III
Sony sonnar 55 mm F1,4 zeiss
Sony sonnar 35 mm F2.8 zeiss

Allt är i fint skick med alla kartonger och tillbehör.
Den uppfattning jag bildat om dig är att du ska ha Leica.
Q2 vore perfekt.

(iPhone-appen till Leica har blivit så oändligt mycket bättre, riktigt användbar.)

Den uppfattning jag bildat om dig är att du ska ha Leica.
Q2 vore perfekt.

(iPhone-appen till Leica har blivit så oändligt mycket bättre, riktigt användbar.)
Stort tack för input, det får helt enkelt bli så.

Jag funderade en del över mitt användande och det går att räkna på en hand antalet gånger jag fotat med min A7 för nöjets skull. Den har använts en hel del, men det är när jag har fotat åt andra och då i regel med 55 mm på. Men när jag fotar för egen skulle är det mer eller mindre alltid med 35 mm gluggen på.

Tror Q2 blir kanon, det ska bli väldigt spännande.

Jag funderade en del över mitt användande och det går att räkna på en hand antalet gånger jag fotat med min A7 för nöjets skull. Den har använts en hel del, men det är när jag har fotat åt andra och då i regel med 55 mm på. Men när jag fotar för egen skulle är det mer eller mindre alltid med 35 mm gluggen på.

Grejen med Q2 är att den är så enkel att bara slänga med, det kostar så lite ork att bara ta med den - till skillnad från random annan kamera med gigantiska objektiv.

Exporterade lite blandat jag tagit med Q2 under årens lopp, men det känns som om du redan tippat över ändå. Fast... Kul med bilder i en kameratråd, så here it goes.
Q2 only.

L1000199.jpg L1000213.jpg L1000427.jpg L1000535.jpg L1000608.jpg L1000619.jpg L1000652.jpg L1000681.jpg L1000757.jpg L1007819.jpg L1010159.jpg L1010756.jpg L1020047.jpg L1020865 2.jpg Snapseed.jpg

Sedan tänkte jag bara att den här kan vara kul. Tagen med Leica Q2, 28mm och 47mp. Första bilden är 100%. Andra är samma bild, fast cropped. Galen sensor och framför allt objektiv.

DO01000144-Enhanced-2.jpg

DO01000144-Enhanced.jpg

Sony A7C? Betydligt mindre än Leica Q2 och bättre på alla tekniska fronter. 😉 Behåll befintliga objektiv och komplettera med någon pannkaka om du vill ha en riktigt liten kamera att slänga ned i väskan.

Sony A7C? Betydligt mindre än Leica Q2 och bättre på alla tekniska fronter. 😉 Behåll befintliga objektiv och komplettera med någon pannkaka om du vill ha en riktigt liten kamera att slänga ned i väskan.

Ja, Q2an är en rätt fet koloss egentligen. Inget man stoppar i fickan direkt. Förvisso enastående optik men rent storleksmässigt är ju inte helheten någon vinnare.

bättre på alla tekniska fronter
Fast, det betyder ju absolut ingenting för slutresultatet. Framför allt inte då @christian-h ville hitta tillbaka till glädjen med att fotografera. Glädjen hittar man sällan i massa balla funktioner gömda i menyer med hundratals valmöjligheter.
Nu talar jag bara för mig själv, men jag hittar glädjen i att ta bilder med så lite friktion som möjligt. Därav mina val av kameror.

Das wesentliche osv.

Ja, Q2an är en rätt fet koloss egentligen. Inget man stoppar i fickan direkt. Förvisso enastående optik men rent storleksmässigt är ju inte helheten någon vinnare.
Fast, saknas det inte ett objektiv på Sonyn i den jämförelsen?
Det är ju alltid objektiven som gör kameror klumpiga. Finns det något 28mm f/1.7 från Sony?

• Like
Reactions: 007
Fast, det betyder ju absolut ingenting för slutresultatet. Framför allt inte då @christian-h ville hitta tillbaka till glädjen med att fotografera. Glädjen hittar man sällan i massa balla funktioner gömda i menyer med hundratals valmöjligheter.
Nu talar jag bara för mig själv, men jag hittar glädjen i att ta bilder med så lite friktion som möjligt. Därav mina val av kameror.

Das wesentliche osv.
Man måste alltid sätta ut en 😉 när man kommer med såna kommentarer annars blir man biten i arschlet av någon fanboy... 😉

Det är ju alltid objektiven som gör kameror klumpiga. Finns det något 28mm f/1.7 från Sony?
Tycker personligen att 28mm som enda lins är för vidvinklig. En 35mm är betydligt mer användbar som allround lins. Porträtt funkar ju verkligen inte med en 28mm. Begriper ärligt inte varför Leica envisas med 28? Är det för att konkurrensen till Sonys variant med 35 blir för stor? Man kan ju undra... tycker det är aningens märkligt då dom båda märkena drar olika klientel. 🤔

Tycker personligen att 28mm som enda lins är för vidvinklig. En 35mm är betydligt mer användbar som allround lins. Porträtt funkar ju verkligen inte med en 28mm. Begriper ärligt inte varför Leica envisas med 28? Är det för att konkurrensen till Sonys variant med 35 blir för stor? Man kan ju undra... tycker det är aningens märkligt då dom båda märkena drar olika klientel. 🤔
Du besvarar din egen fråga. Leica-kunder är generellt inte Sony-kunder.

Sedan är objektiv väldigt individuellt.
Tycker personligen att 28mm är riktigt trevligt. Jag äger även ett Leica 35mm Summicron till min M10, men det samlar mest damm - passar inte mig alls. Återigen, upp till var och en vad man gillar. Finns inget rätt eller fel.

Och, 28mm fungerar bra till porträtt. Man kan inte vara up in the face, då kan det vara risk för distorsion - men å andra sidan kan man inte gå nära med 85mm heller.
Inte heller någon idé att diskutera smak, då det som sagt är individuellt. Det blir också helt olika sorters porträtt. Jag gillar att få med en hel del omgivning i mina porträtt.
Börjar bli lite halvless på 85mm f/1.4-porträtten, ser ofta likadana ut.

Min favoritbrännvidd är tveklöst 50mm.
Är dock på ständig jakt efter ett Rokkor 40mm f/2. Vet inte, men tror att det kan passa mig helt perfekt det också. ☺️

Du besvarar din egen fråga. Leica-kunder är generellt inte Sony-kunder.

Sedan är objektiv väldigt individuellt.
Tycker personligen att 28mm är riktigt trevligt. Jag äger även ett Leica 35mm Summicron till min M10, men det samlar mest damm - passar inte mig alls. Återigen, upp till var och en vad man gillar. Finns inget rätt eller fel.

Och, 28mm fungerar bra till porträtt. Man kan inte vara up in the face, då kan det vara risk för distorsion - men å andra sidan kan man inte gå nära med 85mm heller.
Inte heller någon idé att diskutera smak, då det som sagt är individuellt. Det blir också helt olika sorters porträtt. Jag gillar att få med en hel del omgivning i mina porträtt.
Börjar bli lite halvless på 85mm f/1.4-porträtten, ser ofta likadana ut.

Min favoritbrännvidd är tveklöst 50mm.
Är dock på ständig jakt efter ett Rokkor 40mm f/2. Vet inte, men tror att det kan passa mig helt perfekt det också. ☺️
Fick jag endast en enda brännvidd att leka med (lika osannolikt som att jag skulle bli OWG) skulle det tveklöst bli 40mm. Äger just denna rokkor och den är väl kanske ingen höjdare då den ger missfärgningar i kanterna. Men just den sitter oftast på när jag kör s/v och även med adapter till digitalt.

F ö - hade uppskattat lite högre nivå än att bli kallad fanboy enbart för att vi tycker olika.

Tröttsamt.

Ja det är förvånansvärt enkelt att snurra upp vissa. 😉

Jag jämförde den inte med Sonyn, det var mer en allmän observation. Tycker att när en kamera väl inte passar i fickan längre spelar det i princip ingen större roll hur stor den är för det blir en helt annan sak då.

Å herregud. Jobbigt att inte kunna ta ett skämt? Fanboy much? 🤦‍♂️
Jag bad dig att höja nivån så att vi kan hålla en trevlig samtalston, utan att du ska kalla de med annan åsikt för fanboy.
Du väljer att inte ta till dig, och fortsätter på samma vis.

Det får stå för dig, nu vill jag fortsätta prata foto.

Jag jämförde den inte med Sonyn, det var mer en allmän observation. Tycker att när en kamera väl inte passar i fickan längre spelar det i princip ingen större roll hur stor den är för det blir en helt annan sak då.
Mnjaee. Där delar sig våra åsikter en del. Har väldigt sällan dedikerad kameraväska till någon av mina kameror, de hamnar i väskan helt enkelt. En enkel sleeve om kameran bara. ☺️

På tal om kameror som får plats i fickor. Jag är enormt sugen på en Ricoh GR IIIx. Testat?
Den är ju kompakt på riktigt.

Mnjaee. Där delar sig våra åsikter en del. Har väldigt sällan dedikerad kameraväska till någon av mina kameror, de hamnar i väskan helt enkelt. En enkel sleeve om kameran bara. ☺️

På tal om kameror som får plats i fickor. Jag är enormt sugen på en Ricoh GR IIIx. Testat?
Den är ju kompakt på riktigt.
Har bara provat Ricoh kamerorna lite snabbt men tycker de är trevliga. Till och med de äldre modellerna med liten sensor har sin charm. En annan kamera som inte är alltför stor är Coolpix A. Hade en sån ett tag och den producerar fina filer.

Kör aldrig med väska så antingen är det nåt riktigt kompakt i fickan eller så hänger jag på mig kameran. Och då kan jag lika gärna ta Z7+40/2 eller nåt åt det hållet.

Skulle gärna se en fullformatare med fast 35/2,8 som man kan få ner i fickan men vet inte hur realistiskt det är.

Har bara provat Ricoh kamerorna lite snabbt men tycker de är trevliga. Till och med de äldre modellerna med liten sensor har sin charm. En annan kamera som inte är alltför stor är Coolpix A. Hade en sån ett tag och den producerar fina filer.

Kör aldrig med väska så antingen är det nåt riktigt kompakt i fickan eller så hänger jag på mig kameran. Och då kan jag lika gärna ta Z7+40/2 eller nåt åt det hållet.

Skulle gärna se en fullformatare med fast 35/2,8 som man kan få ner i fickan men vet inte hur realistiskt det är.
Följer den här personen på Instagram. Hon fotograferar med Ricoh (är också ambassadör för Ricoh).
Blir alltid så imponerad över hennes förmåga att se kompositioner. Sedan är tydligen GR IIIx’s bildstabilisering grym. Det som gör att hon kan ta de där bilderna på runt 1/15s på frihand och få rörelseoskärpa.

James Popsys är kul och brukar leverera en rå och ärlig åsikt, han införskaffade en nyss.

Följer den här personen på Instagram. Hon fotograferar med Ricoh (är också ambassadör för Ricoh).
Blir alltid så imponerad över hennes förmåga att se kompositioner. Sedan är tydligen GR IIIx’s bildstabilisering grym. Det som gör att hon kan ta de där bilderna på runt 1/15s på frihand och få rörelseoskärpa.

James Popsys är kul och brukar leverera en rå och ärlig åsikt, han införskaffade en nyss.

Många fräna bilder!

Min favoritkompakt var Sigma DP kamerorna. Haft både DP1:an med fast 28mm och DP2 med sin 40mm.
Fulsnygga, plastiga och långsamma men kompakta och med den fantastiska "Foveon X3" sensorn i APS-C som gav helt magiska bilder.

Om Sigma släppte en uppdaterad variant i samma kropp fast med nutidsprestanda skulle jag i princip kasta pengar på dom.

sigmadp2.jpeg

Senast ändrad:
Min favoritkompakt var Sigma DP kamerorna. Haft både DP1:an med fast 28mm och DP2 med sin 40mm.
Fulsnygga, plastiga och långsamma men kompakta och med den fantastiska "Foveon X3" sensorn i APS-C som gav helt fantastiska bilder.

Om Sigma släppte en uppdaterad variant i samma kropp fast med nutidsprestanda skulle jag i princip kasta pengar på dom.

sigmadp2.jpeg

Hade en DP2 Merrill och den var magisk. Seg och dålig över ISO 400 men den kunde producera otroliga filer om man använde den rätt. Den enda kamera med mer "mojo" jag ägt var Leica M9.

Snyggt!
Ska bara hitta en till rimligt pris. Skulle klippt en innan alla insåg att den är identisk med Leicas 40mm - annan text bara.
Jag köpte alla tre i serien 28, 40 samt 90 (och CLE kameran) i ett paket för typ hundra år sedan för kaffepengar när ingen ville ha analogt längre. 😅 Passa dig för att köpa 28:an osedd då nästan alla utvecklat vita prickar över glaset pga nåt fel dom hade i tillverkningen. Även min såklart. 😐👎

Här har det hänt grejer i dag, den saken. Stort tack för alla era inputs och tack för bilderna som har delats. Jag tippade över tidigt i morse och slog till på @007s Leica Q2; tack för det!

Precis som @daviden är inne på, så är jag helt klart på jakt efter att skala ner, för att skala upp. Jag tror att han har bättre koll på vad jag har letat efter, än vad jag själv har haft tidigare.

Anledningen till att jag gick från X Pro-2 till A7 III var egentligen för att ville testa att fotografera mer seriöst och där vinner A7, men på bekostnad av fotoglädjen. Each to his own, så klart, men när man blir irriterad över kameran man använder, då är man fel ute. Hädanefter ska jag fota för min egen del, sen får vi se vad det blir av det (mycket lär nog landa här).

Tack igen för all input!

Och förresten, jag var tvungen att räkna menysidorna i A7 III. Vi är uppe i hela 39 sidor, med oändligt av underval på varje sida och på kameran finns det totalt 18 knappar (beroende på hur man räknar). Inte undra på att jag aldrig lär mig den. Men med det sagt vill jag säga att det fortfarande är en helt fantastisk kamera.

Senast ändrad:
Här har det hänt grejer i dag, den saken. Stort tack för alla era inputs och tack för bilderna som har delats. Jag tippade över tidigt i morse och slog till på @007s Leica Q2; tack för det!

Precis som @daviden är inne på, så är jag helt klart på jakt efter att skala ner, för att skala upp. Jag tror att han har bättre koll på vad jag har letat efter, än vad jag själv har haft tidigare.

Anledningen till att jag gick från X Pro-2 till A7 III var egentligen för att ville testa att fotografera mer seriöst och där vinner A7, men på bekostnad av fotoglädjen. Each to his own, så klart, men när man blir irriterad över kameran man använder, då är man fel ute. Hädanefter ska jag fota för min egen del, sen får vi se vad det blir av det (mycket lär nog landa här).

Tack igen för all input!

Och förresten, jag var tvungen att räkna menysidorna i A7 III. Vi är uppe i hela 39 sidor, med oändligt av underval på varje sida och på kameran finns det totalt 18 knappar (beroende på hur man räknar). Inte undra på att jag aldrig lär mig den. Men med det sagt vill jag säga att det fortfarande är en helt fantastisk kamera.
Grattis, bra köp!

Håller med om att det är många sidor i a7iii, dock behöver du bara justera de "flesta" en gång, så när det är gjort är det bara att skjuta. Gått i osunda tankar att byta upp från a7iii för att få mer pixlar att beskära, a1 lockar men då pratar vi en helt annan prisklass, a7ivr kanske lockar mer då

Tillbaka
Topp