• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vinden ligger åt fel håll så blir inte mycket än underifrån-bilder idag när jag tänkte testa Airplane recognition target. Första gången jag skjuter flygplan öht. Och åter igen blir jag påmind att jag vill ha en lins med mer räckvidd än 90mm :D
20230903_154524.jpg
_DSC0165.jpg
_DSC0184.png
_DSC0219.png
_DSC0255.png
_DSC0269.jpg
_DSC0271.png
_DSC0278.png
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Kan vara den vackraste kameran jag sett!!!
🧡😍🧡

Tack! Lädret är från Hugo Studio och de verkar sälja nya kläder till många olika kameror. Har beställt från Aki Asahi tidigare men var sugen på just detta oranga så provade Hugo och tycker det verkar som en fin produkt.

Tips om du ska göra detta:
Se till att få bort allt gammalt. Är det vulkanit så kommer det att vara hårt och lossna i bitar och förmodligen kräva en hel del arbete. Liten billig kniv och en liten mejsel kan funka bra. Allt gammalt lim behöver skrapas bort / lösas upp. Aceton brukar funka OK här.
När du ska kränga på nya lädret så ta lite (så ren som möjligt så ingen aloe eller liknande) handsprit och sprid på limmet. Då kan man flytta runt bitarna en stund och när allt är på rätt plats så väntar man bara på att handspriten torkar bort. Annars måste du få dit det 100% rätt direkt och med kameror där du har diverse saker att jobba runt är det inte riktigt praktiskt möjligt.

Lite sugen på att fixa nåt roligt till min 500C/M nu... men nästa patient blir en F100 som har trasigt "lås" på luckan. Finns en snubbe i USA som tillverkar nya i metall så ska installera det. F100an är ju en ruggigt fin kamera men just detta är en svag punkt.
 

leicaphile

Panerai
Så där, nu har min F100 lås i metall istället för trasig plast. Alldeles förträfflig kamera i övrigt så bra att den får leva vidare. Valde just F100 för att den stöder VR optik och har bra autofokus. Alternativen annars är väl F5 (som är stor och klumpig) eller F6 (dyr).

Har haft lite tokiga planer på att fota fåglar med TriX (@ISO 1000 i Diafine) med Nikon 200-500 så får se om det blir av 🙃

edit: kollade precis i skåpet och det får kanske bli HP5+ @800 istället...

90931F10-0824-4EF6-B50B-19389D7F4CA3.jpeg
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
Vilka är sugna på att ses på foto GTG, Stockholm? Jag kan styra upp en privat grupp för de som är sugna så kan vi bestämna datum med lite framförhållning så att vi kan ses på något trevligt ställe efter jobbet eller under helgen.

Tex kanske äta något med öl / alkoholfritt, fota lite och snacka foto :)

Vilka är på?
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Ibland när man inte varit ute kan man gräva i gamla bilder. Fördelen med att vakna jetlaggad klockan fyra på morgonen i New York City är att man kan gå ut och ta kort i gryningen. Här i Central Park tittandes söderut. Ni som varit i New York City nyligen vet att den här vyn ser annorlunda ut nu med massor av "superskinny skyskrapers" på "Billionaires Row". Så här såg det dock ut sommaren 2011:

Central Park South.jpg


Fotot taget ned en Nikon D90 med kitzoomen 18-55. :)

Samma stad, samma kamera, fyra år senare.

nyc2.jpg


Denna hänger utskriven i 35x50 cm. 12 megapixels. Allt man behöver. :)
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Mda? Med gluggen du har på så behöver du inte ens den externa sökaren. Allt är i fokus och allt hamnar i bild. 😅 Blir ju en otroligt slick setup. 😁

Japp, MDa från '71. Var inte på jakt efter nåt men 5500:- för den + Voigtländergluggen och sökaren var svårt att tacka nej till. Sen är det ju en lite kul setup med. Såg att Aki-Asahi säljer läder till den (vulkaniten är i gott skick förutom lite släpp på luckan, men...) så lite halvsugen på nåt riktigt spännande typ Blue Lizard eller liknande:
 

Bottega

Cartier
Kul med MDa. Historien om MDa är riktigt kuriosa :) själv hade jag problem med 21mm tyckte det blev för brett. Ska bli kul och se vad du får ut utav 15mm.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Så där, nu har min F100 lås i metall istället för trasig plast. Alldeles förträfflig kamera i övrigt så bra att den får leva vidare. Valde just F100 för att den stöder VR optik och har bra autofokus. Alternativen annars är väl F5 (som är stor och klumpig) eller F6 (dyr).

Har haft lite tokiga planer på att fota fåglar med TriX (@ISO 1000 i Diafine) med Nikon 200-500 så får se om det blir av 🙃

edit: kollade precis i skåpet och det får kanske bli HP5+ @800 istället...

90931F10-0824-4EF6-B50B-19389D7F4CA3.jpeg
Kör med F100 och Kodak 400TX 👍
 

cycleMagnus

Panerai
Vilka är sugna på att ses på foto GTG, Stockholm? Jag kan styra upp en privat grupp för de som är sugna så kan vi bestämna datum med lite framförhållning så att vi kan ses på något trevligt ställe efter jobbet eller under helgen.

Tex kanske äta något med öl / alkoholfritt, fota lite och snacka foto :)

Vilka är på?
Jag är på. Bara man kan ihop ett datum som funkar.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad och vart, aldrig hört talas om "spektaklet på panncentralen"?
Va??!! Det har väl alla???
Skojar bara. Det är första gången som Spektaklet i panncentralen går av stapeln:)
Galleri Panncentralen ligger i Gustavsberg. på Chamottevägen 5. Det är en blandad endagsutställning med foto och konst från närmare tio olika svenska konstnärer och fotografer. Full fart mellan 11.00 och 16.30.
 

cycleMagnus

Panerai
Perfekt, då sätter jag in det i kalendern!

Jag och kollega var på Fujikina förra veckan, roligt att klämma på mellanformatare, och senaste X100V, men smakar det så kostar det, om man säger så..
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
20_Kameraauktion2.jpg


Tänkte att jag kunde passa på att flika in vår kameraauktion här i tråden.
Mestadels äldre prylar, så inte säkert att ni hittar något av intresse - men kanske värt en kik? Klubbas fr.o.m. 19.00 ikväll. :)

Till katalogen
Är på ständig jakt efter ett fynd av Minolta Rokkor 40mm f/2 med M-fattning, men de flesta verkar ha fattat grejen med det. Svårfyndat numera, skulle köpt ett när jag såg ett i bra skick för 3,000 spänn.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Har börjat med Lightroom i mobilen. Verkligen skönt att få lite kontroll på bilderna. "Ta bort dis" är favoriten för att få tydligare och kontrastrikare bild på klockornas urtavla.
20230923_180323 (1).jpg
Screenshot_20230923_192504_Lightroom.jpg
LR är riktigt nice speciellt med bland annat Samsung S23 Ultra, då man har en stylus med. Riktigt användbar när brush eller andra verktyg som kräver lite mer precision skall användas!
 

leicaphile

Panerai
Någon här som varit på fotoresor/workshops och kan tipsa om bra sådana? Har bokat en kortis i Tiveden nu i höst och sen en längre fågelresa nästa sommar men skulle gärna åka på lite fler. :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Om någon är sugen på ett Tamron 17-28 F2.8 för Sony e-mount hojta till mitt är till salu.
Har köpt ett 20-40 så ingen ide att ligga på båda.
 
Topp