• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Grattis, bra köp!

Håller med om att det är många sidor i a7iii, dock behöver du bara justera de "flesta" en gång, så när det är gjort är det bara att skjuta. Gått i osunda tankar att byta upp från a7iii för att få mer pixlar att beskära, a1 lockar men då pratar vi en helt annan prisklass, a7ivr kanske lockar mer då
Det var faktiskt det första som jag ställde in, men vad och hur jag gjorde minns jag inte, trivs med upplägget. Det tog mig däremot lång tid innan jag förstod hur man fick tillbaka fokus-punkten till mitten, utan att trycka på skärmen. Om jag inte minns fel så trycker man två gånger på Papperskorgen/C4, det kanske kan hjälpa någon annan.

Här har det hänt grejer i dag, den saken. Stort tack för alla era inputs och tack för bilderna som har delats. Jag tippade över tidigt i morse och slog till på @007s Leica Q2; tack för det!

Precis som @daviden är inne på, så är jag helt klart på jakt efter att skala ner, för att skala upp. Jag tror att han har bättre koll på vad jag har letat efter, än vad jag själv har haft tidigare.

Anledningen till att jag gick från X Pro-2 till A7 III var egentligen för att ville testa att fotografera mer seriöst och där vinner A7, men på bekostnad av fotoglädjen. Each to his own, så klart, men när man blir irriterad över kameran man använder, då är man fel ute. Hädanefter ska jag fota för min egen del, sen får vi se vad det blir av det (mycket lär nog landa här).

Tack igen för all input!

Och förresten, jag var tvungen att räkna menysidorna i A7 III. Vi är uppe i hela 39 sidor, med oändligt av underval på varje sida och på kameran finns det totalt 18 knappar (beroende på hur man räknar). Inte undra på att jag aldrig lär mig den.

Grattis! Alltid kul med nya prylar, men som @Compiss sa för många år sedan när någon gillade en av mina bilder och undrade vilken kamera jag använde:

"Bra bok Hemingway, vilken skrivmaskin använder du?"

Även om kameran och objektiven spelar roll är det i slutändan fotografen (och tillfälligheter) som avgör om det blir en bra bild eller inte. ;)

Sen kan jag givetvis hålla med om att en för klumpíg kamera kan innebära att den kanske inte följer med vid alla tillfällen och dålig ljusstyrka på objektivet kan leda till en missad eller dålig bild. Det är en materialsport men med dagens nivå på kameror och objektiv är det fortfarande fotografen som är den svaga länken.

Grattis! Alltid kul med nya prylar, men som @Compiss sa för många år sedan när någon gillade en av mina bilder och undrade vilken kamera jag använde:

"Bra bok Hemingway, vilken skrivmaskin använder du?"

Även om kameran och objektiven spelar roll är det i slutändan fotografen (och tillfälligheter) som avgör om det blir en bra bild eller inte. ;)

Sen kan jag givetvis hålla med om att en för klumpíg kamera kan innebära att den kanske inte följer med vid alla tillfällen och dålig ljusstyrka på objektivet kan leda till en missad eller dålig bild. Det är en materialsport men med dagens nivå på kameror och objektiv är det fortfarande fotografen som är den svaga länken.

Absolut, jag är helt enig om det och jag köper ditt resonemang till 100 %, däremot anser jag att det finns olika sätt att se det på. Anledningen till att jag inte har fotat speciellt mycket med min A7 är inte för att det är en dålig kamera, utan vi har inte klickat och då blir det inga bilder alls. Jag har till och med övervägt att gå tillbaka till X-pro 2, vilket är ett steg i fel riktning tekniskt, men rätt riktning utifrån känsla.

Det var faktiskt det första som jag ställde in, men vad och hur jag gjorde minns jag inte, trivs med upplägget. Det tog mig däremot lång tid innan jag förstod hur man fick tillbaka fokus-punkten till mitten, utan att trycka på skärmen. Om jag inte minns fel så trycker man två gånger på Papperskorgen/C4, det kanske kan hjälpa någon annan.
Grattis till din nya kamera!

Nu spelar detta ingen roll då du köpt ny kamera, men du återställer fokuspunkten genom att trycka en gång på “Joysticken” som du använder för att flytta fokuspunkten. Aldrig använt touch-funktionen men jag antar att det inte påverkar den funktionen.

Ett tips till Sony användare är att använda “My Menu” - de funktioner jag ej kan ändra direkt med fysiska knappar har jag lagt in där. I mitt fall Ljudnivå på mikrofon, Ljusstyrka på skärmen, FPS vid video och Formatera kort. Så även om menyn är kass/onödigt komplicerad använder jag den i stort sätt aldrig och den påverkar ej min kreativitet.

Bild lånad från nätet som exempel;
Sony-a7iii-vs-a7riii-product-13-1024x576.jpg

Vänligen,
Martin

Absolut, jag är helt enig om det och jag köper ditt resonemang till 100 %, däremot anser jag att det finns olika sätt att se det på. Anledningen till att jag inte har fotat speciellt mycket med min A7 är inte för att det är en dålig kamera, utan vi har inte klickat och då blir det inga bilder alls. Jag har till och med övervägt att gå tillbaka till X-pro 2, vilket är ett steg i fel riktning tekniskt, men rätt riktning utifrån känsla.

Det jag sa ovan var ingen kritik, så jag förstår precis. Det är inte bara specen som gäller, det ska kännas rätt också. Det gäller mycket här i livet, inte bara kameror ... ;)

Grattis, bra köp!

Håller med om att det är många sidor i a7iii, dock behöver du bara justera de "flesta" en gång, så när det är gjort är det bara att skjuta. Gått i osunda tankar att byta upp från a7iii för att få mer pixlar att beskära, a1 lockar men då pratar vi en helt annan prisklass, a7ivr kanske lockar mer då
Tips är att, om rykten stämmer, släpper Sony A7R V i år. Föregångaren lanserades i mitten av September så kan ske relativt snart. Borde påverkar priset på A7r IV.

Och om du är på jakt efter pixlar verkar A7R V få 102mp upplösning.

Vänligen,
Martin

Tips är att, om rykten stämmer, släpper Sony A7R V i år. Föregångaren lanserades i mitten av September så kan ske relativt snart. Borde påverkar priset på A7r IV.

Och om du är på jakt efter pixlar verkar A7R V få 102mp upplösning.

Vänligen,
Martin
Inga hastiga beslut ska tas, så detta gör det bara bättre!

Hur länge har du haft din (dina?) A7iii?

Grattis till din nya kamera!

Nu spelar detta ingen roll då du köpt ny kamera, men du återställer fokuspunkten genom att trycka en gång på “Joysticken” som du använder för att flytta fokuspunkten. Aldrig använt touch-funktionen men jag antar att det inte påverkar den funktionen.

Ett tips till Sony användare är att använda “My Menu” - de funktioner jag ej kan ändra direkt med fysiska knappar har jag lagt in där. I mitt fall Ljudnivå på mikrofon, Ljusstyrka på skärmen, FPS vid video och Formatera kort. Så även om menyn är kass/onödigt komplicerad använder jag den i stort sätt aldrig och den påverkar ej min kreativitet.

Bild lånad från nätet som exempel;
Sony-a7iii-vs-a7riii-product-13-1024x576.jpg

Vänligen,
Martin

Snyggt, tack för tipset. Tror att jag har ställt in det där också, men ska kolla i morgon. Jag tänkte annonsera den i helgen, sen får jag se vad som händer. Om någon här är intresserad så kan jag släppa den för ett bra pris (ursäkta för smygannonsen).

Det jag sa ovan var ingen kritik, så jag förstår precis. Det är inte bara specen som gäller, det ska kännas rätt också. Det gäller mycket här i livet, inte bara kameror ... ;)
Det förstår jag, men det är ändå en relevant poäng.

Jag köpte den vid lanseringsdagen, så i början av 2018. Kollade precis och tagit 85,000 bilder (kan du göra online via denna sida).
Är också sugen på nytt, “problemet” är att kameran fungerar för bra. Vill inte jinxa mig själv men tills nu har jag aldrig haft några problem, den fyller mina behov och jag saknar ingen funktion.
Om Sony däremot släpper en “konsumentkamera” med deras inbyggda digitala ND-filter som finns i deras filmkameror blir jag som meme-bilden “Shut up and take my money”.

Här har det hänt grejer i dag, den saken. Stort tack för alla era inputs och tack för bilderna som har delats. Jag tippade över tidigt i morse och slog till på @007s Leica Q2; tack för det!

Precis som @daviden är inne på, så är jag helt klart på jakt efter att skala ner, för att skala upp. Jag tror att han har bättre koll på vad jag har letat efter, än vad jag själv har haft tidigare.

Anledningen till att jag gick från X Pro-2 till A7 III var egentligen för att ville testa att fotografera mer seriöst och där vinner A7, men på bekostnad av fotoglädjen. Each to his own, så klart, men när man blir irriterad över kameran man använder, då är man fel ute. Hädanefter ska jag fota för min egen del, sen får vi se vad det blir av det (mycket lär nog landa här).

Tack igen för all input!

Och förresten, jag var tvungen att räkna menysidorna i A7 III. Vi är uppe i hela 39 sidor, med oändligt av underval på varje sida och på kameran finns det totalt 18 knappar (beroende på hur man räknar). Inte undra på att jag aldrig lär mig den. Men med det sagt vill jag säga att det fortfarande är en helt fantastisk kamera.
Ser fram emot bilder! ☺️
Har du någon instagram eller annat ställe där du postar bilder?

Och jag tror att vi är på samma våglängd, jag hamnade där redan 2018. Insåg att jag ville eliminera allt onödigt som kom i vägen för att ta en enkel bild. Just då landade jag i Leica M-träsket.
Vadar fortfarande runt där, men även med Q2.

Inga hastiga beslut ska tas, så detta gör det bara bättre!

mer megapixlar är inte alltid bättre (rätta mig ifall jag jag fel, men fler pixlar = mindre pixlar = sämre prestanda i dåligt ljus)- 61 som version iv har är redan brutalt mycket.
ryktas även om att version v få en ny processorarkitektur.

mer megapixlar är inte alltid bättre (rätta mig ifall jag jag fel, men fler pixlar = mindre pixlar = sämre prestanda i dåligt ljus)- 61 som version iv har är redan brutalt mycket.
ryktas även om att version v få en ny processorarkitektur.

Nja, det där stämmer inte riktigt. Något som varit "internetsanning" länge men förmodligen beror på att folk jämför foton vid 100%.

Ser fram emot bilder! ☺️
Har du någon instagram eller annat ställe där du postar bilder?

Och jag tror att vi är på samma våglängd, jag hamnade där redan 2018. Insåg att jag ville eliminera allt onödigt som kom i vägen för att ta en enkel bild. Just då landade jag i Leica M-träsket.
Vadar fortfarande runt där, men även med Q2.
Nej, jag har egentligen inte det. Jag har ett konto där jag skriver lite om kläder, klockor osv., där en del biler som jag har tagit dyker upp.

Har du? Och ni andra konton som man kan följa? :)

Nej, jag har egentligen inte det. Jag har ett konto där jag skriver lite om kläder, klockor osv., där en del biler som jag har tagit dyker upp.

Har du? Och ni andra konton som man kan följa? :)

Men Instagram har börjat tappa det lite IMHO. Har väckt liv i min gamla Vero-profil också: https://vero.co/daviden

Vad finns det för alternativ i dagsläget om man bara vill lägga upp lite foton i ett snyggt format men inte vill hamna i nån sorts social media skit där det bara blir en oändlig circle jerk av folk som ska berömma varandra för att själva få mer "likes"? 500px?

Hade Flickr innan men jag blev så j-a trött på alla "BEST PHOTO EVER!!!! COME LOOK AT MINE AND COMMENT" kommentarer osv. Bara så jävla mycket brus.

Vad finns det för alternativ i dagsläget om man bara vill lägga upp lite foton i ett snyggt format men inte vill hamna i nån sorts social media skit där det bara blir en oändlig circle jerk av folk som ska berömma varandra för att själva få mer "likes"? 500px?

Hade Flickr innan men jag blev så j-a trött på alla "BEST PHOTO EVER!!!! COME LOOK AT MINE AND COMMENT" kommentarer osv. Bara så jävla mycket brus.

Dåligt med vettiga alternativ i dagsläget :/ Saknar också Flickrs och Instagrams storhetstid. Det känns som Internet i övrigt är så jävla mättat att inget nytt
har möjlighet att slå igenom om det inte är anpassat till dagens 12-åringar. Eller så är det för kommersiellt.

Dåligt med vettiga alternativ i dagsläget :/ Saknar också Flickrs och Instagrams storhetstid. Det känns som Internet i övrigt är så jävla mättat att inget nytt
har möjlighet att slå igenom om det inte är anpassat till dagens 12-åringar. Eller så är det för kommersiellt.

Funderat på att bara slänga up en egen sida med nåt galleri men...effort.

Så finns det nåt halvdugligt färdigt kan jag tänka mig att betala nån mindre summa för det. Men det flesta verkar vara dött/döende/skit idag.

Funderat på att bara slänga up en egen sida med nåt galleri men...effort.

Så finns det nåt halvdugligt färdigt kan jag tänka mig att betala nån mindre summa för det. Men det flesta verkar vara dött/döende/skit idag.
Har provat att ladda upp lite blandat på Unsplash.com bara för att ha någon sorts output. Man tillåter dock automatiskt att vem som helst får använda sin bild i personligt/kommersiellt syfte. Så är man OK med det så kan det vara kul. Men inte direkt en sida man "hänger" på.

Senast ändrad:

Det finns en. Glass.
Community, men mer av en ensam på en öde ö-känsla.

Personligen gillar jag gemensamheten. Tror att VERO kan få en revival nu när Instagram vill bli TikTok.

Kika på Vero, vi är några klocksnackare på Instagram som gått över dit då Instagram blivit som TikTok typ. Känns okej just nu, men kanske blir som Instagram på sikt ändå. Kör parallellt under utvärderingsperioden. Startade upp idag, så mer kött påbunden än så har jag inte 🙂

Aros&Watches Vero

Det finns en. Glass.
Community, men mer av en ensam på en öde ö-känsla.

Personligen gillar jag gemensamheten. Tror att VERO kan få en revival nu när Instagram vill bli TikTok.
Haha du redigerade in mina tankar 👍🏻

Tack igen för all input!

Och förresten, jag var tvungen att räkna menysidorna i A7 III. Vi är uppe i hela 39 sidor, med oändligt av underval på varje sida och på kameran finns det totalt 18 knappar (beroende på hur man räknar). Inte undra på att jag aldrig lär mig den. Men med det sagt vill jag säga att det fortfarande är en helt fantastisk kamera.
Härligt Christian!
Tror inte att du kommer bli besviken 🙏
Ska bli kul att höra vad du tycker/känner om kameran sen.

Hängde mycket på 500px, 1x.com osv förut men tröttnat på alla dessa foto forum. Bäst pshoppad bild får uppmärksamhet slutar det oftast med. Ruskigt tråkigt i längden.

Jag tycker Instagram funkar bra fortfarande. Kommentarer går att stänga av antingen för alla eller bara tillåtet för följare. Antal "likes" går att låta bli att visa. Så det går att få det på lagom nivå. Du kommer aldrig få en massa följare pga deras algoritm som premierar video och kommentarer osv. Blir mest en plats att ladda upp för dom närmsta sörjande och en å annan likartad som letat sig dit. Snyggt? Njäää, men lättillgänglig och enkelt att dela med sig till bekanta då nästan alla har insta.

Jag kör det som alternativ till facebook som jag definitivt inte klarar av längre.

Så jäkla kluven, gått och blivit sugen på en Fujifilm X100. Någon som har någon input på Fujifilms kompaktkameror? Fotar nästan uteslutande på resande fot och gillar vintagelooken på Fujifilms kameror. Kör på Sony A6300 idag men den känns så plastig och ”ful” när man är ute på resa… samtidigt jäkla tråkigt att behöva byta all optik och skit man samlat på sig genom åren.

Nåväl, slut på fyllerant, här kommer lite sommarbilder:
F062C8E1-44FF-4DA8-B35D-CFE7F9EC3F0B.jpeg
E4414117-C16A-4E3C-9A9E-F153A9CA9B79.jpeg
4888DDB4-365F-4560-8EFA-83EA4C108F00.jpeg

Det tror inte jag heller! Fotar du också med en sådan? Jag tykte jag såg något om det i tråden. :)
Precis, haft den sen förra sommaren. Svinnöjd, dock har jag rest mindre än vad jag hade hoppats vilket har resulterat i mindre användning tyvärr. Har en A1 tagen i London som är hos ramverkstad som jag är väldigt stoked över och bara väntar på ska bli klar.

Som sagt, ska bli kul att höra dina åsikter om Q2 🙏

Tillbaka
Topp