• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag besökte magnussons ur samt Jarl Sandin i lördags. Båda säljer Certina men varken magnussons eller Jarl Sandin hade Certina läderband i sortimentet.
Och jag letar efter ett original spänne och läderband. Kanske ska åka förbi stjärnurmakarna och ur & penn innan jag lägger en beställning från klockia. Men eftersom varken magnussons (välkänd butik i Göteborg) samt Jarl Sandin inte hade Certina läderband tror jag inte jag kommer finna något hos andra klockbutiker.
Jag förstod inte att det var just original du var ute efter, sorry ;) Då är det bara köra på klockia, dom är både pålitliga och trevliga att ha att göra med :)
 

leab9

Omega
Hur gör jag för att följa ett inlägg? Som det är nu ser jag ju alla alla inlägg och då är det ju svårt att följa ett inlägg bakåt. Hoppas ni förstår hur jag menar.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur gör jag för att följa ett inlägg? Som det är nu ser jag ju alla alla inlägg och då är det ju svårt att följa ett inlägg bakåt. Hoppas ni förstår hur jag menar.
Du kan "bevaka ämne". Uppe till höger ser du ser du texten "Bevaka ämne" och "Bevakare av tråden". Om du skriver något så bevakar du automatiskt, sen kan du välja att sluta bevaka om du vill, bara klicka på texten.
 

Spree

Breitling
Jag förstod inte att det var just original du var ute efter, sorry ;) Då är det bara köra på klockia, dom är både pålitliga och trevliga att ha att göra med :)

Tänker det blir lite roligare att ha original länk och läder till klockan. Sen i framtiden om jag köper nato eller andra läderband blir det nog inte original då också.
 

leab9

Omega
Tack men jag fattar ändå inte. Högst upp till höger står det bara "sluta bevaka ämne" Det vill jag ju inte göra. Det jag undrar är hur jag kan se inlägg som hänger i hop? Typ som en trädstruktur. Ofta ser jag ett inlägg som har med ett tidigare inlägg att göra som kanske postades för ett par dagar sedan och då skulle jag vilja se alla inlägg i den tråden samlat. Den funktionen tycker jag borde finnas men jag vet inte hur man går tillväga. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tack men jag fattar ändå inte. Högst upp till höger står det bara "sluta bevaka ämne" Det vill jag ju inte göra. Det jag undrar är hur jag kan se inlägg som hänger i hop? Typ som en trädstruktur. Ofta ser jag ett inlägg som har med ett tidigare inlägg att göra som kanske postades för ett par dagar sedan och då skulle jag vilja se alla inlägg i den tråden samlat. Den funktionen tycker jag borde finnas men jag vet inte hur man går tillväga. :)
Det finns tyvärr ingen sådan funktion, i alla fall inte vad jag vet. Det du kan göra är att klicka på den lilla uppåtpilen bredvid "leab9 skrev" så kommer du till inlägget som citerades.
 

Timeless10

Breitling
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!
 

Spree

Breitling
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!

Är verkligen ingen expert men känner att vem som helst kan kommentera på din fråga.
Klockor är så otroligt individuellt och så många olika faktorer spelar in på vilken klocka som kommer passa dig. Du har ett hum om vad du vill ha för klocka, men fortfarande många pusselbitar som du själv måste lista ut. Enligt mig inget som någon på ett forum kan bestämma åt dig. Det bästa är bara att ge dig ut i djungeln av klockor och se vad du gillar/ogillar. Gå till butiker, kolla på uret, kolla på klockia och andra hemsidor.

Det enda rådet jag kan ge dig är att inte köpa en parfymklocka (alltså ett märke som gör andra grejer, till exempel kläder) utan istället ett "riktigt" märke. Bra alternativ för 5-7k är Seiko, Certina, Tissot, Hamilton. Men finns självklart andra bra märken också. Kanske en "pre-owned" är något för dig? I så fall kolla på chrono24 eller här på klocksnack.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!
Det ligger en ute på köp & sälj som passar in på beskrivningen: https://klocksnack.se/threads/bumpar-denna-igen-tissot-t-complication-squelette-ett-kap-för-den-som-vågar-sig-på-skeletonur.104537/
Men du ska så klart inte bara köpa första bästa, det var bara ett tips. Ta dig tid att kika runt lite och fundera på vad det är du söker. :)
 

Zelot

Omega
Tjena.
Jag är på jakt efter en trevlig klocka.
Har inte så tjocka handleder så en boett på 36 mm skulle passa bra. Har kikat en del på Rolex Oyster perpetual 116000 men undrar ifall någon här har andra förslag i den lite mer dressade familjen?
 

Zelot

Omega
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!

Longines levererar bra kvalité men kanske ligger lite över budgetmässigt...men en begagnad skulle kunna vara prisvärd!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tjena.
Jag är på jakt efter en trevlig klocka.
Har inte så tjocka handleder så en boett på 36 mm skulle passa bra. Har kikat en del på Rolex Oyster perpetual 116000 men undrar ifall någon här har andra förslag i den lite mer dressade familjen?
Typ samma stålsport med länk eller ska den vara mindre sportig? Varför inte OP? Inga andra krav än ca 36mm?
 

Zelot

Omega
Typ samma stålsport med länk eller ska den vara mindre sportig? Varför inte OP? Inga andra krav än ca 36mm?

Gärna länk men inte ett måste. Jag är flexibel bara känslan är rätt :) OP (blå urtavla) är en favorit måste jag säga men jag kan även tänka utanför ramarna. Jag vill att märket är lite mer "premium" så att den kan hänga i 50 år frammåt. Kan tänka mig både nytt och begagnat. Däremot vill jag inte gå över 36 mm, det funkar inte med större boett.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gärna länk men inte ett måste. Jag är flexibel bara känslan är rätt :) OP (blå urtavla) är en favorit måste jag säga men jag kan även tänka utanför ramarna. Jag vill att märket är lite mer "premium" så att den kan hänga i 50 år frammåt. Kan tänka mig både nytt och begagnat. Däremot vill jag inte gå över 36 mm, det funkar inte med större boett.
Har du tittat på Rado tradition golden horse?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!
Nu kommer bara vad jag tycker, du kommer inte göra någon större klättring på stegen när det gäller kvalité om du ska ha en automat med den budgeten. Det är dessutom väldigt få som har skelett tavla, än färre i det prissegmentet. Tror det är bättre om du börjar med att googla skelett ur och sedan letar efter den du fastnat för, men var beredd på att budgeten kan spricka...
 

fugen

Breitling
Hej, känner att det är dags att ge sig in i klockvärlden så skulle behöva lite experthjälp från er på forumet.

Har för tillfället en batteridriven Armani klocka men känner att det är dags att uppgradera till något bättre. Letar efter en manuell/automatisk klocka, helst en skeleton modell. Budgeten ligger på runt 5-7k men skulle kunna spendera lite mer ifall klockan är värd det. Så ifall ni vet någon bra klocka får ni gärna tipsa!

Denna faller väl ganska bra inom ramen för vad du efterfrågar.
https://d1milano.com/collections/mechanical/products/skeleton-bracelet-41-5-mm-silver
D1_Milano_-_01-SKBJ01-Front_300x450_crop_center.png



Inte ägt en D1 själv, men inte sett något uppenbart negativt om dem här på KS.
 

KMKB

Breitling
2-Faktor
Tjena.
Jag är på jakt efter en trevlig klocka.
Har inte så tjocka handleder så en boett på 36 mm skulle passa bra. Har kikat en del på Rolex Oyster perpetual 116000 men undrar ifall någon här har andra förslag i den lite mer dressade familjen?
Varför inte en Sjöö Sandström World Timer https://www.eriksonurhandel.se/sjoo-sandstrom/royal-steel-worldtimer-36-9.html? Finns även på gummi https://www.eriksonurhandel.se/sjoo-sandstrom/royal-steel-worldtimer-36-8.html
 

Pehrra

Breitling
Tjena.
Jag är på jakt efter en trevlig klocka.
Har inte så tjocka handleder så en boett på 36 mm skulle passa bra. Har kikat en del på Rolex Oyster perpetual 116000 men undrar ifall någon här har andra förslag i den lite mer dressade familjen?

Sitter i samma båt. Skulle dock vilja ha 34mm. Vad finns det för andra märken som har diskreta 34mm?
 

fugen

Breitling
Gärna länk men inte ett måste. Jag är flexibel bara känslan är rätt :) OP (blå urtavla) är en favorit måste jag säga men jag kan även tänka utanför ramarna. Jag vill att märket är lite mer "premium" så att den kan hänga i 50 år frammåt. Kan tänka mig både nytt och begagnat. Däremot vill jag inte gå över 36 mm, det funkar inte med större boett.

Förutom BB 36 som Dennta föreslog, kanske IWC Pilots 36 ?
https://www.iwc.com/en/watch-collections/pilot-watches/iw324010-pilot_s-watch-automatic-36.html
 

HSK

Patek
2-Faktor
Sitter i samma båt. Skulle dock vilja ha 34mm. Vad finns det för andra märken som har diskreta 34mm?
Nomos har en del trevliga modeller. Tror dock att de kör med 35mm istället för 36 men det är nog bara positivt i och med att urtavlorna framstår som större än vad de är p.g.a. designen.
 

Familjen L

Breitling
Jag har rätt små handleder, har 16.5cm runtom (mätt med måttband tajt). Provade en 42mm diver och tyckte den såg nice ut. Men försäljaren sa att den var i största laget. Vad är eran uppfattning? Såklart väldigt individuellt men man är ju sån, som människa, och bryr sig mycket om vad andra tycker haha...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag har rätt små handleder, har 16.5cm runtom (mätt med måttband tajt). Provade en 42mm diver och tyckte den såg nice ut. Men försäljaren sa att den var i största laget. Vad är eran uppfattning? Såklart väldigt individuellt men man är ju sån, som människa, och bryr sig mycket om vad andra tycker haha...
Lägg mindre vikt vid omkrets och kolla bredden på din handled, sen kollar du måttet ifrån lugg till lugg på klockan istället. Dykare ska vara större, men inte så luggarna sticker ut på sidorna, då blir det inte snyggt tycker jag. Ett par exempel som jag kör...
EAD64DE3-07B7-43BE-8970-7F26329A90D7.jpeg

Mina handleder är ca 56 vid knölen. Seikon är 45mm men ”bara” 54mm över luggarna, så den sitter bra.
5D38C6A6-C694-418F-BD34-323FC6837154.jpeg

Denna som inte är en dykare har 45mm över luggarna. Stora klockor är en smaksak, men dom bör sitta bra...
 
Senast ändrad:

mofo

Audemars
2-Faktor
Jag har rätt små handleder, har 16.5cm runtom (mätt med måttband tajt). Provade en 42mm diver och tyckte den såg nice ut. Men försäljaren sa att den var i största laget. Vad är eran uppfattning? Såklart väldigt individuellt men man är ju sån, som människa, och bryr sig mycket om vad andra tycker haha...
Jag har 16.5cm runt mina handleder och efter några år av testande av diverse storlekar så har jag kommit fram till att Inget större än 40mm, 36mm sitter prefekt.

Har en kompis som gick samma väg som mig, hade större från början och har bara gått ner i strl, han bär idag reverso och explorer.
Men det är resan man lär sig av, gå efter vad du tycker är nice..
 
Topp