Försämras/påskyndas åldrandet av lyspastan nämnvärt om den ofta utsätts för starkt ljus? Som jag har förstått det är det mängden UV-strålning som både påverkar laddning och även orsakar åldrande men vid vilka nivåer är det applicerbart? Kommer lysförmågan att försämras över tid om man t.ex. snabbladdar med UV-lampa varje kväll?
@yonsson och
@Pinsam gjorde ett avsnitt om lyspasta en gång i tiden men minnet är kort och jag minns inte riktigt detaljerna men tror inte att man tog upp åldrandet? Jag hittade en intressant artikel när jag googlade men det är mycket information och termer att ta in:
http://kronometric.org/article/lume/
En intressant tabell som visar hur lysförmågan påverkas av varierande ljusstyrka/strålningsnivå både under laddning samt hur mycket som återstår efter 10 resp. 60 minuter:
Ytterligare en tabell som bl.a. påvisar effekten av att utsättas för starkt ljus/höga strålningsnivå så jag antar att vi kan konstatera att lysförmågan försämras men jag vet inte riktigt hur man översätter tabellen till normal användning, alltså om det påskyndade föråldringstestet ens är applicerbart under normala förhållanden:
(4) Time required for initial afterglow to drop by 20% after irradiation with 300W high pressure mercury lamp (accelerated light fastness test)
Ref. Note 4 above, this is saying that if we charge up our lume with lotsa UV for 1000 hrs or more, the lume will be permanently degraded with a 20% loss of brightness.
Nu vet jag inte hur mycket 300W motsvarar i strålning men om vi bara utgår från stycken ovan borde man kunna UV-ladda lyspastan i 3.6M sekunder (1.2M dagar eller 3285 ÅR vid 30s/d) innan vi ser en 20-procentig försämring om vi dessutom inte tar hänsyn till externa faktorer. Känns som att det knappast är något som borde vara märkbart? Å andra sidan, använder man klockan dagligen i starkt solljus osv. lär takten ökas rätt rejält så det kanske ändå gör vissnad skillnad i slutändan efter x antal år?