• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Inget är vattentätt.
Köp säljaren. Alltid.
Håller med om att man skall värdera säljaren först. Givet att man väljer en med många goda referenser o en som är känd typ olfert eller Montredo eller liknande så skulle jag säga att det är relativt riskfritt. Jag har själv köpt typ 6 klockor därifrån o inga problem hittills. Men visst...OM något strular så blir det ju förstås mycket struligare än att handla hemma. Samtidigt ät ju vissa AD så kass ändå o nästan alla verkar behöva skicka klockan vid minsta lilla problem ändå. Ofta med ett par månaders väntan så kan man sparar 10papp på ett köp kan det ju vara värt en liten risk....
 

mouqvist

Rolex
Lyckas inte ta bort funktionen som gör att jag får mail varje gång någon svarar mina pm, hur gör jag det? Tänkte att jag är inne flera ggr per dag, extra mail behövs ej!
 

Jonas74

Omega
Okej, tog mod till mig att ställa en otrolig nybörjarfråga i en annan tråd men skulle nog ställt den här. Jag har en enda manuell mekanisk klocka och undrar hur mycket man ska dra upp den? Tar det stopp? Blir det trögt? Extremt dum fråga men vill inte förstöra klockan. :bag: :oops: o_O
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Okej, tog mod till mig att ställa en otrolig nybörjarfråga i en annan tråd men skulle nog ställt den här. Jag har en enda manuell mekanisk klocka och undrar hur mycket man ska dra upp den? Tar det stopp? Blir det trögt? Extremt dum fråga men vill inte förstöra klockan. :bag: :oops: o_O
Det tar stopp. Sluta vrid när du känner att det tar stopp. Då är fjädern fullt uppdragen. Vrid på du.
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
Såg en klocka jag blev halvtaggad på, men den har datumbubbla :arghh:. Jag har förstått att det går att ta bort (aceton och rakblad?), men hur bra blir det egentligen, om man nu förutsätter att det är en någorlunda koordinerad person som tar sig an det? Går det att ta bort alla datumbubblor eller finns det olika tekniker att sätta dit dem? Glaset ifråga är för övrigt safir.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Såg en klocka jag blev halvtaggad på, men den har datumbubbla :arghh:. Jag har förstått att det går att ta bort (aceton och rakblad?), men hur bra blir det egentligen, om man nu förutsätter att det är en någorlunda koordinerad person som tar sig an det? Går det att ta bort alla datumbubblor eller finns det olika tekniker att sätta dit dem? Glaset ifråga är för övrigt safir.
De jag tagit bort har blivit bra. Använde gasdriven lödpenna och rakblad. Rikta lågan mot glaset (bubblan) i någon sekund bara så limmet värms/kokar och sedan en snabb snärt med rakbladet. Och, jo det syns ingenting efteråt :)
 

umeåac

Cartier
2-Faktor
De jag tagit bort har blivit bra. Använde gasdriven lödpenna och rakblad. Rikta lågan mot glaset (bubblan) i någon sekund bara så limmet värms/kokar och sedan en snabb snärt med rakbladet. Och, jo det syns ingenting efteråt :)
Ok, tack för det snabba svaret :). Hantera gasdriven lödpenna känns som ngt bortanför min kompetenshorisont, men om det är limmat borde väl även aceton och rakblad fungera?
 
J

Jimmy042

Guest
Såg en klocka jag blev halvtaggad på, men den har datumbubbla :arghh:. Jag har förstått att det går att ta bort (aceton och rakblad?), men hur bra blir det egentligen, om man nu förutsätter att det är en någorlunda koordinerad person som tar sig an det? Går det att ta bort alla datumbubblor eller finns det olika tekniker att sätta dit dem? Glaset ifråga är för övrigt safir.
Stämjärn och ett slag sen är den borta, se till att stämjärnet är nytt så där inte är några jack i det ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@umeåac
inte jag i videon men samma förfarande.
Tänk på att om den har AR på utsidan så kommer det synas när bubblan är borta, då måste även AR tas bort...
 
Senast ändrad:

Spree

Breitling
Tjenare!

Har tänkt att köpa ett nytt armband till min Certina klocka då jag tröttnat lite på länk. Det jag undrar är:

-Passar alla läderarmband till alla klockor eller är det något jag skall tänka på när jag shoppar efter armband?
-Vad för typ av "skruvmejsel" (finns säkert finare ord för verktygen) skall jag köpa för att kunna ändra från länk till läder?
- Finns det någon butik i Göteborg som ändrar armband på plats? Eller är det något man som klockbärare helt enkelt skall göra själv?

Tackar på förhud!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tjenare!

Har tänkt att köpa ett nytt armband till min Certina klocka då jag tröttnat lite på länk. Det jag undrar är:

-Passar alla läderarmband till alla klockor eller är det något jag skall tänka på när jag shoppar efter armband?
-Vad för typ av "skruvmejsel" (finns säkert finare ord för verktygen) skall jag köpa för att kunna ändra från länk till läder?
- Finns det någon butik i Göteborg som ändrar armband på plats? Eller är det något man som klockbärare helt enkelt skall göra själv?

Tackar på förhud!



Hehe...fick mig ett riktigt gott skratt, tackar på förhud var jätte roligt! men så kan det gå när man skriver från sin smartlur, har hänt mig åtskilliga gånger!

Jaja...nog om det, detta kan du göra enkelt själv! Det du behöver först och främst är ett bandverktyg av något slag! Du kan köpa dessa på forumets webbshop som håller mycket bra kvalité, fast det går med enklare också, du kan säkert finna dessa på tradera.


https://webshop.klocksnack.se/products/bergeon-6767-f

Skarmavbild_2019-09-18_kl._11.29.26_1024x1024.png


1-storlek-9935v9.jpg




När du väl har införskaffat dig ett sådant så kommer det gå mycket lättare, har man lite vana, så kan det gå med en finare skruvmejsel. Det du behöver tänka på är bredden mellan luggarna/bandhornen, dom kan skilja sig, allt från 18mm upp till 24mm, normalt är väl 18/20mm. När du väl kommit fram till vilken bredd du ska ha på armbandet så är det bara att söka något läder som passar till klockan! Finns många ställen att att köpa armband ifrån, här på KS, tratten, själv brukar jag köpa från eBay...

Lycka till!
 
Senast ändrad:

Spree

Breitling
Hehe...fick mig ett riktigt gott skratt, tackar på förhud var jätte roligt! men så kan det gå när man skriver från sin smartlur, har hänt mig åtskilliga gånger!

Jaja...nog om det, detta kan du göra enkelt själv! Det du behöver först och främst är ett bandverktyg av något slag! Du kan köpa dessa på forumets webbshop som håller mycket bra kvalité, fast det går med enklare också, du kan säkert finna dessa på tradera.


https://webshop.klocksnack.se/products/bergeon-6767-f

Skarmavbild_2019-09-18_kl._11.29.26_1024x1024.png


1-storlek-9935v9.jpg




När du väl har införskaffat dig ett sådant så kommer det gå mycket lättare, har man lite vana, så kan det gå med en finare skruvmejsel. Det du behöver tänka på är bredden mellan luggarna/bandhornen, dom kan skilja sig, allt från 18mm upp till 24mm, normalt är väl 18/20mm. När du väl kommit fram till vilken bredd du ska ha på armbandet så är det bara att söka något läder som passar till klockan! Finns många ställen att att köpa armband ifrån, här på KS, tratten, själv brukar jag köpa från eBay...

Lycka till!
Tack för informationen!
Och idag är dagen då jag stänger av autocorrect.
 
Topp