LI0N
Silver
Ser ju bra ut, kör!
Känns som att jag har för stor klocka när jag bär min aerospace (43 mm) men sen när jag ser den på en bild som någon annan tagit på mig ser den perfekt ut.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kommer inte på jättemycket som klarar den prislappen om du skall ha länk och runt 42mm med manuellt eller automatiskt verk. Poljot 4113 ligger en liten bit över på 465€ men det verkar vara en skoj och limiterad klocka som du inte lär se på så många andra. Klarar du dig utan länk så finns det ganska många alternativ med mekaniska/automatiska kronografer från jättarna i öst.Nån som vet känner till någon klocka liknande denna fast automatiskt/manuellt urverk? Helst under 3500 kr
https://www.chrono24.se/victorinoxswissarmy/victorinox-officers-chronograph-2415541--id10984766.htm
Jo men så är det väl. Jag kanske kommer prova den där Omegan ändå. Gillar den skarpt och skulle den visa sig för stor så får jag väl försöka hitta en mindre senJag har 16.5cm runt mina handleder och efter några år av testande av diverse storlekar så har jag kommit fram till att Inget större än 40mm, 36mm sitter prefekt.
Har en kompis som gick samma väg som mig, hade större från början och har bara gått ner i strl, han bär idag reverso och explorer.
Men det är resan man lär sig av, gå efter vad du tycker är nice..
Tack för kommentaren. Kan nog bli en sån i julklapp till mig självSer ju bra ut, kör!
Känns som att jag har för stor klocka när jag bär min aerospace (43 mm) men sen när jag ser den på en bild som någon annan tagit på mig ser den perfekt ut.
Kommer inte på jättemycket som klarar den prislappen om du skall ha länk och runt 42mm med manuellt eller automatiskt verk. Poljot 4113 ligger en liten bit över på 465€ men det verkar vara en skoj och limiterad klocka som du inte lär se på så många andra. Klarar du dig utan länk så finns det ganska många alternativ med mekaniska/automatiska kronografer från jättarna i öst.
Poljot 4113
Lite blandat som inte är på länk men lägre i pris. Seagull, Poljot, Red Star, Strela...
34 mm är standardmått på framförallt 60-talsklockor, så kanske någon finare därifrån? Finns ju massa fina från Rolex, Zenith eller kanske en Omega i guld?Sitter i samma båt. Skulle dock vilja ha 34mm. Vad finns det för andra märken som har diskreta 34mm?
Vassego Var det något som föll dig i smaken? Just de klockorna var från Poljot24.de Inte handlat från dem själv men de skall vara bra och det är inom EU så man slipper att betala tull.Tack så himla mycket!
En sak att komma ihåg är att billiga mekaniska ur kan kosta lika mycket att serva som ett dyrt mekaniskt ur. Man kan ju byta urverk då det börjar gå illa, men enligt mig passar kvarts väldigt bra för ”billiga” ur.Nån som vet känner till någon klocka liknande denna fast automatiskt/manuellt urverk? Helst under 3500 kr
https://www.chrono24.se/victorinoxswissarmy/victorinox-officers-chronograph-2415541--id10984766.htm
Jo det är väldigt sant, men jag kan inte låta bli att stirra på mjukt svepande sekundvisare. Finns det någon klocka som du skulle kunna rekommendera? Så länge de är högt tickande antar jag att det inte spelar särskilt stor roll.En sak att komma ihåg är att billiga mekaniska ur kan kosta lika mycket att serva som ett dyrt mekaniskt ur. Man kan ju byta urverk då det börjar gå illa, men enligt mig passar kvarts väldigt bra för ”billiga” ur.
Den vita, näst längst ner ser intressant ut. Vad är det för något?Kommer inte på jättemycket som klarar den prislappen om du skall ha länk och runt 42mm med manuellt eller automatiskt verk. Poljot 4113 ligger en liten bit över på 465€ men det verkar vara en skoj och limiterad klocka som du inte lär se på så många andra. Klarar du dig utan länk så finns det ganska många alternativ med mekaniska/automatiska kronografer från jättarna i öst.
Poljot 4113
Lite blandat som inte är på länk men lägre i pris. Seagull, Poljot, Red Star, Strela...
Strela CI40CY. Rysk re-issue, 40mm diameter, 20mm band, 14mm tjock, 10atm WR och ett manuellt ST19 under huven. Nog den jag själv är mest sugen på att testa 395€ kostar den.Den vita, näst längst ner ser intressant ut. Vad är det för något?
Snygg, många likheter med iwc, fast med en annan prislappStrela CI40CY. Rysk re-issue, 40mm diameter, 20mm band, 14mm tjock, 10atm WR och ett manuellt ST19 under huven. Nog den jag själv är mest sugen på att testa 395€ kostar den.
Inget jag kommer på på rak arm, tyvärr. En sak med den du länkade till, och de flesta kronografer, är att själva sekundvisningen sker i en av de små tavlorna, som kallas ”subdial”. Det gör att kvarts-tickandet blir mindre påtagligt på en kronograf än på en klocka med centrumsekund.Jo det är väldigt sant, men jag kan inte låta bli att stirra på mjukt svepande sekundvisare. Finns det någon klocka som du skulle kunna rekommendera? Så länge de är högt tickande antar jag att det inte spelar särskilt stor roll.
Tack. Ser ut att vara mycket klocka för pengarnaStrela CI40CY. Rysk re-issue, 40mm diameter, 20mm band, 14mm tjock, 10atm WR och ett manuellt ST19 under huven. Nog den jag själv är mest sugen på att testa 395€ kostar den.
Detta låter som en bra plats för min första post. Jag fick min Batman Jubilee för en månad sedan. Ser att yankarna inte gillar den och kallar den Batgirl. Stör mig inte alls, att den kommer med jubilee länk tycker jag är perfekt då den då inte ser lika ut som min Submariner. Men jag ser en handlare i Göteborg vill sälja en GMT ”Batgirl” i sin annonsrubrik. En handlare som vill sälja den grått för 175000 annonserar den så. Varför? Låter ju kontraproduktivt om man vill sälja?
Ett tips på en klocka som jag är positivt överraskad av är Omega DeVille Prestige. Mycket klocka för pengen och riktigt snygg dressare. Finns som 36,8mm och 39,någonting.Tjena.
Jag är på jakt efter en trevlig klocka.
Har inte så tjocka handleder så en boett på 36 mm skulle passa bra. Har kikat en del på Rolex Oyster perpetual 116000 men undrar ifall någon här har andra förslag i den lite mer dressade familjen?
En av de första träffarna från Google: https://www.jomashop.com/seiko-watch-snkl23.html
Som info: på svenska heter det "visare". Händer har bara Musse Pigg-klockor och liknande,.
Ett tips på en klocka som jag är positivt överraskad av är Omega DeVille Prestige. Mycket klocka för pengen och riktigt snygg dressare. Finns som 36,8mm och 39,någonting.
Finns på länk och läder. Min har blå tavlan och jag satte på ett blått band vilket blev bra tycker jag.
(Stulen bild)
Google. Antingen tillverkarens hemsida, diverse nätbutiker eller helst recensioner som brukar vara väldigt matnyttiga och förutom rena mått även kommenterar hur den bärs osv.Är det någon som vet hur man kan ta reda på en klockas alla olika mått? Boettens storlek brukar vara enkelt att hitta på nätet men jag tänker mest på övriga mått.
Google. Antingen tillverkarens hemsida, diverse nätbutiker eller helst recensioner som brukar vara väldigt matnyttiga och förutom rena mått även kommenterar hur den bärs osv.
Ja, många tillverkare är tyvärr väldigt dåliga på att ange andra mått än bara diameter men man bör inte heller stirra sig helt blind på siffror då design, tjocklek, L2L osv. alla påverkar hur klockan bärs vilket är anledningen till att jag oftast försöker att hitta recensioner som tar upp alla dessa aspekter.Ok, tack! då får jag köra på det. Vissa mått med bandhorn osv verkar vara svåra att hitta men kan vara avgörande om man inte har så tjocka handleder.
Det låter som du skulle kunna få mer gehör i någon av Rolextrådarna. Denna tråd är mer till för att snacka klockrelaterade saker man som nybörjare är lite reserverad med att ställa i andra trådar.Detta låter som en bra plats för min första post. Jag fick min Batman Jubilee för en månad sedan. Ser att yankarna inte gillar den och kallar den Batgirl. Stör mig inte alls, att den kommer med jubilee länk tycker jag är perfekt då den då inte ser lika ut som min Submariner. Men jag ser en handlare i Göteborg vill sälja en GMT ”Batgirl” i sin annonsrubrik. En handlare som vill sälja den grått för 175000 annonserar den så. Varför? Låter ju kontraproduktivt om man vill sälja?
En kollega hade en Tudor BB som jag fick kika på. Måste säga att den gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild!Kolla på Tudor BB 36. Mycket klocka för pengen.
Dom är länkade till photobucket när dom lades till här, sedan har dom plockats bort ifrån photobucket. Då lämnas bara en lågupplöst bild kvar.Varför är en del bilder alldeles suddiga och det står något om nå't photobucket? Är det så för fler eller är det bara jag som har någon inställning fel?
TackDom är länkade till photobucket när dom lades till här, sedan har dom plockats bort ifrån photobucket. Då lämnas bara en lågupplöst bild kvar.