Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har med en 6D som jag tycker fungerar bra, dock sugen på en r6 för att prova spegellöstÄr så otroligt nöjd med denna pjäs! Visst den har några år på nacken men tycker att den fortfarande levererar helt fantastiska bilder! Älskar färgerna i bilderna
Förstår det. Jag har också kikat på spegellöst dock har jag svårt att motivera 10x prisetHar med en 6D som jag tycker fungerar bra, dock sugen på en r6 för att prova spegellöst
Är ju detFörstår det. Jag har också kikat på spegellöst dock har jag svårt att motivera 10x priset
Förstår det. Jag har också kikat på spegellöst dock har jag svårt att motivera 10x priset
Tur för sig att du inte börjat titta på den nya Hasselblad som annonserades igår...
Nej, jag tror jag kommer lyckas låta bli. Tror jag. Tror.
Ja är det någon som vill uppgradera och sälja sin gamla värdelösa X1D till vrakpris så finns jag här!Tur för sig att du inte börjat titta på den nya Hasselblad som annonserades igår...
Nej, jag tror jag kommer lyckas låta bli. Tror jag. Tror.
Den är ju helt galen! Som hobbyfotograf blir det svårt att rättfärdiga 100 megapixel och prislapp på ca 100k.
Tja, det finns folk som inte ens dyker djupare än ett par meter under ytan som ändå köper en Submariner för sådana pengar..
Tror redan du hittat det du sökerJag tänkte börja fota med kamera igen och tar gärna emot lite tips! Använde tidigare en nikon systemkamera av lite enklare snitt och gillade det, men sen ca 5 år är det helt mobilen som tagit över eftersom den alltid är med.
Har blivit sjukt sugen på ny kamera och inser att:
-Kompakt format är nödvändigt
-Zoom behövs inte (jag använde mest fast objektiv tidigare)
-Olika spexiga smart-funktioner är onödiga, en avskakad klassisk kamera duger fint
-Videofunktioner är sekundära, det är stillbilder jag är ute efter
-Bra funktioner för överföring
-Gedigen och snygg, gärna retrostil.
-Gedigen ja, det är nästan det viktigaste att den osar kvalitet
-Leica q2 är över budget…
Vad kollar man på mer än Fujifilm x100v? Ricoh GRIII? Fujin känns spontant väldigt bra…
Tror redan du hittat det du söker
Fujin tickar väl alla dina boxar?
De har väl även ett par andra varianter X-E4 och X PRO eller vad de heter. Är väl mer ”systemkameror” men verkar rätt smidiga. Det kan ju vara så att du villhöver en zoom i senare skede. Då skadar det ju inte att möjligheten finns ;-)
Från dagens bravader
Canon R5 + Canon EF 90mm Tilt shift gen1 + mellanringar.
Det börjar nog bli dags att investera i en ny skärm, såg precis en stor nyansskillnad på solrosen mellan min datorskärm och iphonen. Har spanat en del på BenQ displayer. Men tycker att deras 4k för 12 000kr är lite väl dyr kanske
sitter med en gammal Samsung Syncmaster S27B750 - gammal TN panel.Snyggt!
Vad har du för skärm? Det brukar gå att få ordning på de flesta hyfsat bra med en hjälp av en kolorimeter och t ex DisplayCal. Jag har nördat ner mig på området så om du vill få mer tips skicka ett PM så kan jag förklara närmare
sitter med en gammal Samsung Syncmaster S27B750 - gammal TN panel.
Den har varit bra - men vill nog gå upp till 1440 / 4k.
Benq har ju även billigare displayer som PD2700Q för 3200kr - det kan tänkas att det blir en sådan sålänge 100% sRBG och Rec.709 (Men efter lite googlande så har den urusel Adobe rgb)
Så länge du inte ska printa professionellt (och speciellt med CMYK) så behöver du inte Adobe RGB. Jag kör en Asus ProArt PA278CV som jag är väldigt nöjd med. Finns med större panel och 4K också om man hellre vill ha det.sitter med en gammal Samsung Syncmaster S27B750 - gammal TN panel.
Den har varit bra - men vill nog gå upp till 1440 / 4k.
Benq har ju även billigare displayer som PD2700Q för 3200kr - det kan tänkas att det blir en sådan sålänge 100% sRBG och Rec.709 (Men efter lite googlande så har den urusel Adobe rgb)
Snyggt!
Vad har du för skärm? Det brukar gå att få ordning på de flesta hyfsat bra med en hjälp av en kolorimeter och t ex DisplayCal. Jag har nördat ner mig på området så om du vill få mer tips skicka ett PM så kan jag förklara närmare
Precis som @Calle säger rekommenderar jag att kalibrera displayen. Oavsett om du köper ny eller behåller din gamla. Väljer du det sistnämnda kan en kalibrering givetvis inte göra underverk men det är billigare än en ny monitor och skillnad blir det.Från dagens bravader
Canon R5 + Canon EF 90mm Tilt shift gen1 + mellanringar.
Det börjar nog bli dags att investera i en ny skärm, såg precis en stor nyansskillnad på solrosen mellan min datorskärm och iphonen. Har spanat en del på BenQ displayer. Men tycker att deras 4k för 12 000kr är lite väl dyr kanske
Har en kollega från Holland som också pushat för Vero.. Lite sugen men det är en liten tröskel att pyssla med en jäkla ”kanal” till…Vill återigen slå ett slag för Vero. Spenderar mer tid där med att dela foto än på Instagram.
Det sociala har jag fortfarande på Instagram, men det är mer som en meddelande-app för mig numera om jag ska vara ärlig.
Någon mer här som är medlem där?
David Svensson on VERO™
Swedish 🇸🇪 Loving Leica 🔴, mountains 🏔 and the decisive moment 📷 vero.co
Well, Instagram är ganska döende för oss som gillar stillbilder.Har en kollega från Holland som också pushat för Vero.. Lite sugen men det är en liten tröskel att pyssla med en jäkla ”kanal” till…
Nu är jag inte intresserad av just Vero men med tanke på att dom gillar att påpeka att det är du som äger ditt eget material så känns det lite shady att du behöver gå med på typ en miljard sidor EULA där bl.a. detta ingår:Vill återigen slå ett slag för Vero. Spenderar mer tid där med att dela foto än på Instagram.
Det sociala har jag fortfarande på Instagram, men det är mer som en meddelande-app för mig numera om jag ska vara ärlig.
Någon mer här som är medlem där?
David Svensson on VERO™
Swedish 🇸🇪 Loving Leica 🔴, mountains 🏔 and the decisive moment 📷 vero.co
Jag tänkte börja fota med kamera igen och tar gärna emot lite tips! Använde tidigare en nikon systemkamera av lite enklare snitt och gillade det, men sen ca 5 år är det helt mobilen som tagit över eftersom den alltid är med.
Har blivit sjukt sugen på ny kamera och inser att:
-Kompakt format är nödvändigt
-Zoom behövs inte (jag använde mest fast objektiv tidigare)
-Olika spexiga smart-funktioner är onödiga, en avskakad klassisk kamera duger fint
-Videofunktioner är sekundära, det är stillbilder jag är ute efter
-Bra funktioner för överföring
-Gedigen och snygg, gärna retrostil.
-Gedigen ja, det är nästan det viktigaste att den osar kvalitet
-Leica q2 är över budget…
Vad kollar man på mer än Fujifilm x100v? Ricoh GRIII? Fujin känns spontant väldigt bra…
Jag kör en X100F och håller med om allt du säger ovan, det är fantastiska kameror för pengarna. När det gäller bra funktion för överföring så kan jag rekommendera en sån här, den kör jag antingen till datorn eller direkt i mobilen. Snabb överföringshastighet och smidig att ha i fickan för att använda om man vill publicera något snabbt.Fuji's X-serie tickar ju typ alla boxar förutom "bra funktioner för överföring". Men de är snygga, gedigna, retro och bildkvallen är bra. Vissa modeller görs i Japan (x-pro samt x100v) och vissa görs nu i Kina, om man tycker det är viktigt (jag tycker det). Oavsett vilken X du väljer så blir bilderna lika bra, mer eller mindre. Det är detaljer, främst på video, som skiljer - samt storlek. X100 är den enda med fast optik. Stör man sig på det så kör du X-E4 (som redan nämnts) eller en X-T30, då du vill ha kompakt format. X-T4/T3 samt X-PRO är något större till formatet (dock inte mkt). Cyberphoto.se har väldigt bra reviews tycker jag, om man vill lära sig detaljerna kring varje kamera samt objektiv.
Jag tänkte mer på fujis mjukvara, cam remote - som kanske inte är superbra (enligt mig iallafall)Jag kör en X100F och håller med om allt du säger ovan, det är fantastiska kameror för pengarna. När det gäller bra funktion för överföring så kan jag rekommendera en sån här, den kör jag antingen till datorn eller direkt i mobilen. Snabb överföringshastighet och smidig att ha i fickan för att använda om man vill publicera något snabbt.
https://www.westerndigital.com/prod...3-0-type-c-sd-card-reader-writer#SDDR-409-G46
Ja, Fujis mjukvara är riktigt dålig. Kör man bara jpeg kan man leva med den i nödfall men kör man RAW så är det bara att glömma, tar ju en evighet innan den har laddat preview på bilderna för överföring. X-PRO är ju en liga för sig, köper du en sån så blir du säkert nöjd. Har bara testat X-PRO2 men den var fantastisk att använda.Jag tänkte mer på fujis mjukvara, cam remote - som kanske inte är superbra (enligt mig iallafall)
X100F hade jag också men sålde den, lite dumt kanske, för jag tänkte uppgradera till X-PRO2/3 eller 100V - men har inte blivit av
Det skrev jag även in när jag var ägare av Klocksnack.Nu är jag inte intresserad av just Vero men med tanke på att dom gillar att påpeka att det är du som äger ditt eget material så känns det lite shady att du behöver gå med på typ en miljard sidor EULA där bl.a. detta ingår:
You hereby grant to Vero a limited, royalty-free, sublicensable, transferable, perpetual, irrevocable, non-exclusive, worldwide license to use, reproduce, modify, publish, publicly perform, publicly display, list information regarding, translate, distribute, syndicate, make derivative works of, or otherwise use your User Content, including (without limitation) your name, voice, and/or likeness, in whole or in part, and in any form, media or technology, whether now known or hereafter developed.
Jag påstår inte att andra sidor skulle vara något bättre men åtminstone jag tappar lusten att ens pröva deras tjänst.
Famous last words. Jag vet ingenting om deras eventuella baktankar. Om det är som du säger så bör man kanske skriva just det då och inte som dom gjort.Det skrev jag även in när jag var ägare av Klocksnack.
Mest för att slippa problem om vi skulle återpublicera något i andra flöden - typ plocka upp bilder från någon tråd och pusha ut på Instagram-kontot osv. Modifiering där hade då t.ex. varit att beskära för Instagram 4:5.
Ren formalitet för att slippa problem, inte några slags ondskefulla baktankar.
Kolla längst ner här: https://klocksnack.se/help/terms/