• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Stuffe

Cartier
2-Faktor
Vilka saker är viktigast för er att kolla på när det kommer till skicket av en klocka? Tänkte om det finns några detaljer som ni tycker är lite viktigare att kika på än annat :)
Vore bra att få lite tips innan man gör sitt första "riktiga" klockköp :) (jag siktar på att inhandla en Rolex 16233 förutsatt att jag hittar en trevlig en)
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Vilka saker är viktigast för er att kolla på när det kommer till skicket av en klocka? Tänkte om det finns några detaljer som ni tycker är lite viktigare att kika på än annat :)
Vore bra att få lite tips innan man gör sitt första "riktiga" klockköp :) (jag siktar på att inhandla en Rolex 16233 förutsatt att jag hittar en trevlig en)
Tjena,
De saker jag tycker du bör kolla efter på en 16233
  • Stretch i länken
    Be gärna om bilder där man kan se hur mycket stretch det är i länken, lite äldre klockor och framförallt guld slits så be säljaren att hålla i boetten och låt länken, med låset låst, hänga fritt för att avgöra.
    Kan kosta en del att fixa detta så se upp för länkar med Mycket stretch.
  • ev. Polering
    Är klockan polerad?
    Be om tydliga bilder på boetten från olika vinklar, kolla så att delar som ska vara polerade/borstade fortfarande är det, har man tagit av mycket material när man har polerat klockan?
    Var inte rädd för att klockan kan vara polerad, bara det är bra gjort!
  • Tillbehör
    Vilka tillbehör kommer med, ytterbox, box, manualer, certifikat, kvitto, service kvitto, tag, undersök vad ett som ingår i ett fullset och se till att allt detta finns med och att allt som ingår är tidsenligt.
    Dock brukar äldre klockor inte ha allt detta och du får se vad du tycker är viktigt att ha, cert är ju alltid trevligt och om detta finns med så kan det vara bra att kolla att detta stämmer överens med numren på boetten.
  • Senaste service
    Kan vara bra att kolla när klockan är servad senast och om det finns kvitto på detta, en service kan vara kostsam så kan vara skönt att köpa en klocka som är servad.
    Om klockan säljs utan servicehistorik så kan du räkna med att den kommer behöva en genomgång inom snar framtid, detta kan gå på allt från 5-15K så kan vara värt att köpa en klocka som klarar sig ett tag utan service.
Men det absolut viktigaste är att den du köper klockan av ger dig en bra magkänsla, köp säljaren och sen klockan, det finns alltid fler klockor så tycker du att något inte känns bra så backa ur.

Om klockan ska skickas så se till att det är med värdefrakt, var inte snål med detta.
Om det blir distansaffär kan det vara bra att be om retur om något skulle skilja med klockans beskrivning.
Vid F2F affär, be om att få betala med Swish och att affären görs upp på en publik plats där det kan finnas kameror för bådas säkerhet.

Detta var några av de saker jag kommer att tänka på just nu.
Lycka till i jakten

väl mött /
mofo
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vilka saker är viktigast för er att kolla på när det kommer till skicket av en klocka? Tänkte om det finns några detaljer som ni tycker är lite viktigare att kika på än annat :)
Vore bra att få lite tips innan man gör sitt första "riktiga" klockköp :) (jag siktar på att inhandla en Rolex 16233 förutsatt att jag hittar en trevlig en)
Bra sammanfattat av @mofo , som tillägg tycker jag inte du ska köpa grisen i säcken, det vill säga osedd. Jag har dålig koll på prisbilden (30-60K?), men det är värt att göra f2f affär så du kan klämma, kolla och testa innan köp (och samtidigt köpa säljaren). Skulle du köpa en bil för samma summa osedd?
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Bra sammanfattat av @mofo , som tillägg tycker jag inte du ska köpa grisen i säcken, det vill säga osedd. Jag har dålig koll på prisbilden (30-60K?), men det är värt att göra f2f affär så du kan klämma, kolla och testa innan köp (och samtidigt köpa säljaren). Skulle du köpa en bil för samma summa osedd?
Tack, alltid kul att kunna hjälpa lite.
Absolut, håller med dig, att kunna klämma och se att klockan är som utlovat är helt klart att föredra.
Men ett litet problem skulle kunna vara om man är grön och inte själv kan avgöra ev polering osv.

@Stuffe var inte rädd att be om hjälp i tex https://klocksnack.se/threads/datejust-och-date-tråden.6866/
om du skulle hitta ett ex som du undrar något om.
 

Spree

Breitling
Hehe...fick mig ett riktigt gott skratt, tackar på förhud var jätte roligt! men så kan det gå när man skriver från sin smartlur, har hänt mig åtskilliga gånger!

Jaja...nog om det, detta kan du göra enkelt själv! Det du behöver först och främst är ett bandverktyg av något slag! Du kan köpa dessa på forumets webbshop som håller mycket bra kvalité, fast det går med enklare också, du kan säkert finna dessa på tradera.


https://webshop.klocksnack.se/products/bergeon-6767-f

Skarmavbild_2019-09-18_kl._11.29.26_1024x1024.png


1-storlek-9935v9.jpg




När du väl har införskaffat dig ett sådant så kommer det gå mycket lättare, har man lite vana, så kan det gå med en finare skruvmejsel. Det du behöver tänka på är bredden mellan luggarna/bandhornen, dom kan skilja sig, allt från 18mm upp till 24mm, normalt är väl 18/20mm. När du väl kommit fram till vilken bredd du ska ha på armbandet så är det bara att söka något läder som passar till klockan! Finns många ställen att att köpa armband ifrån, här på KS, tratten, själv brukar jag köpa från eBay...

Lycka till!


Hej igen, snabb fråga. Köper man bandstiften separat eller brukar detta komma med nya läderband? Och om inte, var köper man stiften? Har googlat runt lite men verkar inte hitta någon "vettig" hemsida.
 

Spree

Breitling
jo klart du kan använda dem du redan har. Tolkade det som att du behövde nya :)

Förstår att du tolkade det så. Visste nämligen inte att man kunde använda stift man redan har (såg nämligen en kommentar om detta på en youtube video)

Så allt jag egentligen nu behöver är verktyget 6767-F (som jag tänkt köpa här på klocksnack då tidigare kille länkade denna) och ett läderarmband.
 

Tellus8

Omega
Hej,
En riktig nybörjarfråga; var hittar man "listpris" på klockor? Är det vad tex Krons tar för en ny likadan?
Jag köpte min första dyra klocka för tre veckor sedan och vill redan flippa. Det är en Omega Seamaster ref 212.30.41.20.03.001. Har fått tips i en annan tråd att 26k eller 60-70% av listpris är rimligt. Men ville bara verifiera själv.
Sen kändes det lågt iom att den är så ny tyckte jag. Har sett äldre som går för samma pris, men åldern kanske inte är avgörande?
Har inte vågat lägga ut den på köp & sälj än för jag vill inte pruta bort mig själv och framförallt vill jag inte gå ut för högt och framstå som en krösus och förstöra mitt ev framtida anseende här.
 
Hej,
En riktig nybörjarfråga; var hittar man "listpris" på klockor? Är det vad tex Krons tar för en ny likadan?
Jag köpte min första dyra klocka för tre veckor sedan och vill redan flippa. Det är en Omega Seamaster ref 212.30.41.20.03.001. Har fått tips i en annan tråd att 26k eller 60-70% av listpris är rimligt. Men ville bara verifiera själv.
Sen kändes det lågt iom att den är så ny tyckte jag. Har sett äldre som går för samma pris, men åldern kanske inte är avgörande?
Har inte vågat lägga ut den på köp & sälj än för jag vill inte pruta bort mig själv och framförallt vill jag inte gå ut för högt och framstå som en krösus och förstöra mitt ev framtida anseende här.
List är det officiella priset, det du t ex hittar på ADs hemsida. Sedan kan ju AD ge rabatt på det priset. Vissa modeller är lättare att få rabatt på, andra omöjliga, beroende på utbud och efterfrågan. Normal rabatt för din modell bör du räkna in i bedömningen av vilket beg pris som är rimligt.
 

Tellus8

Omega
List är det officiella priset, det du t ex hittar på ADs hemsida. Sedan kan ju AD ge rabatt på det priset. Vissa modeller är lättare att få rabatt på, andra omöjliga, beroende på utbud och efterfrågan. Normal rabatt för din modell bör du räkna in i bedömningen av vilket beg pris som är rimligt.
Tack! Absolut räknar jag in rabatten. Har lite dålig känsla som nybörjare på vilken rabatt AD ger på Seamaster dock. Har läst på forumet att allt från 20% till ingenting är vanligt. Har även uppfattat att prishöjning på Omega är på väg. Den tas iofs med automatiskt om jag utgår från listpris.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej,
En riktig nybörjarfråga; var hittar man "listpris" på klockor? Är det vad tex Krons tar för en ny likadan?
Jag köpte min första dyra klocka för tre veckor sedan och vill redan flippa. Det är en Omega Seamaster ref 212.30.41.20.03.001. Har fått tips i en annan tråd att 26k eller 60-70% av listpris är rimligt. Men ville bara verifiera själv.
Sen kändes det lågt iom att den är så ny tyckte jag. Har sett äldre som går för samma pris, men åldern kanske inte är avgörande?
Har inte vågat lägga ut den på köp & sälj än för jag vill inte pruta bort mig själv och framförallt vill jag inte gå ut för högt och framstå som en krösus och förstöra mitt ev framtida anseende här.
Listpriset har du fått svar på :) Det är alltid lite klurigt att sätta ett beg pris på sin klocka. Du kan exempelvis gå in på Chrono24 och kolla vad din modell brukar utannonseras för. Tänk på att det kan tillkomma ca 25% på priset om klockan säljs utanför EU. Det är inte någon exakt vetenskap, men du kan få ett hum om vad andra tycker är rimligt. Du kan ju också sätta ett "KS pris" i den lägre prisbilden och samtidigt ha en annons på blocket, ebay eller Ch24 där priset är lite högre. Just nu ser det ut så här på Ch24. https://www.chrono24.se/search/inde...mber=21230412003001$187&sortorder=1&year=2019
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Tack! Absolut räknar jag in rabatten. Har lite dålig känsla som nybörjare på vilken rabatt AD ger på Seamaster dock. Har läst på forumet att allt från 20% till ingenting är vanligt. Har även uppfattat att prishöjning på Omega är på väg. Den tas iofs med automatiskt om jag utgår från listpris.

Listpriset har du fått svar på :) Det är alltid lite klurigt att sätta ett beg pris på sin klocka. Du kan exempelvis gå in på Chrono24 och kolla vad din modell brukar utannonseras för. Tänk på att det kan tillkomma ca 25% på priset om klockan säljs utanför EU. Det är inte någon exakt vetenskap, men du kan få ett hum om vad andra tycker är rimligt. Du kan ju också sätta ett "KS pris" i den lägre prisbilden och samtidigt ha en annons på blocket, ebay eller Ch24 där priset är lite högre. Just nu ser det ut så här på Ch24. https://www.chrono24.se/search/inde...mber=21230412003001$187&sortorder=1&year=2019

Tänk på att majoritet av priser på c24 är från handlare så priserna är ju oftast ganska mycket dyrare än från privatperson.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tänk på att majoritet av priser på c24 är från handlare så priserna är ju oftast ganska mycket dyrare än från privatperson.
Jag har aldrig handlat därifrån själv och det varierar så klart beroende på säljare, objekt osv. men det finns ett väldigt stort utbud och är ofta köparens marknad så 5-10% rabatt är mer eller mindre standard vad jag förstår.

Gäller det en så pass vanlig modell som Seamaster tycker jag att det är vettigare att kika på KS, WUS eller andra privata marknadsplatser då priserna som du säger oftast är rätt kryddade när man köper av en handlare som har en del omkostnader jämfört med privatpersoner och spannet är mycket större.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Jag har aldrig handlat därifrån själv och det varierar så klart beroende på säljare, objekt osv. men det finns ett väldigt stort utbud och är ofta köparens marknad så 5-10% rabatt är mer eller mindre standard vad jag förstår.

Gäller det en så pass vanlig modell som Seamaster tycker jag att det är vettigare att kika på KS, WUS eller andra privata marknadsplatser då priserna som du säger oftast är rätt kryddade när man köper av en handlare som har en del omkostnader jämfört med privatpersoner och spannet är mycket större.

bra slutsummering av det hela. :)
 

Tellus8

Omega
Tack för er hjälp alla! Jag ska definitivt kollar AD för listpris samt och jämföra lite mot Chrono24. Hetaste tipset verkar dock vara att kolla just här på KS och hoppas se någon med samma ref och samma ålder. Kul att lära nytt också: WUS hade jag ingen aning om men där fanns det ju minst sagt en hel del att dyka ner i:)
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Tack för er hjälp alla! Jag ska definitivt kollar AD för listpris samt och jämföra lite mot Chrono24. Hetaste tipset verkar dock vara att kolla just här på KS och hoppas se någon med samma ref och samma ålder. Kul att lära nytt också: WUS hade jag ingen aning om men där fanns det ju minst sagt en hel del att dyka ner i:)

ofta har du listpris på respektive märkes hemsida också.
 

Spree

Breitling
Okej så det här läderbandet verkar vara exakt det jag letar efter (färg etc)
Och enligt hemsidan så är den 20mm bred, vilket passar min klocka. Dock så har klockia inte inkluderat min klockas artikelnummer som "passar till" i beskrviningen. Men eftersom att läderbandet är 20mm ser jag inte varför det inte skulle passa till alla klockor med 20mm bandbredd? Så det lär väl vara säkert att beställa ett sånt här?

Min klockas artikelnummer är c014.407.11.051.00.
Läderbandet: https://www.klockia.se/brunt-laderarmband-till-certina-20/18-mm-inklusive-las-c600016930
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Okej så det här läderbandet verkar vara exakt det jag letar efter (färg etc)
Och enligt hemsidan så är den 20mm bred, vilket passar min klocka. Dock så har klockia inte inkluderat min klockas artikelnummer som "passar till" i beskrviningen. Men eftersom att läderbandet är 20mm ser jag inte varför det inte skulle passa till alla klockor med 20mm bandbredd? Så det lär väl vara säkert att beställa ett sånt här?

Min klockas artikelnummer är c014.407.11.051.00.
Läderbandet: https://www.klockia.se/brunt-laderarmband-till-certina-20/18-mm-inklusive-las-c600016930

så länge det är 20mm mellan luggarna och bandet är 20mm så är det bara att köra om du gillar kombon :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Okej så det här läderbandet verkar vara exakt det jag letar efter (färg etc)
Och enligt hemsidan så är den 20mm bred, vilket passar min klocka. Dock så har klockia inte inkluderat min klockas artikelnummer som "passar till" i beskrviningen. Men eftersom att läderbandet är 20mm ser jag inte varför det inte skulle passa till alla klockor med 20mm bandbredd? Så det lär väl vara säkert att beställa ett sånt här?

Min klockas artikelnummer är c014.407.11.051.00.
Läderbandet: https://www.klockia.se/brunt-laderarmband-till-certina-20/18-mm-inklusive-las-c600016930
Över 1000kr för ett alligatorpräglat läder var lite saftigt tycker jag. Det är med största sannolikhet spännet och att det är "original" som kostar. Ta med dig klockan till en urmakare (klockmäster, stjärnurmakarna eller vad du har närmast) och kolla på plats, det är alltid bäst
 

Spree

Breitling
Över 1000kr för ett alligatorpräglat läder var lite saftigt tycker jag. Det är med största sannolikhet spännet och att det är "original" som kostar. Ta med dig klockan till en urmakare (klockmäster, stjärnurmakarna eller vad du har närmast) och kolla på plats, det är alltid bäst

Jag besökte magnussons ur samt Jarl Sandin i lördags. Båda säljer Certina men varken magnussons eller Jarl Sandin hade Certina läderband i sortimentet.
Och jag letar efter ett original spänne och läderband. Kanske ska åka förbi stjärnurmakarna och ur & penn innan jag lägger en beställning från klockia. Men eftersom varken magnussons (välkänd butik i Göteborg) samt Jarl Sandin inte hade Certina läderband tror jag inte jag kommer finna något hos andra klockbutiker.
 

TNT

Omega
Någon som skulle kunna rekommendera en klocka som liknar denna? https://www.worldofwatches.com/pid/121995/mens-vintage-leather-white-dial-invicta-in12209
Söker mest efter en klocka som har ungefär samma mönster på urtavlan.
Är det just diamant-mönstret du gillar, eller bara strukturerad tavla?
Vilken prisklass tänkte du?
Det finns en hel del olika med ”honeycomb” eller ”guilloche” tavla. Jag tror de flesta märken har modeller med struktur på tavlan, allt ifrån linnetavla till clous de paris och mer avancerade strukturer.
 

Felixios

Breitling
Är det just diamant-mönstret du gillar, eller bara strukturerad tavla?
Vilken prisklass tänkte du?
Det finns en hel del olika med ”honeycomb” eller ”guilloche” tavla. Jag tror de flesta märken har modeller med struktur på tavlan, allt ifrån linnetavla till clous de paris och mer avancerade strukturer.

Det är mönstret jag gillar, Prisklassen är nog sub 3000 kr
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hej igen, snabb fråga. Köper man bandstiften separat eller brukar detta komma med nya läderband? Och om inte, var köper man stiften? Har googlat runt lite men verkar inte hitta någon "vettig" hemsida.


Hej!

Ser att du redan fått svar men bandstift går att få tag i på många ställen, Tradera, eBay, 24.se. I ärlighetens namn så är dom väl något sämre än vad du får hos en riktig urmakare. Men dom funkar, har själv köpt från eBay och har dom i några av mina klockor, skulle dock avråda från att använda dom i några dyrgripar!

https://www.tradera.com/item/191501/368320531/bandstift-10st-20-mm-

https://www.tradera.com/item/191501/368320531/bandstift-10st-20-mm-

https://www.ebay.com/sch/i.html?_fr...1&LH_TitleDesc=0&_osacat=281&_odkw=watch+pins
 
Topp