• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Och för den som blir riktigt inspirerad och kör Nikon så har jag några SB-800-blixtar som ska säljas så fort jag får tummen ur... Sätt PM vid intresse. ;)
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Det är inget fel med att vilja ha lite nya roliga prylar, blir själv inspirerad av nåt nytt objektiv eller filter eller annat ibland. Men om du vill ha ett ärligt svar på vad en uppgradering till fullformat ger dig så är mitt svar att i de flesta situationer är det i princip ingenting. Pratar vi någorlunda likvärdiga kameror i övrigt så tjänar du ett "stop" ljuskänslighet. That's it. Du har redan ett skarpt och ljuskänsligt objektiv så kan du inte peka ut nåt specifikt du tror att du personligen kommer att tjäna på om du byter så skule jag nog behålla det du har.

Men är du sugen på att byta skulle jag nog kolla mer på vad det är du uppskattar / vill ha i fotandet. Fotar du mycket i JPEG så kan det vara värt att snegla på Fujis X kameror då de har en fantastiskt bra JPEG motor med sina olika filmemulatorer. Små och smidiga kameror med utmärkt optik. Skulle jag "börja om" helt och hållet med utrustning så hade det nog blivit en kombination av FujI X + GFX, plus en dedikerad fågelkamera då...

Tack, ska spana lite. Är inte så att jag helt är låst i Sony utan när NEX-5 kom fick den bra recensioner och verkade trevlig så på den vägen är det.
Vad är +GFX?

Edit: Hittade GFX :)
 
Senast ändrad:

leicaphile

Panerai
Vad ska jag leta efter från APC-C? Gärna beg runt 3000kr (om det finns) + någon fast lins runt 30mm med rätt bra ljusinsläpp.

3k blir lite svårt. Du kan hitta ett X-T1 hus för de pengarna men den är i så fall utan optik. Nöjer du dig med ett fast 23mm (motsvarande 35mm på fullformat) kan du nog hitta en X100S med lite tur. De är trevliga kameror.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Vad ska jag leta efter från APC-C? Gärna beg runt 3000kr (om det finns) + någon fast lins runt 30mm med rätt bra ljusinsläpp.

Var 3000 kr med eller utan optik? Jag tolkade frågan som att du frågade om just Fujifilm.

Det nyaste kamerahuset från Fujifilm jag har sett för kring 3k är X-E3, vilket är näst nyaste generationen av den grundmodellen. Jag har en sådan jag köpte ny och bildmässigt är den riktigt trevlig, precis som Fujifilm brukar vara. Du kan t.ex. kolla här för en recension från när den var ny:


Jag köpte mitt exemplar nytt i januari 2020 (mellandagsrea) och hade planerat använda den för en hel del resor.. men ... det blev svårt att resa sedan. Kombinerat med den billiga men excellenta 18-55-zoomen är det en enkel och smidig liten kamera. Det som jag så här i efterhand saknar är dels att dess EVF inte funkar så bra med glasögon, så jag har justerat dioptrin och tar av mig brillorna när jag vill använda den. Displayen på baksidan är inte utfällbar vilket säkert är trist ibland. Jag har senare köpt en X-T3 vilket är en mer robust och ... "Proffsig" kamera som bland annat har bättre EVF för glasögonbärare och en utfällbar display. Mellan dessa kameror skiljer det också en del i autofokusprestanda för rörliga motiv - den enklare X-E3 är sämre på actionfoto och "eye AF", alltså att sätta fokus precis på ögat på de människor man fotograferar. Just autofokusgrejen är inget som påverkar mig mycket, EVFen spelar mer roll.

Noter att det finns hela sju eller åtta olika serier i X-serien om du ger dig ut på begagnatmarknaden. Dessa sju serier finns sen ofta i olika versioner (X-E1, X-E2 etc) där högre nummer är nyare generationer. X-T-serien finns med en siffra (X-T3) och två siffror (X-T30) där den senare är lite enklare ur vissa aspekter. X-T3 är min favorit hittills men den är ofta lite dyrare än t.ex. X-E-serien. Läs mer om de olika serierna här:


För optik kan man notera att det finns en ökande mängd tredjepartsobjektiv, men jag har mest koll på Fujis egna. Som jag skrev tidigare så är "kitzoomen" med det korta och klatchiga namnet "XF 18-55mm f/2.8-4 R LM OIS" något som många gillar och den sägs vara bättre än namnet "kitzoom" antyder.

Några andra favoriter är de små och lätta "fujicron"-objektiven på 23, 35, och 50mm, alla med maxbländare 2.0. De kan också hittas begagnade till vettiga priser om man letar lite. Smeknamnet kommer från att de påminner om Leicas summicron.

Om du vill ha lite mer inspiration på äldre och därmed billigare Fujifilm-kameror rekommenderar jag att glo genom Youtube-kanalen från Chris Orange eftesom han har provat och recenserat många av dem med mer fokus på bilder och användande än teknikdetaljer:


Kanske speciellt hans playlist "Camera gear":


En annan tyckare är "Arge fotografen" Ken Wheeler som har skrivit en liten bok där han ger tips om Fujifilm-systemet inklusive val av optik för olika situationer etc. Den kan laddas ned gratis här: https://ia600903.us.archive.org/2/items/FUJIFILMTRICKS1/3RDSMALL.pdf
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
På tal om Instagram reels...
Det verkar ju som att man bör ge sig på det, så testade lite idag, inspirerad av bland andra @Nissestr snygga uppladdningar.
Filmade några korta sekvenser med min Sony A7RIII, förde över till mobilen och redigerade i CapCut (grym app!)
Bra så långt.
Men mellan det att jag laddar upp filmen i Instagram och den går ut på min feed händer något med färgerna.
Före:
reel fore.jpg


Efter att den gåt ut på sidan:
reel efter.jpg


Resultatet är alltså mörkare, mindre kontrast och typ en grön nyans. Har inte lagt på något filter eller så.
Någon som vet varför det blir så / vad man kan göra för att undvika det?
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
På tal om Instagram reels...
Det verkar ju som att man bör ge sig på det, så testade lite idag, inspirerad av bland andra @Nissestr snygga uppladdningar.
Filmade några korta sekvenser med min Sony A7RIII, förde över till mobilen och redigerade i CapCut (grym app!)
Bra så långt.
Men mellan det att jag laddar upp filmen i Instagram och den går ut på min feed händer något med färgerna.
Före:
reel fore.jpg


Efter att den gåt ut på sidan:
reel efter.jpg


Resultatet är alltså mörkare, mindre kontrast och typ en grön nyans. Har inte lagt på något filter eller så.
Någon som vet varför det blir så / vad man kan göra för att undvika det?
Utan att veta, är storleken på filen för stor? Minns att jag nån gång hade en bild som var på tok för stor vilket gjorde att den visades i typ raw istället för färggladd. Laddar du upp filmen från capcut eller Instagram?

@A.Edfalk kanske kan hjälpa till
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Utan att veta, är storleken på filen för stor? Minns att jag nån gång hade en bild som var på tok för stor vilket gjorde att den visades i typ raw istället för färggladd. Laddar du upp filmen från capcut eller Instagram?

@A.Edfalk kanske kan hjälpa till
Hmm, ja filmstorleken kan ju ev vara stor. Jag klipper färdigt och exporterar i Capcut (1080p, 32mb ungefär) och sedan upp på Instagram. Gick även lite vilse några gånger var det är man ska ladda upp filmer, helt nytt för mig o_O Men känns som en kul ny grej att utforska!
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hmm, ja filmstorleken kan ju ev vara stor. Jag klipper färdigt och exporterar i Capcut (1080p, 32mb ungefär) och sedan upp på Instagram. Gick även lite vilse några gånger var det är man ska ladda upp filmer, helt nytt för mig o_O Men känns som en kul ny grej att utforska!
Ja nä fan jag har noll koll 😁 32mb är ingen fara, jag har lagt upp till max 100mb ren bild utan problem
 

Martin.

Omega
2-Faktor
@Flecktarn Jag har inte använt CapCut och vet ej hur mycket valmöjligheter du har när du exporterar filen. Följande inställningar rekommenderar Adobe deras Premier användare för material som ska upp på Instagram, kanske kan vara till någon hjälp:
Screenshot 2022-02-08 at 16.32.33.png

Om du ej redigerar filmen i CapCut utan laddar upp den direkt Kamera->Mobil->Instagram händer samma sak då?

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Vänligen,
Martin
 

herrstilen

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
På tal om Instagram reels...
Det verkar ju som att man bör ge sig på det, så testade lite idag, inspirerad av bland andra @Nissestr snygga uppladdningar.
Filmade några korta sekvenser med min Sony A7RIII, förde över till mobilen och redigerade i CapCut (grym app!)
Bra så långt.
Men mellan det att jag laddar upp filmen i Instagram och den går ut på min feed händer något med färgerna.
Före:
reel fore.jpg


Efter att den gåt ut på sidan:
reel efter.jpg


Resultatet är alltså mörkare, mindre kontrast och typ en grön nyans. Har inte lagt på något filter eller så.
Någon som vet varför det blir så / vad man kan göra för att undvika det?
Oj, konsigt inget jag varit med om själv.
Jag skickar över till telefonen från min 5d mk4, inspelat i 1080p 24fps.
Redigerar i CapCut, exporterar och sen går jag in i instagram och skapar min reel där och lägger in musiken.
Tips om man vill få lite mer views är att hitta trendiga låtar att göra sitt klipp till, hålla dem kort (ca.7-10sek) och händelse-rik så att tittaren verkligen stannar till slutet.
Här är min senaste:
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
@Flecktarn Jag har inte använt CapCut och vet ej hur mycket valmöjligheter du har när du exporterar filen. Följande inställningar rekommenderar Adobe deras Premier användare för material som ska upp på Instagram, kanske kan vara till någon hjälp:
Screenshot 2022-02-08 at 16.32.33.png

Om du ej redigerar filmen i CapCut utan laddar upp den direkt Kamera->Mobil->Instagram händer samma sak då?

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Vänligen,
Martin
Tack för att du tog dig tid! Ser ut ungefär som de inställningar jag har faktiskt, men har inte testat att ladda upp direkt från programmet, det kanske kan vara en idé att testa. Ska kolla på filformatet också!
Oj, konsigt inget jag varit med om själv.
Jag skickar över till telefonen från min 5d mk4, inspelat i 1080p 24fps.
Redigerar i CapCut, exporterar och sen går jag in i instagram och skapar min reel där och lägger in musiken.
Tips om man vill få lite mer views är att hitta trendiga låtar att göra sitt klipp till, hålla dem kort (ca.7-10sek) och händelse-rik så att tittaren verkligen stannar till slutet.
Här är min senaste:
Eller hur, fattar inte varför den ändrar så mycket i både ton och kontrast! Jag spelar eventuellt in i 4K... ska kika på det.
Bra tips med musiken! Haha man måste börja anpassa sig till "dagens ungdom" verkar det som 😅 10 sekunder... det blir en utmaning. När jag gör filmer på jobbet är utmaningen att hålla dem till max två minuter.
Får väl helt enkelt fortsätta ladda upp och se vad som händer med färgerna.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Är det någon i tråden som vet något om kvaliten på billigare ledljus typ ringlampor mm. Är det något att ha vid klockfoto? Fotar ofta med stativ så jag behöver inte så mkt ljus men vill ju kunna styra ljussättning och få naturligt färgtemp.
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Är det någon i tråden som vet något om kvaliten på billigare ledljus typ ringlampor mm. Är det något att ha vid klockfoto? Fotar ofta med stativ så jag behöver inte så mkt ljus men vill ju kunna styra ljussättning och få naturligt färgtemp.
Jag har en sån här, billig som tusan och tycker den funkar fint(ish). Ganska klumpigt med sladden och ingen justerbar färgtemp. Men tycker ändå resultatet blir godkänt.
_DSC3608-02.jpeg


Var dock tvungen att MacGyvra ihop en bouncer för att mjuka upp ljuset lite till.
_DSC3612-01.jpeg

_DSC1756-02.jpeg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Nyheten att Leica släpper en klocka behöver vi nämna i denna tråd känns det som, trots allt ett klockforum.

Vem blir först på forumet att köpa en? Finns ju ett par Leica användare här i tråden..
Själv väntar jag på en Sony Alpha klocka ;)

The-Leica-L1-and-L2-Luxury-Watches-are-Finally-Available.jpg

Källa: https://leica-camera.com/en-int/World-of-Leica/Leica-Watch

Vänligen,
Martin
Jag och min far var nere i Wetzlar då Q2 släpptes 2019. Kan f ö rekommendera en tur dit om man är helt kamera- och fotofrälst som både jag och min far är.
Han har fotograferat med Leica sedan 70-talet, så att äpplet skulle falla nära trädet var väl kanske inte så otippat.

Hur som helst. Vi bodde i Leitz Park, på deras hotell. Fick även en egen rundvisning i fabriken, och även på Leica Werkstätte - där klockorna tillverkas. Fick se prototyperna, men fick inte fotografera dem. När jag pratade med dem då så lät det som att de skulle släppa dem när som helst. Blev inte riktigt så. ☺️

Lite bilder för det är kul.

D137E284-FF9E-416E-9898-0DEEA8636AFA.jpeg

4BD7B7CE-E359-447B-B144-B33F31A5B284.jpeg


60147422-AB06-4330-AC47-508F01A13BFC.jpeg


36337082-0496-49A5-B279-3788A3C00DCE.jpeg


D4D41A48-8EAC-4C34-9758-DE694376DC99.jpeg


F345FD15-D3F4-4FC1-A45F-10FA0DF8322F.jpeg


A2AE7105-FEEF-439B-9F61-3D163F6032A8.jpeg


FA0F489A-5ADA-443F-863B-D73C6FA1BC68.jpeg


C7ACC33A-8D44-4264-A7D8-EA8602469097.jpeg


24846281-067D-4FE9-AFE1-6622BDEFE0BF.jpeg



Och min far, 70-tal och 2019. Frågan är om han inte var ballare förr, med hela kitet på ryggen.

3D781072-FC4C-40F2-A280-50E0A44D3200.jpeg


A26D921E-E0BE-4736-82BE-5548072EB0D4.jpeg
 

Fredriks89

Cartier
2-Faktor
Hej! Jag började fota för ett par månader sedan med en gammal panasonic G7. Jag börjar bli väldigt sugen på att uppgradera till fullformat, mest för att jag börjat fota natthimlen och då är inte micro 4/3 optimalt. Jag har en begränsad budget och har kikat på Canon 5D mark II och första generationens Sony A7. Att autofokus är halvkass gör mig inte jättemycket, har mest kört manuellt fokus. Är det någon av er som har erfarenhet av någon av dom modellerna? Eller skulle ni rekommendera något annat i samma prisklass?
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Dem säger ju att den bästa kameran är den man har med sig. Insåg att min A7:a med alla dess objektiv tyvärr var för stor och opraktisk för det liv jag lever. Det resulterade i att kameran mest låg hemma och samlade damm. Insåg även att jag vill kunna fota "utan att det märks". Att dra fram en stor systemkamera med objektiv och ratta in alla inställningar tog ofta bort spontaniteten och det naturliga hos de personer jag fotade.

Funderar på köpa en Ricoh GR III. Den kan jag alltid ha med mig i fickan. Av allt att döma är det en väldigt bra kamera (om än lite dyr). Är det någon som gjort liknande "resa"?
 

Sicko

Cartier
Dem säger ju att den bästa kameran är den man har med sig. Insåg att min A7:a med alla dess objektiv tyvärr var för stor och opraktisk för det liv jag lever. Det resulterade i att kameran mest låg hemma och samlade damm. Insåg även att jag vill kunna fota "utan att det märks". Att dra fram en stor systemkamera med objektiv och ratta in alla inställningar tog ofta bort spontaniteten och det naturliga hos de personer jag fotade.

Funderar på köpa en Ricoh GR III. Den kan jag alltid ha med mig i fickan. Av allt att döma är det en väldigt bra kamera (om än lite dyr). Är det någon som gjort liknande "resa"?
Jag har flera stora kameror och använder min GRiii 90 procent av tiden. Så sjukt smidig och funkar bra till det mesta förutom porträtt typ. Nu finns den ju i både 28 och 40mm så man kan välja vad som passar. Hade jag köpt nu hade jag tagit 40.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag har flera stora kameror och använder min GRiii 90 procent av tiden. Så sjukt smidig och funkar bra till det mesta förutom porträtt typ. Nu finns den ju i både 28 och 40mm så man kan välja vad som passar. Hade jag köpt nu hade jag tagit 40.
Kan tänka mig det! Har läst en del på forum/kollat youtube och det är många som säger samma sak.

Ahh okej, GRiiix alltså.... jag har kört 35 tidigare på min A7:a utan att reflektera över det så mycket. Måste läsa på lite mer om vilken jag tror passar mig bäst :)
 

leicaphile

Panerai
Kan tänka mig det! Har läst en del på forum/kollat youtube och det är många som säger samma sak.

Ahh okej, GRiiix alltså.... jag har kört 35 tidigare på min A7:a utan att reflektera över det så mycket. Måste läsa på lite mer om vilken jag tror passar mig bäst :)

Glöm inte att 28mm varianten har ett 35mm "crop mode" som ger dig en 15 megapixels fil fortfarande. Så vill du ha 35mm med lite mer vidvinkel tillgängligt är det inte en dum variant.

Själv har jag haft en drös X100 kameror till detta ändamål men de passar inte riktigt i fickan.
 
Topp