• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Zelot

Omega
Kan någon vara vänlig och föra mig ut ur mörkret och förklara för mig varför man ibland ser i specifikationerna att en klocka har X antal juveler eller vph?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kan någon vara vänlig och föra mig ut ur mörkret och förklara för mig varför man ibland ser i specifikationerna att en klocka har X antal juveler eller vph?
VHP=very high precision. Man har lagt extra krut på att göra den extra pålitlig och skryter lite om det ;) Juveler är smörjpunkter för axlarna i kuggarna. Inget att skryta om, men det gör man ändå :p Alltså ganska meningslöst.
 

Zelot

Omega

LasPalmas

Breitling
Hur är det man brukar tänka med bytesvärde. Vi säger att jag har en klocka som jag köpte för 2 500 kr som jag nu vill sälja men kan även tänka mig att byta. Om det jag tycker är rimligt att sälja den för 2000kr, vad sätter man bytesvärdet på? Högre eller lägre än 2000?
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Hur är det man brukar tänka med bytesvärde. Vi säger att jag har en klocka som jag köpte för 2 500 kr som jag nu vill sälja men kan även tänka mig att byta. Om det jag tycker är rimligt att sälja den för 2000kr, vad sätter man bytesvärdet på? Högre eller lägre än 2000?
Det är olika hur folk resonerar. Många tycker att man sätter bytesvärdet högre, men jag personligen tycker det är märkligt.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur är det man brukar tänka med bytesvärde. Vi säger att jag har en klocka som jag köpte för 2 500 kr som jag nu vill sälja men kan även tänka mig att byta. Om det jag tycker är rimligt att sälja den för 2000kr, vad sätter man bytesvärdet på? Högre eller lägre än 2000?
Det enda rimliga svaret är att bytesvärdet är samma som försäljningspriset och jag har aldrig förstått varför vissa envisas med att sätta ett högre bytesvärde. Objektet blir ju inte värt mer för att man byter bort det istället för att sälja och om man nu sätter ett högre bytesvärde gör motparten så klart också det och man hamnar på ruta ett igen.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur är det man brukar tänka med bytesvärde. Vi säger att jag har en klocka som jag köpte för 2 500 kr som jag nu vill sälja men kan även tänka mig att byta. Om det jag tycker är rimligt att sälja den för 2000kr, vad sätter man bytesvärdet på? Högre eller lägre än 2000?
Man kan väl säga som så här, (lite generellt) att om du primärt vill sälja så sätter du ett högre bytesvärde eftersom du helst vill sälja och ska ha pengarna till något annat. Om du däremot vill lämna din klocka i inbyte mot en speciell modell kan kan du ange ett bytesvärde som är samma som pris vid försäljning så du kan skaffa den du är sugen på.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Man kan väl säga som så här, (lite generellt) att om du primärt vill sälja så sätter du ett högre bytesvärde eftersom du helst vill sälja och ska ha pengarna till något annat. Om du däremot vill lämna din klocka i inbyte mot en speciell modell kan kan du ange ett bytesvärde som är samma som pris vid försäljning så du kan skaffa den du är sugen på.
Ah, så resonemanget är att man sätter ett högre bytesvärde för att man egentligen inte vill byta bort objektet? Låter märkligt men jag kan inte se någon annan förklaring till varför man skulle göra så och det var även det svar jag fick när jag själv ställde frågan i en annan tråd.

https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/page-393#post-2888760
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ah, så resonemanget är att man sätter ett högre bytesvärde för att nah egentligen inte vill byta bort objektet? Låter märkligt men jag kan inte se någon annan förklaring till varför man skulle göra så och det var även det svar jag fick när jag själv ställde frågan i en annan tråd.

https://klocksnack.se/threads/blocket-och-andra-tokiga-annonser.1680/page-393#post-2888760
Bara vad jag tror... Man vill sälja, men om någon absolut vill ha klockan kan man ta ett byte som då ligger lite högre eftersom man då måste sälja den istället för att få loss pengar. Jag utgår ifrån att man vill få loss pengar. Annars är det väl helt ologiskt att ha ett högre bytesvärde än säljpris.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Bara vad jag tror... Man vill sälja, men om någon absolut vill ha klockan kan man ta ett byte som då ligger lite högre eftersom man då måste sälja den istället för att få loss pengar. Jag utgår ifrån att man vill få loss pengar. Annars är det väl helt ologiskt att ha ett högre bytesvärde än säljpris.
Så slutsatsen är att man i dessa fall lika gärna kunde skriva att motpartens objekt kommer att undervärderas vid ett eventuellt byte vilket det i praktiken innebär men det låter kanske inte så lockande för eventuella spekulanter. :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Så slutsatsen är att man i dessa fall lika gärna kunde skriva att motpartens objekt kommer att undervärderas vid ett eventuellt byte vilket det i praktiken innebär men det låter kanske inte så lockande för eventuella spekulanter. :D
Ja, jag tycker också det är lite knäppt. Antingen vill man väl ta inbyte eller inte?
 

LasPalmas

Breitling
Så slutsatsen är att man i dessa fall lika gärna kunde skriva att motpartens objekt kommer att undervärderas vid ett eventuellt byte vilket det i praktiken innebär men det låter kanske inte så lockande för eventuella spekulanter. :D
Hahah jag förstår hur det blir lite tokigt it slutändan :D Aja men så genrellt så kan man tänka att folks "bytesvärde" är högre än försäljningsvärde?
 

Kristof

Omega
Låt säga att man köper en klocka som fortfarande är under garanti men som saknar kvitto från nyköpet. Gäller garantin då?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Låt säga att man köper en klocka som fortfarande är under garanti men som saknar kvitto från nyköpet. Gäller garantin då?
Det beror på flera olika faktorer såsom vilken tillverkare det gäller, var klockan är köpt osv. men rent generellt så behövs inget kvitto vid garantiärenden så länge certifikatet är korrekt ifyllt.
 

Kristof

Omega
Det beror på flera olika faktorer såsom vilken tillverkare det gäller, var klockan är köpt osv. men rent generellt så behövs inget kvitto vid garantiärenden så länge certifikatet är korrekt ifyllt.

Så om klockan är köpt från AD med ett korrekt ifyllt certifikat. Då borde garantin gälla?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad är era bästa tips/råd för att göra ett bra klockköp?
Eh...jag vet inte riktigt vad man ska svara på en sån fråga då det hänger på så otroligt många faktorer men det bästa rådet jag har är väl att tänka igenom dina köp ett antal gånger innan de blir av. Visst är det kul att vara spontan och köpa allting som man tycker verkar spännande men i längden lönar det sig oftast att göra ordentliga efterforskningar, spara och köpa färre klockor som man verkligen vill ha än ett dussin billiga klockor som bara blir liggandes. Försök gärna även att prova klockorna i verkligheten innan köp om det är möjligt.
 

Rivalen

Rolex
Som sagts, köp en klocka du verkligen längtar efter. Födjupa dig om den aktuella klockmodellen. Köp så orörd klocka som möjligt. Blankt och polerat behöver inte vara bra, hellre orörd med naturliga bruksspår. Köp av väl känd säljare som kommer med goda rekommendationer. Gå inom AD för att få äkthet verifierad. Finns stollar som skriver hela hemsidor om detta....
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Vad är era bästa tips/råd för att göra ett bra klockköp?
Som ovan sagt att hellre köpa färre och mer genomtänkta klockor. Att kolla priser på C24 och inte vara rädd för att handla där om man gör det av en känd välrenommerad handlare. Att inte vara rädd för att försöka pruta oavsett var man handlar. Det kan handla om 10-20% off. Att välja mindre storlek framför större eftersom du sannolikt kommer gå åt det hållet ju fler klockor du köper plus att trenden ändå vänt lite mot mindre ut. Samt.... Att inte försöka köpa utifrån någon slags logik om att ha en klocka av varje eller liknande. Köp den stil du gillar istället!
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Är inte detta stämplad certifikat?

5D363CB1-61B9-4B8D-8346-B1059E4BC819.jpeg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vad är era bästa tips/råd för att göra ett bra klockköp?
Efterforska!! Bestäm dig för vad du tänkt ha klockan till. Och bestäm dig för om det är en klocka du tänkt behålla länge eller om det finns risk att du kommer tröttna och vill ha något nytt efter ett tag. Andrahandsvärde kan vara av intresse om du tänkt dig det senare. Man brukar kategorisera klockorna lite efter funktioner och tillfällen dom tänkt användas vid, exempelvis dykare, äventyr/friluftsliv, kontoret, resa/semester, fest/bröllop osv. När du kommit så långt att du vet vilken stil/kategori du vill ha är det dags att bestämma vilken typ av urverk som är lämpligast och budget. Sen börjar du leta. Kolla flera modeller och tillverkare i samma kategori du bestämt dig för, och gör efterforskningar kring varje modell. Läs på forumet, om det är en ny klocka som finns i butik ska du så fort som möjligt prova den i butik så du vet om det är något som är värt att efterforska ytterligare. Ett bra klockköp kan vara olika saker för olika personer beroende på olika faktorer, så något universal-knep är svårt att ge :)
 
Topp