• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den fotogeniska tråden om kameror och fotografering

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte kolla om det är någon här i tråden som har lite koll på Leica. Det handlar om en ”vintage” M3. Har själv väldigt dålig koll. Vart i kontakt med Lpfoto, är det bästa vägen att gå? Skulle någon veta lite mer om modellen osv berätta gärna. Se bilder.
IMG_9363.jpeg

IMG_9366.jpeg
Vad vill du veta? 😊

Kamerahuset ser ut att vara från 1962. Kan inte se serienumret på objektivet - men du kan ta en titt här för att ta reda på det själv:
Ser ut att vara ett rigid 50mm Summicron?

Jag skulle säga - använd den. Varför inte? 😊
Det fina är att moderna M-objektiv kommer fungera direkt på kameran. Jag har en M2 från ungefär samma år, och jag använder ofta mitt Leica 50 Summilux (från 2019) på den.
 

leicaphile

Panerai
Vad vill du veta? 😊

Kamerahuset ser ut att vara från 1962. Kan inte se serienumret på objektivet - men du kan ta en titt här för att ta reda på det själv:
Ser ut att vara ett rigid 50mm Summicron?

Jag skulle säga - använd den. Varför inte? 😊
Det fina är att moderna M-objektiv kommer fungera direkt på kameran. Jag har en M2 från ungefär samma år, och jag använder ofta mitt Leica 50 Summilux (från 2019) på den.

Håller med, 50mm rigid. Sen ser det ut som kanske ett 135mm Hektor.

Mina källor säger dock 1964, inte 1962, för huset. Men det spelar ju ingen större roll, det rör sig inte om någon begränsad/speciell variant.

Är du ute efter ett estimat på pris så skulle jag säga 12-14k för huset om det är i fungerande skick (ingen separation i mätsökaren, långsamma tiderna fungerar osv). Ungefär samma pris för Summicron optiken återigen förutsatt i gott skick (ej haze/slöja, fokuserar väl). Om det är en Hektor 135 är den kanske värd ett par tusenlappar eller knappt det.

Ska du använda den så kolla i alla fall att slutartiderna inkl de långsamma låter/känns rätt. Allra bäst är naturligtvis att serva den om man inte vet att det skett senaste årtiondet. Jonas på Analoga Kameror i Stockholm är duktig på dessa och inte alltför dyr.
 

Bottega

Cartier
Vad vill du veta? 😊

Kamerahuset ser ut att vara från 1962. Kan inte se serienumret på objektivet - men du kan ta en titt här för att ta reda på det själv:
Ser ut att vara ett rigid 50mm Summicron?

Jag skulle säga - använd den. Varför inte? 😊
Det fina är att moderna M-objektiv kommer fungera direkt på kameran. Jag har en M2 från ungefär samma år, och jag använder ofta mitt Leica 50 Summilux (från 2019) på den.


I fall den inte har använts på länge, kontakta https://www.analogakameror.se/ för att få den servad och genomgången :)
 

Clocksson

Cartier
2-Faktor
Vad vill du veta? 😊

Kamerahuset ser ut att vara från 1962. Kan inte se serienumret på objektivet - men du kan ta en titt här för att ta reda på det själv:
Ser ut att vara ett rigid 50mm Summicron?

Jag skulle säga - använd den. Varför inte? 😊
Det fina är att moderna M-objektiv kommer fungera direkt på kameran. Jag har en M2 från ungefär samma år, och jag använder ofta mitt Leica 50 Summilux (från 2019) på den.
Egentligen har jag som sagt ingen koll alls på kamerautrustning. Utan tänkte mer generellt vad det är osv. Men ska kolla i den länken som du skickade där, kan jag nog hitta mycket intressant. Får helt enkelt kolla på att om jag i framtiden ska använda den. Tack för svaret.


Håller med, 50mm rigid. Sen ser det ut som kanske ett 135mm Hektor.

Mina källor säger dock 1964, inte 1962, för huset. Men det spelar ju ingen större roll, det rör sig inte om någon begränsad/speciell variant.

Är du ute efter ett estimat på pris så skulle jag säga 12-14k för huset om det är i fungerande skick (ingen separation i mätsökaren, långsamma tiderna fungerar osv). Ungefär samma pris för Summicron optiken återigen förutsatt i gott skick (ej haze/slöja, fokuserar väl). Om det är en Hektor 135 är den kanske värd ett par tusenlappar eller knappt det.

Ska du använda den så kolla i alla fall att slutartiderna inkl de långsamma låter/känns rätt. Allra bäst är naturligtvis att serva den om man inte vet att det skett senaste årtiondet. Jonas på Analoga Kameror i Stockholm är duktig på dessa och inte alltför dyr.
Okej, ett pris är väll alltid intressant. Ska iväg på arbete till huvudstaden nästa vecka. då kanske jag tar med mig kameran för att någon kan göra en kontroll på den osv gällande funktion. Tackar för svaret.
 

Marand

Cartier
2-Faktor
Blivit med AE-1, någon som skjuter film och kan tipsa om ett bra ställe i Stockholm för framkallning och scanning?
 
Senast ändrad:

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Tog fram mitt Tamron 150-600 ur gömmorna. Har tyvärr svårt att få till riktig skärpa med detta. Kanske bl.a. är en en fråga om teknik från min sida. Och tålamod för att sitta i gömsle har jag inte heller ;)
 

Bilagor

  • DSC_5031.jpg
    DSC_5031.jpg
    431.6 KB · Visningar: 8
  • DSC_5035.jpg
    DSC_5035.jpg
    352.4 KB · Visningar: 8
  • DSC_5030.jpg
    DSC_5030.jpg
    347.1 KB · Visningar: 7
  • 20240427_183535.jpg
    20240427_183535.jpg
    623 KB · Visningar: 5

pemlock

Panerai
2-Faktor
En tekniskt misslyckad bild kan ju bli rätt bra också om man har lite tur. Kollade inte inställningarna på kameran innan jag tog den här kraftigt felexponerade bilden på SD’n ... ;)
6 - Till sist.jpg
👍
"There's no such thing as a correct exposure. The right exposure is not an objective truth, it's a matter of opinion." - Jamie Windsor

 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Lekte actionfotograf i helgen. Lite trixigt att hänga med och hitta fokus. Använde kontinuerlig fokus med ett mindre antal fokuspunkter + serietagning 4 bilder/s.
 

Bilagor

  • DSC_5366.jpg
    DSC_5366.jpg
    1.3 MB · Visningar: 4
  • DSC_5370.jpg
    DSC_5370.jpg
    1.1 MB · Visningar: 4
  • DSC_5332.jpg
    DSC_5332.jpg
    1.5 MB · Visningar: 3

repertoire

Cartier
2-Faktor
Intressekoll. Funderar på att byta, således kommer denna vara till salu. Riktig dunderkamera för pengen.
Lumix S5 + 20-60 i toppenskick. 3127 exponeringar. Två batterier och tillbehör.
11k skickat.

P6190039.jpg
 

Matte1970

Cartier
Tog fram mitt Tamron 150-600 ur gömmorna. Har tyvärr svårt att få till riktig skärpa med detta. Kanske bl.a. är en en fråga om teknik från min sida. Och tålamod för att sitta i gömsle har jag inte heller ;)
Det beror lite på hur långt bort fotot är taget (har du croppat mycket?). Tycker det borde bli skarpare även om det finns bättre objektiv på marknaden. Har du exif data? Vilket kamerahus använder du? Spontant ser det ut som att du använt för högt ISO, speciellt i de mörkare partierna på fåglarna
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Det beror lite på hur långt bort fotot är taget (har du croppat mycket?). Tycker det borde bli skarpare även om det finns bättre objektiv på marknaden. Har du exif data? Vilket kamerahus använder du? Spontant ser det ut som att du använt för högt ISO, speciellt i de mörkare partierna på fåglarna
Har Nikon7500, dvs inte fullformat. Så det är riktigt att ISO är högt här och det märks när man beskär mkt. Kanske att det går att använda lägre ISO och längre slutartider och lita på att bildstabiliseringen klarar att kompensera? Får pröva det vid tillfälle.
 

Matte1970

Cartier
Har Nikon7500, dvs inte fullformat. Så det är riktigt att ISO är högt här och det märks när man beskär mkt. Kanske att det går att använda lägre ISO och längre slutartider och lita på att bildstabiliseringen klarar att kompensera? Får pröva det vid tillfälle.
Det kvittar om du inte har fullformat. Har du beskurit bilden mycket med högt ISO så lär det bli dåligt oavsett kamera (även om de dyrare kamerorna och objektiv är något bättre och större bländare än ditt objektiv). Det är bara att försöka igen. Tror inte det har med din kamera att göra. Försök komma närmare objektet i bra ljus så blir det nog betydligt bättre. Du skall definitivt INTE använda längre slutartider. Förr i tiden (utan Image stabilizer) sade man att man skulle ha samma slutartid som brännvidden (använder du 400 mm så använd 1/400 sekund).
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Det kvittar om du inte har fullformat. Har du beskurit bilden mycket med högt ISO så lär det bli dåligt oavsett kamera (även om de dyrare kamerorna och objektiv är något bättre och större bländare än ditt objektiv). Det är bara att försöka igen. Tror inte det har med din kamera att göra. Försök komma närmare objektet i bra ljus så blir det nog betydligt bättre. Du skall definitivt INTE använda längre slutartider. Förr i tiden (utan Image stabilizer) sade man att man skulle ha samma slutartid som brännvidden (använder du 400 mm så använd 1/400 sekund).
Angående croppad sensor vs fullformat har jag en annan åsikt.
Fullformatskameror presterar generellt bättre vid höga ISO eftersom varje pixel på sensorn är större och kan samla in mer ljus och information. Detta leder till ett högre signal-till-brus-förhållande, vilket resulterar i mindre digitalt brus och bättre dynamiskt omfång. Dessutom har fullformatsensorer en lägre pixeldensitet, vilket minskar värmealstring och ytterligare förbättrar bildkvaliteten, särskilt i svagt ljus.

Vänligen.
Martin
 

Matte1970

Cartier
Angående croppad sensor vs fullformat har jag en annan åsikt.
Fullformatskameror presterar generellt bättre vid höga ISO eftersom varje pixel på sensorn är större och kan samla in mer ljus och information. Detta leder till ett högre signal-till-brus-förhållande, vilket resulterar i mindre digitalt brus och bättre dynamiskt omfång. Dessutom har fullformatsensorer en lägre pixeldensitet, vilket minskar värmealstring och ytterligare förbättrar bildkvaliteten, särskilt i svagt ljus.

Vänligen.
Martin
Utan att veta exif datan och hur mycket bilden är beskuren är det svårt att veta vad det beror på. Fullformat är generellt bättre men det går utmärkt att ta bra bilder med icke fullformat.
 

leicaphile

Panerai
Utan att veta exif datan och hur mycket bilden är beskuren är det svårt att veta vad det beror på. Fullformat är generellt bättre men det går utmärkt att ta bra bilder med icke fullformat.

Japp, här nedan har du ISO 12800 från micro four thirds som ett exempel. Sensorer och mjukvara är så bra idag att sensorstorlek börjar spela mindre och mindre roll. Sen har du hela diskussionen med "equivalence", t.ex. om man vill ha samma skärpedjup måste man blända ner småbildskameran längre och då får du mindre ljus till sensorn vilket gör att du måste höja isotalet för att kompensera. Men visst finns det tillfällen då småbild är bättre. Kan du fylla bilden med en fågel och småbild+600/4 finns det inget i M43 som kan bli tekniskt lika bra. Sen huruvida den skillnaden är praktiskt märkbar i slutresultatet är en annan femma.

Jag har kört NIkon Z länge men börjar flytta över till M43 för det mesta. Kan bära runt motsvarande 300-1000mm och det väger under 2,5kg inklusive kamerahus.

53737203079_a8b93afdf6_h.jpg
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Hej, beror på vad du är ute efter att fota och vilken budget du har. Det jag använder just nu och tar med på kommande fågelresa är: Olympus OM-1, Panasonic G9 (som backup), 150-400/4.5, 200/2.8, 12-45/4 och 40-150/4.

Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Ett bra kit för resefoto.

Förra gången jag doppade tårna i MFT tog jag med mig en Olympus E-PL8 med en uppsättning små objektiv (ett par zoomar, ett par fasta) på en drygt månadslång resa och det var underbart lätt att bära med mig och långsamma foton gav underbara bilder.

Nu har jag faktiskt plockat hem lite begagnade MFT-prylar igen dock av lite högre och tyngre klass den här gången, där en Panasonic G9 med 12-60/2.8-4.0 är basen och jag ska låna ett par objektiv till av en kompis ikväll. G9:an är ju en riktigt trevlig bekantskap - mycket kompetent - men den är rätt stor och tung.

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag frågar efter egentligen. Mer ... en reflex att fråga om tips när jag börjat glutta på det. :)
 

leicaphile

Panerai
Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Ett bra kit för resefoto.

Förra gången jag doppade tårna i MFT tog jag med mig en Olympus E-PL8 med en uppsättning små objektiv (ett par zoomar, ett par fasta) på en drygt månadslång resa och det var underbart lätt att bära med mig och långsamma foton gav underbara bilder.

Nu har jag faktiskt plockat hem lite begagnade MFT-prylar igen dock av lite högre och tyngre klass den här gången, där en Panasonic G9 med 12-60/2.8-4.0 är basen och jag ska låna ett par objektiv till av en kompis ikväll. G9:an är ju en riktigt trevlig bekantskap - mycket kompetent - men den är rätt stor och tung.

Som sagt, jag vet inte riktigt vad jag frågar efter egentligen. Mer ... en reflex att fråga om tips när jag börjat glutta på det. :)

Ja, G9 är ju inte den nättaste kameran i M43 direkt. Dock väldigt bra prestanda. Det jag saknar i just den om man ska resa är HHHR (Hand Held High Res) vilket jag tycker är riktigt trevligt att ha om man vill få lite extra detaljer i nåt landskapsfoto och inte släpar runt stativ.

Om man är villig att bära ett lite tyngre objektiv så är väl Olympus 12-100/4 Pro oslagbart när det gäller allroundoptik för resande. Väldigt väldigt skarpt och med ett rejält brännviddsomfång. Eftersom stabiliseringen är så bra på M43 kan du handhålla i upp till flera sekunder vid kortare brännvidder så man kommer långt även med f/4. Vill man ha något lite mindre är 12-45/4 riktigt fin den med. Hade med den på en resa till Norge nyligen och blev riktigt imponerad. 254 gram och skarp som attan.

Så om man vill ha något kompakt men ändå kompetent skulle jag nog fundera på en OM-5 och 12-45. OM-5 ger dig en väldigt bra sensor tillsammans med hand held high res, live ND och allt annat gott. Då hamnar du under 700 gram. Lägg till ett 40-150/4 om man vill ha lite längre brännvidder så har du en ganska komplett setup. Alternativt bara ett 12-100 men jag skulle personligen hellre bära runt 12-45 hela dagen och ha 40-150 i fickan / ryggsäcken.

edit: https://www.espenhelland.com/wildlife-photography-blog/om-system-om-5-review
 
Senast ändrad:

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Tack för tipsen! Jag ska nog klämma lite på en OM-5 när jag får chansen. Som glasögonbärare är jag lite kinkig på hur sökarna är konstruerade och ofta leder det till att jag hellre går på toppmodellerna men ... det är ju modellspecifikt och irrationellt personligt.

Egentligen är det vansinne av mig att titta vidare på fler prylar, jag har redan ett tämligen komplett Fujifilm-system som jag i grunden är rätt nöjd med, men lockelsen efter en mer optimal lösning finns ju alltid där. Om jag fick drömma så skulle jag vilja ha ergonomin från en Fujifilm X-T5 men med optikstorleken från MFT och Sonys modernaste autofokus.

För sommarens urbana semesterresor är det nu 90% sannolikhet jag släpar med mig mitt Fujifilm-system. Troligen bestående av X-T5-huset med en 23mm/1.4 närmast fast monterad och 50-140/2.8 att ha i väskan. Kanske X-E3 med 18-55/2.8-4.0 som backup eller ta med när jag inte vill ha det dyra med mig.

När jag så här i efteråt tittar på de färdiga bilderna är det ju långt från självklart att det är kameran som gjort största skillnaden mellan alla prylar jag haft. Det är platsen och min förmåga att komponera bilden som gör skillnad. Oftast handlar det om att vara på rätt plats, tidigt nog på morgonen och sen rikta kameran åt rätt håll. Resten sköter universum. :)

De enda gångerna jag missat pga kameran inneboende svagheter är just i naturen med vilda djur. Grizzlybjörnar på håll hade krävt bättre långzoom. Två vithövdade havsörnar som käbblar om en fisk tre meter rakt över båten där jag befann mig hade krävt bättre autofokus än den Olympus E-PL7 jag hade i handen då. Men... det är sällan jag fotar sånt. Jag kanske borde lägga mindre pengar på prylar och mer pengar på biljetter till västra Kanada igen?

P7050350.JPG
 

leicaphile

Panerai
"Om jag fick drömma så skulle jag vilja ha ergonomin från en Fujifilm X-T5 men med optikstorleken från MFT och Sonys modernaste autofokus." -- tycker du har i princip beskrivit en OM-1 här. :D
 

repertoire

Cartier
2-Faktor
Jag har ärligt talat börjat bry mig mindre om ISO prestanda nu när t.ex Photoshop/Lightrooms AI-Denoise är såpass bra.
Har gått igenom bilder från 10+ år sedan och få dom att se ut som om dom vore tagna med en betydligt nyare och bättre kamera.
Ska göra en liten jämförelse mellan min gamla Lumix GF1 (2010) och Lumix S5 (2020) i kväll.
 

leicaphile

Panerai
Jag har ärligt talat börjat bry mig mindre om ISO prestanda nu när t.ex Photoshop/Lightrooms AI-Denoise är såpass bra.
Har gått igenom bilder från 10+ år sedan och få dom att se ut som om dom vore tagna med en betydligt nyare och bättre kamera.
Ska göra en liten jämförelse mellan min gamla Lumix GF1 (2010) och Lumix S5 (2020) i kväll.

Tanka ner en trial av DXO PureRAW 4. Det är helt bisarrt vad den kan göra.
 

blackcoffee

Rolex
2-Faktor
Solnedgångsbilder har väl alla tagit och de blir sällan lika bra som i verkligheten. Här är en till:

sunset.jpg


Inte särskilt uppseendeväckande i stort, men jag tyckte det var skoj att se ett tydligt exempel på hur Fujinon XF 18-55/2.8-4.0 beter sig med solen i bilden. Lite flares och ghosting... men inte så farligt, bara lite känsla. :)

Kameran är min trotjänare Fujifilm X-E3. Lätt redigering i Capture One från RAW.
 
Topp