• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

Vad är vitsen med att ha kvar plasten på baklocket? Jag såg en annons på Blocket för en tio år gammal DJ där det nämndes att plasten satt kvar och har även sett det nämnas i andra Rolexannonser. Skulle det vara något slags bevis på att den är sparsamt använd och/eller äkta?
 
Nu har jag delvis förstått vad jag vill ha. Jag saknar verkligen omegan, för de finare tillfällena. Med kostym eller kavaj. För de andra tillfällena känns det som en halvsliten dykare skulle passa mig. Helst nåt med färg. Kanske Pepsi-bezel.
Nu till tanken. Jag är född 80, skulle vilja ha ett ur från året. Prisvärda beaters från 198
0, finns det sådana?
Om du inte har något emot quartz skulle jag rekommendera Seikos 7548: https://klocksnack.se/threads/bilder-på-7548-quartz.111568/ :)
 
Vettig input sökes.
Rivstartade mitt intresse för klockor genom några år i skolan med @Bagarebergstrom. Mitt första köp var djärvt, på kaplans auktioner råkade jag ropa in en tudor och en tag heuer till frugan. Alltsammans för 13'. Tudorn såldes på blocket till en farbror i Bollnäs med god förtjänst. Den var lite för skrikig för mig.
Köpte sedan en Seiko padi av bagaren och en omega seamaster subsecond med en grå linnetavla och ett halvt sekel på nacken. När dessa fick vandra vidare inhandlades en fin Oris av bagaren.
Nu har jag delvis förstått vad jag vill ha. Jag saknar verkligen omegan, för de finare tillfällena. Med kostym eller kavaj. För de andra tillfällena känns det som en halvsliten dykare skulle passa mig. Helst nåt med färg. Kanske Pepsi-bezel.
Nu till tanken. Jag är född 80, skulle vilja ha ett ur från året. Prisvärda beaters från 198
0, finns det sådana? För dressuret då, finns det några riktigt stygga fallgropar? Eller är det bara satsa hårt och gå på magkänslan igen. Jag köper båda uren för att behålla dem ett tag, inga flippers Mao.

Vänligen/Andreas
Vad har jag dragit in dig i för soppa :banghead: :D..
 
Hej köpte min Eterna Kontiki för ett tag sedan den är ca ett halvår. Tyckte att den har saktat efter ganska mycket sen jag fick den och på skoj köpte jag en timegrapher. Men nu vart jag lite osäker om inte amplituden är för låg ? Bör jag springa iväg med den till en ad ? Nedan är vad den har för urverk och om jag fattar rätt bör amplituden ligga på 280+?
Calibre Maison Eterna EMC 3902A, power reserve 65h, 28’800 v.p.h, 30 jewels, 1 ball bearing
Tack på förhand.
20200107_145848.jpg
 
Vad jag har sett i urmakarvideos så ska den väl normalt vara högre än 200 grader, t.ex. 270 eller så. Exakt vad som är normalt måste man nog kolla med spec:en för urverket. Annars ser den ju ut att hålla takten bra, så den behöver kanske främst ruckas?
 
Vettig input sökes.
Rivstartade mitt intresse för klockor genom några år i skolan med @Bagarebergstrom. Mitt första köp var djärvt, på kaplans auktioner råkade jag ropa in en tudor och en tag heuer till frugan. Alltsammans för 13'. Tudorn såldes på blocket till en farbror i Bollnäs med god förtjänst. Den var lite för skrikig för mig.
Köpte sedan en Seiko padi av bagaren och en omega seamaster subsecond med en grå linnetavla och ett halvt sekel på nacken. När dessa fick vandra vidare inhandlades en fin Oris av bagaren.
Nu har jag delvis förstått vad jag vill ha. Jag saknar verkligen omegan, för de finare tillfällena. Med kostym eller kavaj. För de andra tillfällena känns det som en halvsliten dykare skulle passa mig. Helst nåt med färg. Kanske Pepsi-bezel.
Nu till tanken. Jag är född 80, skulle vilja ha ett ur från året. Prisvärda beaters från 198
0, finns det sådana? För dressuret då, finns det några riktigt stygga fallgropar? Eller är det bara satsa hårt och gå på magkänslan igen. Jag köper båda uren för att behålla dem ett tag, inga flippers Mao.

Vänligen/Andreas
Viktigast av allt, hur stor är budgeten?
 
Vad jag har sett i urmakarvideos så ska den väl normalt vara högre än 200 grader, t.ex. 270 eller så. Exakt vad som är normalt måste man nog kolla med spec:en för urverket. Annars ser den ju ut att hålla takten bra, så den behöver kanske främst ruckas?
Lift angle är förresten 51 grader på det där verket, inte 52. Det påverkar amplitudberäkningen (men antagligen inte så mycket).
Enligt denna: https://www.biatecwatches.com/wp-co...a-movement-3902a-technical-specifications.pdf
(Den säger dock ingenting om amplituden vad jag kan se.)
 
Viktigast av allt, hur stor är budgeten?
När Oris är såld är den större, täkte att vardagsklockan, beatern kan få vara någorlunda billig. 5k kanske.

För det finare uret, ja där ser inte jag någon maxgräns egentligen, det gör däremot regeringen. Jag pratar inte om socialdemokraterna här. Siktar inte på världens dyraste samling. Vill bara ha nåt jag stortrivs med:) 20k kanske?
 
Jaha, det blev inte ett citat som det var tänkt. Dubbelpostar så att inläggen hänger ihop lite bättre i tråden...

Hej köpte min Eterna Kontiki för ett tag sedan den är ca ett halvår. Tyckte att den har saktat efter ganska mycket sen jag fick den och på skoj köpte jag en timegrapher. Men nu vart jag lite osäker om inte amplituden är för låg ? Bör jag springa iväg med den till en ad ? Nedan är vad den har för urverk och om jag fattar rätt bör amplituden ligga på 280+?
Calibre Maison Eterna EMC 3902A, power reserve 65h, 28’800 v.p.h, 30 jewels, 1 ball bearing
Tack på förhand.
20200107_145848.jpg

Vad jag har sett i urmakarvideos så ska den väl normalt vara högre än 200 grader, t.ex. 270 eller så. Exakt vad som är normalt måste man nog kolla med spec:en för urverket. Annars ser den ju ut att hålla takten bra, så den behöver kanske främst ruckas?

Lift angle är förresten 51 grader på det där verket, inte 52. Det påverkar amplitudberäkningen (men antagligen inte så mycket).
Enligt denna: https://www.biatecwatches.com/wp-co...a-movement-3902a-technical-specifications.pdf
(Den säger dock ingenting om amplituden vad jag kan se.)
 
Lift angle är förresten 51 grader på det där verket, inte 52. Det påverkar amplitudberäkningen (men antagligen inte så mycket).
Enligt denna: https://www.biatecwatches.com/wp-co...a-movement-3902a-technical-specifications.pdf
(Den säger dock ingenting om amplituden vad jag kan se.)

Tack provade med 51 grader istället gjorde ingen stor skillnad men lite bättre. Hittar inte heller någonstans om amplituden. Får väl höra av mig till Eterna medans det finns garanti, annars är det nog som du skrev att den bara ska ruckas lite.
 
Tack provade med 51 grader istället gjorde ingen stor skillnad men lite bättre. Hittar inte heller någonstans om amplituden. Får väl höra av mig till Eterna medans det finns garanti, annars är det nog som du skrev att den bara ska ruckas lite.
Det finns många parametrar tex tidshållning, gångreserv, amplitud mm för att kolla om ett urverk mår bra. Oavsett det är 200 en låg amplitud och ett tecken på att urverket behöver en service. Är klockan under garanti är det bara att höra av sig till stället där du köpte...
 
Har en gammal Svalan Sportsman Automatic som är bra gammal. Dock är den enligt baksidan en Edox Kingstar Hydromatic. Ingen aning hur det samarbetet fungerat osv men en grej jag stört mig på när jag haft den på är att den inte drar upp sig själv av "vardaglig" användning. Öppnat baksidan och rotorhjulet snurrar som det ska. Även prövat att "rört klockan" utan att dra upp den och den går då igång som vanligt.

Inser givetvis att en gammal klocka inte kan ta användning av all rörelseenergi som en ny klocka skulle kunna, men finns det något sätt jag själv skulle kunna fixa detta / göra något åt problemet?

Då jag köpt klockan för en billig peng och inte använder den speciellt mycket känns det onödigt att lämna den till en urmakare, samtidigt så är den kanon att ha då och då, dock fungerar den mer likt en manuell än en automatiskt klocka.

1.jpg

2.jpg
 
Hej,
Står inför mitt första ”riktiga” klockköp och har spanat på en Omega Speedmaster och vad jag kan se så finns dessa för runt 40 000 kr på sidor som exempelvis Uret och Mywatch medans Jarl Sandin, Eriksson urhandel mm tar runt 50 000. Skulle ju helst vilja köpa från AD men det skiljer ju ändå rätt mycket pengar, riskerar man något genom att köpa från sidor som Uret eller Mywatch?
Kan tillägga att jag helst vill köpa ny då jag avser att äga klockan livet ut och vill känna mig säker att allt är riktigt.
 
Hej,
Står inför mitt första ”riktiga” klockköp och har spanat på en Omega Speedmaster och vad jag kan se så finns dessa för runt 40 000 kr på sidor som exempelvis Uret och Mywatch medans Jarl Sandin, Eriksson urhandel mm tar runt 50 000. Skulle ju helst vilja köpa från AD men det skiljer ju ändå rätt mycket pengar, riskerar man något genom att köpa från sidor som Uret eller Mywatch?
Kan tillägga att jag helst vill köpa ny då jag avser att äga klockan livet ut och vill känna mig säker att allt är riktigt.
Garantin ska vara giltig i hela världen men en del butiker kan vara kinkiga om du kommer in med en klocka köpt i annat land även om de enligt Omegas rutiner är skyldiga att ta emot den och åtgärda felen kostnadsfritt.

Om du nu väljer att köpa från gråhandlare så rekommenderar jag verkligen att du väljer en som faktiskt har klockan i lager. Handlar man hos Mywatch, Uret m.fl. är det väldigt vanligt att de först efter beställning börjar jaga rätt på någon som de i sin tur kan köpa klockan av och har de då sålt den till dig för 40' måste de så klart hitta någon som är beredd att sälja ännu billigare vilket inte alltid är helt enkelt och kan leda till väldigt lång leveranstid.

Om jag vore dig hade jag dock besökt närmaste AD för att klämma och känna och se om de inte kan göra något på priset. På märken som Omega har de vanligtvis väldigt goda marginaler och även om de kanske inte vill matcha billigaste gråhandlaren så kanske man åtminstone närmar sig det priset och det kan vara värt mellanskillnaden för att få klockan direkt, slippa eventuellt strul vid garantiärenden osv. och naturligtvis även för att stötta butiken ekonomiskt.
 
Tack för svar! Har egentligen inte tänkt att köpa klockan förens till sommaren dels för att jag har ett ekonomiskt mål som skall nås men också för att "konfirmera" mitt klockintresse haha, så det får nog bli att spara lite längre och köpa från en AD då. Har ändå tänkt behålla den för resten av mitt liv så några tusen kronor extra borde egentligen inte spela så stor roll men tack för ett informativt svar!:)
 
Postar här då jag inte riktigt vet var mitt inlägg "här hemma". Var hos Rolex AD i Ljubljana idag, de hade 2 stk submariners inne, tänkte om den informationen kunde glädja nog fellow KS:are.
Modellerna var 116613LB & 116618LB, kanske inte är svåra att få tag på?

Om ni tror att det kan vara för intresse för andra, var postar jag detta? Submariner-tråden? Rolex-tråden?
 
Gör ett nytt försök i den här tråden efter att ha blivit ignorerad i seiko-tråden :)
Jag har ett problem jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ärvde en Seiko SQ av min pappa med vit urtavla och dag/datum. Nu nästan 30 år senare har urtavlan roterat ur sin plats och hamnat snett. Som jag har förstått det så är det för att ”piggarna” som urtavlan sitter fast med har gått av och eftersom det inte går att laga så måste den bytas ut.

På baksidan av klockan så är det stämplat 8123-7230 samt 524253, vad jag förstår så står 8123-7230 för klockmodellen och 524253 är serienumret.
På urtavlan står det dock 8123-731L, kanske är den utbytt tidigare och inte original?

Jag skulle behöva hitta en ny urtavla men vill veta om det räcker att den kommer från en 8123-xxxx, om den måste komma från en 8123-7230 eller om det måste vara en urtavla som det står 8123-731L på.

Vore evigt tacksam om någon av har möjlighet att hjälpa mig.
 
Gör ett nytt försök i den här tråden efter att ha blivit ignorerad i seiko-tråden :)
Jag har ett problem jag hoppas att ni kanske kan hjälpa mig med. Jag ärvde en Seiko SQ av min pappa med vit urtavla och dag/datum. Nu nästan 30 år senare har urtavlan roterat ur sin plats och hamnat snett. Som jag har förstått det så är det för att ”piggarna” som urtavlan sitter fast med har gått av och eftersom det inte går att laga så måste den bytas ut.

På baksidan av klockan så är det stämplat 8123-7230 samt 524253, vad jag förstår så står 8123-7230 för klockmodellen och 524253 är serienumret.
På urtavlan står det dock 8123-731L, kanske är den utbytt tidigare och inte original?

Jag skulle behöva hitta en ny urtavla men vill veta om det räcker att den kommer från en 8123-xxxx, om den måste komma från en 8123-7230 eller om det måste vara en urtavla som det står 8123-731L på.

Vore evigt tacksam om någon av har möjlighet att hjälpa mig.
Jo, det är nog originaltavlan. Som jag har fattat det är 8123 urverket, 7230 är modellen på boetten (för det urverket), och 731L är modellen på urtavlan. Så vill du ha en likadan urtavla så ska det vara samma nummer som på den gamla urtavlan.
 
Var köper man enkelt och till rätt pris batteri? Hittade en gammal quartz som jag tänkte veva igång lika väl som att bara ligga och skräpa.
 
Jo, det är nog originaltavlan. Som jag har fattat det är 8123 urverket, 7230 är modellen på boetten (för det urverket), och 731L är modellen på urtavlan. Så vill du ha en likadan urtavla så ska det vara samma nummer som på den gamla urtavlan.

Tack så hemskt mycket för svaret!
Som standard sitter det alltså en 8123-731L-urtavla i en 8123-7230?
Urtavlan måste inte vara identisk men den måste passa, en urtavla från en 8123-xxxx bör då passa i urverket men skulle då eventuellt inte passa i boetten?

sitter någon som läser detta på en Seiko 8123-7230 är jag mer än villig att köpa!
 
Var köper man enkelt och till rätt pris batteri? Hittade en gammal quartz som jag tänkte veva igång lika väl som att bara ligga och skräpa.
Tänk på att batterier fått olika modellnummer genom tiderna så ett batteri kan ha ett antal alternativa kompatibla modellnummer som inte alltid framgår från förpackningen. Kort sagt: vet du vad det var för batteri från början så går det att googla fram vilka typer som är kompatibla idag.
 
Hej,
Står inför mitt första ”riktiga” klockköp och har spanat på en Omega Speedmaster och vad jag kan se så finns dessa för runt 40 000 kr på sidor som exempelvis Uret och Mywatch medans Jarl Sandin, Eriksson urhandel mm tar runt 50 000. Skulle ju helst vilja köpa från AD men det skiljer ju ändå rätt mycket pengar, riskerar man något genom att köpa från sidor som Uret eller Mywatch?
Kan tillägga att jag helst vill köpa ny då jag avser att äga klockan livet ut och vill känna mig säker att allt är riktigt.

Hade jag vetat att jag skulle hålla klockan en större del av mitt liv hade jag valt AD då är de 10k försumbara.
Nymans brukar utan att blinka lämna 12% på Omega.
 
Hej alla klockfantaster!

Ny på klockor och forumet här. Köpte min första ”riktiga” klocka i somras, en NY Omega Speedy från uret.se då de sålde klockan för några tusenlappar under ordinarie försäljningspris. Klockan fanns i lager så leveransen gick snabbt och hade klockan i handen inom 48 timmar. Allt var i bra skick med låda och stämplat cert. Dock upptäckte jag att kronografvisaren inte vart helt centrerad vid tolvindexet vid nollställning utan en 1/6 sekund off. En liten men störande detalj då man precis köpt en ny klocka för 40k+. Lämnade in klockan till en lokal AD för garantiåtgärd och tre veckor senare hade jag klockan på handleden igen med en centrerad kronografvisare. Fick inget direkt svar på hur detta kunde ha skett, men säljaren på den lokale AD:n menade att detta ibland kunde hända med Speedmasters om de åkt på en smäll under exempelvis transport. Klockan fungerar i vilket fall som den skall nu men jag vill bara dela med mig av min erfarenhet av gråhandel då min nästa punkt handlar om samma återförsäljare.

Jag har nu fått span på en begagnad Rolex explorer på uretvintage. Länk till objekt https://www.uretvintage.se/rolex-explorer-pv-347358.html . Det är skralt med information om den specifika klockan och det finns enbart katalogbilder. I mailkonversation med uretvintage så har de ej kunnat svara på frågor om klockans skick då denna finns i "externlager" och inte till hands för de som svarar på mail. Klockan är relativt ny (2013) med box och cert enligt beskrivning. Har inte riktigt vågat slå till då det finns så lite info om den faktiska klockans skick. Vad säger ni som har erfarenhet av att handla på uretvintage? Finns det risker att få hem en klocka i uselt skick eller ännu värre, en frankenklocka?
 
Hej allihopa,

Jag ska äntligen köpa min första klocka! Jag har hittat några olika som säljer här på KS och undrar givetis vad jag bör tänka på.

Visst finns det 'reko' trådar för de som säljer, men vissa har mer än andra. Om man ej kör f2f, hur man kan garantera att inte bli lurad osv?
All hjälp mottages gärna!

Tack på förhand
 
Tillbaka
Topp