• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Famous last words. 😅 Jag vet ingenting om deras eventuella baktankar. Om det är som du säger så bör man kanske skriva just det då och inte som dom gjort. 🤷‍♂️
T.ex. pushar de ju användare på Instagram ibland, oftast de som skickat in om att få bli pushade. Istället för att då skicka över något slags kontrakt för att få lov att göra detta rent formellt så ingår det i EULA då man "skriver på" vid registrering. Där formateras det så klart också för att passa mediet.
Vad det gäller röst osv. så är det säkert för att täcka upp videoklipp och hela den biten.

Tror att de flesta tjänster har det här inskrivet, är mer eller mindre en standardformulering för att kunna driva tjänster med användarcontent. T.ex. listar klocksnack.se-domänen bilder som postats i trådar - det är användning av andras content. Det står dock med i EULA som accepterats.

T.ex. pushar de ju användare på Instagram ibland, oftast de som skickat in om att få bli pushade. Istället för att då skicka över något slags kontrakt för att få lov att göra detta rent formellt så ingår det i EULA då man "skriver på" vid registrering. Där formateras det så klart också för att passa mediet.
Vad det gäller röst osv. så är det säkert för att täcka upp videoklipp och hela den biten.

Tror att de flesta tjänster har det här inskrivet, är mer eller mindre en standardformulering för att kunna driva tjänster med användarcontent. T.ex. listar klocksnack.se-domänen bilder som postats i trådar - det är användning av andras content. Det står dock med i EULA som accepterats.
Ja, jag är som sagt var långt ifrån övertygad. Vad händer om dom säljs eller byter ledning, precis som i ditt fall? Det går med 100% övertygelse skriva en EULA där dom som driver en site kan göra det du beskriver utan att du ska behöva frånsäga dig all rätt överhuvudtaget och skriva under att dom kan göra precis vad som faller dom in med ditt material. 🤷‍♂️

Ja, jag är som sagt var långt ifrån övertygad. Vad händer om dom säljs eller byter ledning, precis som i ditt fall? Det går med 100% övertygelse skriva en EULA där dom som driver en site kan göra det du beskriver utan att du ska behöva frånsäga dig all rätt överhuvudtaget och skriva under att dom kan göra precis vad som faller dom in med ditt material. 🤷‍♂️
Drar inte lans för Vero alltså, påstår bara att det är fullt normalt. ☺️

Drar inte lans för Vero alltså, påstår bara att det är fullt normalt. ☺️
Ja det är vad jag tror också och det känns lite tråkigt att det inte går att nyansera och flirta med användarna genom att skriva ett mer fördelaktigt avtal där man slipper känna sig helt överkörd. 🤷‍♂️

En bra grej var iaf att dom försökt förklara sig på vanlig engelska vad deras EULA innebär efter varje stycke svår akademisk text. 👍
Det har jag ALDRIG sett förut.

Fuji's X-serie tickar ju typ alla boxar förutom "bra funktioner för överföring". Men de är snygga, gedigna, retro och bildkvallen är bra. Vissa modeller görs i Japan (x-pro samt x100v) och vissa görs nu i Kina, om man tycker det är viktigt (jag tycker det). Oavsett vilken X du väljer så blir bilderna lika bra, mer eller mindre. Det är detaljer, främst på video, som skiljer - samt storlek. X100 är den enda med fast optik. Stör man sig på det så kör du X-E4 (som redan nämnts) eller en X-T30, då du vill ha kompakt format. X-T4/T3 samt X-PRO är något större till formatet (dock inte mkt). Cyberphoto.se har väldigt bra reviews tycker jag, om man vill lära sig detaljerna kring varje kamera samt objektiv.
Tack för bra svar! Tror det får bli x100 faktiskt, det är nästan lite lockande asketiskt med den fasta optiken tycker jag…

Håller med om att x100 är en fantastisk kamera! Senare utgåvor har bättre sensor och är bättre på allt men tveka inte att köpa vilken som. Kanske låna av någon?

@Bergets har du kommit vidare i tankarna att byta ut systemet till sony? Eller blir det mer verkligt när a7rV kommer?
Egentligen inte. Anledningen varför jag överväger att lämna Canon är för att jag tycker att deras gluggar blivit för dyra, och att de inte tillåter Tamron / sigma att tillverka några tredjepartsglas.

Jag tycker också att Sony 200-600 verkar trevligare än Canon 100-500, lägre f-stop, internal-zoom, halva priset och snarlik skärpa. Jag hade även tänkt på att skaffa en vidvinkel för astro, men har läst mig till att majoriteten av Canons glas har jätteproblem med coma.

Med det sagt, har jag nog landat i att behålla R5an. jag fotograferar mest med min 300 2.8 och den fungerar bra med R5an. och ang vidvinkel så ryktas det om att canon ska släppa ett 12, 24, 28, 35mm inom 12mån.

Just ni villhöver jag en TS-E 17mm / 24mm

Jag har en fråga angående lagring (av foton) och chansar på att någon i denna tråd kan hjälpa mig, gissar att inte alla har de i “molnet” utan även fysiskt på någon disk. Jag behöver tips :)

Jag har varit en nöjd användare av Drobos Thunderbolt lösning men lång historia kort gick de i konkurs och skickade i veckan ett mail i stil med -“Våra produkter stödjer ej nya MacOS, lycka till..”. Så pengarna på “köpa nytt objektiv”-kontot blev nu öronmärkta till ny lagringslösning.

I kort ser min “setup” ut såhär. Lagrar allt på Drobo som kör Raid (dvs. en disk kan dö utan dataförlust), viss data backar jag sedan vidare till ännu en hdd och vissa filer även till “molnet".

Två frågor:
Någon här i tråden som kan rekommenderar en Thunderbolt/usb-c produkt som funkar bra? Krav är någon typ av Raid och 20tb+.

Någon som redigerar från NAS? När vi renoverade huset drog jag nätverkskabel så teoretiskt skulle jag kunna köpa ett 10gbe NAS. Största vinsten med det skulle vara ljudnivå, 5 diskar som alltid snurrar låter en del. Nackdelarna jag ser är mer “komplext”, betalar för något jag inte behöver då jag enbart behöver komma åt datan på en plats/dator. Verkar dock finnas mer produkter att välja på.

Hoppas någon i tråden är kunnigare än mig och kan komma med tips - gärna i stil med “köp detta”. När det kommer till sånt här vill jag bara att de ska funka, som exempel har min Drobo stått på mer eller mindre 24/7 sedan 2018 utan problem.

Hilfe, bitte :)
//Martin

Lite drönarbilder

220912_003D.jpg

220917_001.jpg

Någon som sitter på en Fujifilm X100V, XE4 eller XPRO3? Vilken skulle ni rekommendera?
Funderar att byta min Lumix S1 mot något nättare då denna kamera aldrig följer med ut längre pga tyngd/storlek. Vill ha något kompakt i mätsökarstil.
Föredrar utbytbara objektiv. Men har hört mycket bra om X100V också med sitt fasta.

Edit: Såg att dessa redan avhandlats tidigare i tråden 🙂

Senast ändrad:
Tja,

Tänkte höra om ni använder presets i lightroom, och om ni har några favoriter? (förrutom egna)
Ser att det är väldigt blandat vad gäller hur och vad vi fotar men kul att skapa diskussion.
Tar för givet att det även finns de som tycker sånt är ett big no-no, denna fråga är inte riktad till er.

Jag själv använder inga alls, men är nyfiken om det finns en preset-värld att grotta ner sig i eller inte.

Tja,

Tänkte höra om ni använder presets i lightroom, och om ni har några favoriter? (förrutom egna)
Ser att det är väldigt blandat vad gäller hur och vad vi fotar men kul att skapa diskussion.
Tar för givet att det även finns de som tycker sånt är ett big no-no, denna fråga är inte riktad till er.

Jag själv använder inga alls, men är nyfiken om det finns en preset-värld att grotta ner sig i eller inte.
Jag har aldrig använt men förstått att många gör det. Är det inte svårt iom att man tar bilder på så mycket olika saker i olika miljöer? I mitt huvud fungerar presets bara om jag tar typ samma sorts bild på samma plats, annars blir det väl helt olika bilder iom att de har olika förutsättningar? Eller? 😄

Tja,

Har använt de inbyggda i lighroom/camera raw i lägre opacitet som sista steg ibland. Finns en del bra.

Jag har aldrig använt men förstått att många gör det. Är det inte svårt iom att man tar bilder på så mycket olika saker i olika miljöer? I mitt huvud fungerar presets bara om jag tar typ samma sorts bild på samma plats, annars blir det väl helt olika bilder iom att de har olika förutsättningar? Eller? 😄
Ja men precis, samtidigt så de som använder presets har säkert ett gäng för olika typer av bilder. Antar också att man inte bara klickar på en preset utan använder presets som grund? :)

Jag kör lite hemmagjorda presets för att få till en bra "grund" att jobba med. Har några för t.ex. landskap vid lägre ISO, action vid högre ISO (mer aggressiv brusreducering osv) och lite annat. Tar mig snabbare till en bra utgångspunkt. Har jag sen en serie liknande bilder så brukar jag börja med den första, applicera lämplig preset, sen finjustera. När jag är någorlunda nöjd gör jag en copy/paste på alla ändringar till resterande bilder i serien.

Tja,

Jag använder aldrig presets, sitter med Lightroom öppet och insåg nu att jag aldrig ens haft den fliken öppen och blev förvånad hur många “inbyggda” det finns. Ser folk som använder (och säljer) presets och jag har ingenting emot det men aldrig känt att jag behöver de. Kanske ska prova :)

Däremot, för att bidra till diskussionen, kan jag ge ett tips om något jag gör ibland för att hålla kunskaperna i Lightroom “varma”.
Ser jag en bild på Instagram/nätet som jag gillar tar jag en printscreen och sedan i Lightroom/Photoshop försöker jag återskapa den “looken”/stilen i största möjliga mån på en bild jag tagit. Kan ibland vara riktigt utmanade men med lite klurande får man ofta till det - och på vägen lär man sig ofta något nytt som man sedan kan applicera i sitt egna arbetssätt.

På tal om arbetssätt kan jag ge ett exempel, nu på förmiddagen har jag tagit ett 20-tal bilder på olika “saker” men i samma ljusförhållande etc. Det jag gör är att redigera en bild som jag är nöjd med och sedan copy/paste på de övriga för att ev. göra mindre justeringar.

Vänligen,
Martin

Tja,

Applicerar alltid presets (egna) som grund när jag redigerar. Har ett gäng olika för porträtt, landskap, street etc. Sparar otroligt mycket tid men nackdelen är att jag inte experimenterar lika mycket med olika stilar.

Jag använder aldrig presets, sitter med Lightroom öppet och insåg nu att jag aldrig ens haft den fliken öppen och blev förvånad hur många “inbyggda” det finns. Ser folk som använder (och säljer) presets och jag har ingenting emot det men aldrig känt att jag behöver de. Kanske ska prova :)

Däremot, för att bidra till diskussionen, kan jag ge ett tips om något jag gör ibland för att hålla kunskaperna i Lightroom “varma”.
Ser jag en bild på Instagram/nätet som jag gillar tar jag en printscreen och sedan i Lightroom/Photoshop försöker jag återskapa den “looken”/stilen i största möjliga mån på en bild jag tagit. Kan ibland vara riktigt utmanade men med lite klurande får man ofta till det - och på vägen lär man sig ofta något nytt som man sedan kan applicera i sitt egna arbetssätt.

På tal om arbetssätt kan jag ge ett exempel, nu på förmiddagen har jag tagit ett 20-tal bilder på olika “saker” men i samma ljusförhållande etc. Det jag gör är att redigera en bild som jag är nöjd med och sedan copy/paste på de övriga för att ev. göra mindre justeringar.

Vänligen,
Martin
Bra tips!
Inget jag brukar göra så det ska jag anamma! Tack.
Det är ju just det att sitter man inte på ett tag så är det lätt att glömma.

Ett tips som kan få en att se saker lite annorlunda är att trycka på AUTO och justera därefter, hjälper ibland att få lite annan perspektiv ;)

Tillbaka
Topp