• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Fråga till Leicagänget: Ni som har/haft Q/Q2, är det någon som fått in dam på sensorn?
Hade ett mikroskopiskt dammkorn i sökarfönstret …men det försvann på samma dag som jag köpte den. Har inte sett något ö h t sedan dess.

Hur så? Har du fått in damm? Då hade jag skickat ner till Wetzlar, garanterat garantiärende då det är ett slutet system och inte ditt fel. Min erfarenhet med Leicas kundservice är fantastiskt bra. De skickade mig valfri lånekamera då jag skickade ner min M10 för service.

Hade ett mikroskopiskt dammkorn i sökarfönstret …men det försvann på samma dag som jag köpte den. Har inte sett något ö h t sedan dess.

Hur så? Har du fått in damm? Då hade jag skickat ner till Wetzlar, garanterat garantiärende då det är ett slutet system och inte ditt fel. Min erfarenhet med Leicas kundservice är fantastiskt bra. De skickade mig valfri lånekamera då jag skickade ner min M10 för service.
Var rädd för det men turligt något var det bara något väldigt litet på filtret! Slängde in ett gäng testbilder i datorn och nu verkar det lugnt!

Senast ändrad:
Så jäkla kluven, gått och blivit sugen på en Fujifilm X100. Någon som har någon input på Fujifilms kompaktkameror? Fotar nästan uteslutande på resande fot och gillar vintagelooken på Fujifilms kameror. Kör på Sony A6300 idag men den känns så plastig och ”ful” när man är ute på resa… samtidigt jäkla tråkigt att behöva byta all optik och skit man samlat på sig genom åren.

Nåväl, slut på fyllerant, här kommer lite sommarbilder:
F062C8E1-44FF-4DA8-B35D-CFE7F9EC3F0B.jpeg
E4414117-C16A-4E3C-9A9E-F153A9CA9B79.jpeg
4888DDB4-365F-4560-8EFA-83EA4C108F00.jpeg
Jag kör X100F och är löjligt nöjd. Kör mest raw så använder inte deras färgprofiler men vill man använda dem så är de kanon. Är det något speciellt du vill veta så bara fråga. 😊
IMG_3676.jpg

Någon som kan hjälpa till att sätta värde på en Leica T (701) svart i nyskick?
Kommer med 18-56 objektiv, Visoflex sökare och både hals och handleds rem i gummi från Leica.
Alla original boxar finns kvar.

Har varit rätt ok att sälja där för min del. Kameror verkar inte riktigt dra till sig de "typiska" Blocketköparna. Visst får man något "Kan ge dig <halva priset> och hämta idag" men det är ju bara att ignorera dem.
Isåfall gör jag nog ett försök.

Min Canon R5 är nu ute till försäljning ifall någon är intresserad :)
Jag har ett tag tänkt att jag ska ge mig på och testa Sony. Dags att ta tjuren vid hornen.

Leica Q2 har landat sedan en tid tillbaka och det har återigen blivit kul att fota. Min MacBook saknar minnesskortsläsare (adapter beställd) och hittills har jag skjutit över JPG till min iPhone och gjort mindre ändringar i Lightroom. Den smidigheten har jag verkligen saknat och kvalitén på JPG är helt fantastisk. Det känns som en bra start. Nu ska jag bara hitta ett bra case till den.

Jag hörde precis en kul grej om Leica Q och dess design. Det är tydligen en svensk som ligger bakom den designen, som heter Vincent Laine.

Han gick som intern till Leica vid 21 års ålder och hans första uppdrag var att designa modellen Q. Det är säkert många Leica-entusiaster som känner till det, men för min del var det nytt.

Jag hörde precis en kul grej om Leica Q och dess design. Det är tydligen en svensk som ligger bakom den designen, som heter Vincent Laine.

Han gick som intern till Leica vid 21 års ålder och hans första uppdrag var att designa modellen Q. Det är säkert många Leica-entusiaster som känner till det, men för min del var det nytt.

Nu med ny kamera får su lägga upp lite bilder i tråden också!

Vi hade ju en diskussion om för- och nackdelar med blixtbilder tidigare. Tror däremot inte att vi pratade om blandljus, dvs naturligt ljus och "upplättningsblixt. Bilden nedan, tagen inomhus men ut genom ett fönster, hade inte gått att få till utan upplättningsblixt. Hade jag mätt på bakgrunden hade ni inte sett vilken klocka det är och hade jag mätt på klockan hade bakgrunden blivit totalt överexponerad. Tagen med bländarförval (11) och blixt riktade snett bakåt till vänster i vitt tak. Säga vad man vill om Nikon, men deras ljusmätningssystem är riktigt bra, speciellt ihop med blixt. Jag kan i alla fall inte ens se på bilden att en blixt är inblandad.

Edit: Bakgrundens mjuka oskärpa, som nästan får armen att framstå som tredimensionell, är bara en bonus från objektivet ... ;)
IWC M 2022-09-07 (grannen).jpg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp