• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

HSK

Patek
2-Faktor
Hej allihopa,

Jag ska äntligen köpa min första klocka! Jag har hittat några olika som säljer här på KS och undrar givetis vad jag bör tänka på.

Visst finns det 'reko' trådar för de som säljer, men vissa har mer än andra. Om man ej kör f2f, hur man kan garantera att inte bli lurad osv?
All hjälp mottages gärna!

Tack på förhand
Det finns aldrig några garantier och ett flertal användare har på sistone fått sina konton kapade men om du handlar av någon med ordentliga referenser och kanske slår en signal för att verifiera att personen är den han eller hon utgett sig för att vara har du åtminstone gjort vad du har kunnat.

Även om säljaren är vettig så kan problem uppstå ifall klockan skickas och det högsta försäkrade värdet är så vitt jag vet 50k vilket kan vara trist om klockan är värd mer än så och går sönder eller försvinner på vägen. Jag vet inte vad det är du har tänkt köpa och till vilket pris men rör det sig om väldigt stora summor hade jag nog försökt att ordna F2F i alla fall.
 

Rikala

Patek
2-Faktor
20200116_201404.jpg

Köpte den här på bukten, är det någon som har koll på märket? Hittat lite om Zentra på nätet, typ från 1927, konkade under 80-talet. Starta igen 2001, numera hk-baserat men inte mycket mer än så.
Enligt annonsen jag köpte klockan, skall den vara från 70-talet.
Har klockan inne hos urverkaren, och han sa att det är ett riktig billig klocka, av sämre kvalitet. Betalade inte så mycket för klockan men undrar om någon har mer kunskap om märket? Kanske tillverkade de billiga "bensinstations"-klockor?
 

LasPalmas

Breitling
Jag lade upp en annons för att sälja en av mina klockor på köp och sälj delen av formumet för ett tag sedan. Nu när jag tänkte bumpa mitt inlägg märkte jag att bump-knappen har försvunnit. Har jag förlorat mina rättigheter att bumpa på formumet eller vad kan det bero på? Tacksam för hjälp! :D
 

Bonz9

Omega
Tjena alla!
Har en Explorer 214270 från 2019. Min nybörjarfråga är: när behöver man utföra en service? Finns det något man bör tänka på? :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tjena alla!
Har en Explorer 214270 från 2019. Min nybörjarfråga är: när behöver man utföra en service? Finns det något man bör tänka på? :)
Så länge den fungerar som den ska finns det egentligen ingen anledning att lämna in den för service och Rolex rekommenderar tioårsintervaller på alla (?) nya klockor.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hur fungerar egentligen quickset och varför finns det verk som än idag inte har denna underbara funktion? :bag:
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Hur fungerar egentligen quickset och varför finns det verk som än idag inte har denna underbara funktion? :bag:
Antar att det handlar om märken som inte pallar uppdatera sina verk av gammal arkitektur. Dessa verk saknar väl många av de moderna egenskaper som quickset, hacking seconds osv. Tråkigt värre.

Hur det funkar vet jag dock inte.
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Antar att det handlar om märken som inte pallar uppdatera sina verk av gammal arkitektur. Dessa verk saknar väl många av de moderna egenskaper som quickset, hacking seconds osv. Tråkigt värre.

Hur det funkar vet jag dock inte.
Det kan väl inte vara så himla stor skillnad kostnadsmässsigt och de flesta märken köper ändå in sina verk från andra tillverkare så jag förstår verkligen inte varför de inte har så pass grundläggande funktioner. o_O

Gällande funktionen så antar jag att den frilägger datumhjulet och dess justering på något sätt så att man bara kan justera datumet utan att behöva dra runt den hela varvet så att säga? Eller är det en helt egen konstruktion som skiljer sig markant från traditionella datumhjul? :bag:
 

LeThulle

Omega
Har en Cartier Santos som skulle behöva åka in på service, min fråga är ungefär hur mycket skall man räkna med att det kostar och var rekommenderar ni att jag lämnar in den?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Har en Cartier Santos som skulle behöva åka in på service, min fråga är ungefär hur mycket skall man räkna med att det kostar och var rekommenderar ni att jag lämnar in den?
Cartier har öppnat en egen boutique i Stockholm så det är väl att föredra om du har möjlighet, annars har de väl ett par andra återförsäljare i Sverige varav de flesta (alla?) tyvärr också ligger i Stockholm.
 

Wolfie79

Breitling
Jag har förstått det att man inte ska ställa om en klocka när den är mellan ca 22-04 i och med att den då byter datum. Fine, men här kommer frågan: om power reserve tar slut just där, så har du ju inte något annat val, vad gäller då?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jag har förstått det att man inte ska ställa om en klocka när den är mellan ca 22-04 i och med att den då byter datum. Fine, men här kommer frågan: om power reserve tar slut just där, så har du ju inte något annat val, vad gäller då?
Man drar upp den? :)

Skämt åsido, det är väl datumet du inte skall ändra i närheten av omslag på vissa verk, men tiden kan man ställa när som. Däremot bör man inte ställa tiden bakåt.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
När jag ställer en klocka som har stannat vrider jag fram visarna till datumet slår om. Efter det vet man ju om man är på dag eller natt. Sen är det bara ställa klockan och sen justera till rätt datum.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Jag har förstått det att man inte ska ställa om en klocka när den är mellan ca 22-04 i och med att den då byter datum. Fine, men här kommer frågan: om power reserve tar slut just där, så har du ju inte något annat val, vad gäller då?

Det är bara datum du inte ska ställa med quick set. Alltså ibland finns det en inställning för att snabbjustera/klicka fram datum på kronan. Att vrida upp den och ställa timme/minut är inga problem.
 

Wolfie79

Breitling
detta är ju extrem case, ska ju krävas mycket för att den ska paja, tänker mer på best practice. men har hört att man ska inte ställa om den vid den tiden för att den just sätter in datumväxlingen mellan den tiden. men ni säger att byter jag datum genom att helt enkelt vrida fram klockan är helt ok.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det du ska göra i det läget (som jag förstår det) är att ställa tiden var som helst utanför detta spann, vrida fram datumet till gårdagens datum och därefter vrida fram timvisaren tills du kommer in på rätt dygn och till sist rätt tid. Anledningen till att man inte ska ställa datumet mellan dessa timmar är för att datumändringen måste "laddas upp" under ett par timmars gång för att den ska orka slå över ordentligt och om man då inte ger den möjlighet att ladda upp tillräckligt så riskerar man att skada verket.

Att vrida fram timvisaren tills du hamnar rätt är också ett alternativ men det kan ju ta ett tag att rulla igenom några dagar. Tyvärr är det nog så man måste göra om klockan saknar quickset?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
1: Vrid upp lite gångreserv via kronan.
2: Ställ klockan på kl 12:00.
3: Snabbställ till rätt datum men datumet innan.
4: Snurra fram manuellt till dagens datum och tid.
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Tjena!
Jag lyckas inte skicka bilder i konversationer med andra medlemmar. Är det jag som gör fel eller går det inte att skicka bilder i konversationerna?:bored:
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tjena!
Jag lyckas inte skicka bilder i konversationer med andra medlemmar. Är det jag som gör fel eller går det inte att skicka bilder i konversationerna?:bored:
Nej, det går inte av säkerhetsskäl då KS inte vill vara ansvariga för vad användarna bifogar för bilder i sina privata konversationer. Däremot går det bra att ladda upp bilderna hos en extern site som t.ex. Imgur och därefter länka till dessa i meddelanden (högerklicka på bilden, kopiera adressen, klicka på bilden ovanför som föreställer en tavelram (bredvid smileyknappen) och klistra in adressen så bifogas det i meddelandet). Ett alternativ till ovan är att kopiera in länk för s.k. BB Code så får man klickbara miniatyrer.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Tjena!
Jag lyckas inte skicka bilder i konversationer med andra medlemmar. Är det jag som gör fel eller går det inte att skicka bilder i konversationerna?:bored:
Näh det går inte att lägga till bilder på samma sätt som på ett vanligt inlägg. Det går dock att ladda upp en bild någonstans och klicka på infoga bild och peta in adressen till bilden där :)

Edit: typ 7a på bollen :p Men det är ju tanken som räknas :)
 

Jospers

Omega
2-Faktor
Tack för svar!! Tänkte väl att så jäkla oteknisk kan jag inte vara så jag inte får in en bild, men då går det alltså inte:)

Går icke. Du kan däremot ladda upp bilderna på en image-hosting sajt som typ Imgur och sedan länka bilden därifrån så kommer den upp i konversationen.

Nej, det går inte av säkerhetsskäl då KS inte vill vara ansvariga för vad användarna bifogar för bilder i sina privata konversationer. Däremot går det bra att ladda upp bilderna hos en extern site som t.ex. Imgur och därefter länka till dessa i meddelanden (högerklicka på bilden, kopiera adressen, klicka på bilden ovanför som föreställer en tavelram (bredvid smileyknappen) och klistra in adressen så bifogas det i meddelandet). Ett alternativ till ovan är att kopiera in länk för s.k. BB Code så får man klickbara miniatyrer.

Näh det går inte att lägga till bilder på samma sätt som på ett vanligt inlägg. Det går dock att ladda upp en bild någonstans och klicka på infoga bild och peta in adressen till bilden där :)

Edit: typ 7a på bollen :p Men det är ju tanken som räknas :)
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Går inte att få in kronan mer än såhär. Är det fel på kronan eller ska den verkligen vara såhär? Klockan är 25 år gammal. Har diskat och tvättad händerna med klockan på, utan fuktproblem.

5A355BC1-F656-4DD3-918B-A8BEF13F53CD.jpeg
E1146DF3-4344-44D0-8B75-B1B59BAF6417.jpeg
 
D

Deleted member 9323

Guest
Går inte att få in kronan mer än såhär. Är det fel på kronan eller ska den verkligen vara såhär? Klockan är 25 år gammal. Har diskat och tvättad händerna med klockan på, utan fuktproblem.

5A355BC1-F656-4DD3-918B-A8BEF13F53CD.jpeg
E1146DF3-4344-44D0-8B75-B1B59BAF6417.jpeg

Det är inte en skruvad krona? Alltså att du skruvar/gängar in den sista biten.
 
Topp