• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Det håller jag med om. Har, som jag skrev ovan, ägt i princip alla iPhone-modeller och även om porträtt-läget blivit mycket bättre vart efter mjukvaran förbättrats är det fortfarande bristfälligt.
Normala porträttbilder på människor blir riktigt bra men fotar man objekt som klockor eller golfklubbor blir det 8 gånger av 10 riktigt dåligt.

Men ge det ett par år till och uppkoppling mot datorkraft i molnet så kommer det nog bli riktigt bra.
Är helt övertygad om att det kommer bli bättre. Tycker t.ex. att porträttläget i P30 Pro löser det bättre än iPhone 11.
Det är dock en ganska lång väg att vandra mjukvarumässigt tills mobilkameror är på samma nivå som en fullformatskamera. De kommer komma dit, utan tvekan - men som sagt, det är en lång väg kvar.

Är helt övertygad om att det kommer bli bättre. Tycker t.ex. att porträttläget i P30 Pro löser det bättre än iPhone 11.
Det är dock en ganska lång väg att vandra mjukvarumässigt tills mobilkameror är på samma nivå som en fullformatskamera. De kommer komma dit, utan tvekan - men som sagt, det är en lång väg kvar.
Japp! Om man betänker hur bilderna blev med en mobil för 10 år sen lär de bli rätt bra om ytterligare 10 år :)

• Like
Reactions: bvb
Jag är rädd att kameran blir liggandes hemma om den är för stor dessvärre. Annars verkar det absolut gå att få väldigt kompetenta kameror om man kan tänka sig att köpa en äldre modell som var i toppskiktet för några år sedan.

Vad tror du om X-T20? Den verkar ju ha samma fina sensor men ha lite andra begränsningar som jag nog kan leva med (den är ju dessutom mindre vilket är ett plus i det här fallet)

Gällande cropfaktorn på t ex Canon EOS M50 har jag tolkat det som att som den är konstruerad så får du en rätt hög inzoomning vid filmning, speciellt i 4K. Det behöver ju inte vara ett problem om man primärt tänkt filma grejer på lite avstånd men i mitt fall tror jag att det hade blivit lite bökigt.
Står bra förklarat här: https://www.dpreview.com/reviews/canon-eos-m50/8

Jämfört med t ex Fujifilm X-T20.
https://www.dpreview.com/reviews/fujifilm-x-t20-review/5

Men med det sagt, det blir primärt stillbilder så jag är skulle vara nöjd med att kunna filma i 4K vid behov, men gärna utan att behöva byta glugg.
Tror största skillnaden XT2 - XT20 är att XT2 är mer vädertätad, man behöver inte vara rädd för att fota i lite regn, snö etc.

Någon som sitter med ett stativ över som skulle passa en nikond3400? Gärna modellen större, upp till 150cm hög.

Hej KS-fotograferna,
Jag tänkte investera lite mer tid och pengar i denna hobby och behöver er vägledning! Vilken kamera ska jag köpa? Har nuläget en budget runt 6K och skulle gärna börja med ett kit som man kan ”växa” med och ha ett bra tag.

Enligt the internets så är det en Nikon D3500 man skall börja med, någon som håller med om detta?

Vill tillägga att jag är ganska grön på området men är sugen på att lära mig mer. Det skall alltså inte enbart tas lite bilder på semestern och barnkalaset.

Tack på förhand.

Hej KS-fotograferna,
Jag tänkte investera lite mer tid och pengar i denna hobby och behöver er vägledning! Vilken kamera ska jag köpa? Har nuläget en budget runt 6K och skulle gärna börja med ett kit som man kan ”växa” med och ha ett bra tag.

Enligt the internets så är det en Nikon D3500 man skall börja med, någon som håller med om detta?

Vill tillägga att jag är ganska grön på området men är sugen på att lära mig mer. Det skall alltså inte enbart tas lite bilder på semestern och barnkalaset.

Tack på förhand.
Vill du ha en systemkamera (utbytbara objektiv?)
Vad tänkte du fotografera för motiv? (Inne, ute, sport, barn?)

Hej KS-fotograferna,

Du kommer få massor av svar, och folk kommer tycka olika. :)

Den modell du tittat på är jättebra och något att växa i. Jag har själv kört Nikon sen mitten av 90-talet och är i grunden mycket nöjd. Jag kör också Fuji nu, men det är mer för att jag är lite pryltok.

Möjligen kan man tycka att de spegellösa kamerorna är modernare men Nikons spegellösa ryms ännu inte i din budget (Z50 är billigast än, kring tio tusen). Alternativ här kan vara Micro Four Thirds, eller Fuji eller Canon M-serie.

Ingen kamera är dålig idag, men vissa är bättre på en del saker än andra med t.ex. autofokus som är bättre på att hitta ansikten eller autofokusera i svåra miljöer eller filma. Alla system kan vara mycket att växa i. Under de första åren kommer din egen kunskap och erfarenhet att begränsa mer än utrustningen. Om du har börjat gå in i Nikon så finns det MASSOR med prylar att köpa även på begagnatmarknaden.

Jajuste tack, det glömde jag skriva. Systemkamera med utbytbara objektiv yes samt mycket utemiljö, både natur och stadsmiljö.
Jag hade kollat på spegellöst istället. T ex fuji eller M43. Finns mängder på begagnatmarknaden om du inte tvunget vill köpa nytt.
Skulle du bestämma dig för M43 så har jag en Panasonic GX9 jag funderar på att sälja...

Jag hade kollat på spegellöst istället. T ex fuji eller M43. Finns mängder på begagnatmarknaden om du inte tvunget vill köpa nytt.
Skulle du bestämma dig för M43 så har jag en Panasonic GX9 jag funderar på att sälja...

Och jag har lite M43 / MFT / Micro Four Thirds-objektiv ute på annons och snart kommer nog fler objektiv och en kamera ut, men det är en mycket enklare modell än GX9. :)

Detta innebär inte att jag tycker MFT är dåligt, det är riktigt bra, samt litet och smidigt. Men det räcker med två digitala system för mig (Nikon och Fuji) och då drog MFT det korta strået.

En bra sak med M43 är att det finns riktigt bra objektiv som inte kostar en förmögenhet.

Föredrar personligen Fujis system men är mest en smaksak.

Har du möjlighet att testa i en affär så gör det. Viktigt att den kamera du väljer känns bekväm att hantera.

Och jag har lite M43 / MFT / Micro Four Thirds-objektiv ute på annons och snart kommer nog fler objektiv och en kamera ut, men det är en mycket enklare modell än GX9. :)

Detta innebär inte att jag tycker MFT är dåligt, det är riktigt bra, samt litet och smidigt. Men det räcker med två digitala system för mig (Nikon och Fuji) och då drog MFT det korta strået.

En bra sak med M43 är att det finns riktigt bra objektiv som inte kostar en förmögenhet.

Föredrar personligen Fujis system men är mest en smaksak.

Har du möjlighet att testa i en affär så gör det. Viktigt att den kamera du väljer känns bekväm att hantera.

Tusen tack för er hjälp @blackcoffee och @atco . Har inte alls sneglat på spegellöst men det låter faktiskt som om det skulle passa mig bra. Ska ta och djupdyka lite i M43 också. Tack för er input igen.

@atco: efter lite snabbgoogling så ser gx9:an väldigt intressant ut. Gör lite mer research och återkommer.

Tusen tack för er hjälp @blackcoffee och @atco . Har inte alls sneglat på spegellöst men det låter faktiskt som om det skulle passa mig bra. Ska ta och djupdyka lite i M43 också. Tack för er input igen.

Om det är en sista grej jag vill säga är det att frigöra lite budget för mjukvara också, åtminstone på sikt. Visst kan man använda mycket gratisgrejor för efterbehandlingen, men att ha en riktig licens för antingen Adobe Lightroom / Photoshop eller kanske Capture One gör livet roligare. Det behövs inte första veckan, men ska du fota seriöst är seriös efterbehandling något som de flesta lägger en hel del tid på när man väl lärt sig kameran. Och majoriteten av alla tutorials på nätet är för Adobe-produkter, med som jag upplever det Capture One som stark tvåa.

Men det som kommer kosta mest är tid. Tid att lära sig prylarna, tid att lära sig fotografera, tid att efterbehandla. Det finns för lite tid här i världen. :)

Senast ändrad:
Ibland snackar man om nya fina kameror med bra finesser. Det är säkert bra och nyttigt ibland. Men även det billiga kan ge bra bilder om man ger det lite tid. Inför en resa i somras köpte jag som jag nämnde tidigare en Olympus E-PL7 systemkamera med kitobjektiv för 1500 spänn begagnad. Den är nu två-tre generationer gammal jämfört med motsvarande ny, och objektivet är bland det billigaste man hittar i det systemet. Systemet (micro four thirds) med sin lilla sensor brukar ses lite ned på av många "full frame"-fotografer.

Men när jag kollade sommarens semesterbilder hittade jag denna som jag tycker faktiskt rätt OK.

full-size-bc.jpg

Direktlänk till full storlek:
https://imgshare.io/images/2020/01/22/full-size-bc.jpg

Bilden är lätt redigerad, främst upprätad och lite beskuren, så att bara 12 megapixlar återstår av de ursprungliga 16. Jag drog också lite i reglagen för exponering och "highlights" för att få lite mer kontrast. Men för 1500 spänn tycker jag det är helt OK. 12 megaplupp har jag tidigare printat i 50x70 cm för inramning och det blir mycket bra kvalitet på tavlan.

Detta sagt så ligger faktiskt kameran på Tradera nu, eftersom den faktiskt var lite liten och "fipplig". Jag föredrar lite större kameror av rent ergonomiska och känslomässiga skäl.

Om det är en sista grej jag vill säga är det att frigöra lite budget för mjukvara också, åtminstone på sikt. Visst kan man använda mycket gratisgrejor för efterbehandlingen, men att ha en riktig licens för antingen Adobe Lightroom / Photoshop eller kanske Capture One gör livet roligare. Det behövs inte första veckan, men ska du fota seriöst är seriös efterbehandling något som de flesta lägger en hel del tid på när man väl lärt sig kameran. Och majoriteten av alla tutorials på nätet är för Adobe-produkter, med som jag upplever det Capture One som stark tvåa.

Men det som kommer kosta mest är tid. Tid att lära sig prylarna, tid att lära sig fotografera, tid att efterbehandla. Det finns för lite tid här i världen. :)

Jag tryckte på länken till Lightroom och såg en bekant bild av Troja, en hund vars ägare jag följt en tid på instagram bland annat (@george_and_troja).

Har själv hund och fotograferar mycket i naturen, hittills bara med en IPhone 11 PRO. Men sedan vi började vandra på riktigt och vidderna sträcker ut sig allt mer har jag velat köpa en riktig kamera och börja arbeta i LR.

Vänder mig till er alla. Vad vore en bra instegs-kamera att börja med för fotografering av natur och hund? Snabba överföringar till mobil och dator, användarvänliga appar m m värderas högt. Jag såg tipsen ovan, och tänkte haka i där annars.

Hej på er.

Är sugen på en spegellös kamerera och tittar lite begagnat. Är novis inom detta och googlar mycket men hittar rätt spretiga svar om 10 000 exponeringar är mycket på en sony a6000. Vad tycker ni? Bör jag leta vidare?

Hej på er.

Är sugen på en spegellös kamerera och tittar lite begagnat. Är novis inom detta och googlar mycket men hittar rätt spretiga svar om 10 000 exponeringar är mycket på en sony a6000. Vad tycker ni? Bör jag leta vidare?
Den ska klara betydligt fler än det så jag hade inte oroat mig. Men givetvis ska priset spegla det...

Hej på er.

Kör i vind om priset är bra, med 10,000 exponeringar är den knappt inkörd :)
Sony hävdar att A6000 skall klara 100,000 exponeringar. Fokusera mer på hur kameran ser ut i skicket överlag. Jag har tex en Sony A7III som snart passerar 40,000 exponeringar som jag använder i en studio på stativ och när jag tar den med mig i en hardcase/ryggsäck. Jag har också en Sony A6500 som resekamera och den kanske har 3,000 exponeringar men levt ett liv i en ryggsäck 5 veckor i Vietnam, weekendresor liggandes i tjejen handväska osv
Jag är mer orolig att min A6500 går sönder än A7III men givetvis, precis som all elektronik, kan något hända.

https://www.apotelyt.com/shutter-count/sony-a6000-actuations - Bra länk med mer info samt Online tool för att se hur många exponeringar kameran har (som du redan vet - men tipps för andra).
Ett par citat:

"Shutter life ratings differ across cameras, ranging from 50 000 shots for entre-level models to 500 000 actuations for some professional cameras. For the A6000, Sony claims a shutter life expectancy of 100 000 actuations. However, it is important to note that the shutter rating does not provide a guarantee of a certain photo count before shutter maintenance or replacement are needed. The shutter might fail earlier, or it could last longer without causing any problems. The shutter rating should, thus, be seen as representing a statistically determined failure average or Mean Time Before Failure."

Most photographers are unlikely to come close to the shutter life expectancy of their imaging tools. For example, if one were to take 100 photos each and every day, this would mean 3 000 actuations per month and 36 000 shots per year. In this case, one would reach a count of 100 000 images in about three years.

Vänligen,
Martin

Den ska klara betydligt fler än det så jag hade inte oroat mig. Men givetvis ska priset spegla det...

Kör i vind om priset är bra, med 10,000 exponeringar är den knappt inkörd :)
Sony hävdar att A6000 skall klara 100,000 exponeringar. Fokusera mer på hur kameran ser ut i skicket överlag. Jag har tex en Sony A7III som snart passerar 40,000 exponeringar som jag använder i en studio på stativ och när jag tar den med mig i en hardcase/ryggsäck. Jag har också en Sony A6500 som resekamera och den kanske har 3,000 exponeringar men levt ett liv i en ryggsäck 5 veckor i Vietnam, weekendresor liggandes i tjejen handväska osv
Jag är mer orolig att min A6500 går sönder än A7III men givetvis, precis som all elektronik, kan något hända.

https://www.apotelyt.com/shutter-count/sony-a6000-actuations - Bra länk med mer info samt Online tool för att se hur många exponeringar kameran har (som du redan vet - men tipps för andra).
Ett par citat:

"Shutter life ratings differ across cameras, ranging from 50 000 shots for entre-level models to 500 000 actuations for some professional cameras. For the A6000, Sony claims a shutter life expectancy of 100 000 actuations. However, it is important to note that the shutter rating does not provide a guarantee of a certain photo count before shutter maintenance or replacement are needed. The shutter might fail earlier, or it could last longer without causing any problems. The shutter rating should, thus, be seen as representing a statistically determined failure average or Mean Time Before Failure."

Most photographers are unlikely to come close to the shutter life expectancy of their imaging tools. For example, if one were to take 100 photos each and every day, this would mean 3 000 actuations per month and 36 000 shots per year. In this case, one would reach a count of 100 000 images in about three years.

Vänligen,
Martin

Tack för er input, det uppskattas. Då är jag inte så fundersam på antal exponeringar utan som ni säger att det ska spegla priset, vilket det inte riktig gör. Jag avvaktar och letar vidare

Men tror inte på spegellösa kameror exponeringarna att antalet är av så vikt. Är man orolig över det så bör man köpa en ny. Bara mina 4 cent.

Är som alla andra inne på att köpa en spegellös systemkamera. Har väl mer eller mindre landat i en Sony A6400 och en 1,8 35mm OSS. Frågor till er som har erfarenhet:

1. Finns det några alternativ till 6400 i samma prisklass/nedåt som jag bör slå ett öga på innan jag slår till?

2. Är zoomlinsen som följer med dräglig i dåliga ljusförhållanden? 16-50 3,5-5,6.

Är som alla andra inne på att köpa en spegellös systemkamera. Har väl mer eller mindre landat i en Sony A6400 och en 1,8 35mm OSS. Frågor till er som har erfarenhet:

1. Finns det några alternativ till 6400 i samma prisklass/nedåt som jag bör slå ett öga på innan jag slår till?

2. Är zoomlinsen som följer med dräglig i dåliga ljusförhållanden? 16-50 3,5-5,6.
1. Fujifilm X-T30 kanske? Eller så köper du min Panasonic GX9? :)
2. Nej, det skulle jag inte säga. Men då har du ju 35:an istället...

1. Fuji XT3/XT30 är väl de givna konkurrenterna. Vackra skapelser, något klumpigare än Axxxx-serien dock. Ingen inbyggd blixt heller, som jag tycker är nyttigt.
2. Nog är den "dräglig". Den gör ju att kameran går ner i en vanlig jackficka.

Tillbaka
Topp