• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Är inte detta stämplad certifikat?

5D363CB1-61B9-4B8D-8346-B1059E4BC819.jpeg
Jo det där är ett korrekt certifikat.
Tudors stämplas inte med någon stämpel så vitt jag vet. Jag köpte en ny Tudor hos AD och skrev då in mitt namn, men butiken står precis som där bara i vanlig text. Så certet ser bra ut!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Vad händer om man låter en kronograf snurra på tills den når sin maximala tidtagning? :bag: Kommer den bara att stanna och återställer den i så fall sig själv så småningom? Eller slår den över och börjar ta tid från noll igen?

Visst skulle jag kunna googla men jag tänkte att jag frågar här istället så att även andra kan ta del av svaret.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Vad händer om man låter en kronograf snurra på tills den når sin maximala tidtagning? :bag: Kommer den bara att stanna och återställer den i så fall sig själv så småningom? Eller slår den över och börjar ta tid från noll igen?

Visst skulle jag kunna googla men jag tänkte att jag frågar här istället så att även andra kan ta del av svaret.
Mekaniska fortsätter snurra. Så även de flesta kvarts. Jag har dock stött på kvartskronografer som stannar efter full tidtagning. Vill minnas att Knut Gadd som jag provade i en passaround stannade efter full tidtagning.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Stämmer det att...mekaniska GMT-klockor saknar quickset för datum? @yonsson pratade lite om det i senaste avsnittet av TWG men jag förstår inte varför de inte skulle ha det. Datumet är en separat komplikation och påverkar väl inte tidsinställning (även om det omvända gäller)? o_O
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Stämmer det att...mekaniska GMT-klockor saknar quickset för datum? @yonsson pratade lite om det i senaste avsnittet av TWG men jag förstår inte varför de inte skulle ha det. Datumet är en separat komplikation och påverkar väl inte tidsinställning (även om det omvända gäller)? o_O
De absolut flesta mekaniska klockorna saknar quickset för datum.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag funderar på att införskaffa en UV-ficklampa av bättre kvalitet men finns det något man bör kolla lite extra efter i specifikationerna? Tips på bra modeller eller tillverkare? Osv. Det mesta som dyker upp när man googlar ser ut att vara billigt skräp i Wishkvalitet.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Jag funderar på att införskaffa en UV-ficklampa av bättre kvalitet men finns det något man bör kolla lite extra efter i specifikationerna? Tips på bra modeller eller tillverkare? Osv. Det mesta som dyker upp när man googlar ser ut att vara billigt skräp i Wishkvalitet.
Det beror på referenspunkten.
Jag köpte denna på Kjell & co för 199:- Helt ok av metall, tar 3 st AAA batterier.
Duger för att ladda lime och så, men är inget monster direkt.
https://www.kjell.com/se/produkter/.../sedeldetektorer/dibotech-uv-ficklampa-p64210
IMG_20191221_195211.jpg
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Jag funderar på att införskaffa en UV-ficklampa av bättre kvalitet men finns det något man bör kolla lite extra efter i specifikationerna? Tips på bra modeller eller tillverkare? Osv. Det mesta som dyker upp när man googlar ser ut att vara billigt skräp i Wishkvalitet.

Det beror på referenspunkten.
Jag köpte denna på Kjell & co för 199:- Helt ok av metall, tar 3 st AAA batterier.
Duger för att ladda lime och så, men är inget monster direkt.
https://www.kjell.com/se/produkter/.../sedeldetektorer/dibotech-uv-ficklampa-p64210
IMG_20191221_195211.jpg

Jag har samma. Gör jobbet helt ok. Min Citizen står sig hela natten på 30 sekunders laddning
 

HSK

Patek
2-Faktor
Försämras/påskyndas åldrandet av lyspastan nämnvärt om den ofta utsätts för starkt ljus? Som jag har förstått det är det mängden UV-strålning som både påverkar laddning och även orsakar åldrande men vid vilka nivåer är det applicerbart? Kommer lysförmågan att försämras över tid om man t.ex. snabbladdar med UV-lampa varje kväll?

@yonsson och @Pinsam gjorde ett avsnitt om lyspasta en gång i tiden men minnet är kort och jag minns inte riktigt detaljerna men tror inte att man tog upp åldrandet? Jag hittade en intressant artikel när jag googlade men det är mycket information och termer att ta in: http://kronometric.org/article/lume/

En intressant tabell som visar hur lysförmågan påverkas av varierande ljusstyrka/strålningsnivå både under laddning samt hur mycket som återstår efter 10 resp. 60 minuter:

20191225_081446.jpg


Ytterligare en tabell som bl.a. påvisar effekten av att utsättas för starkt ljus/höga strålningsnivå så jag antar att vi kan konstatera att lysförmågan försämras men jag vet inte riktigt hur man översätter tabellen till normal användning, alltså om det påskyndade föråldringstestet ens är applicerbart under normala förhållanden:

20191225_082130.jpg


(4) Time required for initial afterglow to drop by 20% after irradiation with 300W high pressure mercury lamp (accelerated light fastness test)

Ref. Note 4 above, this is saying that if we charge up our lume with lotsa UV for 1000 hrs or more, the lume will be permanently degraded with a 20% loss of brightness.

Nu vet jag inte hur mycket 300W motsvarar i strålning men om vi bara utgår från stycken ovan borde man kunna UV-ladda lyspastan i 3.6M sekunder (1.2M dagar eller 3285 ÅR vid 30s/d) innan vi ser en 20-procentig försämring om vi dessutom inte tar hänsyn till externa faktorer. Känns som att det knappast är något som borde vara märkbart? Å andra sidan, använder man klockan dagligen i starkt solljus osv. lär takten ökas rätt rejält så det kanske ändå gör vissnad skillnad i slutändan efter x antal år?
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Försämras/påskyndas åldrandet av lyspastan nämnvärt om den ofta utsätts för starkt ljus? Som jag har förstått det är det mängden UV-strålning som både påverkar laddning och även orsakar åldrande men vid vilka nivåer är det applicerbart? Kommer lysförmågan att försämras över tid om man t.ex. snabbladdar med UV-lampa varje kväll?

@yonsson och @Pinsam gjorde ett avsnitt om lyspasta en gång i tiden men minnet är kort och jag minns inte riktigt detaljerna men tror inte att man tog upp åldrandet? Jag hittade en intressant artikel när jag googlade men det är mycket information och termer att ta in: http://kronometric.org/article/lume/

En intressant tabell som visar hur lysförmågan påverkas av varierande ljusstyrka/strålningsnivå både under laddning samt hur mycket som återstår efter 10 resp. 60 minuter:

20191225_081446.jpg


Ytterligare en tabell som bl.a. påvisar effekten av att utsättas för starkt ljus/höga strålningsnivå så jag antar att vi kan konstatera att lysförmågan försämras men jag vet inte riktigt hur man översätter tabellen till normal användning, alltså om det påskyndade föråldringstestet ens är applicerbart under normala förhållanden:

20191225_082130.jpg


(4) Time required for initial afterglow to drop by 20% after irradiation with 300W high pressure mercury lamp (accelerated light fastness test)

Ref. Note 4 above, this is saying that if we charge up our lume with lotsa UV for 1000 hrs or more, the lume will be permanently degraded with a 20% loss of brightness.

Nu vet jag inte hur mycket 300W motsvarar i strålning men om vi bara utgår från stycken ovan borde man kunna UV-ladda lyspastan i 3.6M sekunder (1.2M dagar eller 3285 ÅR vid 30s/d) innan vi ser en 20-procentig försämring om vi dessutom inte tar hänsyn till externa faktorer. Känns som att det knappast är något som borde vara märkbart? Å andra sidan, använder man klockan dagligen i starkt solljus osv. lär takten ökas rätt rejält så det kanske ändå gör vissnad skillnad i slutändan efter x antal år?
Enligt Tritec/Nemoto (som tillverkar lyspastan) ska inte modern lyspasta åldras.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ring och fråga. Det finns en nybörjartråd där du kan ställa frågor, behövs inte nya trådar för allt.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
vad tar en ad i % om jag säljer exempelvis en rolex via dom ? :)
Säljer du via ex Kaplans tar de en viss procent i summa. Jag vet inte vad det är.

Det du annars kan göra är att byta in till Nymans eller Krons till exempel och de kommer ge dig en summa att köpa en annan klocka för - där.

Sen finns det andra handlare som köper den av dig för ett pris strax under marknad vilket kan vara värt för att slippa strul.

Dessutom finns det andra förmedlare som tar någon procent men det kan jag inget om.
 
Jag har ett gammal manuell klocka som jag köpte åt frugan... men det gick ett par dagar innan det stannade. ? Vad kostar det att få igång ett sånt?
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har ett gammal manuell klocka som jag köpte åt frugan... men det gick ett par dagar innan det stannade. ? Vad kostar det att få igång ett sånt?
Jag förslår att du vänder dig till någon av dem här på KS som fixar klockor. Några självlärda men duktiga, andra utbildade. Du hittar dem i hemslöjdstråden. Personligen kan jag rekommendera JohanSA och Rogart63. Inte säkert att det blir så mycket billigare men du slipper ointresserade fnysningar från urmakare i butik.
 

HSK

Patek
2-Faktor
ja, klockan är manuell -inte automatisk. Hon drog upp den en morgon, så klockan är fullt uppdragen, men den startade inte mer.
Bra, jag ville bara dubbelkolla då jag tror att det är en vanlig nybörjarmiss när folk köper sin första manuella. :)

Jag vet inte om jag missförstår dig men det låter som att du nyligen köpte den då du säger att den stannade efter ett par dagar? Visst, det är vintage och man får räkna med att skicket kanske inte är tip-top men är det så nära inpå köp tycker jag att du åtminstone kan höra med den förra ägaren om han eller hon upplevt liknande problem och har förslag på eventuell lösning.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Har i sikte att köpa en Tudor med ETA. Jag undrar nu om en 15 år gammal nyservad klocka/urverk funkar lika bra som en ny oanvänd klocka/urverk?
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Har i sikte att köpa en Tudor med ETA. Jag undrar nu om en 15 år gammal nyservad klocka/urverk funkar lika bra som en ny oanvänd klocka/urverk?
Är den ordentligt servad ska den fungera lika bra som en ny. Men precis som med gamla bilar är risken för att något går sönder större, även om den är servad.
 
Vettig input sökes.
Rivstartade mitt intresse för klockor genom några år i skolan med @Bagarebergstrom. Mitt första köp var djärvt, på kaplans auktioner råkade jag ropa in en tudor och en tag heuer till frugan. Alltsammans för 13'. Tudorn såldes på blocket till en farbror i Bollnäs med god förtjänst. Den var lite för skrikig för mig.
Köpte sedan en Seiko padi av bagaren och en omega seamaster subsecond med en grå linnetavla och ett halvt sekel på nacken. När dessa fick vandra vidare inhandlades en fin Oris av bagaren.
Nu har jag delvis förstått vad jag vill ha. Jag saknar verkligen omegan, för de finare tillfällena. Med kostym eller kavaj. För de andra tillfällena känns det som en halvsliten dykare skulle passa mig. Helst nåt med färg. Kanske Pepsi-bezel.
Nu till tanken. Jag är född 80, skulle vilja ha ett ur från året. Prisvärda beaters från 198
0, finns det sådana? För dressuret då, finns det några riktigt stygga fallgropar? Eller är det bara satsa hårt och gå på magkänslan igen. Jag köper båda uren för att behålla dem ett tag, inga flippers Mao.

Vänligen/Andreas
 
Topp