• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den hemtrevliga nybörjartråden

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
Aldrig då jag tycker det är oskönt och onödigt men den största anledningen är pga någon form av flummig mindfulness. När jag sover så sover jag och om jag mot förmodan skulle vakna så tittar jag sällan på klockan då jag sannolikt bara skulle bli stressad av det. :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Förr ja, nuförtiden sällan.
Passus- Har läst att oljorna i uppvärms under längre tid vilket skulle påverka dess funktion/ hållbarhetstid och därigenom ge ökat slitage på delarna...eller något sådant.
Huruvida det finns någon sanning i detta eller ej vet jag inte men om risken är där, varför chansa. Speciellt som jag inte använder den nattetid?:)
jag har en fråga: sover ni med era klockor på?
 

Repenning

Breitling
Tack för en bra tråd!
Jag har en del frågor som jag undrar över. Har fått ett stort intresse för klockor och det lutar åt att köpa en Omega speedmaster som känns som en bra start. Är dock en nybörjare och kan alldeles för lite..

Fråga 1. Vad är nackdelen att köpa t ex en omega på Uret.se i jämförelse AD?
Fråga 2. Jag är intresserad av Automatiskt självuppdragande klocka och inte mekanisk handuppdragen men kan det vara så att fast klockor med samma referensnummer finns i både A S och M H ? Ibland blir jag fundersam när jag ser en begagnad klocka som är A S så kollar man de referensnumret så hittar jag bara den MH på nåt annat ställe?
Fråga 3. Min handled är ca 20cm och såg några begagnade klockor som stod "Passar upp till 19cm handled" , kan man då köpa extra länk och sätta dit eller är de bara att titta på annat?
Fråga 4. Vad får man räkna med att service kostar på en Omega och hur ofta bör man göra det? Gör man de endast hos en AD?

Tack än en gång och hoppas nån orkar ta sig tid att svara!
God fortsättning
/Adam
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Tack för en bra tråd!
Jag har en del frågor som jag undrar över. Har fått ett stort intresse för klockor och det lutar åt att köpa en Omega speedmaster som känns som en bra start. Är dock en nybörjare och kan alldeles för lite..

Fråga 1. Vad är nackdelen att köpa t ex en omega på Uret.se i jämförelse AD?
Fråga 2. Jag är intresserad av Automatiskt självuppdragande klocka och inte mekanisk handuppdragen men kan det vara så att fast klockor med samma referensnummer finns i både A S och M H ? Ibland blir jag fundersam när jag ser en begagnad klocka som är A S så kollar man de referensnumret så hittar jag bara den MH på nåt annat ställe?
Fråga 3. Min handled är ca 20cm och såg några begagnade klockor som stod "Passar upp till 19cm handled" , kan man då köpa extra länk och sätta dit eller är de bara att titta på annat?
Fråga 4. Vad får man räkna med att service kostar på en Omega och hur ofta bör man göra det? Gör man de endast hos en AD?

Tack än en gång och hoppas nån orkar ta sig tid att svara!
God fortsättning
/Adam
Hej Adam!

Kul att du kollar på speedmaster, fantastisk klocka med grym historia.

1. Hos AD får du garanti och en (oftast) trevlig upplevelse. Bor du Stockholm kan jag rekommendera @ERIKSON URHANDEL i Sumpan. Köp hos AD.

2. Speedmaster finns som båda manuell och automat (kvarts också men det är en annan historia). Den klassiska är handdragen och klart coolast. Tips: gå in på Omegas hemsida och läs på. De automatiska idag har ett pålitligt co-axialverk. Mycket trevliga de också. Äldre automater bör man veta vad man köper då det finns olika modeller.

3. Beroende på vilken länk det är kan man lätt fixa en extra länkbit. Fråga säljaren vilken länk det är (refnummer) och ring sen upp en AD.

4. En service på en manuell speedmaster kostar ca 7000 och bör göras - härom tvistar de lärde - var femte till tionde år. En AD är klart bäst för service. Du får ordentlig garanti på jobbet och vet att den urmakare som servar är utbildad på just din klocka.

Lycka till med ditt klockköp.
Vänligen
NRE
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Vilka bloggar/youtubekanaler bör man följa som klockintresserad?
Bör och bör! Nu är jag väl i sammanhanget också nybörjare på klockor, men jag följer The Urban Gentry, The Time Teller, Bark And Jack och The slender wrist. Varje kanal (person) har sina favoritklockor och sätt att se på saker och ting. Så det är bara att hitta någon som gillar ungefär samma saker som en själv. Adrian i Bark and Jack pratar iof 80% om Rolex och Rolex finns inte i stjärnorna för mig. Men jag gillar ändå hans kanal så... ja.
 

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Om man har cert och garantibevis och skickar klockan till tillverkaren ja. Hur olika AD´s reagerar på om du vill lämna in en klocka som har stämplade papper ifrån exempelvis Italien kan nog variera.
Ok, får man ett garantibevis - utöver cert om man köper från AD menar du?
Om det föreligger risk att bli nekad garanti hos AD pga av italienstämplat cert så borde alltså svenskstämplat vara att föredra?

Menar inte att vara ifrågasättande men vet flera som lämnat in kontinentalt stämplade klockor på garanti utan problem så blir lite förvirrad o_O
 
Senast ändrad:

Makkanxd

Rolex
En AD kan väl inte neka dig även om du har har ett cert som är stämplat någonstans i Gobiöknen. Däremot kan dom väl småjävlas lite och skicka iväg klockan för garantireparationer även fast de själva hade kunna löst det på någon dag :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ok, får man ett garantibevis - utöver cert om man köper från AD menar du?
Om det föreligger risk att bli nekad garanti hos AD pga av italienstämplat cert så borde alltså svenskstämplat vara att föredra?
Menar inte att vara ifrågasättande men vet flera som lämnat in kontinentalt stämplade klockor på garanti utan problem så blir lite förvirrad o_O
Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan men den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
 
Senast ändrad:

Ansgar

Cartier
2-Faktor
Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan med den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
Okey kalas, tack för ditt förtydligande.
 

Makkanxd

Rolex
Nej du missuppfattade. Man får cert och garantibevis samtidigt. Många har det på samma kort, andra på två separata kort. Det ska vara stämplat med säljarens stämpel eller motsvarande och daterat för att vara giltigt. Vissa kör med separat servicekort.
Poängen är att om du exempelvis kommer till en Svensk AD med en klocka som har gått sönder inom garantitiden, och cert/garantibevis är stämplat i Italien, så kan den Svenska AD´n säga att du får vända dig dit du köpt klockan eller skicka den till tillverkaren själv. Dom vill bara skicka klockor dom själva sålt. Det är alltså fortfarande garanti på klockan med den Svenska butiken vill inte ta på sig att hjälpa dig då det faktiskt är tillverkarens garanti du ska utnyttja, inte butikens.
Det var ett förtydligande exempel, det behöver inte bli så, men det kan absolut hända.
Poängen med worldwide garanti är väl att det inte ska spela någon roll vart du köpt klockan? Eller?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Poängen med worldwide garanti är väl att det inte ska spela någon roll vart du köpt klockan? Eller?
Om du läser en gång till så ser du att jag förtydligat att tillverkarens garanti gäller, men att en butik du inte köpt klockan i KAN neka dig hjälp att skicka den till tillverkaren. Då får du skicka den själv. Men dom kan lika gärna hjälpa dig, men det är inte något dom måste göra bara för att dom är AD
 
Hur kommer det sig att så många begagnade klockor säljs utan papper. Bryr sig folk så lite om sina värdehandlingar att de kastas/slarvas bort?
 

Makkanxd

Rolex
Om du läser en gång till så ser du att jag förtydligat att tillverkarens garanti gäller, men att en butik du inte köpt klockan i KAN neka dig hjälp att skicka den till tillverkaren. Då får du skicka den själv. Men dom kan lika gärna hjälpa dig, men det är inte något dom måste göra bara för att dom är AD
Jag tror inte butiken kan neka dig hjälp om de är återförsäljare av märket och WW garantin gäller. Vad är då poängen med WW garantin. Men jag kan ha fel.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Hur kommer det sig att så många begagnade klockor säljs utan papper. Bryr sig folk så lite om sina värdehandlingar att de kastas/slarvas bort?
det och okunskap! Har slängt både boxar och papper innan jag insåg att det finns ett stort värde på andrahandsmarknaden i att ha de kvar. alternativt så har man tänkt att man aldrig ska sälja och därför inte sett behovet.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Hur kommer det sig att så många begagnade klockor säljs utan papper. Bryr sig folk så lite om sina värdehandlingar att de kastas/slarvas bort?

det och okunskap! Har slängt både boxar och papper innan jag insåg att det finns ett stort värde på andrahandsmarknaden i att ha de kvar. alternativt så har man tänkt att man aldrig ska sälja och därför inte sett behovet.

Som @Bramserud skriver, den stora majoriteten av alla klockbärare tycker inte att lådor är något att spara på. Hur många här inne sparar kartonger till brödrostar, elljusstakar eller ungarnas leksaker? En kartong är ju inget att spara på. Kanske sparar man cert och butikskvitto men sånt försvinner ju alltid från "bra att ha-lådan" i garderoben.
 
Topp