Jag sover alltid med en klocka på. Oftast en lättavläst dykare. Bra sätt att ha koll på tiden när jag blir väckt av barn.jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag sover alltid med en klocka på. Oftast en lättavläst dykare. Bra sätt att ha koll på tiden när jag blir väckt av barn.jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Jajag har en fråga: sover ni med era klockor på?
jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Nope.jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Ja alltid.jag har en fråga: sover ni med era klockor?[/QUOT
Nej.jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Aldrig då jag tycker det är oskönt och onödigt men den största anledningen är pga någon form av flummig mindfulness. När jag sover så sover jag och om jag mot förmodan skulle vakna så tittar jag sällan på klockan då jag sannolikt bara skulle bli stressad av det.jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Hej Adam!Tack för en bra tråd!
Jag har en del frågor som jag undrar över. Har fått ett stort intresse för klockor och det lutar åt att köpa en Omega speedmaster som känns som en bra start. Är dock en nybörjare och kan alldeles för lite..
Fråga 1. Vad är nackdelen att köpa t ex en omega på Uret.se i jämförelse AD?
Fråga 2. Jag är intresserad av Automatiskt självuppdragande klocka och inte mekanisk handuppdragen men kan det vara så att fast klockor med samma referensnummer finns i både A S och M H ? Ibland blir jag fundersam när jag ser en begagnad klocka som är A S så kollar man de referensnumret så hittar jag bara den MH på nåt annat ställe?
Fråga 3. Min handled är ca 20cm och såg några begagnade klockor som stod "Passar upp till 19cm handled" , kan man då köpa extra länk och sätta dit eller är de bara att titta på annat?
Fråga 4. Vad får man räkna med att service kostar på en Omega och hur ofta bör man göra det? Gör man de endast hos en AD?
Tack än en gång och hoppas nån orkar ta sig tid att svara!
God fortsättning
/Adam
Bör och bör! Nu är jag väl i sammanhanget också nybörjare på klockor, men jag följer The Urban Gentry, The Time Teller, Bark And Jack och The slender wrist. Varje kanal (person) har sina favoritklockor och sätt att se på saker och ting. Så det är bara att hitta någon som gillar ungefär samma saker som en själv. Adrian i Bark and Jack pratar iof 80% om Rolex och Rolex finns inte i stjärnorna för mig. Men jag gillar ändå hans kanal så... ja.Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Det beror lite på vad du är intresserad av. Jag gillar Just One More Watch (micromärken och affordables), Watchfinder (allmänt nörderi och fantastiska närbilder) och ibland The Urban Gentry.Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Fast garantin gäller väl även om man köpt från en gråis som uret?1. Hos AD får du garanti och en (oftast) trevlig upplevelse. Bor du Stockholm kan jag rekommendera @ERIKSON URHANDEL i Sumpan. Köp hos AD.
Om man har cert och garantibevis och skickar klockan till tillverkaren ja. Hur olika AD´s reagerar på om du vill lämna in en klocka som har stämplade papper ifrån exempelvis Italien kan nog variera.Fast garantin gäller väl även om man köpt från en gråis som uret?
Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Ok, får man ett garantibevis - utöver cert om man köper från AD menar du?Om man har cert och garantibevis och skickar klockan till tillverkaren ja. Hur olika AD´s reagerar på om du vill lämna in en klocka som har stämplade papper ifrån exempelvis Italien kan nog variera.
Om du laddar ner appen "Watchville" får du både en bra klockapp och ett nyhetsflöde ifrån de flesta etablerade klockmedierna. SJX Watches, Time + Tide, Monochrome , Fratello Watches, Hodinkee, osvVilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.Ok, får man ett garantibevis - utöver cert om man köper från AD menar du?
Om det föreligger risk att bli nekad garanti hos AD pga av italienstämplat cert så borde alltså svenskstämplat vara att föredra?
Menar inte att vara ifrågasättande men vet flera som lämnat in kontinentalt stämplade klockor på garanti utan problem så blir lite förvirrad
Okey kalas, tack för ditt förtydligande.Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan med den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
Poängen med worldwide garanti är väl att det inte ska spela någon roll vart du köpt klockan? Eller?Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan med den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
Om du läser en gång till så ser du att jag förtydligat att tillverkarens garanti gäller, men att en butik du inte köpt klockan i KAN neka dig hjälp att skicka den till tillverkaren. Då får du skicka den själv. Men dom kan lika gärna hjälpa dig, men det är inte något dom måste göra bara för att dom är ADPoängen med worldwide garanti är väl att det inte ska spela någon roll vart du köpt klockan? Eller?
Jag tror inte butiken kan neka dig hjälp om de är återförsäljare av märket och WW garantin gäller. Vad är då poängen med WW garantin. Men jag kan ha fel.Om du läser en gång till så ser du att jag förtydligat att tillverkarens garanti gäller, men att en butik du inte köpt klockan i KAN neka dig hjälp att skicka den till tillverkaren. Då får du skicka den själv. Men dom kan lika gärna hjälpa dig, men det är inte något dom måste göra bara för att dom är AD
det och okunskap! Har slängt både boxar och papper innan jag insåg att det finns ett stort värde på andrahandsmarknaden i att ha de kvar. alternativt så har man tänkt att man aldrig ska sälja och därför inte sett behovet.Hur kommer det sig att så många begagnade klockor säljs utan papper. Bryr sig folk så lite om sina värdehandlingar att de kastas/slarvas bort?
Hur kommer det sig att så många begagnade klockor säljs utan papper. Bryr sig folk så lite om sina värdehandlingar att de kastas/slarvas bort?
det och okunskap! Har slängt både boxar och papper innan jag insåg att det finns ett stort värde på andrahandsmarknaden i att ha de kvar. alternativt så har man tänkt att man aldrig ska sälja och därför inte sett behovet.